Cestování letadlem na západ za socialismu

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od JackBrno »

Jen drobná poznámka k propagandě. Ať je to dnes jak chce, je to stále nesrovnatelně lepší, než za minulého režimu. Dříve bylo vše podřízeno jedné straně a jednomu směru uvažování a tečka. Většina normálních lidí neměla prakticky možnost dostat se k jiným informacím. Dnes to vidím tak, že téměř každé médium je obráceno určitým směrem, pracuje v něčím zájmu a opačné informace v něm nejsou, ale vtip a svoboda je v tom, že těch médií je obrovské množství a každé je otočeno mírně jiným směrem + snadná dostupnost zahraničních médií, takže člověk si vždycky ten reálný obrázek může ze střípků poskládat. A to je ten obrovský rozdíl tehdy a dnes. A to vše přesto, že určité skupiny skupují hlavní média, viz. náš StBáček na ministerstvu financí.


loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 626
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

vitezslav píše:jen si pamatuji, že otec pašoval 50USD v kapsičce u trenek, áby si mohl dát pivo a my colu a měli jsme hrozný strach, jestli mu to nevezmou :)

Tenkrát se pašovaly i forinty do Maďarska (měli tam zřejmě nějaký směšný limit na dovoz), dokonce jsem i jednou o ty pašované při celní kontrole ve vlaku přišel :(
Do kapitalistické ciziny se smělo žádat o max 20 USD/den, pokud se správně pamatuju.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od dejavu »

vitezslav píše:Globík: Pravdu máš, k cestám do Bulharska, NDR nebo Rumunska nebyla žádná doložka ani příslib třeba, stačilo koupit zájezd v Čedoku, CKM, Rekree nebo Autoturistu a jet.

Ani zájezd nebyl potřeba, teda do NDR určitě.

Po roce 81 se nedalo normálně jezdit do Polska. Buď zájezdem, nebo přes pozvání (nebylo to až tak složité) a nebo se to obcházelo tranzitem do NDR. Ten tolerovali, ale hlídali čas...

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od fricoolinek2 »

Jako zakladatel topicu vás požádám, abyste se zdrželi nějakého politického flamu. [-X

Takže asi není důvod se omezovat jen na vzduch....

Dá se tedy říci, že vycestovat do zahraničí tak lehce, jak to bylo od 12/1989 do 30.4.2004 bylo možné ze sousedních států jen do NDR a MLR? Tj., pokud třeba byl člověk na rekreaci na Klínovci a neplánovitě se rozhodl, že se zítra mrkne do NDR, tak bez problémů mohl (pokud měl pas), přičemž koruny za východní marky si vyměnil na hraničním přechodě?

BTW: Pokud tedy chtěl člověk více valut, než mohl získat na základě devizového příslibu, mohl jít za veksláky a DEM / USD si koupit? A jaký pak byl rozdíl ve směnném kurzu? Tuším, že 36 CSK byl 1 USD, tak vekslák to prodal za kolik?

A vlastně do země přítele největšího se cestovalo jak těžce / lehce? Tuším správně, že při dovolence na Východním Slovensku se jan tak na den do Užhorodu skočit nedalo..

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

vitezslav píše:jen si pamatuji, že otec pašoval 50USD v kapsičce u trenek, áby si mohl dát pivo a my colu a měli jsme hrozný strach, jestli mu to nevezmou :) To se mi z dnešního pohledu zdá strašně absurdní.


Velmi podobny zazitek, cesta do Jugoslavie v roce 1987 automobilem Skoda 120. Nebyla to jedina bankovka, bylo jich vice a byly umistene na vicero mistech v interieru automobilu.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

Vznik tohoto vlakna jsem jaksi zameskal... Takze se pripojuji se zpozdenim.

Takže asi není důvod se omezovat jen na vzduch....

Ano, absolvoval jsem v cervenci/srpnu 1989 cestu vlakem do (Zapadniho) Nemecka a Svycarska a kontrola na hranicich byla taky velmi zajimava. Prohlidka kufru, hygyenickych potreb. Velmi vyzivne i na ceste zpatky.

Dá se tedy říci, že vycestovat do zahraničí tak lehce, jak to bylo od 12/1989 do 30.4.2004 bylo možné ze sousedních států jen do NDR a MLR?

Kde se vzalo datum 2004??? To je snad preklep? Prekrocit hranice bylo mozne bez problemu od 12/1989. Mensi problem s devizami (cizimi menami) byl jeste dalsi rok dva. Byly stanovene ruzne limity, kolik si jeden clovek muze za rok vymenit, do banky se musel prinest pas a evidovaly se vymenene castky na osobu a rok. Akorat se to dalo zcela legalne obejit, do bank se nosily pasy babicek, prababicek, prateticek a jinych necestujicich osob. Sam si vybavuji jednu takovou navstevu banky, kdy jsem u okynka predlozil "vejir" cestovnich pasu a plnych moci : ))

BTW: Pokud tedy chtěl člověk více valut, než mohl získat na základě devizového příslibu, mohl jít za veksláky a DEM / USD si koupit? A jaký pak byl rozdíl ve směnném kurzu? Tuším, že 36 CSK byl 1 USD, tak vekslák to prodal za kolik?

