OR píše:Ja si zase myslim, ze neni uplne dulezite, kde na to novinari prisli, ale spis to zda je to pravda.
Minimalne se da zjistit to, ze pouzivana letova cesta do Prahy pres Svycarsko ma 135 NM a pri bezne rychlosti 450 uzlu preleteni celeho uzemi Svycarska trva prave 20 minut.
Dotaz na odborniky:
Je bezna praxe, ze po peti minutach preruseni spojeni startuje F18?
Nejsem odbornik, to ani z daleka... skusila jsem jen trochu patrat:
Povinnosti a postupy pro pripady "zvlastnosti" za letu (ztrata/dlouhotrvajici ztrata spojeni, zvlastni pripady za letu, zakrocovani proti civilnim letadlu, ...) resi vicere predpisy. Je v nich presne stanoveho, kdo ma co udelat anebo se o to alespon pokusit. ATC (ATS) musi dle techto postupu informovat krome dalsich take prislusne vojenske stanoviste. Velici (nebo jina poverene osoba/y) pak vyhodnoti na zaklade obdrzenych info situaci a na jejiz zaklade vydaji povel ke vzletu zakrocujicich letounu. Jednotny casovy interval (tudiz ani tech "pet minut"), ktery by tuto akci zahajoval automaticky po svem uplynuti, neexistuje.
Před několika týdny jste měli problémy s českým letadlem, které nekomunikovalo. Je to tak? Ano, stalo se to 20. dubna kolem desáté hodiny ráno. Francouzi nás varovali, že nad naše území míří letadlo, se kterým ztratili spojení. Bylo to tak. Letadlo Travel Service mířilo na Ženevu a nám se vůbec nepodařilo s ním spojit. Nakonec jsme se rozhodli poslat tam stíhačky F18.
A ty s ním spojení navázaly... Ano, spojení se jim naštěstí podařilo. Řekli pilotovi, ať se ihned spojí s radarem v Ženevě. To také udělal. Problém byl v tom, že pasažéři museli stíhačky spatřit, což je určitě znepokojilo.
Víte, proč se ztratilo spojení? Pilot usnul? Nevíme, v naší zprávě nic takového nestojí.
Jak často se stane něco podobného? Občas. Párkrát do roka.
Nemysleli jste si, že může být české letadlo nebezpečné? Že ho třeba někdo unesl? Ne, to ne. Hned od počátku jsme měli od Francouzů zprávu, že by to letadlo nemělo být nebezpečné.
Budete vyžadovat po Travel Service náhradu škody? Ne, to bohužel zaplatí švýcarský daňový poplatník.
Kdyz si to prectu bez clanku, tak to najednou zacina vypadat uplne jinak. Jako ze Jan Gazdík hraje hodne nefer a to zamerne.
Wentie píše:Dotaz na odborniky: Je bezna praxe, ze po peti minutach preruseni spojeni startuje F18?
Nejsem odbornik, to ani z daleka... skusila jsem jen trochu patrat:
Povinnosti a postupy pro pripady "zvlastnosti" za letu (ztrata/dlouhotrvajici ztrata spojeni, zvlastni pripady za letu, zakrocovani proti civilnim letadlu, ...) resi vicere predpisy. Je v nich presne stanoveho, kdo ma co udelat anebo se o to alespon pokusit. ATC (ATS) musi dle techto postupu informovat krome dalsich take prislusne vojenske stanoviste. Velici (nebo jina poverene osoba/y) pak vyhodnoti na zaklade obdrzenych info situaci a na jejiz zaklade vydaji povel ke vzletu zakrocujicich letounu. Jednotny casovy interval (tudiz ani tech "pet minut"), ktery by tuto akci zahajoval automaticky po svem uplynuti, neexistuje.
ty stíhačky tam byli udajně tak rychle, jelikož zrovna ve švýcarsku probíhalo nějaké cvičení a byly ve vzduchu,takže se letěli podívat. Jinak byli naháněny na 121,5, ale co jsem slyšel od posádky jinýho letadla, které se tam v tu dobu nacházelo,tak opravdu to nebylo 20minut! Nakonec se posádka sama ozvala a na dotaz jestli vidi po levé straně stíhačky odpověděla záporně. Sám nemohu posoudit, ale v inkriminovaném prostoru švýcarska a nad Alpama zrovna není moc kvalitní příjem na 121,5 co jsem slyšel od kolegů. A jestli to měli trochu stažený navíc...
Zakročování proti civilnímu letadlu a) k zakročování proti civilním letadlům se přikročí pouze v krajním případě,
b) přikročí-li se k němu, omezí se zakročování na zjištění totožnosti letadla, pokud není nezbytné vrátit letadlo na plánovanou trať, nasměrovat je za hranice vzdušného prostoru státu, vyvést je ze zakázaného, omezeného nebo nebezpečného prostoru nebo je instruovat k přistání na určeném letišti.
c) cvičné zakročování proti civilním letadlům se nesmí provádět,
d) navigační vedení a s ním spojené informace se budou letadlu proti kterému se zakročuje předávat radiotelefonicky, kdykoli může být radiové spojení navázáno, a
e) v případě, kdy se od letadla, proti kterému je zakročováno požaduje, aby přistálo na území, které přelétává, musí být určené letiště vhodné pro bezpečné přistání daného typu letadla.
Činnost letadla, proti kterému se zakročuje
Letadlo, proti kterému zakročuje jiné letadlo, musí okamžitě:
a) plnit instrukce zakročujícího letadla, vyhodnocovat vizuální signály a odpovídat na ně v souladu s příslušnými postupy ,
b) je-li to možné, uvědomit příslušné stanoviště letových provozních služeb ;
c) pokusit se navázat rádiové spojení se zakročujícím letadlem nebo s příslušným stanovištěm řídícím zakročování, pomocí všeobecného volání na tísňovém kmitočtu 121.5 MHz s udáním své identifikace a povahy letu; pokud spojení nebylo navázáno a je-li to možné, opakovat toto volání na tísňovém kmitočtu 243 MHz;
d) je-li vybaveno odpovídačem SSR, nastavit mód A kód 7700, pokud neobdrží jiné instrukce od příslušného stanoviště letových provozních služeb.
Jestliže se instrukce radiem přijaté z jakýchkoli zdrojů liší od instrukcí předávaných zakročujícím letadlem pomocí vizuálních signálů,, letadlo, proti kterému je zakročováno, musí žádat okamžité vysvětlení a přitom se i nadále řídit vizuálními instrukcemi, předávaný zakročujícím letadlem.
Jestliže se instrukce rádiem přijaté z jakýchkoli zdrojů liší od instrukcí radiem předávaných zakročujícím letadlem, letadlo, proti kterému se zakročováno, musí žádat okamžité vysvětlení a přitom se i nadále řídit instrukcemi, které radiem předává zakročující letadlo.
Rádiové spojení během zakročování
Jestliže se v průběhu zakročování naváže rádiové spojení , ale komunikace stejným jazykem není možná, musí být učiněny pokusy předávat instrukce, používáním frází a výslovností dle předpisu a vysílání každé fráze dvakrát.
No ono to rukama není moc daleko - taky křídlama,světlama,klapkama a podvozkem no a nejtěžší to má zakročující vrtulník, ten musí zamávat křídlama,který nemá...