Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1243
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod Petr31 » 24. 08. 2018, 22:15

Věřím, že si odborník na slovo vzatý udělá čas na komentář...děkuji předem!
https://echo24.cz/a/ScQ78/naklady-se-zv ... i-dopravci


prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 26. 08. 2018, 18:55

Petr31 píše:Věřím, že si odborník na slovo vzatý udělá čas na komentář...děkuji předem!
https://echo24.cz/a/ScQ78/naklady-se-zv ... i-dopravci

Já osobně bych řekl, že je to blábol převzaný z nějakých polských novin. Možná Highflyer by měl lepší přehled o cenách ropy apod., on se víc vyzná v těch komických zkratkách jako je CASK, RASK atd. Mě více zajímají peníze, které se dají spočítat nasliněným prstem a strčit do šuplíku a těch je prozatím až příliš. A že letenky jsou moc levné, na to upozorňuji zde na fóru již pomalu 15 let a nikdo mě nebere vážně.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 631
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod jencik » 27. 08. 2018, 20:19

Aj programatori stoja uz par rokov konstantne 10k za manday bez DPH a predsa sa neda povedat, zeby ich bolo nejak menej alebo viac. Uroven sa drzi, pritom ceny isli urcite hore. Skor sa ale zmenila licencna politika ci zmenili ceny roznych serepeticiek okolo nez hlavneho produktu. V pripade aeroliniek im peniaze ostanu narozdiel od tych leteniek, kde sa musia delit s kadekym okolo.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2074
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod persona » 28. 08. 2018, 10:27

prodejce: až příliš? :-) Rozumím tomu správně, že se teď prodejci letenek mají hodně dobře?

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 28. 08. 2018, 20:08

persona píše:prodejce: až příliš? :-) Rozumím tomu správně, že se teď prodejci letenek mají hodně dobře?

Ono to zde na fóru již bylo rámcově zmíněno - růst letiště Praha v loňském roce +17% a v letošním roce prozatím +10%, z čehož lze cca odvodit i nárůst práce pro prodejce letenek. A proto stejně jako v poslední době na letišti nestíhají bagážníci, jsou podobně "zadření" i prodejci letenek. A já osobně jsem si "za odměnu" začal při počítání tržeb lít do kávy Curvoisier. To je docela příjemné. No a jestli to takhle půjde dál, necháme na prodejně snad dokonce i vymalovat, na Vánoce si koupíme novou pásku do psacího stroje a na Mikuláše nasprejuji mech na oknech stříbřenkou! Tolik rámcově k mým plánům změn na čtvrtý kvartál t.r., víc toho asi fakt nestihnu.


flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5307
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod flyingblue » 28. 08. 2018, 21:58

prodejce píše:
persona píše:prodejce: až příliš? :-) Rozumím tomu správně, že se teď prodejci letenek mají hodně dobře?

Ono to zde na fóru již bylo rámcově zmíněno - růst letiště Praha v loňském roce +17% a v letošním roce prozatím +10%, z čehož lze cca odvodit i nárůst práce pro prodejce letenek. A proto stejně jako v poslední době na letišti nestíhají bagážníci, jsou podobně "zadření" i prodejci letenek. A já osobně jsem si "za odměnu" začal při počítání tržeb lít do kávy Curvoisier. To je docela příjemné. No a jestli to takhle půjde dál, necháme na prodejně snad dokonce i vymalovat, na Vánoce si koupíme novou pásku do psacího stroje a na Mikuláše nasprejuji mech na oknech stříbřenkou! Tolik rámcově k mým plánům změn na čtvrtý kvartál t.r., víc toho asi fakt nestihnu.


turek nebo rozpustna?

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod whiskey » 29. 08. 2018, 19:09

Dobry fusion, jihlavanka avec curvoisier...

abcde
Nováček
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 22. 12. 2018, 12:43
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: NDC pro začátečníky

Příspěvekod abcde » 06. 01. 2019, 15:24

prodejce píše:Řekli jsme si, že Aerolinky chtějí přejít od price comparison shoppingu k porovnávání letenek podle jejich užitné hodnoty. A výše jsem popsal, jaké jsou nástroje k prosazení této změny. Každý z oněch nástrojů přináší jistá dílčí „zlepšení“ v prodeji letenek, ale teprve smíchány všechny dohromady vytvářejí onen kýžený efekt s názvem Value comparison shopping. Polopaticky řečeno: srovnávat ceny letenek už nebude tak snadné. Za prvé kombinování hard a soft produktů v rámci tzv. fare families umožní Aerolinkám vytvářet balíčky natolik „jedinečné“, že nebudou na trhu dvě srovnatelné letenky, které by šlo snadno cenově porovnat. A i kdyby Zákazníci chtěli nakupovat jen holé letenky v těch nejnižších fare families, jsou tu ještě personalizované nabídky, dynamic pricing a segmentování zákazníků, které cenové srovnávání tak jako tak rozostří. To je jakýsi vedlejší účinek NDC, který sice nikde v technických specifikacích není popsán a Aerolinky o něm v tiskových zprávách mlčí, nicméně každého, kdo v byznysu letecké dopravy dělá, to přímo bije do očí.

A přiznejme si - omezení cenového srovnávání je pro Aerolinky ta největší obchodní příležitost vůbec. Příležitost století.

Světová letenková válka je nicméně teprve na svém začátku a co bude dál, je ve hvězdách. A já jsem zvědav, o čem bude můj další článek - ale to se dozvím zase až za dalších šest let.

Že úvodní analýza je vynikající článek, to zaznělo opakovaně ihned po jeho zveřejnění. Rád bych to rozšířil na „vynikající a nadčasový“, neboť až nyní jsem ho našel a s velkým zájmem přečetl, navíc s možností porovnat předpokládaný vývoj „války“ se skutečností.

V poslední větě je uvedena šestiletá lhůta, kterou si neumím vysvětlit ve vztahu k obsahu článku, ale využiji skutečnosti, že jsme těsně za její polovinou, a dovolím si poprosit autora o podrobnější shrnutí právního bojiště na frontě americké a evropské, a zejména o informace, jak to vypadá s NDC, jeho vývojem a jeho aplikací.
Jako protihodnotu nabízím zpětnou vazbu čtenáře autorovi, respektive zákazníka jakožto Zákazníka prodejci coby Prodejci.

V prosinci 2018 jsem, neznalý tohoto článku, hledal letenku z USA do Prahy, a vědom si několika základních „předválečných“ pravidel, totiž že A./ zpáteční letenka bývá levnější než jednosměrná, a B./ u nízkonákladových dopravců za A. často neplatí, a C./ pokud bude letenka cenově atraktivní, jsem ochoten přistát i v blízkém městě jiného státu; naivně jsem se zaměřil na neodolatelné ceny Aerolinek ze severu severní polokoule: Icelandair, Norwegian Air Shuttle a WOW air.

Celé to bylo pro zlost a ztráta času.
Jednotlivé letenky nebyly srovnatelné jak vůči sobě navzájem, tak ani vůči „normálním“ zpátečním letenkám legacy carriers.
Letenky byly doslova „obnažené až na kost“: chceš-li přepravit jen své tělo, zaplať 119 USD, chceš-li i svou mysl, připlatíš 3,5 USD jedním směrem (a za každý segment, samozřejmě).
Pokud jsem chtěl letět s odbaveným zavazadlem a během letu dostat něco k jídlu a pití, uložit své zavazadlo nad hlavu, dojít si na záchod a případně zdvořile poprosit o zapůjčení deky, dostal jsem se s cenou blízko těm „normálním“ letenkám, které navíc hrají s pasažérem, pasažéry oblíbenou, hru na věrnostní míle.

V prosinci jsem to celé v emoci uzavřel rozhodnutím, že příště už s tím nebudu ztrácet čas a zůstanu věrný své alianci. Toto vyhledávání a srovnávání je zdlouhavé, otravné, ponižující, a za úsporu těch pár dolarů (liber, eur) to nestojí.

Dnes, poučen, jsem pochopil, že nesrovnatelnost letenek není neschopnost Aerolinek, ale jejich mazanost.
Nacházel jsem „unbundled fares“, které mne přivedly přímo na stránku Aerolinky.
A ztrácel jsem se mezi „ fare families“, produkty s různými názvy a různým obsahem.
Kouzlo „expelliarmus“ zafungovalo dokonale. Moje rozhodnutí obsahuje přesně ty prvky, které prodejce ve své analýze předpokládá: návrat loajality, a akceptaci o trochu vyšší ceny.

Pokud jsem pochopil správně obsah analýzy, a opakované zdůrazňované varování nás Zákazníků, bude hůř, a můj prosincový útěk zpátky do náruče chápavého a laskavého prostředí „normálních“ vyhledávačů („Price comparasion shopping“) v budoucnu nebude možný. To je nemilé. Pro mne, průměrného Zákazníka.

Před napsáním této prosby autorovi jsem si dobrovolně znovu absolvoval své prosincové hledání vhodné letenky, ale díval jsem se na výsledky lednovýma očima.
K návratu domů za nízkou cenu by byla přijatelná například trasa Washington-Berlín, ve zkratkách BWI-SXF, dne 2.2.2019, jednosměrná letenka.
Použil jsem Chrome, anonymní režim, vymazané cookies obyčejným nástrojem Historie-Vymazat.

Stránky WOW air nabízejí balíčky Basic (180 USD), Plus (282 USD), Comfy (362 USD) a Premium (540 USD). Dokoupit lze „ancilliary“/„ancillary“ v podobě pojištění zrušení cesty (30 USD), přednostní nástup do letadla se zvýšenou šancí uložit příruční zavazadlo do binu (10 USD), sedačku XXL, sedačku Exit row anebo obyčejnou sedačku v přední polovině letadla (i tu za 8 USD/segment).
To je tedy ono „Value comparison shopping“ v praxi?

Jak fungoval (dosluhující?) „Price comparasion shopping“ dne 6.1.2019:
Vyhledávač Kayak našel letenku za 180 USD a nabídl více jak deset prodejců za tuto cenu. Stojí za to zmínit, že prodejce Kiwi nabízí totéž za 213 USD, s možností dokoupení zavazadla za 104 USD.
Vyhledávač Google flights našel letenku za 180 USD.
Vyhledávač Matrix našel letenku za 263 USD a prohlédnutím detailu tarifu nelze nalézt shodu mezi poplatky a taxami zde uvedenými, a poplatky a taxami přímo na stránce WOW u tarifu Plus.
Vyhledávač Pletuška nešlo opomenout, ale tyto stránky jsou důsledně lokalizované na české prostředí, a nikde jsem nenašel možnost přepnutí na zobrazení cen v USD. Podle ceny a kurzu lze dovodit, že byl nalezen a zobrazen balíček Plus.

Opět se tedy potvrdily teze z analýzy: "hromadný cenový srovnávač" Pletuška jakožto Prodejce není schopen zpracovat unikátní strukturovanou nabídku konkrétní Aerolinky, zjednoduší si to nabídkou průměrného srovnatelného balíčku, a tím vyžene zákazníka přímo na stránky Aerolinky, kde lze najít levnější balíček.

Doplnění:
po ranním příchodu k počítači jsem jen tak ze zvědavosti zadal znovu vyhledání trasy, jednosměrně, na den 2.2.2019. K mému velkému překvapení je dnešní nabídka 140 USD za Basic a 215 USD za Plus.
Jestli za to mohou cookies, „Dynamic pricing“, změna z neděle (víkend) na pondělí (pracovní den), anebo ono tajemné NDC, to by mne velmi zajímalo.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 16. 01. 2019, 20:14

Píše se čtvrtý rok Světové letenkové války, je tedy ekvivalent ledna 1943, a na obzoru máme dost možná rozhodující bitvu celého konfliktu. Tato se ovšem neodehraje u Stalingradu, nýbrž jak je v tomto století dobrým zvykem - v plénu Evropského parlamentu.

Pěkné shrnutí aktuálního vývoje a výhled na očekávanou bitvu lze nalézt v novém Společném prohlášení generálních štábů Prodejců a GDSů, které je pro vážné zájemce o problematiku ke stažení zde: http://www.ettsa.eu/uploads/Modules/Med ... 080119.pdf

A pokud k rozhodující bitvě v lednu vůbec dojde, z bílého stanu nad bojištěm jí za "nás" bude velet portugalka Raquel Petra Lopes: https://be.linkedin.com/in/raquelpetralopes

Dějiny tedy už jen čekají, jak se do nich Raquel zapíše. Doufejme, že alespoň nějak tak:

Obrázek

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 17. 01. 2019, 19:33

Tak to vypadá, že Světová letenková válka se do lednové schůze Europarlamentu ve Štrasburku nedostala. Na webu EP vidím, že na programu jednání pléna byl "genderový mainstreaming", ale o letenkách ani slovo.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1243
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod Petr31 » 21. 01. 2019, 00:15

prodejce píše:Tak to vypadá, že Světová letenková válka se do lednové schůze Europarlamentu ve Štrasburku nedostala. Na webu EP vidím, že na programu jednání pléna byl "genderový mainstreaming", ale o letenkách ani slovo.


Komentář není potřeba...jedeme z kopce, držte si klobouky :ymdevil:
http://www.planes.cz/cs/article/202901/ ... ne-letenky

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 22. 04. 2019, 12:21

Sám jsem to dodnes nevěděl, ale Aerolinky otevřely druhou frontu války a útočí na vás na Zákazníky již přímo - a to prostřednictvím EU kompenzací, pro jejichž úpravu (zrušení) Aerolinky lobbují v Bruselu:

The dogfight over airline passenger claims
https://www.politico.eu/article/the-dog ... es-claims/

Povšimněte si prosím, že nejvíc Aerolinkám vadí tzv. vymahačské agentury kompenzací, jako je v česku např. C2C a další. Je to stejný princip, kvůli kterému tak strašně Aerolinkám vadí i Prodejci: jsme elementi, kteří stojí na straně Zákazníků a profesionálně hájíme jejich zájmy. Podporujeme vás, abyste mohli "zlobit", nepřímo posilujeme vaše postavení vůči Aerolinkám.

A přesně o tohle ve Světové letenkové válce jde: o nadvládu nad Zákazníky. Aerolinky se domnívají, že vy Zákazníci patříte zcela a bezvýhradně jim a že spravedlivé rozložení moci ve vztahu Aerolinka - Zákazník je Aerolinka 100% a Zákazník 0%, a to ve všech oblastech tohoto vztahu. Ostatně toto podrobně popisuji ve svém úvodním článku, ale tady to alespoň vidíte opět v praxi.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3819
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod HighFlyer » 22. 04. 2019, 13:41

Asi to nepatri do tohoto vlakna (ale nenasel jsem jine vlakno, kam by to patrilo), tak to davam sem, protoze to povazuji za velmi zajimavou zpravu:

HN: Češi v posledních letech stále častěji létají ve vyšších třídách. Zájem o letenky do prémiové třídy se podle prodejců letenek loni meziročně zvýšil zhruba o pětinu. Nejčastěji je pasažéři žádají na dálkových linkách, vyplývá z informací prodejců. Letenky do vyšší třídy mají podle prodejců podíl na celkových prodejích zhruba pět procent. Průměrná cena letenky v prémiových třídách je okolo 72 tisíc korun.

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 348
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod mandrinka » 22. 04. 2019, 14:57

prodejce píše:Sám jsem to dodnes nevěděl, ale Aerolinky otevřely druhou frontu války a útočí na vás na Zákazníky již přímo - a to prostřednictvím EU kompenzací, pro jejichž úpravu (zrušení) Aerolinky lobbují v Bruselu:

The dogfight over airline passenger claims
https://www.politico.eu/article/the-dog ... es-claims/

Povšimněte si prosím, že nejvíc Aerolinkám vadí tzv. vymahačské agentury kompenzací, jako je v česku např. C2C a další. Je to stejný princip, kvůli kterému tak strašně Aerolinkám vadí i Prodejci: jsme elementi, kteří stojí na straně Zákazníků a profesionálně hájíme jejich zájmy. Podporujeme vás, abyste mohli "zlobit", nepřímo posilujeme vaše postavení vůči Aerolinkám.

A přesně o tohle ve Světové letenkové válce jde: o nadvládu nad Zákazníky. Aerolinky se domnívají, že vy Zákazníci patříte zcela a bezvýhradně jim a že spravedlivé rozložení moci ve vztahu Aerolinka - Zákazník je Aerolinka 100% a Zákazník 0%, a to ve všech oblastech tohoto vztahu. Ostatně toto podrobně popisuji ve svém úvodním článku, ale tady to alespoň vidíte opět v praxi.


No nevím, co mám zkušensot se Student Agency, tak jediné, co uměli, je vystavit letenku, kterou jsem si našel a když bylo poteba řešit, tak nic nevyřešili. Nevím, jak prodejci stojí na mojí straně. Když si od jakéhokoliv prodejce nechám nacenit letenku, tak si vždycky najdu ve vyhledávači levnější jinde. Ale Student Aency možná není prodejce.

Ty vymahačské agentury vznikly kvůli aerolinkám, když nechtějí platit dobrovolně. Ať si udělají aerolinky pořádek před vlastním prahem.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4163
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Světová letenková válka aneb NDC pro začátečníky (článek)

Příspěvekod prodejce » 22. 04. 2019, 15:20

Mandarinka je sice místní provokatér, ale i tak k tomu pár slov: je zažitým mýtem, že v ČR existují jen dva prodejci letenek: Student Agency a Letuška. Není tak. Jen prodejců s IATA akreditací jsou u nás desítky a non-iata agentur nepočítaně. Nejsi-li spokojen, obrátit se lze jinam. Prodejci rovněž nejsou od toho, aby nabízeli nejlevnější letenky, ale aby poskytovali servis. Kdo nemá těch pár stovek na servisní poplatek agentuře, má možnost nákupu na internetu (airline, nebo srovnávače) a servisovat se sám. Servisní poplatek prodejců při nákupu na internetu se pohybuje v rozmezí 0 až 400, off-line v rozmezí cca 400 až 800 plus mínnuss. Neznámou jsou DCC poplatky, kterými se airlines snaží cenové srovnávače narušovat, to je jak kde. Pro zajímavost připomínám, že velice úspěšným prodejcem (non-iata) je Kiwi, které si účtuje patrně nejvyšší marži v oboru. Rovněž je otázka, co jsi s nimi chtěl řešit, pokud je to "post-flight dispute", tak zde má prodejce pouze poradní hlas (ne nutně vždy nedůležitý). Pokud byli neschopní v provozní záležitosti, je nutno se obrátiti příště jinam. Obecně platí moje životní moudro, že každý má letenky nakupovat tam, kde ho to dělá šťastným. Já taky nechodím na jídlo do hospod, ve kterých mi nechutná.



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů