Cestování letadlem na západ za socialismu

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
kocour65
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 101
Registrován: 07. 10. 2008, 00:37
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od kocour65 »

vitezslav
mas spatnej kurz - oficialne bon vychazel na 1.40 Kcs


tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od tempranilo »

prodejce píše:
tempranilo píše: Západní letecké společnosti nesměly prodávat svoje přepravní přímo, ale přeprava i na linkách zahraničních společností se musela prodávat na doklady a přes ČSA


Opravdu "nesměly"? :D Mě se nějak nechce věřit, že by byla plná Pařížská a Václavák kanclů zahraničních společností jen kvůli tomu, aby bylo kde si vyzvednout PTA.

No, je pravda, že v Praze bylo dost leteckých společností, v Pařížské si ze západních pamatuji jen SR, LH a GSA KU, ostatní lido-demo, tj. MA, CU, IG, LO. Nevylučuji, že třeba SR a LH nebo AF, protože měly vlastní linky, tak nějak prodávaly (třeba se najde někdo, kdo to upřesní), ale ty společnosti, co sem "létaly" jen v rámci c/s, prakticky opravdu vystavovaly PTA a ID letenky. A společnosti jako AI snad ani vlastní doklady nevystavovaly. A pokud mě paměť neklame, tak se prodeje řešily přes MCO. Ostatně boj o to, jak se budou letenky v ČR prodávat probíhal dlouho po změně režimu, české MD se například velmi netvářilo na vznik a fungování IATA systému BSP a na Slovensku ještě v roce 98 hrozilo, že stát prodeje cizím společnostem zakáže a povolí jej jen pro Slovak Airlines :lol: .

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od Globik »

loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.

Ještě že jsi napsal "někdy" :) V r.1984 jsem tam byl na zájezdě s CK a v r.1985 jsme si jako parta žádali o devizák a všichni ho dostali (mám pocit, že jsme měli v těch letech dost kladné saldo v clearingu se SFRJ a devizáků na dináry se dávalo dost), jen já ne. Takový luxus, být každý rok na Jadranu neměl socialistický člověk přeci zapotřebí!

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od fricoolinek2 »

loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.


Jaká zóna, takový pas? :)

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.


prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

Takže dost pochybností a dohadů jak co bylo :) Níže si můžete přečíst černé na zažloutlém podrobné pokyny k cestám do Jugoslávie z roku 1983. Jistě si povšimnete, že zatímco v roce 1981 se žádost o výjezdní doložku opatřovala 10,- Kčs kolkem, tak v roce 83 již bylo třeba aplikovat kolek v hodnotě 50,- Kčs:

jugoslavie.jpg

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 622
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

kocour65 píše:No bratranek v te dobe jezdil na dovolenou s rodinou soukrome do Rakouska - sice autem - ale uplne bez problemu.

Tak to byl pěkný kápo na nějakým úvé. Předpokládám, že dneska je v pár správních radách, pokud ne přímo ve vládě.

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 622
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

kocour65 píše:vitezslav
mas spatnej kurz - oficialne bon vychazel na 1.40 Kcs

ale h***o, bon byl jedna devizová koruna.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

fricoolinek2 píše:
loupeznik píše:Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.

Jaká zóna, takový pas? :)

Prave jsem se chystal sem vnest presne toto tema šedých pasu do Jugosky! : )) To byla jedna z dalsich sveraznosti te doby. Dnesni generaci se to dost spatne vysvetluje, ze existoval pas jine barvy vydavany pouze pro cesty do jedne konkretni zeme...

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.

Ten tvuj sklep me zacina zajimat. V cestovnim ruchu ve styku s NS (nesocialistickymi staty) existoval dosti prisny rezim. Cos jim tenkrat podepsal? Vytahnes ze sklepa i nejakeho sveho kostlivce?

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1812
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od vita »

Když se cestovalo primárně do NDR, Maďarska, Rumunska, Bulharska a v lepším případě Jugoslávie, čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?

Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od Lkprak »

vita píše:Když se cestovalo primárně do NDR, Maďarska, Rumunska, Bulharska a v lepším případě Jugoslávie, čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?

Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?


Šlo vesměs o "spřátelené země," tipuju, že naši odborníci tam jezdili pomáhat s budováním např. místního průmyslu, mladí lidé odtamtud sem zase studovat. Navíc snad už tenkrát fungovala Praha i jako přestupní letiště. Dyžtak mně někdo opravte (jsem ročník 1984).

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od Globik »

vita píše: Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?

Pokud se dobře pamatuju, dělalo se na cestě tam mezipřistání v Kanadě. Tam se při tankování vystupovalo? Nebo estébák na palubě neměl páku na to, zabránit cesťákům vystoupit a požádat o azyl?
Dva mí spolužáci takto emigrovali. (A také jsem slyšel historku o tom, jak někdo doma nenápadně prodal, co mohl a aby si tu zaplacenou Kubu užil, rozhodl se emigrovat až na cestě zpět. To ale netušil, že je to přímý let :clap: )

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od ivy »

Malé upřesnění:

Tzv. západní let.společnosti, létající v 70. a 80. letech do Prahy, provozovaly tyto lety většinou v tzv. poolu s ČSA. To tehdy znamenalo, že si i občan tehdejší ČSSR cestující soukromě mohl koupit u ČSA letenku na tento let za stejnou cenu jako s ČSA a za Kčs. Jednalo se ale výhradně o lety mezi Prahou a příslušným městem v zahraničí.

Takže např Finnair, létající někdy na přelomu 70. a 80. let linku HEL-SXF-PRG, prodával segment PRG-HEL a zpět mimo jiné i za koruny (prostřednictvím ČSA). Segment PRG-SXF (na který měl také přepravní právo) ale nabízel pouze za tzv. tvrdou měnu. Mně se jednou povedlo oblbnout v Berlíně u odbavení pracovnici Interflugu a ona mně přebukovala letenku ČSA se zlevněným tzv EAPT (východoevropským) tarifem právě na let Finnairu, takže jsem absolvoval let s krátkou DC-9 (tuším verze 15). Při dalších pokusech později už mně ale vždy vyhnali.

Vyjímkou byla Air France, která létala dost dlouho lety Paříž-Praha-Budapešť a ta směla prodávat i ten segment PRG-BUD a zpět za koruny (tuším, že cca 250 Kčs OW). Několikrát jsem takto letěl s Caravelle 3 a jednou jsme se dokonce s přáteli vypravili do Budapešti kvůli změně typu - tehdy letěl B-707 (tuším ve verzi 328). Toto dokonce fungovalo i na přípoje, takže jsem se takto vracel několikrát z Bulharska nebo Rumunska a poslední úsek jsem si "vychutnal" právě s Air France.

Kupodivu KLM, létající linku AMS-PRG-BUD, tuto možnost přepravovat cestující mezi Prahou a Budapeští za koruny nenabízela (asi nemohla). Přestože přepravní práva PRG-BUD měla také.

Kromě toho bylo prý v dřívějších obdobích možné koupit letenky na soukromé cestování za koruny snad i u Panamu a začátkem šedesátých let i u KLM a SAS, které tehdy přes Prahu létaly blízký východ a jižní Ameriku. To ale mám pouze z doslechu, byť z celkem hodnověrných zdrojů. Ovšem počet cestujících létajících soukromě tímto směrem asi limitoval k nule.

Jinak pro služební cesty a také pro cesty rodinných příslušníků doprovázejících na dlouhodobé služební pobyty do zahraničí vyslané běžné pracovníky platila jiná pravidla. Tam bylo cílem, aby se max. část cesty uskutečnila s ČSA, což na druhou stranu třeba znamenalo, že z Iráku, Iránu atd. bylo možné se vracet pouze ve čtvrtek, protože to byl jediný den, kdy odtud letělo letadlo ČSA do Prahy.

A samozřejmě u "elity" národa neplatila pravidla žádná

Prostě z dnešního pohledu šílená doba.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od rpet »

HighFlyer píše:
prodejce píše:OK, tak dnes Jugoslávie... moment, jdu do sklepa.

Ten tvuj sklep me zacina zajimat. V cestovnim ruchu ve styku s NS (nesocialistickymi staty) existoval dosti prisny rezim. Cos jim tenkrat podepsal? Vytahnes ze sklepa i nejakeho sveho kostlivce?


bože, vždyť mu muselo bejt maximálně pět let, HighFlyere... :mrgreen:


Odpovědět