Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Odpovědět
Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Příspěvky: 244
Registrován: 03. 01. 2003, 21:55
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od Airways.cz »

Létáček ČLS - Československé letecké společnosti s letovým řádem na zimu 1937/38:

cls-1937-1.jpg

cls-1937-2.jpg
Naposledy upravil(a) Airways.cz dne 05. 04. 2012, 13:20, celkem upraveno 1 x.


Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Příspěvky: 244
Registrován: 03. 01. 2003, 21:55
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost

Příspěvek od Airways.cz »

Pan Novák, chef průmyslových závodů Novotný & Novák, letí do Londýna expresním Douglasem ČLS / KLM uzavřít výhodný obchod. Jeho konkurent pan Zpozdilý využije vlak aneb prospekt Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1937:

cls-halo-london-01.jpg

cls-halo-london-02a.jpg

cls-halo-london-02b.jpg

cls-halo-london-03.jpg

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4146
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od whiskey »

Nadhera!

Papinak73
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 328
Registrován: 17. 12. 2006, 02:12
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od Papinak73 »

Příležitostný lístek k otevření linky ČLS Praha-Liberec ( letiště bylo v té době označované jako Liberec-Jablonec ). Odesláno 15.6.1937
Příležitostný lístek k otevření libereckého letiště. Odesláno 15.6.1937.jpg
Naposledy upravil(a) Papinak73 dne 06. 04. 2012, 00:28, celkem upraveno 1 x.

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od dider »

Tome naprostá dokonalost :clap:


HonzaLB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1484
Registrován: 09. 11. 2006, 09:02
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od HonzaLB »

Třeba tu za 60 let bude také někdo vkládat Restrukturalizační plán a jeho akcelerace a budou všichni stejně nadšeni:-)
Jinak to nemá chybu:)Liberecká linka bude za chvíli ještě možná větší nostalgií...
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region ... 0-milionu/

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od persona »

Zajímavá je ta masivní orientace na Německo. Netuší někdo, kolik by tak mohlo být 1000 Kč prvorepubikových dnes? I kdybychom vzali jenom cca desetinásobek, zpáteční letenka do Londýna za 24 000 Kč? :-)

Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Vydavatel Airways.cz
Příspěvky: 244
Registrován: 03. 01. 2003, 21:55
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od Airways.cz »

Díky za pozitivní ohlasy, zítra přidám nějaký letový řád ČLS.

Pro HonzuLB zatím letový řád linky do Liberce (1.6.1937-31.10.1937):

Liberec - Praha 7:40 - 8:20
Praha - Liberec 16:40 - 17:20

Papinak73 - děkuji za příležitostný lístek

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od jane »

persona píše:Zajímavá je ta masivní orientace na Německo. Netuší někdo, kolik by tak mohlo být 1000 Kč prvorepubikových dnes? I kdybychom vzali jenom cca desetinásobek, zpáteční letenka do Londýna za 24 000 Kč? :-)


Jj, ja myslim, ze to byl zhruba tehdejsi prumerny plat, spis tedy na konci Prvni republiky nez na zacatku.

Papinak73
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 328
Registrován: 17. 12. 2006, 02:12
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od Papinak73 »

Možná ještě trošku víc Off-topic, ale alespoň pro HonzuLB další upřesnění. Dne 30.5.1936 byla Zemským úřadem v Praze vyhlášená veřejná soutěž na výstavbu hangáru s přístavkem na státním letišti v Liberci. Ministerstvo veřejných prací plánovalo také vybavit letiště Liberec v roce 1938 zaměřovačem Funkpeiler pro vedení letadel za špatné viditelnosti. S nočním provozem zatím nebylo uvažováno. Toto nebylo nakonec uskutečněno kvůli obsazení Sudet. Dne 15.6.1937 byl hangár s přístavkem schválen k používání a týž den letěla první linka ČSL Praha-Liberec-Jablonec a byl slavnostně zahájen provoz. Ten den byla také vydána pohlednice či dříve nazývaný lístek jak jsem zveřejnil výše. Zřejmě podle letového řádu měla tato linka létat již od 1.6.1937 jak uvedl pan Hampl, ale je jen spekulací, že zřejmě kvůli kolaudaci hangáru tomu bylo až toho 15..Jedná se o hangár bývalého Slov-airu vedle záchranky. Dnes ani netuším co v něm je, když jsem v něm byl naposledy byly tam jen torza Čmeláků. A jen pro zajímavost uvedu, že jsem na vlastní oči zažil dvě největší letadla v Liberci a to Turbolet ( který létal v Lbc v sedmdesátých létech na leteckém dni a teď se opět na letiště vrací za parašutisty http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... IQHvTflMU#! ) a na počátku devadesátých let Dornier-228 když se uvažovalo o pravidelném létání do Německa. Měl jsem také možnost svést se Cessnou-421 v roce 1991. Angličan tenkrát přistál na LKLB se skupinou dalších anglických letadel po uvolnění železné opony ( další stroje byl Jak-18T, Tiger Moth, Piper Cub, Cessna 172 a dvouplošník co si už nepamatuji ). Hned po přistání se sháněl po jiném letišti, byl z povrchu dráhy a hrbolatosti letiště úplně nešťastný, tak jsme s ním přeletěli na LKMH. Byl to příjemný let nad Český ráj v kožených sedačkách, muzice na palubě a naléváním pravé skotské. Dnes téměř standard, ale v roce 1990 pro nás něco neznámého :-) . Nemohu stoprocentně tvrdit, že Turbolet a Dornier bylo to největší v Liberci, protože za války mohlo být na tomto letišti ledacos. Na druhou stranu dráha ve válečné době končila na úrovni onoho hangáru Slov-airu a vedla kolem něj přímá cesta do Ostašova, takže něco zase moc velkého do Liberce nemohlo, když i na videu výše je vidět že Turbolet má vzlet s minimální rezervou. Dráha v dnešní prodloužené podobě byla postavena až v letech 1966 a 1967.
Jak-18T s ruskou imatrikulací anglického majitele
Jak-18T s ruskou imatrikulací anglického majitele
Naposledy upravil(a) Papinak73 dne 12. 04. 2012, 17:25, celkem upraveno 1 x.

HonzaLB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1484
Registrován: 09. 11. 2006, 09:02
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od HonzaLB »

Tomas Hampl, Papinak: díky za zajímavý materiál.
Když jsme u toho vzpomínání, tak něco trošku novějšího:
http://ekonomika.idnes.cz/ekonomika.asp ... a&c=387169

Začíná mě mrzet, že Jason Bitter ze SkyEurope už vede aerolinky někde u klokanů. Linka Liberec - Praha by určitě velmi dobře zapadla mezi super ziskové linky VIE-PRG či BTS-PRG:-)Ale Klub přátel betonu z Liberce a Spolek lepičů prázdné městské kasy ale asi tyhle vzpomínky příliš brát nebudou. Ještě sehnat prachy na heliport v nemocnici a může se parcelovat...jsem zvědav, zda pojmenují alespoň ulice v nové zóně na letišti po osobnostech českého letectví:-)Taková Tvrdíkova 1, to by byla adresa:-)

dydzej
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 686
Registrován: 28. 01. 2009, 01:34
Bydliště: PU
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od dydzej »

HonzaLB píše:Taková Tvrdíkova 1, to by byla adresa:-)

:lol:

Papinak73
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 328
Registrován: 17. 12. 2006, 02:12
Stav: Offline

Re: Zpátky časem - Československá letecká společnost (ČLS)

Příspěvek od Papinak73 »

Nevíte někdo, co za letadla létalo linku Praha-Liberec? Jedinou fotografii kterou mám z LKLB je Fokker/Avia F-VIIb-3m OK-AFD, který v roce 1937 již patřil Ministerstvu veřejných prací. V úvahu ještě přichází Fokker/Avia F.IX. Na medaili vydané v roce 1937 k prvnímu letu je ale vyobrazen dvoumotorový dolnoplošník, ne nepodobný Aeru-304. Předpokládám, že Airspeed AS-6 Envoy byl určen pouze pro linku do Moskvy.


Odpovědět