Cestování letadlem na západ za socialismu

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
beran
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 24. 01. 2013, 21:14
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod beran » 28. 03. 2014, 00:52

Co se týká tranzitních cestujících ze západu, bylo to především asi kvůli ceně.
Spojení na Kubu nebylo z Evropy v osmdesátých letech tak časté, ze západních
společností tam létala 1-2 týdně pouze Iberia z Madridu, z východu ČSA, Interflug
a Aeroflot. Cubana létala do Madridu, Berlína a Prahy.
Až ke konci osmdesátých let do Paříže, Bruselu a Moskvy. Skupiny turistů ze západu
na Kubu se vyskytovaly i v té době.
Povinným jazykem pro CC byla angličtina a ruština.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4612
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Bydliště: Honolulu
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Globik » 28. 03. 2014, 08:17

vita píše:Teda nenapadlo by mě, že Italové budou létat na Kubu

Proč ne?

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1794
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod vita » 28. 03. 2014, 14:34

Globik píše:
vita píše:Teda nenapadlo by mě, že Italové budou létat na Kubu

Proč ne?


Jestli mě paměť neklame, tak zrovna Itálie nepatřila k těm ekonomicky nejsilnějším zemím západní Evropy, odkud by obyvatelé často jezdili do Karibiku. Navíc, Italy většinou u moře potkávám akorát v Itálii, když jedou někam mimo, tak spíš památky, kultura. A na rozdíl od Španělska, tam nevidím ani žádnou historickou (a tím pádem i ekonomickou) spojitost.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4612
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Bydliště: Honolulu
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Globik » 28. 03. 2014, 16:14

vita píše:
Globik píše:
vita píše:Teda nenapadlo by mě, že Italové budou létat na Kubu

Proč ne?

Italy většinou u moře potkávám akorát v Itálii, když jedou někam mimo, tak spíš památky, kultura.

No já nevím, ale Chorvatsko je v srpnu plné italsky mluvících lidí, že by to nebyli Italové?
Navíc, když si Kubu mohli v té době dovolit Češi, tak zcela určitě se v zemi, která má mnohonásobně víc obyvatel, našlo dost lidí, co na to měli také. A na Kubě je jen písek? Jinak nic k vidění? Nedomnívám se.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2027
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod persona » 28. 03. 2014, 16:29

vita píše:
Jestli mě paměť neklame, tak zrovna Itálie nepatřila k těm ekonomicky nejsilnějším zemím západní Evropy (...)


Itálie zažila po válce obrovský ekonomický boom, který je tam patrný dodnes a na chvíli v nominálních číslech dokonce předstihla Británii i Francii (viz http://en.wikipedia.org/wiki/Il_sorpasso_(economics) a http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_economic_miracle) - a nebylo to jen díky renesanci, gastronomii, moři a horám :-) A ten masivní příliv do měst a rozvoj života i ekonomiky je krásně zachycen i ve filmech (Stalo se v Turíně, Umberto D, Zloději kol, Zázrak v Miláně, Rocco a jeho bratři atd.)


ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod ivy » 28. 03. 2014, 16:59

Teda nenapadlo by mě, že Italové budou létat na Kubu a ještě přes Prahu nebo Britové do Singapuru s ČSA (předpokládám, že tam BA měly přímé lety, respektive že odtamtud pokračovaly do Austrálie).


Na tu Kubu létali s ČSA nejen Italové ale i mnozí další ze západní Evropy. Pokud vím, tak tam ČSA tahalo i nejrůznější odboráře ze zemí západní Evropy, různé levicově orientované mládežníky, pochybné existence atd. Řekl bych, že to byly většinou menší organizované skupiny. Myslím, že těch opravdu individuálních cestujících bylo málo, protože v té době na Kubě dost dobře nemohli fungovat.

