Cestování letadlem na západ za socialismu

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5385
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod flyingblue » 22. 03. 2014, 16:28

prodejce píše:
Globik píše:Posílám Ti SZ

OK, tak prosimtě: zprávu zašifruj a napiš na papír, ten vyfoť na mikrofilm. Papír spal. Mikrofilm schovej do propisky. Po setmění se tmavě oblékni a jdi ten mikrofilm uložit do mrtvé schránky. Cestou zpátky se stav v Orient baru, a tam si sedni tak, abys viděl přes výlohu do ulice. Pak si dej kávu, rovnou jí zaplať. Až se ujistíš, že tě na ulici nikdo nesleduje jdi na záchod, tam převlékni kabát a běž hned domů. Zítra ráno pak vyhledej nejbližší obchod se zvěřinou a kup mrtvého bažanta. Doma ho vyvěs za okno. Až půjdu okolo a uvidím, že za tvým oknem visí bažant, budu vědět, že SZ už je v té mrtvé schránce. A půjdu jí vybrat. Od pondělního večera až do příštího pátku potom vždy mezi 20:00 a 20:15 poslouchej Svobodnou Evropu - a když v této době ve vysílání uslyšíš, že někdo měl k večeři Pečená bažantí prsa s omáčkou z černého piva a sušených švestek s mandlovými bramborovými kroketami, tak jsem zprávu obdržel. Když to budou Kachní prsa jemně zauzená na dubových pilinách podávaná na rukolovém salátku tak to znamená, že mě přitom sebrali :problem:

Tak a teď si jdu hodit do mikrovlnky pizzu.


Quantico pizza? :-)


Avathar
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 132
Registrován: 29. 07. 2009, 07:43
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Příspěvekod Avathar » 23. 03. 2014, 11:24

Hm... mě ukradli rumunský celníci v Konstanci bonbóny v létě '89, pak zastřelili Čaušeska. Podle mě to souvisí, boží mlýny, karma a tak.

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 969
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod dejavu » 23. 03. 2014, 11:42

Všem pamětníkům i nepamětníkům doporučuju silnej žaludek a přeladit TV v neděli na Novu, kde běží zcela obskurní seriál o práci socialistických celníků. Jmenuje se to nějak jako Ve znamení Merkura.
Viděl jsem dva fragmenty a z letiště to sice nebylo, ale i tak je to velmi poučné :-). Dneska našli v rezervě Simky 1501 hned několik kalkulaček. Řidič byl vyzván, aby si pneumatiku zul sám a ano, montpáky měl v autě připravené :-)

Peršan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 27. 01. 2013, 21:37
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Peršan » 23. 03. 2014, 14:38

Lkprak píše:
vita píše:Když se cestovalo primárně do NDR, Maďarska, Rumunska, Bulharska a v lepším případě Jugoslávie, čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?

Chápu New York a Montreal, tam bylo hodně emigrantů, kteří jezdili navštěvovat rodiny a naopak, které jezdili navštěvovat rodiny, jak už tu bylo zmíněno, plus západní turisté. Do Havany se taky asi podle všeho nějak dalo dostat na normální dovolenou, ale co ty ostatní dálkové destinace?


Šlo vesměs o "spřátelené země," tipuju, že naši odborníci tam jezdili pomáhat s budováním např. místního průmyslu, mladí lidé odtamtud sem zase studovat. Navíc snad už tenkrát fungovala Praha i jako přestupní letiště. Dyžtak mně někdo opravte (jsem ročník 1984).


Já byl pracovně v letech 83/84 v Iráku na výstavbě rafinerie......Napřed jsem letěl PRG-Bagdad a stejně tak zpět , druhou cestu s mezipřistáním v Káhiře při cestě tam a v Larnace na cestě zpět.....vždy IL-62 ČSA....docela jsem záviděl spolupracovníkovi který letěl do Kodaně a potom se SAS přes Athény do Bagdadu B-747..... :D

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2075
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod persona » 23. 03. 2014, 17:06

dejavu píše:Všem pamětníkům i nepamětníkům doporučuju silnej žaludek a přeladit TV v neděli na Novu, kde běží zcela obskurní seriál o práci socialistických celníků. Jmenuje se to nějak jako Ve znamení Merkura.
Viděl jsem dva fragmenty a z letiště to sice nebylo, ale i tak je to velmi poučné :-). Dneska našli v rezervě Simky 1501 hned několik kalkulaček. Řidič byl vyzván, aby si pneumatiku zul sám a ano, montpáky měl v autě připravené :-)