Ja si pamatuju standardni sazbu 30Kc/USD a 18Kc/DM. Dolar pak jednu dobu stoupl na 35. K te pravo-leve diskuzi bych dodal otazku, za kolik je dneska legalne dolar a euro (tedy "dvoumarka") a jake z toho vychazi srovnani dnesni ekonomicke situace a kupni sily s tou za minuleho rezimu, ale budu respektovat prani zakladatele tohoto vlakna :)

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od fricoolinek2 »

Po 1.5.2004 (vstup do EU) šlo jezidt na OP, tak proto....

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

fricoolinek2 píše:Jako zakladatel topicu vás požádám, abyste se zdrželi nějakého politického flamu. [-X

Když nechceš politický flame tak nezakládej diskuzní vlákna, které mají v nadpisu slovo "socialismus". :D Že bude u takto nazvaného vlákna diskuze dost šťavnatá je jasné předem..

A propos - když už chceš abychom se zdrželi politického flamu:

Není právě to, že tě vůbec seriozně napadne myšlenka že za socialismu se někdo někomu na letišti koukal do trenek - jasnou evidencí, že už máš myšlení mírně sežvejkané právě tou propagandou, kterou tu kdosi zmiňoval? To by chtělo spíš sebereflexi místo zákazů.. [-X

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

Dovoluji si upravit a doplnit procesni mapu v bode 3, tykajicim se klicoveho bodu ziskani devizovych prostredku (pro mladsi rocniky "nakup cizi meny").

prodejce píše:3) na pobočce Státní banky Československé žádost o devizový příslib


Dve poznamky:

A) (Ne)prideleni devizovych prostredku bylo minulym rezimem hojne vyuzivano jako zaminka pro znemozneni vycestovani (tedy namisto neudeleni vyjezdni dolozky nebo jinych povoleni/schvaleni). Deviz (= cizich men) byl nedostatek a byl po ruce argument, ze se nemuze dostat na kazdeho. Tento postup byl hojne vyuzivan proti osobam "provinivsim se" proti rezimu (skvele je to vykreslene ve filmu Pupendo) tak, aby rezim nemohl byt kritizovan za politicke znemozneni vycestovani ("Na tom neni nic politickeho, proste deviz je malo a tentokrat se na vas nedostalo.") Rozhodnuti o tom, kdo si devizy smi koupit a kdo ne, samozrejme neprovadeli bankovni urednici, ti to meli predem nadiktovane ze sekretariatu KSC.

B) Nekdy v roce 1986 nebo 1987, kdyz uz rezim mlel z posledniho, byla zavedena alternativa "devizoveho prislibu" namisto nakupu deviz (cizich men) u Státní banky Československé. Alternativou bylo, ze penize nutne k vycestovani zasle ceskoslovenskemu obcanovi nekdo z "devizove ciziny". Diky tomu se moji rodice mohli znovu setkat se svymi sourozenci, emigrovavsimi v letech 1969 a 1981 do USA a Kanady, kteri jim ty penize poslali. Penize se musely poslat (tusim) pul roku pred uskutecnenim cesty a musely celou dobu lezet na neurocenem uctu Československé obchodní banky (tehdy ve 100% vlastnictvi statu) a jeste se platil poplatek za vyber. Diky tomu vycestovali v letech 1987-1988 moji rodice (letecky do SFO a YYZ) a v lete 1989 i ja se svymi sourozenci (vlakem do Svycarska, kde byl sraz s tetami, stryci, sestrenicemi a bratranci, kteri prileteli ze SFO/YYZ). Akorat se muselo resit drobne nedorozumeni s tetou z Ameriky. Kdyz ji otec do telefonu vysvetloval (za 60Kc za minutu pri mesicnim platu 2500Kc) ten mechanismus posilani penez, tak jeji prvni reakce byla "Bracho, na to zapomen! Ja tem kurvam komunistickym nedam ani cent!" Za dalsich 60Kc otec sve sestre vysvetlil, ze ty penize dostane on, nikoli nejaka stranicka bunka (o nulovem uroku a manipulacnim poplatku pomlcel).

