Stránka 26 z 38

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 25. 08. 2019, 21:00
od pepa007
Naštěstí je k dispozici i výpověď očitého svědka, pana Karla – tichý motor, propad na levé straně, volný pád,… :lolno: :lolno:

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krim ... torem.html

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 25. 08. 2019, 22:12
od jencik
pepa007 píše:Zeptám se jinak: jsou známy v poslední dekádě nějaké případy, kdy dvoumotorový stroj po výpadku jednoho z motorů pokračoval do cílové destinace, namísto divertu?

Singapurcom na A333 vysadili oba motory a leteli ďalej, ked sa ich podarilo nahodiť.
https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... th-engines

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 25. 08. 2019, 23:01
od marthym
Myslím, že srovnáváš jablka a hrušky.

Nepíše u SQ náhodou AVH, že ve FL260 jim ty motory naskočily? A že se rozhodli pro pokračování ve směru letu, protože jinak by se vraceli do bouřky, která ty motory zřejmě shodila?

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 25. 08. 2019, 23:40
od habl
bilbo píše:
pepa007 píše:Zeptám se jinak: jsou známy v poslední dekádě nějaké případy, kdy dvoumotorový stroj po výpadku jednoho z motorů pokračoval do cílové destinace, namísto divertu?

například ta YBa, kdy posádka taky teoreticky měla motor vypnout a přistát, jenže oni taky letěli jakoby nic


Ahoj, YBA se vracela do Prahy a neletěla do cílové destinace. Tak fajn, spletl sis start a cíl, to se stane. Ale jsi si jistej, že ty letiště po cestě zpět v zimě byly "suitable" a že měla posádka vypnout motor? Nebo jen tak teoreticky píšeš co tě zrovna napadne?

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 00:16
od bilbo
habl píše:
bilbo píše:
pepa007 píše:Zeptám se jinak: jsou známy v poslední dekádě nějaké případy, kdy dvoumotorový stroj po výpadku jednoho z motorů pokračoval do cílové destinace, namísto divertu?

například ta YBa, kdy posádka taky teoreticky měla motor vypnout a přistát, jenže oni taky letěli jakoby nic


Ahoj, YBA se vracela do Prahy a neletěla do cílové destinace. Tak fajn, spletl sis start a cíl, to se stane. Ale jsi si jistej, že ty letiště po cestě zpět v zimě byly "suitable" a že měla posádka vypnout motor? Nebo jen tak teoreticky píšeš co tě zrovna napadne?

Nejde o to jestli letěli do cílove destinace, jde o to, že letěli na letiště, které je vyjde nejlevněji. A QRH mluví jasně, vypnout motor u kterého je podezření na únik a land "ASAP", ne suitable, ale prostě ihned jak to jde. Ale závěr nechávam na UZPLN, nicméně to je srovnatelné s letem ze Samosu.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 08:42
od mandrinka
No TVL se snad picnu. To už bude jako s tím mostem ve Studénce. Most spadnul a nikdo za to nemůže, protože co znalec, to jiný výklad bezpečných postupů. To je i tolik variant postupů při výpadku jednoho motoru na dvoumotorovém letadle? Nakonec z toho vyjde, že mohli doklouzat do Prahy i bez motoru. :crazy:

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 09:49
od Marty-t
podle článku na https://www.austrianwings.info/2019/08/ ... hlanzeige/ je odborná veřejnost v Evropě šoku - podobné praktiky - kdy snaha ušetřit předběhla bezpečnostní aspekt redundance by spíš čekali někde v Africe, ne ve střední Evropě... A upozorňují, že si česká média nevšímají ještě jednoho nepezpečného aspektu - tím, že letěli podstatně níže kde je hustší vzduch a s nefunkčním motorem který spíš představoval další bariéru obtékání vzduchem, musela jim hodně nahoru vylétnout spotřeba a tím tedy navíc i riskovali, že se v průběhu dalšího letu ocitnou na suchu...

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 10:57
od Paul1
"I work at Budapest ACC and I was in contact with this A/C when they overflew Hungary. Not a word did they mention about engine failure we were informed about a "technical issue". That is in most cases an air con failure for the 737 to fly at 240 or 250. So they came in at FL240 as they reached the Austrian border we sent them to Vienna Approach.

10 minutes later they called us back to inquire us why we haven't told them about the engine failure. It turned out that the failure was announced over Prague, Vienna then called us back but we didn't know either. Serbians were also unaware and I also asked my colleague who was working at KFOR (Kosovo) airspace - it is also operated from Budapest - but he didn't know either.

I think that tells a lot about this airline. And just to add: This evening I had 2 A/C in 20 minutes from this operator on my frequency cruising at 250 so it's not so unusual to see the like that."

https://www.aeroinside.com/item/13614/s ... -to-prague

Ještě ale počkejme na vyjádření Petra nebo Jacka, třeba budou mít jiný názor...

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 11:00
od pepa007
Hmm, já to na Austrian Wings četl taky...

Taky jsem to četl na idnes.cz, kde Vlaďka Dufková řekla, že všechno bylo předpisově a nikomu se nic nestalo, a v diskusi se to hemžilo příspěvky ve stylu "piloti jsou hrdinové".

Jak jsem předpokládal, nikdo si nevzpoměl na případ, kdy by někdo v podobné situaci pokračoval do cílové destinace, pravděpodobně proto, že se to nejspiš nikdy nestalo. Ani mně se nepodařilo podobnej incident dopátrat.

Tady bych si dovolil ještě jednu spekulaci: podle dostupných informací (které nemusí být přesný), motor vysadil "z neznámých příčin". Není to o to rizikovější, než situace, kdy motor vypnu např. kvůli přehřátí, vysokému tlaku oleje, apod.? Takhle z těch "neznámých příčin" nelze vyloučit něco jako znečištěný palivo, problém s palivovým systémem a čerpadly, apod. - tj. přičiny, které se následně můžou s určitou prodlevou projevit i na druhým motoru.

No nechci předbíhat, uvidíme s čím se vytasí TVS. Jen bych poznamenal, že asi hlavní důvod proč se tady v tom šťouráme, je reputace této společnosti :-)

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 11:26
od Fabo
Marty-t píše:podle článku na https://www.austrianwings.info/2019/08/ ... hlanzeige/ je odborná veřejnost v Evropě šoku - podobné praktiky - kdy snaha ušetřit předběhla bezpečnostní aspekt redundance by spíš čekali někde v Africe, ne ve střední Evropě... A upozorňují, že si česká média nevšímají ještě jednoho nepezpečného aspektu - tím, že letěli podstatně níže kde je hustší vzduch a s nefunkčním motorem který spíš představoval další bariéru obtékání vzduchem, musela jim hodně nahoru vylétnout spotřeba a tím tedy navíc i riskovali, že se v průběhu dalšího letu ocitnou na suchu...


Vypocet doletu sa zvysene spotreby paliva (treba z duvodu driftdownu a pod.) je trivialni problem. Docela predpokladam ze to bylo mezi prvnim, co piloti udelali. Jinak to mohli posadit treba v Budapesti - tohle problem opravdu neni.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 11:42
od ngb
pepa007 píše:Hmm, já to na Austrian Wings četl taky...

Taky jsem to četl na idnes.cz, kde Vlaďka Dufková řekla, že všechno bylo předpisově a nikomu se nic nestalo, a v diskusi se to hemžilo příspěvky ve stylu "piloti jsou hrdinové".

Jak jsem předpokládal, nikdo si nevzpoměl na případ, kdy by někdo v podobné situaci pokračoval do cílové destinace, pravděpodobně proto, že se to nejspiš nikdy nestalo. Ani mně se nepodařilo podobnej incident dopátrat.

Tady bych si dovolil ještě jednu spekulaci: podle dostupných informací (které nemusí být přesný), motor vysadil "z neznámých příčin". Není to o to rizikovější, než situace, kdy motor vypnu např. kvůli přehřátí, vysokému tlaku oleje, apod.? Takhle z těch "neznámých příčin" nelze vyloučit něco jako znečištěný palivo, problém s palivovým systémem a čerpadly, apod. - tj. přičiny, které se následně můžou s určitou prodlevou projevit i na druhým motoru.

No nechci předbíhat, uvidíme s čím se vytasí TVS. Jen bych poznamenal, že asi hlavní důvod proč se tady v tom šťouráme, je reputace této společnosti :-)


Podobny incident sa stal minuly rok u spolocnosti LOT na linke z Cancunu do Varsavy. Vtedy doslo k vypnutiu motoru pomerne kratko po starte a kapitan sa namiesto najblizsieho letiska v Miami rozhodol letiet na najblizsie letisko kam lieta LOT pravidelne a to bolo JFK. Takze to tiez potiahol zbytocne nejake dve extra hodinky z komercnych dovodov. Ale okrem toho ze LOT to nenazval ako hrdinstvo tak u pana kapitana TVS sa na rozdiel od poliakov bavime navyse o podozreni ze velmi pravdepodobne to bolo v poslednej faze letu na deklarovanie fuel emergency a v tom bode doslo k ohrozeniu cestujucich uz z uplne ineho dovodu ako vypnuty motor a posadka po pristati pravdepodobne uviedla nepravdive udaje o tom kolko im zostalo paliva. BTW kapitan uviedol ze letom dve hodiny v FL240 spalili iba o 800 kg viac ako bolo planovane pre let v hladine 360 a zostatok po pristati bol podla kapitana takmer 2.4 tony a podla predpisov.

BTW pan kapitan Pavel V. si dnes veselo leti na linke OK 700/701 takze ak si niekto mysli ze u TVS moze nastat nejaka sebareflexia tak je na hlbokom omyle.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 12:13
od bilbo
Marty-t píše:A upozorňují, že si česká média nevšímají ještě jednoho nepezpečného aspektu - tím, že letěli podstatně níže kde je hustší vzduch a s nefunkčním motorem který spíš představoval další bariéru obtékání vzduchem, musela jim hodně nahoru vylétnout spotřeba a tím tedy navíc i riskovali, že se v průběhu dalšího letu ocitnou na suchu...

Tak na jeden motor ani výš letět nemůžeš, právě kvůli věští hustotě vzduchu letíš níž, kde je sice spotřeba větší, ale to letadlo se tam na jeden motor v pohodě udrží. To problém nebyl, s palivem jim to taky teoreticky mohlo vyjít, ta spotřeba zase k tolik větší není.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 12:53
od ngb
bilbo píše:
Marty-t píše:A upozorňují, že si česká média nevšímají ještě jednoho nepezpečného aspektu - tím, že letěli podstatně níže kde je hustší vzduch a s nefunkčním motorem který spíš představoval další bariéru obtékání vzduchem, musela jim hodně nahoru vylétnout spotřeba a tím tedy navíc i riskovali, že se v průběhu dalšího letu ocitnou na suchu...

Tak na jeden motor ani výš letět nemůžeš, právě kvůli věští hustotě vzduchu letíš níž, kde je sice spotřeba větší, ale to letadlo se tam na jeden motor v pohodě udrží. To problém nebyl, s palivem jim to taky teoreticky mohlo vyjít, ta spotřeba zase k tolik větší není.



Bilbo,
nakolko na avherald pises udaje o zostatku paliva z interneho systemu TVS - EFA, dovolujem si ta upresnit, pretoze ako zamestnanec externej firmy zrejme nevies ze udaje o palive a tym padom aj o spotrebe sa do EFA vpisuju manualne posadkou po lete, t.j. to co tam vidis niekedy nie je to ako to naozaj bolo ale je tam to co kapitan letu chce aby si tam videl.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 13:47
od bilbo
ngb píše:
bilbo píše:
Marty-t píše:A upozorňují, že si česká média nevšímají ještě jednoho nepezpečného aspektu - tím, že letěli podstatně níže kde je hustší vzduch a s nefunkčním motorem který spíš představoval další bariéru obtékání vzduchem, musela jim hodně nahoru vylétnout spotřeba a tím tedy navíc i riskovali, že se v průběhu dalšího letu ocitnou na suchu...

Tak na jeden motor ani výš letět nemůžeš, právě kvůli věští hustotě vzduchu letíš níž, kde je sice spotřeba větší, ale to letadlo se tam na jeden motor v pohodě udrží. To problém nebyl, s palivem jim to taky teoreticky mohlo vyjít, ta spotřeba zase k tolik větší není.



Bilbo,
nakolko na avherald pises udaje o zostatku paliva z interneho systemu TVS - EFA, dovolujem si ta upresnit, pretoze ako zamestnanec externej firmy zrejme nevies ze udaje o palive a tym padom aj o spotrebe sa do EFA vpisuju manualne posadkou po lete, t.j. to co tam vidis niekedy nie je to ako to naozaj bolo ale je tam to co kapitan letu chce aby si tam videl.

Už jsem si všiml, že náhodou údaje z letu SMI-PRG jsou na chlup identické s létem PRG-SMI, moje chyba. Nicméně pokud nebrali míň než je minimum Fuel, tak to vyjít mohlo.

Re: Tragédie servis opět zasahuje

Napsal: 26. 08. 2019, 15:12
od jencik
marthym píše:Myslím, že srovnáváš jablka a hrušky.

Nepíše u SQ náhodou AVH, že ve FL260 jim ty motory naskočily? A že se rozhodli pro pokračování ve směru letu, protože jinak by se vraceli do bouřky, která ty motory zřejmě shodila?


Ano, podarilo sa im opätovne nahodiť motory. Nemyslím, zeby som niečo miešal, mali výpadok? Mali. Pristáli na najbližšom letisku? Leteli ďalej do destinácie. Takže to splnuje kritériá z danej otázky, osobne by som asi stresoval asi viac pri tom lete SQ, ked im vysadia oba motory a oni spokojne po nahodení letia ďalej. Ale to je vec pohľadu