Pár epizod je už na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=IUGu8vNKjcU


whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3917
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod whiskey » 23. 03. 2014, 19:27

Peršan píše:Já byl pracovně v letech 83/84 v Iráku na výstavbě rafinerie......Napřed jsem letěl PRG-Bagdad a stejně tak zpět , druhou cestu s mezipřistáním v Káhiře při cestě tam a v Larnace na cestě zpět.....vždy IL-62 ČSA....docela jsem záviděl spolupracovníkovi který letěl do Kodaně a potom se SAS přes Athény do Bagdadu B-747..... :D

tak to si mal zrejme moznost vidiet aj nejake iranske F-4. Rozhodne cesta za hranice vsednych dni, bohuzial nielen vtedy, ale aj dnes.

Peršan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 27. 01. 2013, 21:37
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Peršan » 23. 03. 2014, 21:02

whiskey píše:
Peršan píše:Já byl pracovně v letech 83/84 v Iráku na výstavbě rafinerie......Napřed jsem letěl PRG-Bagdad a stejně tak zpět , druhou cestu s mezipřistáním v Káhiře při cestě tam a v Larnace na cestě zpět.....vždy IL-62 ČSA....docela jsem záviděl spolupracovníkovi který letěl do Kodaně a potom se SAS přes Athény do Bagdadu B-747..... :D

tak to si mal zrejme moznost vidiet aj nejake iranske F-4. Rozhodne cesta za hranice vsednych dni, bohuzial nielen vtedy, ale aj dnes.


Tehdy jsem se ještě nezajímal o letectví .....když přes rafinérii irácká vojenská letadla přelétala ,myslím že to byla Mirage a Migy, tak nám sirény oznámily možný nálet,.....naštěstí íránská F-4 za mého působení k nám nepřilétla..... :D

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3917
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod whiskey » 23. 03. 2014, 22:57

Tak tu mozno najdes zmienku o svojom vtedajsom pracovisku (okrem mnohych inych miest) :-)
Inak moja oblubena publikacia na tuto temu.

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Zlin142 » 26. 03. 2014, 00:09

vita píše: čím ČSA plnily ty Singapoury, Bombaje, Jakarty, Phnompenhy, Tripolisy, Damašky, Bejrúty, Casablancy, Konakry a další?


a) Lidmi jako Babiš, Šímáně, a jinými dalšími bezejmennými, kteří měli patřičnou důvěru režimu a mohli vycestovat služebně mimo ohradu železné opony (výměnou za nějaký ten podpis tu i támhle :ymdevil: ), protože bolševik vždy trpěl chronickým nedostatkem tvrdé měny (a trpí dodnes, viz. Venezuela a kejkle soudruha Madura s prodejem letenek za domácí, bezcennou měnu) a to co neskončilo v bezedné černé díře nikdy nezaplacených dodávek Rusákům se snažil prodat za skutečné peníze v nesocialistické cizině, těm ošklivým kapitalistům a vrahům z vólstrítu.

b) Další z prostředků jak k tvrdé měně přijít byl prodej levné, vysoce kvalifikované pracovní síly (lékaři, technologové, apod.) do zemí jako Kuvajt, Libye, Irák, Írán, apod. Pokud vím, tak zde úlitba režimu nutná nebyla a jezdili tam i lidi bez toho že by museli být v partaji nebo hůř...

c) Dále pak bolševik trpěl chronickým nedostatkem pracovní síly a tak se zase sem v rámci pomoci bratrskému lidu společně se plácajícímu v socialistické mizérii ze zemí jako Vietnam, Mongolsko nebo Kuba. Velmi často dělali v textilním a obuvnickém průmyslu.

d) Pak tu fungovala stipendia pro studenty ze temí třetího světa na bežných univeritách a v neposlední řadě nechvalně proslulá estébácká "univerzita 17. listopadu", takže jistá část osazenstva pocházela z řad různých "Mirečků".

whiskey píše:vlastnik pasu musel byt iny kapo veru...


Důvěra strany a pracujícího lidu téměř bez omezení, zdá se. To je prodejcův pas?

ivy píše:Takže např Finnair, létající někdy na přelomu 70. a 80. let linku HEL-SXF-PRG, prodával segment PRG-HEL a zpět mimo jiné i za koruny (prostřednictvím ČSA). Segment PRG-SXF (na který měl také přepravní právo) ale nabízel pouze za tzv. tvrdou měnu. Mně se jednou povedlo oblbnout v Berlíně u odbavení pracovnici Interflugu a ona mně přebukovala letenku ČSA se zlevněným tzv EAPT (východoevropským) tarifem právě na let Finnairu, takže jsem absolvoval let s krátkou DC-9 (tuším verze 15). Při dalších pokusech později už mně ale vždy vyhnali.



