Cestování letadlem na západ za socialismu

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:
HighFlyer píše:A jakou ma tento pripad statistickou hodnotu? Jeden z kolika? A jake bylo politicke pozadi tohoto pripadu? Kdo byl ten žadatel a jake ustupky v osobnim a pracovnim zivote ucinil, aby bylo odvolani vyhoveno? (Pripadne pod jakym krycim jmenem je dnes zanesen v Cibulkovych seznamech?)

:D Ale já jsem tím nic nemyslel. Jen jsem konstatoval, že existoval institut odvolání proti neudělení příslibu.

Nerikal jsem, ze bys tim cokoli myslel. Pouze jsem polozil doplnujici dotazy, kterym ses vyhnul.


prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

Ale já to nevím zda-li vůbec a případně jaké ústupky žadatelka udělala :roll: já jsem jí neznal. To bych si musel sám domýšlet, stejně jako si fricoolínek domýšlí ty trenky.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od fricoolinek2 »

HighFlyer píše:
prodejce píše:Tohle bude šťavnaté téma už podle názvu : ale určitě to teda nepatří do vlákna o ČSA

Technicky vzato to do vlakna o ČSA skutecne nepatri... Ale ja docela chapu motivaci zakladatele vlakna a proc to dal sem. ČSA byly pred listopadem 1989 polovojenskou organizaci, jejiz vedeni bylo na vsech urovnich obsazene dustojniky StB (mnozi z nich prezili ve vedoucich postech az do prelomu stoleti - mohli bychom jmenovat vcetne krycich jmen a rodnych cisel, ale protentokrat se pozdrzime s ohledem na prosbu zakladatele fora :)


Důvod byl ten, že jsem se domníval, že ČSA byl jasně dominující dopravce při letech Čechoslováků do kapitalistických zemích. Nebo se tedy běžně létalo i s letadly západních aeroliniích? Či ty sloužily (téměř) výhradně pro návraty západních cizinců do jejich kapitalistických pekel?

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od vitezslav »

loupeznik: Pamatuješ si to docela přesně, v roce 1982 byl oficiální kurz k dolaru cca 10 Kčs, v roce 1985 5,80Kčs. Ovšem právě ty přirážky to zvedly na 4násobek při nákupu, ale Američan při návštěvě ČR (můj otec měl sestřenici, která se do USA provdala se souhlasem státu v roce 1947 a normálně sem směla) dostal těch 5.80 :) Takže není divu, že kvetlo veksláctví. A to to nekoplikuju faktem, že se téměř vše hnalo ne přes koruny, ale přes tuzexové bony v jednoduchém neoficiálním přepočtu 6bonů za 1USD, čili bon za 5 korun a tím pádem vycházel dolar na 30Kčs.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od vitezslav »

fricoolinek2 píše:
HighFlyer píše:
prodejce píše:Tohle bude šťavnaté téma už podle názvu : ale určitě to teda nepatří do vlákna o ČSA

Technicky vzato to do vlakna o ČSA skutecne nepatri... Ale ja docela chapu motivaci zakladatele vlakna a proc to dal sem. ČSA byly pred listopadem 1989 polovojenskou organizaci, jejiz vedeni bylo na vsech urovnich obsazene dustojniky StB (mnozi z nich prezili ve vedoucich postech az do prelomu stoleti - mohli bychom jmenovat vcetne krycich jmen a rodnych cisel, ale protentokrat se pozdrzime s ohledem na prosbu zakladatele fora :)


Důvod byl ten, že jsem se domníval, že ČSA byl jasně dominující dopravce při letech Čechoslováků do kapitalistických zemích. Nebo se tedy běžně létalo i s letadly západních aeroliniích? Či ty sloužily (téměř) výhradně pro návraty západních cizinců do jejich kapitalistických pekel?



Vůbec ne. Když jsi absolvoval všechny ty body, které zde byly popsány a dostal možnost vycestovat (ať už ze soukromých nebo služebních důvodů), mohl jsi letět, čím jsi chtěl. I v té době tady byli "dobře zapsaní", např. ze Strojimportu, kteří cestovali na západ za kšeftem mnohokrát ročně. Např. v Plzni se konala na výstavišti jednou ročně kontraktační veřejnosti nepřístupná výstava Pragoexpo (v Plzni!), kde se uzavíraly velmi významné obchody s českým spotřebním zbožím - kabelky, hračky, kožené zboží, porcelán, jablonecká bižuterie... Když jsem v létě 1989 nastoupil do prvního zaměstnání na obchodní odd. jedné velké nemocnice, řada z mých kolegů jezdila do Francie, Německa, Británie, neb začínala všechna ta sona, CT, ultrazvuky atd a bylo třeba je pořídit.
A hlavně ten přezkum co se týče povolení vycestovat byl velmi rafinovaný - třeba moje učitelka ze ZŠ jezdila každý druhý rok do Paříže na dovolenou. Nebyla ve straně, ale byla bezdětná, provdaná za invalidního lékaře, s velkým rodinným domkem - prostě si soudruzi vyhodnotili, že nemá důvod zdrhnout a normálně jí pouštěli, samozřejmě přes Čedok.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od Globik »

vitezslav píše:Globík: Pravdu máš, k cestám do Bulharska, NDR nebo Rumunska nebyla žádná doložka ani příslib třeba, stačilo koupit zájezd v Čedoku, CKM, Rekree nebo Autoturistu a jet.