Co se týká toho Singapuru z Londýna, to bylo v 70. a hlavně v 80. letech spíše zbožné přání. Ony ČSA nemohly konkurovat moc ani cenou, protože tehdy ještě byla (myslím ze strany IATA) dost přísná tarifní regulace a za nedodržení se udílely pokuty. Dokonce jsem měl jakýsi věstník, kde byly mimo jiné i pokuty udělené právě ČSA, které opakovaně nabízely jakési nepovolené slevy. Mám pocit, že se to týkalo hlavně obchodního zastoupení v ATH, které tehdy bylo poměrně aktivní. A s přihlédnutím k tomu, že ten Singapur byl taková "plazivka" - PRG-ATH-BEY-BOM-(KUL)-SIN (nebo v různých dobách nějak podobně), tak tam těch lidí do Singapuru asi moc nebylo. No a letět takto s IL6 místo 747, D10 apod. bylo buď pro fajnšmekra anebo masochistu. Nezapomeňte, že v té době se už začínalo létat LHR-SIN nonstop anebo max. s jedním mezipřistáním.

V kontextu mého předchozího příspěvku bych řekl, že těch tranzitních cestujících na dálkových linkách bylo pouhých pár tisíc ročně. A to v tom ještě mohly být schovány i tranzity do ostatních tzv.lido-demo.

Dnes řada lidí s nostalgií vzpomíná na to, že ČSA létaly "do celého světa", ovšem snad pouze v jednom roce za boševíka překročily 2 mil. cestujících. A z toho více než polovina byly vnitrostátní lety. Kdybych nebyl líný, vytahal bych z Leteckého Obzoru čísla, tam byly vždy uváděny počty cestujících na východ, západ i vnitro. A ten "západ" byl z dnešního pohledu symbolický.
Jako příklad uvedu právě ten Londýn: 1,3,5 BA (TRD, 111, 737), 2,4,6 ČSA (IL6, TU3). V neděli p.r.d.

A jak to bylo s ekonomikou tohoto "podnikání", to se nikdy nedovíme, protože veškeré ceny čehokoliv byly vytvářeny uměle tak, aby vyhovovaly tehdejší ideologii.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4020
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod prodejce » 29. 03. 2014, 00:32

Přesně tak. Tohle už jsem tady několikrát psal, ale nebylo mi to moc věřeno. Ve srovnání s aerolinkama které hrály první nebo druhé housle vypadal letový řád ČSA spíše jako noty pro činely.

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1794
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod vita » 05. 04. 2014, 23:42

Když už byl socialismus docela pečlivě probrán, přiznám se, že mě by zajímalo, jak to bylo s cestováním za hranice v meziválečných letech. Jestli tu není někdo, kdo se už o problematiku zajímal a pochlubil by se s tím, co ví. Jestli si stačilo mít pas a koupit si letenku/lodní lístek/lístek na vlak. Jestli šly československé koruny volně měnit za jiné peníze atd. :-)

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3698
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod HighFlyer » 16. 04. 2014, 01:14

rpet píše:bože, vždyť mu muselo bejt maximálně pět let, HighFlyere... :mrgreen:

Pridej, pridej.

beran
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 93
Registrován: 24. 01. 2013, 21:14
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod beran » 26. 07. 2015, 03:47

Pro zajímavost přikládám odlety sobotních speciálů v červenci 1982 z PRG, které jsem objevil při vyklízení starých papírů:
01:00 OK 6264 BOJ TU3
01:20 OK 6120 BOJ TU3
04:35 OK 6223 BOJ TU3
04:40 OK 6367 BOJ TU3
05:50 OK 6309 BOJ TU3
12:50 OK 1085 VCE IL6
14:10 OK 5025 CND TU3
14:45 OK 4112 SPU TU3
15:15 OK 4123 SPU TU3
16:15 OK 1274 IST TU3
16:30 OK 6293 BOJ TU3
16:40 OK 6125 BOJ TU3
20:00 OK 1054 PMO TU3
20:45 OK 6157 BOJ TU3
21:00 OK 7150 VAR TU3
21:45 OK 1071 ATH TU3
23:30 OK 6036 BOJ TU3
23:55 OK 5101 CND IL6
23:59 OK 1043 MLA TU3

