Cestování letadlem na západ za socialismu
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
vitezslav
mas spatnej kurz - oficialne bon vychazel na 1.40 Kcs
mas spatnej kurz - oficialne bon vychazel na 1.40 Kcs
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 348
- Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
prodejce píše:tempranilo píše: Západní letecké společnosti nesměly prodávat svoje přepravní přímo, ale přeprava i na linkách zahraničních společností se musela prodávat na doklady a přes ČSA
Opravdu "nesměly"? Mě se nějak nechce věřit, že by byla plná Pařížská a Václavák kanclů zahraničních společností jen kvůli tomu, aby bylo kde si vyzvednout PTA.
No, je pravda, že v Praze bylo dost leteckých společností, v Pařížské si ze západních pamatuji jen SR, LH a GSA KU, ostatní lido-demo, tj. MA, CU, IG, LO. Nevylučuji, že třeba SR a LH nebo AF, protože měly vlastní linky, tak nějak prodávaly (třeba se najde někdo, kdo to upřesní), ale ty společnosti, co sem "létaly" jen v rámci c/s, prakticky opravdu vystavovaly PTA a ID letenky. A společnosti jako AI snad ani vlastní doklady nevystavovaly. A pokud mě paměť neklame, tak se prodeje řešily přes MCO. Ostatně boj o to, jak se budou letenky v ČR prodávat probíhal dlouho po změně režimu, české MD se například velmi netvářilo na vznik a fungování IATA systému BSP a na Slovensku ještě v roce 98 hrozilo, že stát prodeje cizím společnostem zakáže a povolí jej jen pro Slovak Airlines .
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.
Ještě že jsi napsal "někdy" V r.1984 jsem tam byl na zájezdě s CK a v r.1985 jsme si jako parta žádali o devizák a všichni ho dostali (mám pocit, že jsme měli v těch letech dost kladné saldo v clearingu se SFRJ a devizáků na dináry se dávalo dost), jen já ne. Takový luxus, být každý rok na Jadranu neměl socialistický člověk přeci zapotřebí!
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 193
- Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.
Jaká zóna, takový pas?
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
Takže dost pochybností a dohadů jak co bylo Níže si můžete přečíst černé na zažloutlém podrobné pokyny k cestám do Jugoslávie z roku 1983. Jistě si povšimnete, že zatímco v roce 1981 se žádost o výjezdní doložku opatřovala 10,- Kčs kolkem, tak v roce 83 již bylo třeba aplikovat kolek v hodnotě 50,- Kčs:
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 626
- Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
- Bydliště: ČB/ZH
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
kocour65 píše:No bratranek v te dobe jezdil na dovolenou s rodinou soukrome do Rakouska - sice autem - ale uplne bez problemu.
Tak to byl pěkný kápo na nějakým úvé. Předpokládám, že dneska je v pár správních radách, pokud ne přímo ve vládě.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 626
- Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
- Bydliště: ČB/ZH
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
kocour65 píše:vitezslav
mas spatnej kurz - oficialne bon vychazel na 1.40 Kcs
ale h***o, bon byl jedna devizová koruna.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
fricoolinek2 píše:loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.
Jaká zóna, takový pas? :)
Prave jsem se chystal sem vnest presne toto tema šedých pasu do Jugosky! : )) To byla jedna z dalsich sveraznosti te doby. Dnesni generaci se to dost spatne vysvetluje, ze existoval pas jine barvy vydavany pouze pro cesty do jedne konkretni zeme...
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4083
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
prodejce píše:OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.
Ten tvuj sklep me zacina zajimat. V cestovnim ruchu ve styku s NS (nesocialistickymi staty) existoval dosti prisny rezim. Cos jim tenkrat podepsal? Vytahnes ze sklepa i nejakeho sveho kostlivce?
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
Když se cestovalo primárně do NDR, Maďarska, Rumunska, Bulharska a v lepším případě Jugoslávie, čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?
Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?
Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
vita píše:Když se cestovalo primárně do NDR, Maďarska, Rumunska, Bulharska a v lepším případě Jugoslávie, čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?
Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?
Šlo vesměs o "spřátelené země," tipuju, že naši odborníci tam jezdili pomáhat s budováním např. místního průmyslu, mladí lidé odtamtud sem zase studovat. Navíc snad už tenkrát fungovala Praha i jako přestupní letiště. Dyžtak mně někdo opravte (jsem ročník 1984).
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5916
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
vita píše: Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?
Pokud se dobře pamatuju, dělalo se na cestě tam mezipřistání v Kanadě. Tam se při tankování vystupovalo? Nebo estébák na palubě neměl páku na to, zabránit cesťákům vystoupit a požádat o azyl?
Dva mí spolužáci takto emigrovali. (A také jsem slyšel historku o tom, jak někdo doma nenápadně prodal, co mohl a aby si tu zaplacenou Kubu užil, rozhodl se emigrovat až na cestě zpět. To ale netušil, že je to přímý let )
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
Malé upřesnění:
Tzv. západní let.společnosti, létající v 70. a 80. letech do Prahy, provozovaly tyto lety většinou v tzv. poolu s ČSA. To tehdy znamenalo, že si i občan tehdejší ČSSR cestující soukromě mohl koupit u ČSA letenku na tento let za stejnou cenu jako s ČSA a za Kčs. Jednalo se ale výhradně o lety mezi Prahou a příslušným městem v zahraničí.
Takže např Finnair, létající někdy na přelomu 70. a 80. let linku HEL-SXF-PRG, prodával segment PRG-HEL a zpět mimo jiné i za koruny (prostřednictvím ČSA). Segment PRG-SXF (na který měl také přepravní právo) ale nabízel pouze za tzv. tvrdou měnu. Mně se jednou povedlo oblbnout v Berlíně u odbavení pracovnici Interflugu a ona mně přebukovala letenku ČSA se zlevněným tzv EAPT (východoevropským) tarifem právě na let Finnairu, takže jsem absolvoval let s krátkou DC-9 (tuším verze 15). Při dalších pokusech později už mně ale vždy vyhnali.
Vyjímkou byla Air France, která létala dost dlouho lety Paříž-Praha-Budapešť a ta směla prodávat i ten segment PRG-BUD a zpět za koruny (tuším, že cca 250 Kčs OW). Několikrát jsem takto letěl s Caravelle 3 a jednou jsme se dokonce s přáteli vypravili do Budapešti kvůli změně typu - tehdy letěl B-707 (tuším ve verzi 328). Toto dokonce fungovalo i na přípoje, takže jsem se takto vracel několikrát z Bulharska nebo Rumunska a poslední úsek jsem si "vychutnal" právě s Air France.
Kupodivu KLM, létající linku AMS-PRG-BUD, tuto možnost přepravovat cestující mezi Prahou a Budapeští za koruny nenabízela (asi nemohla). Přestože přepravní práva PRG-BUD měla také.
Kromě toho bylo prý v dřívějších obdobích možné koupit letenky na soukromé cestování za koruny snad i u Panamu a začátkem šedesátých let i u KLM a SAS, které tehdy přes Prahu létaly blízký východ a jižní Ameriku. To ale mám pouze z doslechu, byť z celkem hodnověrných zdrojů. Ovšem počet cestujících létajících soukromě tímto směrem asi limitoval k nule.
Jinak pro služební cesty a také pro cesty rodinných příslušníků doprovázejících na dlouhodobé služební pobyty do zahraničí vyslané běžné pracovníky platila jiná pravidla. Tam bylo cílem, aby se max. část cesty uskutečnila s ČSA, což na druhou stranu třeba znamenalo, že z Iráku, Iránu atd. bylo možné se vracet pouze ve čtvrtek, protože to byl jediný den, kdy odtud letělo letadlo ČSA do Prahy.
A samozřejmě u "elity" národa neplatila pravidla žádná
Prostě z dnešního pohledu šílená doba.
Tzv. západní let.společnosti, létající v 70. a 80. letech do Prahy, provozovaly tyto lety většinou v tzv. poolu s ČSA. To tehdy znamenalo, že si i občan tehdejší ČSSR cestující soukromě mohl koupit u ČSA letenku na tento let za stejnou cenu jako s ČSA a za Kčs. Jednalo se ale výhradně o lety mezi Prahou a příslušným městem v zahraničí.
Takže např Finnair, létající někdy na přelomu 70. a 80. let linku HEL-SXF-PRG, prodával segment PRG-HEL a zpět mimo jiné i za koruny (prostřednictvím ČSA). Segment PRG-SXF (na který měl také přepravní právo) ale nabízel pouze za tzv. tvrdou měnu. Mně se jednou povedlo oblbnout v Berlíně u odbavení pracovnici Interflugu a ona mně přebukovala letenku ČSA se zlevněným tzv EAPT (východoevropským) tarifem právě na let Finnairu, takže jsem absolvoval let s krátkou DC-9 (tuším verze 15). Při dalších pokusech později už mně ale vždy vyhnali.
Vyjímkou byla Air France, která létala dost dlouho lety Paříž-Praha-Budapešť a ta směla prodávat i ten segment PRG-BUD a zpět za koruny (tuším, že cca 250 Kčs OW). Několikrát jsem takto letěl s Caravelle 3 a jednou jsme se dokonce s přáteli vypravili do Budapešti kvůli změně typu - tehdy letěl B-707 (tuším ve verzi 328). Toto dokonce fungovalo i na přípoje, takže jsem se takto vracel několikrát z Bulharska nebo Rumunska a poslední úsek jsem si "vychutnal" právě s Air France.
Kupodivu KLM, létající linku AMS-PRG-BUD, tuto možnost přepravovat cestující mezi Prahou a Budapeští za koruny nenabízela (asi nemohla). Přestože přepravní práva PRG-BUD měla také.
Kromě toho bylo prý v dřívějších obdobích možné koupit letenky na soukromé cestování za koruny snad i u Panamu a začátkem šedesátých let i u KLM a SAS, které tehdy přes Prahu létaly blízký východ a jižní Ameriku. To ale mám pouze z doslechu, byť z celkem hodnověrných zdrojů. Ovšem počet cestujících létajících soukromě tímto směrem asi limitoval k nule.
Jinak pro služební cesty a také pro cesty rodinných příslušníků doprovázejících na dlouhodobé služební pobyty do zahraničí vyslané běžné pracovníky platila jiná pravidla. Tam bylo cílem, aby se max. část cesty uskutečnila s ČSA, což na druhou stranu třeba znamenalo, že z Iráku, Iránu atd. bylo možné se vracet pouze ve čtvrtek, protože to byl jediný den, kdy odtud letělo letadlo ČSA do Prahy.
A samozřejmě u "elity" národa neplatila pravidla žádná
Prostě z dnešního pohledu šílená doba.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 712
- Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
- Bydliště: LHR
- Stav: Offline
Re: Cestování letadlem na západ za socialismu
HighFlyer píše:prodejce píše:OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.
Ten tvuj sklep me zacina zajimat. V cestovnim ruchu ve styku s NS (nesocialistickymi staty) existoval dosti prisny rezim. Cos jim tenkrat podepsal? Vytahnes ze sklepa i nejakeho sveho kostlivce?
bože, vždyť mu muselo bejt maximálně pět let, HighFlyere...