Nebylo nutno ani kupovat zájezd (s výjimkou Polska v "ideologicky nebezpečných" 80.letech). Stačilo dojít do trafiky a banky, koupit kolek, nalepit ho na celní prohlášení, to vyplnit, koupit si cizí měnu v daném limitu a jít na nádraží a tam si bez formalit koupit lístek na vlak nebo autobus nebo si koupit benzín (a v případě cesty přes Rumunsko ještě v Autoturistu poukázky na benzín). Předpokládám, že s nákupem letenky rovněž nebyl problém.

vitezslav píše:jen si pamatuji, že otec pašoval 50USD v kapsičce u trenek, áby si mohl dát pivo a my colu a měli jsme hrozný strach, jestli mu to nevezmou :)

Ono se pašovalo i do socialistických zemí. Jednou mě ošahával československý celník ve vlaku do Maďarska, ošahával mi i chodidla, zda nemám v ponožkách načerno forinty a při cestě zpět mi nechali vše vybalit a pochopitelně to cenou přesahovalo to, co mi prodala banka. Dokud jsem se ynepřiznal, že jsem měl načerno vyměněné peníze navíc, tak mě dusili. Byla kalamita, jezdilo málo lidí a tak se nudili a chtěli ukázat, kdo je pánem. Btw.do NDR se mohlo vyměnit 80 východních marek na den a Východní Němci si mohli k nám vyměnit 80 korun na den! Protože k nám jezdilo 3x víc V.Němců, než nás tam. Tak aby byla bilance vyrovnaná :roll: Pro hnidopichy dodávám, že v socialistickém zahraničí si pak mohl člověk na základě předložení našeho celního prohlášení vyměnit za místní měnu ještě 100 Kč/pobyt.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

Prave vysel clanek, ktery s timto vlaknem hodne souvisi:

Jak a kam se jezdilo k moři za totality.

tempranilo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 27. 09. 2011, 22:25
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od tempranilo »

prodejce píše:
Robert píše:Mě by zajímalo, jestli občan musel přednostně využít služeb ČSA nebo aerolinie z jiné socialistické země před západními dopravci.

Třeba mě zase někdo opraví, ale o žádném administrativním opatření v tomto směru jsem nikdy neslyšel. Spíš byl problém s penězma - a nejenom před rokem 1989 ale i dlouho po sametu (pravičáci) nebo po plyšáku (levičáci) až do zavedení plné směnitelnosti koruny. Západní společnosti v Praze samozřejmě neprodávaly všechny svoje letenky jen tak za nesměnitelné československé koruny, nýbrž za valuty.

Ano, oprava je nutná, ale nic ve zlém. Západní letecké společnosti nesměly prodávat svoje přepravní přímo, ale přeprava i na linkách zahraničních společností se musela prodávat na doklady a přes ČSA, to přetrvávalo ještě po roce 1990, pak se postupně tato omezení uvolňovala a rušila. Také pro drtivou většinu služebních cest čs. občanů musely být tam, kde to bylo možné, využívány linky ČSA, ostatní linky zahraničních společností mohly být využívány v případech, kdy linky ČSA nebylo možné využít.

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od Zoltan »

HighFlyer píše:Prave vysel clanek, ktery s timto vlaknem hodne souvisi:

Jak a kam se jezdilo k moři za totality.


nesouvisí :lol: o letadlech tam nic není

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

tempranilo píše: Západní letecké společnosti nesměly prodávat svoje přepravní přímo, ale přeprava i na linkách zahraničních společností se musela prodávat na doklady a přes ČSA


Opravdu "nesměly"? :D Mě se nějak nechce věřit, že by byla plná Pařížská a Václavák kanclů zahraničních společností jen kvůli tomu, aby bylo kde si vyzvednout PTA.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od fricoolinek2 »

Ještě vlastně jedna věc - nedělalo se třeba to, že za účelem získání valut se zkoušelo prodat na západě (třeba) zlato? Tj. v ČSSR levně koupit něco za zlata a pak jít (třeba) v Paříži k nějakýmu Arabáčovi? Ale to už je asi dost šmelina, co?

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 622
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

fricoolinek2 píše:Ještě vlastně jedna věc - nedělalo se třeba to, že za účelem získání valut se zkoušelo prodat na západě (třeba) zlato?

Nedělalo, protože na západ se (jestli ti to ještě nedošlo) nedalo dostat. Někde jsem zahlédl údaj, že z podaných žádostí o devizový příslib se většinou "povedlo" uspokojit max 4%, z nichž většina byli agenti STB (eufemisticky nazývaní "pracovníci" PZO-ček), semtam nějaký důchodce a externality typu legálních příbuzných v zahraničí atp. Případně někdo s hodně dobrými konexemi. Takže odhlídnuto od maličkostí, obecná odpověď je nedělalo. (Jestli se teď někdo ozve, že on to dělal, tak to jsou ty externality, proboha.)

kocour65
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 101
Registrován: 07. 10. 2008, 00:37
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od kocour65 »

No tak ja byl za komancu 2x v jugosce a nebyl zadny problem - nikdo v rodine v ksc - zadne buzerace ani kontroly - pokazde bokem zapadni mary ( nakup rifli a pod vychazel o hodne lacineji jak v tuzu ) - proste uplne vpohode - TO DNES JSOU V EVROPE TY KONTROLY O MNOHO HORSI.
Jinak proti tomu cesta do NDR byla horor - zazil jsem mnohokrat pri ceste autem i autobusem
- prohledavani ,kontroly , celni prohlaseni apod.
Takze Jugoska letecky v 80 letech v POHODE.

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 622
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

Jugoška.... Mluvilo se tu o západu, kdežto Jugoška byla taková šedá zóna, kam rodina bez škraloupu měla celkem netriviální šanci se někdy vydat na dovolenou.

kocour65
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 101
Registrován: 07. 10. 2008, 00:37
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od kocour65 »

No bratranek v te dobe jezdil na dovolenou s rodinou soukrome do Rakouska - sice autem - ale uplne bez problemu.


Odpovědět