jencik píše:Nemyslím si, ze je nefér, ak musia TVS platiť leasing a dostanú len zľavu. Jednoducho kto podniká úplne nadoraz musí počítať s tým, ze mu môžu uzemnit nejaké lietadlá a preto majú skoro všetky aerolinky rezervy, ktoré môžu teraz použiť. Je to chyba TVS, ze to tak nerobí
Ty se furt točíš dokola nad tim, že by měli mít provozní rezervy jak malej. Co tě motivuje k tomu je držet, když uzemění B737 MAX je podle mě typickej příklad úkazu zvanýho Black Swan? Ne vždy je v businessu možný, ba dokonce žádoucí držet adekvátní rezervy. Stejnej existenční problém měl Norwegian když se uzemnily MAXy.
Já mám pocit, že nezohledňuješ všechny aspekty celý situace. Ano, předpokládejme, že TVS jede v tomhle ohledu na hraně, tak jim to doteď fungovalo a nebyl důvod, proč by ne.
Si představ matici důležitosti rizikových faktorů, kdy máš dvě dimenze: pravděpodobnost výskytu a jeho možný dopad. Proč bys měl držet vysoce likvidní peníze na něco, co se stane jen s velmi malou pravděpodobností, třebaže to může mít dalekosáhlý důsledek? Aby ty peníze byly likvidní, nebudou výnosný a ty nechceš chashově držet tolik peněž, než je nezbytně nutný za danejch podmínek - neni to ekonomický. Buďto nerozumíš tomu, jak funguje business (což si nemyslim) nebo prostě jsi vysazenej na TVS a možná ti to zatemňuje uvažování (to si myslim). Ať si myslíš, že je TVS sebeblbější, tak v tomhle jeden naprosto pochopitelnou a legitimní lean strategii.
Robert píše:Tak především leasing platí leasingovce za něco, co se nesmí používat. Takže leasingovka je celkem v pohodě. Uznávám, že je to věc dohod a podle všeho to má leasingovka dobře ošetřené. V případě MAX asi leteckým společnostem nebudou stačit nějaké slevy na budoucí objednávky a Boeing bude muset zajisté vyplácet náhrady v reálných penězích.
Je to tak, jak říkáš – závisí to na smluvním vztahu aerolinka a lessor. Upřímně si nemyslim, že je aerolinka, která by neplatila leasingovce za uzeměný letadlo/a. Lessor v tomhle případě nemůže na sebe takovou míru obchodního rizika z titulu force majeure. Někde jsem na webu viděl template smlouvy na dlouhodobej operativní leasing (dry-lease). Pokud najdu, tak to sem hodim, protože tam určitě bude klauzule zabývající se přesně tímhle.