Tragédie servis opět zasahuje

Odpovědět
amey
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 26
Registrován: 29. 05. 2013, 23:13
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od amey »

Není to tak zcela pravda, nebot´kapitán Veselý může. ON ANO i se 170 lidmi na palubě....on nepotřebuje manuály, prostě mu jeden motor vystačí, taky funguje, že? Nejbližší letiště vhodné k přistání? Odkudkoliv pro pana Veselého je to Praha a tečka. Jen doufám, že dlouho nepoletí takový hazardér Veselý....doufám.


bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od bilbo »

Ace2 píše:ano tak jsem se chtel zeptat

a tím dalším omezením jsem myslel tzv “maximum diversion time/distance” na ktery je to letadlo schvalený a provozní příručce definovaný. Takze tvuj nazor vytvoreny podle utrzku jednoho textu je chybny. Predpokladam ze u 737 bude max diversion distance kolem 430nm/60 min. Takze ne, nemuzes letet 2:20 a 1200nm s jednim motorem do destinace.

Proste se priste spíš ptej a nesnaz se na odborne platforme delat dulezitejsim tim ze oponujes lidem svojí neznalostí. Svůj kredit tím nezvýšíš a nám profesionálům co se tím živíme akotát otravuješ život.

Max diversion distance se neuplatňuje v případě, že se nedivertuje.
Naposledy upravil(a) bilbo dne 14. 09. 2019, 19:07, celkem upraveno 1 x.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Fabo »

Ace2 píše:
bilbo píše:
Ace2 píše:Mohl bych se zeptat v jakem presne manualu se pise ze muzes s letadlem certifikovanym na 60 min s jednim motorem letet 2 hodiny?

Diskuze je fajn. Ale bylo by dobre argumentovat k tematum o kterych ma clovek nejake znalosti.

Jak říkat aviatic, pleteš si to s ETOPS. FCTM pro 737 NG tvrdí, že v případě kdy piloty instruuje QRH k "land at nearest suitable airport", Tak je na pilotech jestli se rozhodnou divertovat nebo budou pokračovat do destinace. Ale hazard to do jistý míry byl určitě.


hmm já mám tedy na proudových letadlech nalítáno pouze přes 5000 hodin a jsem kromě jiného pouze instruktor obchodních pilotů takže se rád přiučím to co znamená termín “vhodné”. Vždy jsem si myslel že vhodné letiště je adekvátní letiště (drahový a navigační system, pojížděcí dráhy, odbavení cestujících a stupeň požární ochrany dle kategorie letadla) doplněné o počasí = vhodné letiště. Jinak řečeno slovo “vhodné” není slovo volné, ale jasně popsaná definice.

Priznam se že výklad o tom že posádka v ne ETOPSové segmentu trate muže letet 2 hodiny na jeden motor je pro mě celkem zásadní novinka ve výkladu, hlavně s ohledem že trat musí být plánovaná tak aby letadlo nebylo nikdy dále než 60 min od enroute alternate letiště. Tak mě moc nenapadá scenář proč letěl 2 hodiny. To se nedá moc dobře vysvetlit.

Navic ETOPS do tohoto pripadu neplette. ETOPS je o tratovem planovani umoznujici planovat trat delsi vzdalenost od enroute alternate a ne davat moznost posadkam letet 3 hodiny na jeden motor misto pristat na nejblizsim vhodnem pokud je k dispozici.

Navic z Řecka do ČR žádný ETOPS segment neexistuje, OK-TVO nema ETOPS vůbec v papírech a pak už detail že letadlo nebylo mechanikem odepsáno na ETOPS trat.

Takže když o nečem nemam znalosti tak se slušně zeptam a doplním si je pokud mě problematika seriozně zajímá, a nepřu se o své amaterské názory na odborném webu.


Ono i ty normalni letove postupy jsou pro ETOPS jaksi jine nez pro neETOPS let. A celkem hodne bych se divil, kdyby je zrovna tihle panove zrovna v tomhle pripadu dodrzeli...

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Eidi »

Ace2 píše:ano tak jsem se chtel zeptat

a tím dalším omezením jsem myslel tzv “maximum diversion time/distance” na ktery je to letadlo schvalený a provozní příručce definovaný. Takze tvuj nazor vytvoreny podle utrzku jednoho textu je chybny. Predpokladam ze u 737 bude max diversion distance kolem 430nm/60 min. Takze ne, nemuzes letet 2:20 a 1200nm s jednim motorem do destinace.

Proste se priste spíš ptej a nesnaz se na odborne platforme delat dulezitejsim tim ze oponujes lidem svojí neznalostí. Svůj kredit tím nezvýšíš a nám profesionálům co se tím živíme akotát otravuješ život.


Díky za ujasnění. Co ale v případě, že by letadlo bylo v dosahu max 60min/430nm od nejbližšího možnýho záložního letiště pro diverzi, ale panovaly by nepříznivý meteo podmínky. Co je pak nadřazený - "land at the nearest, adequate airport" nebo "land within 60mins/430nm"?

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 183
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od bilbo »

Eidi píše:
Ace2 píše:ano tak jsem se chtel zeptat

a tím dalším omezením jsem myslel tzv “maximum diversion time/distance” na ktery je to letadlo schvalený a provozní příručce definovaný. Takze tvuj nazor vytvoreny podle utrzku jednoho textu je chybny. Predpokladam ze u 737 bude max diversion distance kolem 430nm/60 min. Takze ne, nemuzes letet 2:20 a 1200nm s jednim motorem do destinace.

Proste se priste spíš ptej a nesnaz se na odborne platforme delat dulezitejsim tim ze oponujes lidem svojí neznalostí. Svůj kredit tím nezvýšíš a nám profesionálům co se tím živíme akotát otravuješ život.


Díky za ujasnění. Co ale v případě, že by letadlo bylo v dosahu max 60min/430nm od nejbližšího možnýho záložního letiště pro diverzi, ale panovaly by nepříznivý meteo podmínky. Co je pak nadřazený - "land at the nearest, adequate airport" nebo "land within 60mins/430nm"?


Když divertovat nemusíš, tak si zkrátka vybereš které letiště uznáš za vhodné, nic jiného tě teoreticky neomezuje. Stejně jako to udělal pan Veselý.


Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Ace2 »

tak hlavne trat by mela byt naplanova tak aby se to nestalo. V pripade ze by v rekneme v 1.500km okruhu nenachazelo zadny suitable letiste tak pak plati ze samozrejme pristanes tam kde to bude bezpecne. I za predpokladu ze to bude vic jak 60 min. Nicmene uz to bude muset posadka nejak smysluplne vysvetlit.

Pak by se muselo sejit blbe navigacni oddeleni, blba posadka co letovy plan akceptovala a jeste by to muselo byt nekde kde nejsou moc letiste - kanada, rusko, afrika typicky

Nicmene v Evrope v kruhu 1.500 km vzdy bude adekvatni letiste s vhodnym pocasim. Takze je to jen ciste teoreticky priklad

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Eidi »

Ace2 píše:tak hlavne trat by mela byt naplanova tak aby se to nestalo. V pripade ze by v rekneme v 1.500km okruhu nenachazelo zadny suitable letiste tak pak plati ze samozrejme pristanes tam kde to bude bezpecne. I za predpokladu ze to bude vic jak 60 min. Nicmene uz to bude muset posadka nejak smysluplne vysvetlit.

Pak by se muselo sejit blbe navigacni oddeleni, blba posadka co letovy plan akceptovala a jeste by to muselo byt nekde kde nejsou moc letiste - kanada, rusko, afrika typicky

Nicmene v Evrope v kruhu 1.500 km vzdy bude adekvatni letiste s vhodnym pocasim. Takze je to jen ciste teoreticky priklad


Pravda, moc díky za ujasnění.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Robert »

to Ace2: chci se zeptat, jak se liší údržba ETOPS letadla od normálního? Předpokládám, že se asi musí častěji kontrolovat motory. Zmínil si, že aby let byl ETOPS letem, musí být takto vypraven mechanikem. Znamená to, že ještě před odletem ETOPS letu se provádí nějaká specifická kontrola?

Jinak díky za věcné příspěvky...

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Ace2 »

Robert píše:to Ace2: chci se zeptat, jak se liší údržba ETOPS letadla od normálního? Předpokládám, že se asi musí častěji kontrolovat motory. Zmínil si, že aby let byl ETOPS letem, musí být takto vypraven mechanikem. Znamená to, že ještě před odletem ETOPS letu se provádí nějaká specifická kontrola?

Jinak díky za věcné příspěvky...


Nejsem mechanik takze celou predletovou proceduru by ti rekl nekdo znalejsi. Ale ano pred každým ETOPS letem musi mechanik letadlo zkontrolovat detailnejsi s ohledem na pohonne jednotky a tez se extra kontroluje APU jakozto zalozni zdroj. Pri ETOPS letu musis mit k dispozici 3 elektricke generatory coz je trochu problem u 737, ktera ma 2 plus 1 na APU. Pokud vse projde kontrolou tak se do technickeho deniku musi potvrdit ze letadlo je vypraveno na ETOPS let. Všechny detailní úkony ti neřeknu.

Podobné je to s ETOPS motory. Musi mít cerifikaci a co je její součástí netuším, já jsem pouze uživatel těch motorů.

kremnica
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 28. 09. 2016, 11:53
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od kremnica »

[quote="amey"]Není to tak zcela pravda, nebot´kapitán Veselý může. ON ANO i se 170 lidmi na palubě....on nepotřebuje manuály, prostě mu jeden motor vystačí, taky funguje, že? Nejbližší letiště vhodné k přistání? Odkudkoliv pro pana Veselého je to Praha a tečka. Jen doufám, že dlouho nepoletí takový hazardér Veselý....doufám.[/quote

Ono postupne sa zrejme dozvieme, čo za pilota je pán Veselý.... Verím ale, že majitelia Smartwings nie sú nejakí masochisti, že zamestnávajú takéhoto šéfpilota.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od pettte »

kremnica píše:
amey píše:Není to tak zcela pravda, nebot´kapitán Veselý může. ON ANO i se 170 lidmi na palubě....on nepotřebuje manuály, prostě mu jeden motor vystačí, taky funguje, že? Nejbližší letiště vhodné k přistání? Odkudkoliv pro pana Veselého je to Praha a tečka. Jen doufám, že dlouho nepoletí takový hazardér Veselý....doufám.[/quote

Ono postupne sa zrejme dozvieme, čo za pilota je pán Veselý.... Verím ale, že majitelia Smartwings nie sú nejakí masochisti, že zamestnávajú takéhoto šéfpilota.


Nechci se pana Veselého zastávat, ale nechce se mi věřit, že by byl opravdu takový šílenec sám o osobě.
Přeci jen dostat se na pozici šéfpilota výhradně rektálním-alpinismem asi nejde, musí něco vědět, musí něco umět. A hlavně! Rozhodoval kromě 170ti životů, také o svém životu.
Každý z nás v autě někdy "řízne zatáčku" , předjete v ne úplně přehledném místě, ale nikdo svéprávný a při smyslech to nedělá 2:20hod.

Subjektivně jsem přesvědčen, že na něj dělali nátlak, a samozřejmě nahrávky jsou již smazány.....

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Ace2 »

pettte píše:
kremnica píše:
amey píše:Není to tak zcela pravda, nebot´kapitán Veselý může. ON ANO i se 170 lidmi na palubě....on nepotřebuje manuály, prostě mu jeden motor vystačí, taky funguje, že? Nejbližší letiště vhodné k přistání? Odkudkoliv pro pana Veselého je to Praha a tečka. Jen doufám, že dlouho nepoletí takový hazardér Veselý....doufám.[/quote

Ono postupne sa zrejme dozvieme, čo za pilota je pán Veselý.... Verím ale, že majitelia Smartwings nie sú nejakí masochisti, že zamestnávajú takéhoto šéfpilota.


Nechci se pana Veselého zastávat, ale nechce se mi věřit, že by byl opravdu takový šílenec sám o osobě.
Přeci jen dostat se na pozici šéfpilota výhradně rektálním-alpinismem asi nejde, musí něco vědět, musí něco umět. A hlavně! Rozhodoval kromě 170ti životů, také o svém životu.
Každý z nás v autě někdy "řízne zatáčku" , předjete v ne úplně přehledném místě, ale nikdo svéprávný a při smyslech to nedělá 2:20hod.

Subjektivně jsem přesvědčen, že na něj dělali nátlak, a samozřejmě nahrávky jsou již smazány.....



Pochybuju. Nekdy je pravda mnohem jednodussi nez konspiracni teorie. Proste je v managementu, je dlouholetá podpora Vika, vidi co se deje s firmou plus si je vedom ze na nej nikdo nemohl. Proste divertovat a zatahnout firmu do dalsich dluhu a zpusobit provozni problemy na navazujicich linkach... nic nehořelo, nic nevibrovalo, počasí na trati ok... predstava ze bude nekde 2 dny resit letadlo kdyz ma byt pristi den officu... proste si to mohl dovolit protoze nad sebou nemel autoritu ktera by ho za to to zjebala. Řadová posádka si je moc dobře vědoma, že za porušení postupu dostane zjebáka (TVS), dostane retraining a kazensky postih (jiná firma s normalni safety kulturou) nebo okamzity vyhazov “due to safety issue” (ve spolecnostech stredniho vychodu)

Dle mého názoru je otázkou zda je dobře že jsou lidi na takových postech 15+ let kdy pak získají prehnanou sebeduveru a pocit nedotknutelnosti. 4-5 let v pozici je asi zdravé prostředí na implementaci pozitivnich zmen a na atmosferu dodrzovani pravidel.

pettte
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 455
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od pettte »

Ace2 píše:
pettte píše:
kremnica píše:


Nechci se pana Veselého zastávat, ale nechce se mi věřit, že by byl opravdu takový šílenec sám o osobě.
Přeci jen dostat se na pozici šéfpilota výhradně rektálním-alpinismem asi nejde, musí něco vědět, musí něco umět. A hlavně! Rozhodoval kromě 170ti životů, také o svém životu.
Každý z nás v autě někdy "řízne zatáčku" , předjete v ne úplně přehledném místě, ale nikdo svéprávný a při smyslech to nedělá 2:20hod.

Subjektivně jsem přesvědčen, že na něj dělali nátlak, a samozřejmě nahrávky jsou již smazány.....



Pochybuju. Nekdy je pravda mnohem jednodussi nez konspiracni teorie. Proste je v managementu, je dlouholetá podpora Vika, vidi co se deje s firmou plus si je vedom ze na nej nikdo nemohl. Proste divertovat a zatahnout firmu do dalsich dluhu a zpusobit provozni problemy na navazujicich linkach... nic nehořelo, nic nevibrovalo, počasí na trati ok... predstava ze bude nekde 2 dny resit letadlo kdyz ma byt pristi den officu... proste si to mohl dovolit protoze nad sebou nemel autoritu ktera by ho za to to zjebala. Řadová posádka si je moc dobře vědoma, že za porušení postupu dostane zjebáka (TVS), dostane retraining a kazensky postih (jiná firma s normalni safety kulturou) nebo okamzity vyhazov “due to safety issue” (ve spolecnostech stredniho vychodu)

Dle mého názoru je otázkou zda je dobře že jsou lidi na takových postech 15+ let kdy pak získají prehnanou sebeduveru a pocit nedotknutelnosti. 4-5 let v pozici je asi zdravé prostředí na implementaci pozitivnich zmen a na atmosferu dodrzovani pravidel.


Tak určitě to neměla být konspirační teorie. Ale kdybych v tom seděl jako on, tak bych asi měl strach.....

Lucky
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 711
Registrován: 30. 01. 2005, 18:43
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od Lucky »

Robert píše:to Ace2: chci se zeptat, jak se liší údržba ETOPS letadla od normálního? Předpokládám, že se asi musí častěji kontrolovat motory. Zmínil si, že aby let byl ETOPS letem, musí být takto vypraven mechanikem. Znamená to, že ještě před odletem ETOPS letu se provádí nějaká specifická kontrola?

Jinak díky za věcné příspěvky...


Především je to o množství provozních kapalin. Jednak oleje v motorech a APU, generátorech el. energie kdy se taky počítá jejich spotřeba za hodinu provozu. Množství a případně úniky kapaliny z hydraulických systémů. Kontrolují se cargo prostory a jejich utěsnění, hasicí systém, rafty a skluzy.
Posuzují a odstraňují se závady které mohou mít vliv na provedení ETOPS letu.
To vše může samozřejmě pouze ETOPS kvalifikovaný mechanik.

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 257
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Stav: Offline

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Příspěvek od aviatic »

Robert píše:to Ace2: chci se zeptat, jak se liší údržba ETOPS letadla od normálního? Předpokládám, že se asi musí častěji kontrolovat motory. Zmínil si, že aby let byl ETOPS letem, musí být takto vypraven mechanikem. Znamená to, že ještě před odletem ETOPS letu se provádí nějaká specifická kontrola?

Jinak díky za věcné příspěvky...


Údržbový program ETOPS se nemusí vztahovat na celou flotilu,ale vztahuje se na konkrétní letadla,takže ETOPS může mít třeba jen polovina flotily aerolinky.
Program se zaměřuje na sledování závadovosti dílů kritických pro ETOPS,sledování stavu motorů a věcí,jako třeba spotřeby provozních kapalin atd.
Před každým ETOPS letem je potřeba provést speciální ETOPS pre-departure check.


Odpovědět