Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Janko, velmi dobré fotky z celé dráhy eroplánu, trosky, mapky a pod. najdeš na následujících stránkách za stránkou s křivkami FDR, na adrese, kterou jsem už dával. A na stránkách MAKu je i videosekvence poslední asi 1/4 hodiny s originálním záznamem z CVR. Strážci morální čistoty si dali celkem dost práce s vystřiháním všech neslušných slov (mluvených i psaných), pokud jsem si všiml, jedině mezi křivkami FDR jim proklouzl jeden "chuj".


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od janko »

Karel, Frantisek, velmi pekne dakujem a pokusim sa to preluskat a hlavne najst.

Jedno je ale iste, uz nikomu z toho nestastneho letu nepomozeme, treba len vyslovit to najuprimnejsie - Cest ich pamiatke.

Dobrat sa uplne k pricine toho co viedlo pilotov k takej cinnosti aku vykonali bude tiez nelahke, ale treba urobit vsetko, aby sa nieco podobne uz nikdy nestalo.
Toto by mali mat na zreteli vsetcia co sa akymkolvek sposobom podielali na priebehu letu a aj ti, co to nasledne objasnovali.

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od PavelD »


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od Karel_x »

Zdá se, že ani tentokrát neporušila posádka ruskou tradici, poslední slova na CVR jsou:
11:59:57. К: Всё! П****ц!


Tak jako třeba tady: viewtopic.php?f=30&t=442&start=35

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od janko »

Tak ho po dlhej dobe "maju". Len tazko sa dokazem preniest cez to, ze je to ten hlavny.

Chyby robia ludia, niekedy aj trivialne, to bolo asi v tomto pripade to najzakladnejsie.

Nemam s tym skusenost, ale ked uvadzaju ako jednu z pricin, ze si zle vypocitali rychlost odputania, podla coho to teda robili. Aj ak nemali skusenosti s riadenim tohoto typu, tak snad zadat do tabulky pre vypocet takejto dolezitej veliciny vsetky vstupne udaje by nemalo byt az take hrozne.

Ze jeden brzdil a druhy tahal, tak to beriem, ale snad ten co tlacil na tych beranoch nelezal, aby toho co tahal pretlacil. Ak ano, tak sa niet co cudovat. To im ozaj ani 10 km draha nemohla stacit na vzlet.


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od MEA »

ak si lietal, tak asi vies nieco z fyziky. a klopivy moment vznikajuci dobrzdovanim hlavneho podvozku mohol byt znacny. pri "rotate" nejde len o rychlost, ale aj o odputanie cumaka od zeme a zmenu uhla nabehu. preto to "rotate" a zato to po odputani aj leti. plus fatalne chyby v prestaveni stabilizatora pri rozbehu (mysleli, ze chyba je v nom) a nekoordinovanosti posadky (najma v tom, ze to chceli za kazdu cenu dostat do vzduchu)... poor decision making to volaju. (slaba schopnost rozhodovania)

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od janko »

Ozaj zase len taku kacirsku a provokacnu otazku.

Neviem, neriadil som taky eroplan.

To pri vzlete tahaju za barany obaja piloti?

A ten stabilizator to si nastavuju pred vzletom? A je mozne ho prestavovat pri rozbehu?

A to to aby sa im odputal cumak od zeme maju tiez predpisanu rychlost? Tu si musia tiez vypocitat? To ju maju ako prvu? Ta druha je pre odputanie od zeme?

Rozhodovanie - beriem, ale potom snad chceli obaja vzlietnut.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od JackBrno »

janko píše:Ozaj zase len taku kacirsku a provokacnu otazku.

Neviem, neriadil som taky eroplan.

To pri vzlete tahaju za barany obaja piloti?

A ten stabilizator to si nastavuju pred vzletom? A je mozne ho prestavovat pri rozbehu?

A to to aby sa im odputal cumak od zeme maju tiez predpisanu rychlost? Tu si musia tiez vypocitat? To ju maju ako prvu? Ta druha je pre odputanie od zeme?

Rozhodovanie - beriem, ale potom snad chceli obaja vzlietnut.


1) ne, tahá jen jeden, pilot řídící, druhý monitoruje motory a další přístroje

2) stabilizátor se nastavuje před vzletem, při rozjezdu ho asi nastavovat jde, ale nedělá se to, má být nastaven před rozjezdem

3) počítá se rychlost, kdy se má začít přitahovat

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od MEA »

vzdy je naraz len jeden PIC (pilot in command - clovek co realne riadi lietadlo)

pretrimovat vyskovku za vzletu ide a urobili to i ked sa to nerobi a nema

vzletova rychlost sa rata (odlepenia) ale tito ju presvihli a stale neprerusili vzlet

(vip syndrom, hokejisti, potreba vypratat letisko pred politickym summitom, co sa tam konal v ten den - zle faktory takisto)

na konci sa nevedeli dohodnut - jeden zacal proceduru preruseneho, druhy tam vratil plny vykon a chcel to odlepit (chaos na palube)

brzdy hlavneho podvozku su na jak-42 na pedaloch smerovky ale na ich prednej casti - spickami noh sa dobrzduje

periferalna neuropatia (necitil si chodidla) a zvyk z jak-40 (ine pedale) boli pricinou nezelaneho dobrzdovania pilota pri vzlete

neskor to test piloti skusali na 5500 metrovej drahe tusim v zukovskom a situaciu pomerne presne odsimulovali v reali (s tym, ze bolo miesto na prerusenie vzletu a kde zastavit)

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od janko »

mea - tak, ako si to popisal, tak ti dvaja to evidentne od sameho zaciatku ......

Zial, oni to maju za sebou, este vacsi zial, ze tam boli ini nevinni. Tak to ale pri lietani chodi.

Ktovie co vsetko sa teraz mota v hlave toho, co mu prisili tu hlavnu vinu.

P.S.: to mimovolne pribrzdenie nie je citit?

Len moja laicka skusenost, pri nacvikoch prerusenho vzletu podla typu, pri rychlosti napr. 110 zdvihnem predne poliesko, 130 km stiahnem plyn a zacnem brzdit, ale nie tak ze lietaju franforce z pneu, ale pekne plynule. Ak by za to zabral tak dakujem pekne.

Naivne sa opytam, to sa da stale pribrzdovat, aby to ten druhy nepoznal?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od JackBrno »

janko píše:
Naivne sa opytam, to sa da stale pribrzdovat, aby to ten druhy nepoznal?


Jistě, pokud brzdí jen lehce, tak se jen o něco sníží akcelerace. Pokud máš auto, tak si to zkus. Přitáhni si trochu ruční brzdu a uvidíš, že si toho skoro ani nevšimneš, jen když budeš mít stopky, zjistíš nižší zrychlení. Vážně pochybuju, že měls nějakou leteckou licenci, to jsou snad základy fyziky a mechaniky a to musí pilot ovládat jako když bičem mrská..

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od františek dobrota »

Se stopkami jsi myslim uderil docela hrebik na hlavicku…ja vidim pomerne podstatny problem ze pro monitoring prubeh vzletu se,alespon pokud ja vim,vlastne niide(snad s vyjimkou vojaku v US) nepuziva zrychleni…netvrdim ze tuhle situaci by to resilo, spis v obecne rovine je zvlastni ze jeste neni takova technologie a postupy…AI na necem dela,ale jestli se to tyka i tohohle problemu nevim, spis je to zamerene na monitoring profilu pristani s ohledem na moznost vyjeti z drahy…

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od PV »

DFDR ale normálně podélné zrychlení zaznamenává.Je to podle FAA dokonce jeden z jedenácti povinných parametrů. Otázka je,jestli se to používá k vyhodnocení průběhu vzletu. Jak je to u ruského MSRP,kterým je JAK42 vybaven netuším :-)

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od františek dobrota »

Nene, to jsme si nerozumeli, spatne jsem pouzil to monitorovani…mam na mysli rekneme vystrazny system,ktery by varoval pred nedosataecnou akceleraci…zpusobenou rekneme kouslou brzdou, nebo vetsi vahou nez je v Fmsce,nebo treba vrstvou snehu…to podle mne doted v realnem case nic neumi…

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvek od JackBrno »

Přitom by to byl relativně jednoduchý systém a rozhodně se už stalo několik nehod, kterým by zabránil varováním o nedostatečné akceleraci.


Odpovědět