Zajímavé, že . My jsme s našima jezdili v rámci nějakého kamarádšoftu mezi UK a Humboldtovou Univerzitou v polovině osmdesátých let do východního Berlína a strašně jsem coby desetiletý děsně toužil letět s tou DC-9 Finnairu, která SXF-PRG létala chvilku před nebo po lince ČSA a bylo ji možné vidět jak v Berlíně, tak Praze.

Peršan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 27. 01. 2013, 21:37
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod Peršan » 26. 03. 2014, 09:59

ivy píše:Takže např Finnair, létající někdy na přelomu 70. a 80. let linku HEL-SXF-PRG, prodával segment PRG-HEL a zpět mimo jiné i za koruny (prostřednictvím ČSA). Segment PRG-SXF (na který měl také přepravní právo) ale nabízel pouze za tzv. tvrdou měnu. Mně se jednou povedlo oblbnout v Berlíně u odbavení pracovnici Interflugu a ona mně přebukovala letenku ČSA se zlevněným tzv EAPT (východoevropským) tarifem právě na let Finnairu, takže jsem absolvoval let s krátkou DC-9 (tuším verze 15). Při dalších pokusech později už mně ale vždy vyhnali.



Zajímavé, že . My jsme s našima jezdili v rámci nějakého kamarádšoftu mezi UK a Humboldtovou Univerzitou v polovině osmdesátých let do východního Berlína a strašně jsem coby desetiletý děsně toužil letět s tou DC-9 Finnairu, která SXF-PRG létala chvilku před nebo po lince ČSA a bylo ji možné vidět jak v Berlíně, tak Praze.


Tento pocit také znám, můj první let byl v roce 1979 PRG-SXF-PRG za 180 Kč....TU-134 ČSA tam a zpět TU-134 z Interflugem...dodnes lituji že jsem nevzal IL-18 na zpáteční cestě....ten mi teď chybí v seznamu proletěných typů...
Také jsem se pokoušel udělat ještě v Praze změnu zpátečního letu na Finnair ale marně....

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1017
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod PavelD » 26. 03. 2014, 19:40

to Zlín

na seznamu ti chybí šviháci lázenští s ručníkem okolo palice :-)

beran
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 24. 01. 2013, 21:14
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod beran » 26. 03. 2014, 22:40

Ještě k dotazu čím se plnily lety ČSA, v osmdesátých letech do BOM, BKK, KUL, SIN A JKT.
Tak 60% PAX bylo tranzitů z LHR, AMS, BRU, ZRH a FRA , spojení na sebe navazovalo, proto také létala do LHR IL-62.
Do HAV bylo také hodně tranzitů z LIN, Kubánců moc s ČSA nelétalo, většinou létali s Cubanou.
Hodně Němců ze západního Berlína létalo ze SXF přes PRG do ATH, jednu sezónu tuším 1985 byla i
přidána v pátek po příletu z ATH v 21:00 večerní linka do SXF ve 22:00.
Do JFK létalo také hodně Poláku z WAW, když začátkem 80 let LOT přerušil provoz do USA a Kanady.
Na linkách do AUH, KWI a DXB převažovali Arabové, kteří jezdili
do lázní, pokračovali do Piešťan.
V zimě se létalo PRG-LCA-KWI-AUH, jednu zimu také místo LCA
PRG-CAI-KWI-AUH v létě potom pouze PRG-KWI-AUH plus v hlavní sezóně ještě jedna linka PRG-BTS-KWI-DXB a z BTS je vozili autobusem do Piešťan.
Do CAI, DAM a BGW to bylo namícháno, ale bylo dost Čechů kteří tam pracovali.
TIP a TUN byl plný Čechů, hlavně třeba před vánocemi když se vraceli na svátky.
Létalo se PRG-TIP-TUN-PRG a ALG v zimě jednou za 14 dní.
V létě potom jednou týdně ALG a TIP samostatně a Tunis byl
PRG-MLA-TUN-PRG, další sezóny také PRG-TUN-ALG-PRG a
PRG-LUX-MLA-LUX-PRG.
Bylo tam hodně turistů od Čedoku, CKM, ROH a v úseku ¨
LUX-MLA také turisti lucemburské cestovky.Ale přes LUX to bylo jenom jednu sezonu, asi léto 1988.
Do ATH a LCA bylo v létě také hodně koupáků od Čedoku apod.
V létě se také jednou za 14 dní létalo v sobotu z IL-18 do Athén a s IL-62 do Benátek s koupákama od ROH.
Byly to roky tuším 87-89.
Ač se to nezdá, Čechů létalo dost.

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 69
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod ivy » 27. 03. 2014, 13:07

Ač se to nezdá, Čechů létalo dost.


Ono to ale v absolutních číslech na mimoevropských linkách nijak závratné nebylo. Všechny tyto linky se létaly jednou, max. dvakrát týdně, někdy ale také jen jednou za 14 dní. Jedna linka obvykle obsluhovala 2 - 3 destinace (snad s výjimkou SIN a JKT). Takže to bylo zhruba nějakých 10 -12 letů s IL6 v létě a o něco méně v zimě (občas trochu namícháno s TU3). To mně dává při 75% vytížení ročně nějakých 60 000 v jednom směru. Z toho velmi hrubým odhadem 50% cizí a 50% CS.

Počet frekvencí se nejprve na přelomu 70. a 80 let s růstem cen paliva snížil (vypadla druhá linka do SIN, JFK, západní Afrika, omezil se střední východ) a později, v druhé polovině 80.let se zase trochu zvýšil s lety do Hanoje a na střední východ.

Takže žádná sláva.

vita
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1810
Registrován: 06. 09. 2004, 21:57
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod vita » 27. 03. 2014, 23:23

beran píše:Ještě k dotazu čím se plnily lety ČSA, v osmdesátých letech do BOM, BKK, KUL, SIN A JKT.
Tak 60% PAX bylo tranzitů z LHR, AMS, BRU, ZRH a FRA , spojení na sebe navazovalo, proto také létala do LHR IL-62.
Do HAV bylo také hodně tranzitů z LIN, Kubánců moc s ČSA nelétalo, většinou létali s Cubanou.
Hodně Němců ze západního Berlína létalo ze SXF přes PRG do ATH, jednu sezónu tuším 1985 byla i
přidána v pátek po příletu z ATH v 21:00 večerní linka do SXF ve 22:00.
Do JFK létalo také hodně Poláku z WAW, když začátkem 80 let LOT přerušil provoz do USA a Kanady.
Na linkách do AUH, KWI a DXB převažovali Arabové, kteří jezdili
do lázní, pokračovali do Piešťan.
V zimě se létalo PRG-LCA-KWI-AUH, jednu zimu také místo LCA
PRG-CAI-KWI-AUH v létě potom pouze PRG-KWI-AUH plus v hlavní sezóně ještě jedna linka PRG-BTS-KWI-DXB a z BTS je vozili autobusem do Piešťan.
Do CAI, DAM a BGW to bylo namícháno, ale bylo dost Čechů kteří tam pracovali.
TIP a TUN byl plný Čechů, hlavně třeba před vánocemi když se vraceli na svátky.
Létalo se PRG-TIP-TUN-PRG a ALG v zimě jednou za 14 dní.
V létě potom jednou týdně ALG a TIP samostatně a Tunis byl
PRG-MLA-TUN-PRG, další sezóny také PRG-TUN-ALG-PRG a
PRG-LUX-MLA-LUX-PRG.
Bylo tam hodně turistů od Čedoku, CKM, ROH a v úseku ¨
LUX-MLA také turisti lucemburské cestovky.Ale přes LUX to bylo jenom jednu sezonu, asi léto 1988.
Do ATH a LCA bylo v létě také hodně koupáků od Čedoku apod.
V létě se také jednou za 14 dní létalo v sobotu z IL-18 do Athén a s IL-62 do Benátek s koupákama od ROH.
Byly to roky tuším 87-89.
Ač se to nezdá, Čechů létalo dost.



Zajímavé, díky. Teda nenapadlo by mě, že Italové budou létat na Kubu a ještě přes Prahu nebo Britové do Singapuru s ČSA (předpokládám, že tam BA měly přímé lety, respektive že odtamtud pokračovaly do Austrálie).
Vzhledem k počtu západních cestujících, bývala angličtina už tehdy povinným jazykem pro CC? :-)

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4179
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Cestování letadlem na západ za socialismu

Příspěvekod prodejce » 27. 03. 2014, 23:40

ivy píše:Takže žádná sláva.


+1



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů