Airbus 330-300 v barvách ČSA

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Fabo »

bilbo píše:Podle QRH fuel imbalance poukazuje na možný Fuel leak a ten jde velmi snadno potvrdit, v případě Fuel leaku je 1. krok LAND ASAP tzn i s překročením MLW (btw overweight landing není konstrukčně problém pro A330 po provedení checklistu, až na G/A performance).


A tos zas nabral kde? To neni ani v tech necertifikovanych QRH co nekdo nasel na internetu, v OK(KE?) QRH muze byt neco zas uplne jineho.

Dve veci k zamysleni:

1. neni ASAP jako ASAP. Pokud se to veme "hned jak bude letadlo pod MLW", tak to udelali, dokonce klesli za cilem zvysit spotrebu. Mimochodem ten samy QRH screenshotovany autorem FMR na jinem miste (pozar, dym v kabine) mluvi o "land immediately", coz naznacuje, ze ASAP neni uplne tak horke.

2. letadlo ma nekolikahodinovy ETOPS, tedy z principu lze predpokladat, ze je schopno letet nekolik hodin, nez ta moznost "ASAP" vubec nastane.


Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Eidi »

Fabo píše:
bilbo píše:Podle QRH fuel imbalance poukazuje na možný Fuel leak a ten jde velmi snadno potvrdit, v případě Fuel leaku je 1. krok LAND ASAP tzn i s překročením MLW (btw overweight landing není konstrukčně problém pro A330 po provedení checklistu, až na G/A performance).


A tos zas nabral kde? To neni ani v tech necertifikovanych QRH co nekdo nasel na internetu, v OK(KE?) QRH muze byt neco zas uplne jineho.

Dve veci k zamysleni:

1. neni ASAP jako ASAP. Pokud se to veme "hned jak bude letadlo pod MLW", tak to udelali, dokonce klesli za cilem zvysit spotrebu. Mimochodem ten samy QRH screenshotovany autorem FMR na jinem miste (pozar, dym v kabine) mluvi o "land immediately", coz naznacuje, ze ASAP neni uplne tak horke.

2. letadlo ma nekolikahodinovy ETOPS, tedy z principu lze predpokladat, ze je schopno letet nekolik hodin, nez ta moznost "ASAP" vubec nastane.


Přesně, jak píše Fabo, s ohledem na ETOPS nabývá pojem land ASAP (přeloženo přistaň, jakmile to bude možné) dalšího rozměru.
Já bych v tomhle hodnocení byl opatrnej. Sám nejsem pilot A330 a předpokládám, že piloti A330 ČSA nejsou úplný tykve, aby se vystavovali vyššímu riziku než je nezbytně nutný.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

Fabo píše:
bilbo píše:Podle QRH fuel imbalance poukazuje na možný Fuel leak a ten jde velmi snadno potvrdit, v případě Fuel leaku je 1. krok LAND ASAP tzn i s překročením MLW (btw overweight landing není konstrukčně problém pro A330 po provedení checklistu, až na G/A performance).


A tos zas nabral kde? To neni ani v tech necertifikovanych QRH co nekdo nasel na internetu, v OK(KE?) QRH muze byt neco zas uplne jineho.

Dve veci k zamysleni:

1. neni ASAP jako ASAP. Pokud se to veme "hned jak bude letadlo pod MLW", tak to udelali, dokonce klesli za cilem zvysit spotrebu. Mimochodem ten samy QRH screenshotovany autorem FMR na jinem miste (pozar, dym v kabine) mluvi o "land immediately", coz naznacuje, ze ASAP neni uplne tak horke.

2. letadlo ma nekolikahodinovy ETOPS, tedy z principu lze predpokladat, ze je schopno letet nekolik hodin, nez ta moznost "ASAP" vubec nastane.


Nevim jaks přišel na to že v QRH ČSA může být něco jinýho než v QRH jiný company, QRH vydává Airbus pro všechny společnosti stejnej, to ti kdokoliv potvrdí, a jestli si projdeš sekci Fuel imbalance, fuel leak a overweight landing, tak třeba pochopíš o čem mluvím, ale já hájím čistě jen QRH, neříkám nic o správnosti postupu pilotů toho letu...

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Eidi »

bilbo píše:
Fabo píše:
bilbo píše:Podle QRH fuel imbalance poukazuje na možný Fuel leak a ten jde velmi snadno potvrdit, v případě Fuel leaku je 1. krok LAND ASAP tzn i s překročením MLW (btw overweight landing není konstrukčně problém pro A330 po provedení checklistu, až na G/A performance).


A tos zas nabral kde? To neni ani v tech necertifikovanych QRH co nekdo nasel na internetu, v OK(KE?) QRH muze byt neco zas uplne jineho.

Dve veci k zamysleni:

1. neni ASAP jako ASAP. Pokud se to veme "hned jak bude letadlo pod MLW", tak to udelali, dokonce klesli za cilem zvysit spotrebu. Mimochodem ten samy QRH screenshotovany autorem FMR na jinem miste (pozar, dym v kabine) mluvi o "land immediately", coz naznacuje, ze ASAP neni uplne tak horke.

2. letadlo ma nekolikahodinovy ETOPS, tedy z principu lze predpokladat, ze je schopno letet nekolik hodin, nez ta moznost "ASAP" vubec nastane.


Nevim jaks přišel na to že v QRH ČSA může být něco jinýho než v QRH jiný company, QRH vydává Airbus pro všechny společnosti stejnej, to ti kdokoliv potvrdí, a jestli si projdeš sekci Fuel imbalance, fuel leak a overweight landing, tak třeba pochopíš o čem mluvím, ale já hájím čistě jen QRH, neříkám nic o správnosti postupu pilotů toho letu...


Tak já pak nevim, proč jsi v samotný úvodní reakci reagoval na jejich postup s ohledem na QRH. Ono to totiž implicitně vyznělo tak, že tam pochyby byly. Ale teda pokud cituješ jen QRH, o čem je teda řeč? Já se asi ztrácim. To neni apel - jen dotaz.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

Eidi píše:
bilbo píše:
Fabo píše:
A tos zas nabral kde? To neni ani v tech necertifikovanych QRH co nekdo nasel na internetu, v OK(KE?) QRH muze byt neco zas uplne jineho.

Dve veci k zamysleni:

1. neni ASAP jako ASAP. Pokud se to veme "hned jak bude letadlo pod MLW", tak to udelali, dokonce klesli za cilem zvysit spotrebu. Mimochodem ten samy QRH screenshotovany autorem FMR na jinem miste (pozar, dym v kabine) mluvi o "land immediately", coz naznacuje, ze ASAP neni uplne tak horke.

2. letadlo ma nekolikahodinovy ETOPS, tedy z principu lze predpokladat, ze je schopno letet nekolik hodin, nez ta moznost "ASAP" vubec nastane.


Nevim jaks přišel na to že v QRH ČSA může být něco jinýho než v QRH jiný company, QRH vydává Airbus pro všechny společnosti stejnej, to ti kdokoliv potvrdí, a jestli si projdeš sekci Fuel imbalance, fuel leak a overweight landing, tak třeba pochopíš o čem mluvím, ale já hájím čistě jen QRH, neříkám nic o správnosti postupu pilotů toho letu...


Tak já pak nevim, proč jsi v samotný úvodní reakci reagoval na jejich postup s ohledem na QRH. Ono to totiž implicitně vyznělo tak, že tam pochyby byly. Ale teda pokud cituješ jen QRH, o čem je teda řeč? Já se asi ztrácim. To neni apel - jen dotaz.

Netroufám si soudit a hodnotit správnost postupů. Jen říkám, že QRH o úniku paliva mluví jinak, než postupovali.


flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od flyingblue »

no a nez nam inspekce vyda nejaky zaver, muzeme se podivat na Mall.TV , jak to pristani probehlo ...

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Eidi »

bilbo píše:
Eidi píše:
bilbo píše:
Nevim jaks přišel na to že v QRH ČSA může být něco jinýho než v QRH jiný company, QRH vydává Airbus pro všechny společnosti stejnej, to ti kdokoliv potvrdí, a jestli si projdeš sekci Fuel imbalance, fuel leak a overweight landing, tak třeba pochopíš o čem mluvím, ale já hájím čistě jen QRH, neříkám nic o správnosti postupu pilotů toho letu...


Tak já pak nevim, proč jsi v samotný úvodní reakci reagoval na jejich postup s ohledem na QRH. Ono to totiž implicitně vyznělo tak, že tam pochyby byly. Ale teda pokud cituješ jen QRH, o čem je teda řeč? Já se asi ztrácim. To neni apel - jen dotaz.

Netroufám si soudit a hodnotit správnost postupů. Jen říkám, že QRH o úniku paliva mluví jinak, než postupovali.


A z čeho usuzuješ, že postupovali jinak než dle QRH? Možná se ptám jak úplnej kretén, ale ono třeba přistání v rámci nějaký doby se furt vejde do pojmu LAND ASAP.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

Eidi píše:
bilbo píše:
Eidi píše:
Tak já pak nevim, proč jsi v samotný úvodní reakci reagoval na jejich postup s ohledem na QRH. Ono to totiž implicitně vyznělo tak, že tam pochyby byly. Ale teda pokud cituješ jen QRH, o čem je teda řeč? Já se asi ztrácim. To neni apel - jen dotaz.

Netroufám si soudit a hodnotit správnost postupů. Jen říkám, že QRH o úniku paliva mluví jinak, než postupovali.


A z čeho usuzuješ, že postupovali jinak než dle QRH? Možná se ptám jak úplnej kretén, ale ono třeba přistání v rámci nějaký doby se furt vejde do pojmu LAND ASAP.

No osobně si vykládám to land ASAP jinak, ale i kdyby, pořád QRH říká že máš vypnout motor z kterýho to uniká

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Karel_x »

Není asi na nás, abychom vykládali QRH. Rozhodně bych do toho nepletl ETOPS. Podle mého znamená ASAP, že pilot má přistát na nejbližším letišti, které umožňuje bezpečné přistání. Je na něm, aby posoudil počasí, délku a stav dráhy, navigační pomůcky, vybavení letiště záchrannou technikou atd. To znamená, že nemusí nutně přistát na nejbližším možném letišti, ale nejbližším letišti vhodném pro bezpečné přistání. Rozhodně ale nepovažuji za správné se řídit ekonomickými a organizačními zájmy, primární musí být bezpečnost.

V našem případě bych na místě UZPLN posoudil, kdy se situace přesně objevila, jak se rozvíjela, jak byl únik potvrzen (vizuálně z kabiny?) a jaké se tedy daly učinit prognózy rozvoje závady a následných rizik. Na základě toho bych pak odpověděl na klíčovou otázku, jestli bylo žádoucí přistát s nadváhou (pokud byla), nebo vylétat palivo - v takovém případě, kdy dosáhli MLW. Letět 3,5 hod. do LKPR v některých lidech přirozeně vyvolává určité pochybnosti ohledně nadměrné pružnosti výkladu ASAP.

Ale jak jsem řekl, to musí odpovědět UZPLN, od toho ho platíme z daní a bylo by neseriózní do jeho práce zasahovat.
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 25. 02. 2019, 19:24, celkem upraveno 1 x.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Eidi »

bilbo píše:
Eidi píše:
bilbo píše:Netroufám si soudit a hodnotit správnost postupů. Jen říkám, že QRH o úniku paliva mluví jinak, než postupovali.


A z čeho usuzuješ, že postupovali jinak než dle QRH? Možná se ptám jak úplnej kretén, ale ono třeba přistání v rámci nějaký doby se furt vejde do pojmu LAND ASAP.

No osobně si vykládám to land ASAP jinak, ale i kdyby, pořád QRH říká že máš vypnout motor z kterýho to uniká


Ok, tim pádem: 1) jak si vykládáš land asap a 2) já fakt nejsem pilot A330 (jen PPL), nebyl jsem tam, nevim, co se tam přesně dělo (fakt si radši počkám na zprávu ÚZPLN), takže nebudu dogmaticky trvat na postupu v QRH, protože (a vycházim z toho, co mě učili při výcviku), že se má lítat i hlavou a nejen podle příruček a dogmaticky netrvat na něčem, protože nastalý situace maj i svůj řekněme kvalitativní aspekt a neni to jen o vyhodnocení 1/0, i když spoustu situací je potřeba umět řešit binárně.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

Eidi píše:
bilbo píše:
Eidi píše:
A z čeho usuzuješ, že postupovali jinak než dle QRH? Možná se ptám jak úplnej kretén, ale ono třeba přistání v rámci nějaký doby se furt vejde do pojmu LAND ASAP.

No osobně si vykládám to land ASAP jinak, ale i kdyby, pořád QRH říká že máš vypnout motor z kterýho to uniká


Ok, tim pádem: 1) jak si vykládáš land asap a 2) já fakt nejsem pilot A330 (jen PPL), nebyl jsem tam, nevim, co se tam přesně dělo (fakt si radši počkám na zprávu ÚZPLN), takže nebudu dogmaticky trvat na postupu v QRH, protože (a vycházim z toho, co mě učili při výcviku), že se má lítat i hlavou a nejen podle příruček a dogmaticky netrvat na něčem, protože nastalý situace maj i svůj řekněme kvalitativní aspekt a neni to jen o vyhodnocení 1/0, i když spoustu situací je potřeba umět řešit binárně.

Já osobně si vykládám land ASAP tak, že doletím k nejbližšímu letišti kde zvládnu v pohodě přistát a tam a) budu holdovat dokud nespálím dost paliva na přistání s tím, že kdyby něco (Fuel leak přeci jen není taková sranda), tak jsem za 3 minuty na zemi b) přistanu ihned s tím že překročím MLW (overweight landing není pro 330 zásadní problém). Ale zcela ignoruješ engine shutdown, kterej by v případě Fuel leak z eng1 měli udělat. Rozhodně jsem všemi deseti proti lítání podle příručky, ale QRH je zrovna taková, která se docela hodí. Ale proto říkám, jen komentuju postup pilotů vs QRH. Nikoho nesoudím, to je věc UZPLN, na čemž se shodneme.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Eidi »

Škoda, že tady je pilotů pomálu, který by se k tomu mohli kvalifikovaně vyjádřit, protože je to jinak diskuze o ničem a přetlačování v argumentech. Ale dovolim si jen poslední reakci.

bilbo píše:b) přistanu ihned s tím že překročím MLW (overweight landing není pro 330 zásadní problém)

V tomhle souhlasim, že překročení MLW problém neni. Ale představ si situaci, že přistáváš přes MLW, takže po přistání máš rozžhavený brzdy jak blázen a do toho ti někde chčije v blízkosti rozžhavenejch brzd palivo.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

Eidi píše:Škoda, že tady je pilotů pomálu, který by se k tomu mohli kvalifikovaně vyjádřit, protože je to jinak diskuze o ničem a přetlačování v argumentech. Ale dovolim si jen poslední reakci.

bilbo píše:b) přistanu ihned s tím že překročím MLW (overweight landing není pro 330 zásadní problém)

V tomhle souhlasim, že překročení MLW problém neni. Ale představ si situaci, že přistáváš přes MLW, takže po přistání máš rozžhavený brzdy jak blázen a do toho ti někde chčije v blízkosti rozžhavenejch brzd palivo.

To rozumím, ale stejně mně osobně přijde rozumnější holdovat u letiště ať kdyžtak mužů hned sednout, toť jen jak bych to udělal já, just my two cents

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od bilbo »

bilbo píše:
Eidi píše:Škoda, že tady je pilotů pomálu, který by se k tomu mohli kvalifikovaně vyjádřit, protože je to jinak diskuze o ničem a přetlačování v argumentech. Ale dovolim si jen poslední reakci.

bilbo píše:b) přistanu ihned s tím že překročím MLW (overweight landing není pro 330 zásadní problém)

V tomhle souhlasim, že překročení MLW problém neni. Ale představ si situaci, že přistáváš přes MLW, takže po přistání máš rozžhavený brzdy jak blázen a do toho ti někde chčije v blízkosti rozžhavenejch brzd palivo.

To rozumím, ale stejně mně osobně přijde rozumnější holdovat u letiště ať kdyžtak mužů hned sednout, toť jen jak bych to udělal já, ale taky na 330 nemám papíry žejo, just my two cents

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Airbus 330-300 v barvách ČSA

Příspěvek od Fabo »

bilbo píše:
Eidi píše:Škoda, že tady je pilotů pomálu, který by se k tomu mohli kvalifikovaně vyjádřit, protože je to jinak diskuze o ničem a přetlačování v argumentech. Ale dovolim si jen poslední reakci.

bilbo píše:b) přistanu ihned s tím že překročím MLW (overweight landing není pro 330 zásadní problém)

V tomhle souhlasim, že překročení MLW problém neni. Ale představ si situaci, že přistáváš přes MLW, takže po přistání máš rozžhavený brzdy jak blázen a do toho ti někde chčije v blízkosti rozžhavenejch brzd palivo.

To rozumím, ale stejně mně osobně přijde rozumnější holdovat u letiště ať kdyžtak mužů hned sednout, toť jen jak bych to udělal já, just my two cents


Kazan. Niznyj Novgorod. Moskva. Minsk. Vilnius. Varsava. Wroclaw.

Ponad tyto letiste YBA prelitala cestou zpet, kdyby se piloti najednou rozhodli, ze potrebuji sednout.
A to beru jen velka letiste s pravidelnim provozem komercnich linek, do toho tam jeste byla hromada mensich letist.
Fakt nevim, vo co je nebezpecnejsi letet par hodin na vlastni bazu, nez par hodin holdovat kdesi nad Ruskem, kdyz vysledni efekt je uplne stejny:
a) bud doletis do konce
b) nebo si do 15ti minut na zemi na letisti.

Myslim, ze kdyby to bylo co jen nejmene potreba z hlediste bezpecnosti letu, tak proste pristanou v Moskve. Jednak je ve SVO velky SkyTeam hub, jednak tam sidli spolecnost jez provozuje A330. Proste vychazi mi z toho, ze kdyby to nebylo zcela v poradku pokracovat, tak meli piloti uplne pohodovou alternativu - ze ji nevzali, o necem svedci.

PS: odkud mas informaci, ze fuel leak:
1. byl z motoru
2. tento motor nebyl vypnut.


Odpovědět