Mel jsem v te dobe spoustu spouluzaku, znamych i pratel, kteri meli nejake pribuzne v "devizove cizine" a diky nim mohli vycestovat uz v letech 1997-1989 (pred listopadem). Rezim uz tou dobou byl "unaveny" a navic na tom i neco malo vydelal. A taky si udelal presny prehled o svych obcanech, udrzujicich kontakt s nepratelskymi osobami, pobyvajicimi ve znepratelenych zemich bez souhlasu ceskolovenskych organu.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:A) (Ne)prideleni devizovych prostredku bylo minulym rezimem hojne vyuzivano jako zaminka pro znemozneni vycestovani (tedy namisto neudeleni vyjezdni dolozky nebo jinych povoleni/schvaleni). Deviz (= cizich men) byl nedostatek a byl po ruce argument, ze se nemuze dostat na kazdeho... Rozhodnuti o tom, kdo si devizy smi koupit a kdo ne, samozrejme neprovadeli bankovni urednici, ti to meli predem nadiktovane ze sekretariatu KSC.


Samozřejmě. Tady ještě doplním, že proti neudělení devizového příslibu bylo možné podat odvolání a projednávalo se to pak znovu (v tom odvolání se normálně na A4 zdůvodňovalo, proč má být příslib udělen). Dokonce jsem na vlastní oči viděl případ, kdy odvolání proti neudělení dolarového(!) příslibu na individuální cestu(!!) bylo úspěšné(!!!) - a tam pak bylo jen napsáno, že po přezkoumání odvolání se žádosti o příslib vyhovuje.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:Tohle bude šťavnaté téma už podle názvu : ale určitě to teda nepatří do vlákna o ČSA

Technicky vzato to do vlakna o ČSA skutecne nepatri... Ale ja docela chapu motivaci zakladatele vlakna a proc to dal sem. ČSA byly pred listopadem 1989 polovojenskou organizaci, jejiz vedeni bylo na vsech urovnich obsazene dustojniky StB (mnozi z nich prezili ve vedoucich postech az do prelomu stoleti - mohli bychom jmenovat vcetne krycich jmen a rodnych cisel, ale protentokrat se pozdrzime s ohledem na prosbu zakladatele fora :)

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

a já si myslím, že zakladatel měl motivaci úplně jinou :D

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od HighFlyer »

prodejce píše:Dokonce jsem na vlastní oči viděl případ, kdy odvolání proti neudělení dolarového(!) příslibu na individuální cestu(!!) bylo úspěšné(!!!) - a tam pak bylo jen napsáno, že po přezkoumání odvolání se žádosti o příslib vyhovuje.

A jakou ma tento pripad statistickou hodnotu? Jeden z kolika? A jake bylo politicke pozadi tohoto pripadu? Kdo byl ten žadatel a jake ustupky v osobnim a pracovnim zivote ucinil, aby bylo odvolani vyhoveno? (Pripadne pod jakym krycim jmenem je dnes zanesen v Cibulkovych seznamech?)

loupeznik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 626
Registrován: 13. 08. 2010, 01:37
Bydliště: ČB/ZH
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od loupeznik »

fricoolinek2 píše:Dá se tedy říci, že vycestovat do zahraničí tak lehce, jak to bylo od 12/1989 do 30.4.2004 bylo možné ze sousedních států jen do NDR a MLR? Tj., pokud třeba byl člověk na rekreaci na Klínovci a neplánovitě se rozhodl, že se zítra mrkne do NDR, tak bez problémů mohl (pokud měl pas), přičemž koruny za východní marky si vyměnil na hraničním přechodě?
Jo, to se dalo. Jednou odpoledne mi volal kámoš, že má dva lístky na Omegu a večer už jsme seděli ve vlaku do Budapešti.
Pokud tedy chtěl člověk více valut, než mohl získat na základě devizového příslibu, mohl jít za veksláky a DEM / USD si koupit? A jaký pak byl rozdíl ve směnném kurzu? Tuším, že 36 CSK byl 1 USD, tak vekslák to prodal za kolik?
Oficiální devizový kurz k dolaru byl, tuším, nějakých 5,50 Kčs. Ovšem i při nákupu v bance se uplatnilo několik prazvláštních koeficientů, které vyhnaly výslednou cenu 4-5x výše.
A vlastně do země přítele největšího se cestovalo jak těžce / lehce? Tuším správně, že při dovolence na Východním Slovensku se jan tak na den do Užhorodu skočit nedalo..
Do Союзa jedině na pozvání.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:A jakou ma tento pripad statistickou hodnotu? Jeden z kolika? A jake bylo politicke pozadi tohoto pripadu? Kdo byl ten žadatel a jake ustupky v osobnim a pracovnim zivote ucinil, aby bylo odvolani vyhoveno? (Pripadne pod jakym krycim jmenem je dnes zanesen v Cibulkovych seznamech?)

:D Ale já jsem tím nic nemyslel. Jen jsem konstatoval, že existoval institut odvolání proti neudělení příslibu.


Odpovědět