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1034
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Tony Smoke » 26. 07. 2015, 13:06

Neviem, ci to tu uz bolo spominane, ale za sociku sa dalo linkou aj emigrovat :) dobre spracovana blogova seria a z neho tato epizoda:
https://dennikn.sk/blog/ako-sa-z-tranzi ... do-kanady/

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1034
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Tony Smoke » 27. 07. 2015, 14:17

Dnes vysiel dalsi diel z blogovej serie o utekoch na zapad. Znova je to letecka epizoda, tentokrat o skokanoci na ORY:
https://dennikn.sk/blog/pribeh-jedneho- ... ref=top-cl

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 138
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod fricoolinek2 » 28. 12. 2015, 09:48

No, tak když se na to dívám tou dnešní "anti-imigrační" optikou, tak rozhodně tito "Kubánci" nebyli žádní trpící utečenci z válečné oblasti, ale finančně (celkem) dobře zajištění lidé, kteří pouze toužili po západních výdobytcích. A i za předpokladu, že to byli lidé, kteří chtěli v Kanadě pracovat a byli ze stejného "kulturního okruhu", tak jejich začlenění do kanadské společnosti zkrátka jisté náklady mít museli. A záměr nějak se pokoušet rozvracet ten komunismus zpoza západních hranic, to asi zas tak velké % těch emigrantů na západ také nemělo.

No a co tedy člověk přišel? O majetek, na který tvrdě vydělával? O (za předpokladku, že emigroval s manželkou a dětmi) sourozence, rodiče, přátele, své děti připravil o dědu s babičkou...

Bylo to fakt takový terno? :-?

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1295
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Zdenek » 28. 12. 2015, 10:13

fricoolinek2 píše:Bylo to fakt takový terno? :-?

Shodou okolností jsem se teď vrátil od dětí příbuzných kteří kdysi odešli ze země a musím říct, že sice po ekonomické stránce jsou úplně někde jinde ale sociálně se ani jejich děti nezačlenily. Nazval jsem to zlatou klecí a vím že by se mi v ní nelíbilo.

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 65
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod ivy » 28. 12. 2015, 10:19

No, tak když se na to dívám tou dnešní "anti-imigrační" optikou, tak rozhodně tito "Kubánci" nebyli žádní trpící utečenci z válečné oblasti, ale finančně (celkem) dobře zajištění lidé, kteří pouze toužili po západních výdobytcích. A i za předpokladu, že to byli lidé, kteří chtěli v Kanadě pracovat a byli ze stejného "kulturního okruhu", tak jejich začlenění do kanadské společnosti zkrátka jisté náklady mít museli. A záměr nějak se pokoušet rozvracet ten komunismus zpoza západních hranic, to asi zas tak velké % těch emigrantů na západ také nemělo.


Řekl bych, že dost lidí uteklo nikoliv jen kvůli těm "výdobytkům", ale kvůli tomu, že měli prostě a jednoduše bolševika dost. Každopádně ale v naprosté většině utíkali lidé vzdělaní, schopní, zdraví, mladí až středního věku atd. Tedy ti, kteří jsou pro cílovou zemi přínosem. Také se ve velké většině poměrně rychle začlenili do společnosti cílových zemí. Nedávno jsem viděl jakousi statistiku z USA, kde přistěhovalci z bývalé ČSR a ČSSR tvoří v USA z majetkového hlediska poměrně vysoký nadprůměr. Takže ty náklady na začlenění byly jednak:

1) marginální v porovnání s budoucími výnosy, neboť nikdo nemířil do exilu za sociálními dávkami.
2) marginální v porovnání se škodou, kterou touto emigrací utrpěly země původu emigrantů

Ten bod číslo 2 byl podle mnohých rozhodující - dožívala studená válka a nejlépe poškodíte protivníka tím, že ho připravíte o elity. Takže to rozhodně nelze porovnávat se současnou situací kolem uprchlíků mířících do Evropy. To se nám jen část uřvaných intelektuálů pokouší podsunout své vidění světa.



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti