prodejce píše:Řekli jsme si, že Aerolinky chtějí přejít od price comparison shoppingu k porovnávání letenek podle jejich užitné hodnoty. A výše jsem popsal, jaké jsou nástroje k prosazení této změny. Každý z oněch nástrojů přináší jistá dílčí „zlepšení“ v prodeji letenek, ale teprve smíchány všechny dohromady vytvářejí onen kýžený efekt s názvem Value comparison shopping. Polopaticky řečeno: srovnávat ceny letenek už nebude tak snadné. Za prvé kombinování hard a soft produktů v rámci tzv. fare families umožní Aerolinkám vytvářet balíčky natolik „jedinečné“, že nebudou na trhu dvě srovnatelné letenky, které by šlo snadno cenově porovnat. A i kdyby Zákazníci chtěli nakupovat jen holé letenky v těch nejnižších fare families, jsou tu ještě personalizované nabídky, dynamic pricing a segmentování zákazníků, které cenové srovnávání tak jako tak rozostří. To je jakýsi vedlejší účinek NDC, který sice nikde v technických specifikacích není popsán a Aerolinky o něm v tiskových zprávách mlčí, nicméně každého, kdo v byznysu letecké dopravy dělá, to přímo bije do očí.
A přiznejme si - omezení cenového srovnávání je pro Aerolinky ta největší obchodní příležitost vůbec. Příležitost století.
Světová letenková válka je nicméně teprve na svém začátku a co bude dál, je ve hvězdách. A já jsem zvědav, o čem bude můj další článek - ale to se dozvím zase až za dalších šest let.
Že úvodní analýza je vynikající článek, to zaznělo opakovaně ihned po jeho zveřejnění. Rád bych to rozšířil na „vynikající a nadčasový“, neboť až nyní jsem ho našel a s velkým zájmem přečetl, navíc s možností porovnat předpokládaný vývoj „války“ se skutečností.
V poslední větě je uvedena šestiletá lhůta, kterou si neumím vysvětlit ve vztahu k obsahu článku, ale využiji skutečnosti, že jsme těsně za její polovinou, a dovolím si poprosit autora o podrobnější shrnutí právního bojiště na frontě americké a evropské, a zejména o informace, jak to vypadá s NDC, jeho vývojem a jeho aplikací.
Jako protihodnotu nabízím zpětnou vazbu čtenáře autorovi, respektive zákazníka jakožto Zákazníka prodejci coby Prodejci.
V prosinci 2018 jsem, neznalý tohoto článku, hledal letenku z USA do Prahy, a vědom si několika základních „předválečných“ pravidel, totiž že A./ zpáteční letenka bývá levnější než jednosměrná, a B./ u nízkonákladových dopravců za A. často neplatí, a C./ pokud bude letenka cenově atraktivní, jsem ochoten přistát i v blízkém městě jiného státu; naivně jsem se zaměřil na neodolatelné ceny Aerolinek ze severu severní polokoule: Icelandair, Norwegian Air Shuttle a WOW air.
Celé to bylo pro zlost a ztráta času.
Jednotlivé letenky nebyly srovnatelné jak vůči sobě navzájem, tak ani vůči „normálním“ zpátečním letenkám legacy carriers.
Letenky byly doslova „obnažené až na kost“: chceš-li přepravit jen své tělo, zaplať 119 USD, chceš-li i svou mysl, připlatíš 3,5 USD jedním směrem (a za každý segment, samozřejmě).
Pokud jsem chtěl letět s odbaveným zavazadlem a během letu dostat něco k jídlu a pití, uložit své zavazadlo nad hlavu, dojít si na záchod a případně zdvořile poprosit o zapůjčení deky, dostal jsem se s cenou blízko těm „normálním“ letenkám, které navíc hrají s pasažérem, pasažéry oblíbenou, hru na věrnostní míle.
V prosinci jsem to celé v emoci uzavřel rozhodnutím, že příště už s tím nebudu ztrácet čas a zůstanu věrný své alianci. Toto vyhledávání a srovnávání je zdlouhavé, otravné, ponižující, a za úsporu těch pár dolarů (liber, eur) to nestojí.
Dnes, poučen, jsem pochopil, že nesrovnatelnost letenek není neschopnost Aerolinek, ale jejich mazanost.
Nacházel jsem „unbundled fares“, které mne přivedly přímo na stránku Aerolinky.
A ztrácel jsem se mezi „ fare families“, produkty s různými názvy a různým obsahem.
Kouzlo „expelliarmus“ zafungovalo dokonale. Moje rozhodnutí obsahuje přesně ty prvky, které prodejce ve své analýze předpokládá: návrat loajality, a akceptaci o trochu vyšší ceny.
Pokud jsem pochopil správně obsah analýzy, a opakované zdůrazňované varování nás Zákazníků, bude hůř, a můj prosincový útěk zpátky do náruče chápavého a laskavého prostředí „normálních“ vyhledávačů („Price comparasion shopping“) v budoucnu nebude možný. To je nemilé. Pro mne, průměrného Zákazníka.
Před napsáním této prosby autorovi jsem si dobrovolně znovu absolvoval své prosincové hledání vhodné letenky, ale díval jsem se na výsledky lednovýma očima.
K návratu domů za nízkou cenu by byla přijatelná například trasa Washington-Berlín, ve zkratkách BWI-SXF, dne 2.2.2019, jednosměrná letenka.
Použil jsem Chrome, anonymní režim, vymazané cookies obyčejným nástrojem Historie-Vymazat.
Stránky WOW air nabízejí balíčky Basic (180 USD), Plus (282 USD), Comfy (362 USD) a Premium (540 USD). Dokoupit lze „ancilliary“/„ancillary“ v podobě pojištění zrušení cesty (30 USD), přednostní nástup do letadla se zvýšenou šancí uložit příruční zavazadlo do binu (10 USD), sedačku XXL, sedačku Exit row anebo obyčejnou sedačku v přední polovině letadla (i tu za 8 USD/segment).
To je tedy ono „Value comparison shopping“ v praxi?
Jak fungoval (dosluhující?) „Price comparasion shopping“ dne 6.1.2019:
Vyhledávač Kayak našel letenku za 180 USD a nabídl více jak deset prodejců za tuto cenu. Stojí za to zmínit, že prodejce Kiwi nabízí totéž za 213 USD, s možností dokoupení zavazadla za 104 USD.
Vyhledávač Google flights našel letenku za 180 USD.
Vyhledávač Matrix našel letenku za 263 USD a prohlédnutím detailu tarifu nelze nalézt shodu mezi poplatky a taxami zde uvedenými, a poplatky a taxami přímo na stránce WOW u tarifu Plus.
Vyhledávač Pletuška nešlo opomenout, ale tyto stránky jsou důsledně lokalizované na české prostředí, a nikde jsem nenašel možnost přepnutí na zobrazení cen v USD. Podle ceny a kurzu lze dovodit, že byl nalezen a zobrazen balíček Plus.
Opět se tedy potvrdily teze z analýzy: "hromadný cenový srovnávač" Pletuška jakožto Prodejce není schopen zpracovat unikátní strukturovanou nabídku konkrétní Aerolinky, zjednoduší si to nabídkou průměrného srovnatelného balíčku, a tím vyžene zákazníka přímo na stránky Aerolinky, kde lze najít levnější balíček.
Doplnění:
po ranním příchodu k počítači jsem jen tak ze zvědavosti zadal znovu vyhledání trasy, jednosměrně, na den 2.2.2019. K mému velkému překvapení je dnešní nabídka 140 USD za Basic a 215 USD za Plus.
Jestli za to mohou cookies, „Dynamic pricing“, změna z neděle (víkend) na pondělí (pracovní den), anebo ono tajemné NDC, to by mne velmi zajímalo.