Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

rpet píše:nebude tedy potom pro LC aerolinky nový NDC kontraproduktivní? Alespoň v Evropě?

NDC je projekt IATy a nevím nic o tom, že by na něm participovaly LC aerolinky. Naopak pro legacy dopravce jsou LC aerolinky velký argument, kterým vznik NDC obhajují. Říkají, že LC dopravci již dlouho provozují off-GDS distribuci a tedy že zavedením NDC vlastně jen dohání LC dopravce, kteří z prodeje nestandardních ancilliaries těží neomezeně. Svět letenek je v tomhle trochu bláznivý: LC dopravci se všichni snaží dostat do distribučních kanálů provozovaných GDSy a legacy dopravci se zase snaží dostat z GDS kanálů pryč. A obojí se děje zároveň...


prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

whiskey píše:P.s. comparison nie je comparsion ;-)

Díky, na spelling jsem fakt kretén :| opraveno .

whiskey píše:Preco ma teda LH group dnes stale rezervacne triedy ked ma light classic a flex?
Btw, pred mesiacom som mal light letenku VIE-BRU ret. za 777€. Vskutku light, a velmi spokojny zakaznik, NOT!

TAK TOHLE JE PŘESNĚ MYŠLENÍ LETENKOVÉHO DINOSAURA! Pojď raději přejít na nové, pokrokové myšlení! Light, classic a flex jsou balíčky ancilliaries, které si spolu s letenkou kupuješ. S rezervačními třídami a cenou jízdného nemají vůbec nic společného. Dnes si můžeš koupit FLEX letenku za 150 EUR ve třídě "K" a stejně tak si můžeš koupit LIGHT letenku za 777 EUR ve třídě "M". To je přesně onen kýžený efekt unbundlingu - dát zákazníkovi vždy na výběr. Jinak někde jsem četl, že kokrétně LH Group má v plánu opustit rezervační třídy a přejít na dynamic pricing snad už někdy za dva roky. Z toho mi tedy vyplývá, že se do té doby bude muset ještě změnit systém načítání mil do Miles&More.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od rpet »

prodejce píše:
rpet píše:nebude tedy potom pro LC aerolinky nový NDC kontraproduktivní? Alespoň v Evropě?

NDC je projekt IATy a nevím nic o tom, že by na něm participovaly LC aerolinky. Naopak pro legacy dopravce jsou LC aerolinky velký argument, kterým vznik NDC obhajují. Říkají, že LC dopravci již dlouho provozují off-GDS distribuci a tedy že zavedením NDC vlastně jen dohání LC dopravce, kteří z prodeje nestandardních ancilliaries těží neomezeně. Svět letenek je v tomhle trochu bláznivý: LC dopravci se všichni snaží dostat do distribučních kanálů provozovaných GDSy a legacy dopravci se zase snaží dostat z GDS kanálů pryč. A obojí se děje zároveň...


asi si nerozumíme, možná používám špatné označení:

LC: legacy carrier
LCC: low-cost carrier

teď už by ta otázka dávala smysl?

koppak
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Vítěz kategorie Po přistání... 2015
Příspěvky: 74
Registrován: 23. 04. 2012, 20:00
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od koppak »

Prodejče, geniální čtení. Díky za něj! Nechceš psát učebnice? :-)

Cocik: To, že se přidávají falešné zpátečky u aerolinek, které nemají jednosměrnou strukturu, je naprosto normální, je to jeden z mnoha důvodů, proč se dělá overbooking. Druhá věc je, zda je tvoje agentura férová a poradí a řekne, že máš koupit návrat zpět v nejnižší třídě až to bude možné nebo ti to vystaví jako zpátečku za 4, ale z itineráře, který ti pošle, vyhodí zpáteční segment a prodá ti to jako jednosměrku za 8750, protože 750 je servisák.


Poznámka pod čarou: Je to mimochodem taky jeden z důvodů, proč skončila linka LX PRG-BSL - měla nejlevnější zpáteční tarify z celé LH group, která má celá zpáteční tarifní strukturu (i.e. jednosměrky stojí násobky ceny zpátečky. Takže se ten segment přidával do jednosměrek s LH a (zůstaňme u příklad PRG-FRA s LH) k půlce zpátečního tarifu LH PRG-FRA, který je cca 2000, přibylo jen asi 850 Kč za segment PRG-BSL, resp. zpět, takže se letenka vystavila za 2850 (šlo tedy o jakousi formu sofistikovanějšího price dumpingu). Za kolik ji takový prodejce prodal klientovi je věc druhá. Nicméně v důsledku toho byly ty lety věčně vyprodané, létala tam přebookovaná A320, ale měla naprosto tragickou obsazenost, nicméně nikdo nevěděl, kolik lidí reálně k odletu přijde, takže tam pro pár lidí honili zbytečně velké letadlo. Sedadla sice byla prodána, ale za tak málo, že to byl průšvih a LX radši linku zrušili.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

Globik píše:Nicméně bych měl jeden dotaz - připomínku (možná naivní): Jak bude zákazníkovi znemožněno porovnat personalizovanou cenovou nabídku s anonymní nabídkou? Tedy když člověk, který pravidelně platí třeba 400% průměrné ceny letenky "svého" letu si ze svého účtu poptá letenku 3 měsíce před odletem, dostane mastnou cenu (proč mu nabízet letenku za méně, když je zvyklý a ochotný platit hodně, že?) a pak ji poptá jako nepřihlášený a zjistí, že jako anonymní uživatel si ji může koupit za půlku, byž mu aerolinka lže, že jako přihlášený má přístup k akčním nabídkám atd. A nebude si to chtít nechat líbit?

Jak konkrétně to nakonec dopadne můžeme opravdu jen spekulovat. Aerolinky jsou totiž v tomto směru natolik kreativní, že jim v tom výmýšlení nesahám ani po kotníky. Nicméně kdybych teď rychle měl vymyslet něco za sebe, tak nastavím absurdně vysoké "základní jízdné", například stejně jako to znám u Českých drah, a teprve z něj bych pak dával různě vysoké slevy - což by byl ostatně další důvod, proč nakupovat "z profilu". V prostředí, kde se již dnes ceny do jisté míry určují kartelovou dohodou mi to nepřijde nijak nereálné. Stačí, když se průměrná cena letenek zvýší třeba "jen" o 10% - už i to by znamenalo zásadní zvrat v ziskovosti aerolinek.


flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od flyingblue »

prodejce píše:
flyingblue píše:Pohledem zatimniho vyvoje kauzy se zda, ze Skypicker vsadil na vznik a prodej ancilliaries (respektive tak zatim jejich snazeni vypada) a na to, ze aerolinky uz nebudou schopny dotahnout do provozu ten primy prodej. Pripadne se nabizi mozny exit do rukou nejake aerolinky s mene schopnym IT zazemim.

Tenhle komentář jsem úplně nepochopil. Při pohledu zvenčí to vypadá, že Skypicker vsadil na co největší zjednodušení nákupu letenky (vše v jednom kroku) s úplným vynecháním ancilliaries (snad s výjimkou "ohnuté" nabídky kufru). Tarifní podmínky pak ohýbá takto:


Oni ted data nemaji (takze prodavaji dost casto nemsysly), nicmene vzhledem k faktu, ze si buduji vlastni datovou zakladnu, tak budou mit naskok.

Proste kdyz Ti prijdou atomicka data, muzes z toho poskladat to, co chces (treba podle profilu klienta) napric aerolinkama.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od flyingblue »

prodejce píše:
Globik píše:Nicméně bych měl jeden dotaz - připomínku (možná naivní): Jak bude zákazníkovi znemožněno porovnat personalizovanou cenovou nabídku s anonymní nabídkou? Tedy když člověk, který pravidelně platí třeba 400% průměrné ceny letenky "svého" letu si ze svého účtu poptá letenku 3 měsíce před odletem, dostane mastnou cenu (proč mu nabízet letenku za méně, když je zvyklý a ochotný platit hodně, že?) a pak ji poptá jako nepřihlášený a zjistí, že jako anonymní uživatel si ji může koupit za půlku, byž mu aerolinka lže, že jako přihlášený má přístup k akčním nabídkám atd. A nebude si to chtít nechat líbit?

Jak konkrétně to nakonec dopadne můžeme opravdu jen spekulovat. Aerolinky jsou totiž v tomto směru natolik kreativní, že jim v tom výmýšlení nesahám ani po kotníky. Nicméně kdybych teď rychle měl vymyslet něco za sebe, tak nastavím absurdně vysoké "základní jízdné", například stejně jako to znám u Českých drah, a teprve z něj bych pak dával různě vysoké slevy - což by byl ostatně další důvod, proč nakupovat "z profilu". V prostředí, kde se již dnes ceny do jisté míry určují kartelovou dohodou mi to nepřijde nijak nereálné. Stačí, když se průměrná cena letenek zvýší třeba "jen" o 10% - už i to by znamenalo zásadní zvrat v ziskovosti aerolinek.


Ja bych rozhodne vsadil na lenost lidi. Pokud na me moje aerolinka bude hodna, budu objednavat pekne prihlasenej, abych treba najednou videl vsechny ty mile, ktery pribydou, nebo ktery uz mam. Urcite bude radove desitky procent lidi, kteri budou honit cenu, ale s tim nikdo nic neudela.

Myslim, ze i navyseni vynosu 1% (=prumerna cena letenky) by prumernemu CFO hodne rozjasnilo tvar.

BTW v novem systemu se zcela jiste zvetsi prostor pro "error fares" - ale budou obtizneji k dohledani tem, co nemaj vlastni datovy sklad s ancilliaries.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

flyingblue píše:Oni ted data nemaji (takze prodavaji dost casto nemsysly), nicmene vzhledem k faktu, ze si buduji vlastni datovou zakladnu, tak budou mit naskok.

Pořád tomu nerozumím - data o letech, availibilitě a cenách lze získat vždy jen z inventory systému aerolinek. A ty si přeci mohou vybírat, s kým budou obchodovat a komu budou svá data poskytovat. Takže stačí jen přestat poskytovat data o letech a cenách tomu kterému prodejci a ten rázem nebude mít co prodávat...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

flyingblue píše:BTW v novem systemu se zcela jiste zvetsi prostor pro "error fares" - ale budou obtizneji k dohledani tem, co nemaj vlastni datovy sklad s ancilliaries.

Jé, o tom jsem v článku už nechtěl psát, protože to je marginálie :D ale mě přijde, že právě zrušení rezervačních tříd výrazně sníží šanci na vznik error fares.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

rpet píše:
rpet píše:nebude tedy potom pro LC aerolinky nový NDC kontraproduktivní? Alespoň v Evropě?

LC: legacy carrier

Aha, tak to jsem špatně dekódoval :) Nemyslím, si, že by to mohlo být kontraproduktivní - na tratích, kde legacy a lowcost spolu soupeří cenou, tam se může i nadále soupeřit cenou, technologie na tom nic nezmění.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od prodejce »

737 píše:Děkuji za zajímavé články. Nicméně, pokud jsem to pochopil správně, cílem aerolinek je likvidace prodejců letenek, kteří svou existencí přispívají ke komodizaci produktu? Znamená to, že si budeme muset kupovat letenky přímo na webovkách každé aerolinky a vzhledem ke komplexnosti a rozdílům nabídek produktů a balíčku každé aerolinky, nebude možné v rámci jednoho portálu porovnat nabídky různých dopravců...? Pokud by se leteckým dopravcům něco podobného podařilo, byli by jasní vítězové.

Tahle reakce mi přijde nejpřesnější - moje odpověď je jednoznačně ANO. Takhle nějak by to asi mělo dopadnout v segmentu individuálních cestujících a prodejců, kteří se na ně specializují.

V segmentu organizovaného cestování - tedy u firem a institucí, nebude dost dobře možné se prodejců zbavit - jen jak to prozatím vypadá - jejich služby budou dražší. Ale to už je úplně jiná pohádka...

Jinak pro celý tenhle příběh bude klíčové rozhodnutí Evropské komise o stížnosti na zavedení DCC poplatku Lufthansy - tam ještě nepadlo žádné rozhodnutí. V případě, že EK stížnosti vyhoví, by se další události mohly ubírat ještě jiným směrem.

A díky všem za kladné reakce!

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4155
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od whiskey »

prodejce píše:
whiskey píše:Preco ma teda LH group dnes stale rezervacne triedy ked ma light classic a flex?
Btw, pred mesiacom som mal light letenku VIE-BRU ret. za 777€. Vskutku light, a velmi spokojny zakaznik, NOT!

TAK TOHLE JE PŘESNĚ MYŠLENÍ LETENKOVÉHO DINOSAURA! Pojď raději přejít na nové, pokrokové myšlení! Light, classic a flex jsou balíčky ancilliaries, které si spolu s letenkou kupuješ. S rezervačními třídami a cenou jízdného nemají vůbec nic společného. Dnes si můžeš koupit FLEX letenku za 150 EUR ve třídě "K" a stejně tak si můžeš koupit LIGHT letenku za 777 EUR ve třídě "M". To je přesně onen kýžený efekt unbundlingu - dát zákazníkovi vždy na výběr. Jinak někde jsem četl, že kokrétně LH Group má v plánu opustit rezervační třídy a přejít na dynamic pricing snad už někdy za dva roky. Z toho mi tedy vyplývá, že se do té doby bude muset ještě změnit systém načítání mil do Miles&More.

ved to sa pytam, preco tie rezervacne triedy nezrusili, ked ponukaju balicky light, classic a flex. Zeby len kvoli tomu, aby vedeli, kolko mil nacitat, kedze tie balicky nemaju absolutne ziadnu vypovednu hodnotu o cene, ktora bola za letenku zaplatena?

Btw, dinosaurus sa ma celkom dotkol, skor by som to nazval "cestujuci prekvapeny drzostou aerolinky vypytat si 40 eur extra za kufor pri cene 777 eur za hodinu a pol lietania po EU" :crazy:

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od flyingblue »

prodejce píše:
flyingblue píše:Oni ted data nemaji (takze prodavaji dost casto nemsysly), nicmene vzhledem k faktu, ze si buduji vlastni datovou zakladnu, tak budou mit naskok.

Pořád tomu nerozumím - data o letech, availibilitě a cenách lze získat vždy jen z inventory systému aerolinek. A ty si přeci mohou vybírat, s kým budou obchodovat a komu budou svá data poskytovat. Takže stačí jen přestat poskytovat data o letech a cenách tomu kterému prodejci a ten rázem nebude mít co prodávat...


Jenomze na to jim skoci antimonopolni urady. SP proste spolehaji na to, ze letenky se budou prodavat jako atomizovane sluzby, ALE kombinovat je bude moct i (pripadny) prodejce.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od flyingblue »

prodejce píše:
flyingblue píše:BTW v novem systemu se zcela jiste zvetsi prostor pro "error fares" - ale budou obtizneji k dohledani tem, co nemaj vlastni datovy sklad s ancilliaries.

Jé, o tom jsem v článku už nechtěl psát, protože to je marginálie :D ale mě přijde, že právě zrušení rezervačních tříd výrazně sníží šanci na vznik error fares.


Myslim, ze jich tam bude vic (vic zadavani dat = vic chyb). Ale velmi pravdepodobne nebudou tak vyhodne.

Souhlasim s tim, ze je to marginalie, ale ona hodne boli. Je to takovy to pichnuti spendlikem, ktere je hodne neprijemne, ale nezabije Te.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvek od flyingblue »

whiskey píše:Btw, dinosaurus sa ma celkom dotkol, skor by som to nazval "cestujuci prekvapeny drzostou aerolinky vypytat si 40 eur extra za kufor pri cene 777 eur za hodinu a pol lietania po EU" :crazy:


Pokud jsi to zaplatil, tak odvedli dobrou praci. Pokud je zakaznik s cenou spokojen, je mozne z neho vyrazit jeste par euracu navic. Podotykam, ze zakaznik je ten, kdo plati, ne ten, co cestuje.


Odpovědět