romul píše:Airbus380 píše:Je to celkem dost, to je pravda, ale přes to, jde to už někde koupit?
Hledal jsem, ale zatím nenašel...
Bude to charter, čili kapacitu letu má k dispozici cestovka, která si let objednala. A ta má zájem především prodat celý balíček služeb, tedy vč. pobytu, protože z toho má marži. Nemá tedy moc zájem prodávat samostatné letenky. To bude spíše výprodej neobsazených míst. Jenže kdo by si kupoval letenku na let, který létá 1x za 14 dní?
Linka na západ to čistě geograficky sice je, ale z kategorie "mnoho povyku pro nic". Sice to přiveze nějaké turisty (resp. pacienty) do lázní, ale vzhledem k počtu cestujících to zaplní jeden středně veliký lázeňský hotel. Problém regionu (např. omezování lázeňské péče pro české pacienty hrazené zdr. pojišťovnami) to neřeší. Už dnes tahle CK vozí pacienty do Fr. Lázní, ale busem. Pokud ten projekt uspěje tak to bude dobrá reference pro další možné zájemce o létání do KV, přeju jim úspěch. Ale na faktu, že Letiště KV (stejně tak jako cestující z regionu) stále čeká na pravidelnou leteckou linku do některého západoevropského hubu, to nic nemění...
Já si naopak myslím, že je to významný posun, už jen proto, že někdo pochopil, že je třeba to zkusit, byť na začátku v omezené míře. Z toho, co bylo publikováno, jde fakticky o "průzkum bojem" (nového trhu) a pokud to půjde, tak se bude počet frekvencí navyšovat a následně by byla možná změna na pravidelku. Je třeba si uvědomit, že jde o prakticky stejný postup, který byl v KLV použit v letech 1997/8 v případě linky do Moskvy - a dnes ta linka úspěšně funguje. Ale hlavně, dnes je to jediný možný způsob, jak relativně bezbolestně a hlavně bez nároku na dotace zkusit otevřít letecké spojení. Ono je to totiž dost drahá legrace.... a pokud není jasné, jaký je potenciál, tak do toho žádná letecká společnost nepůjde. Proto považuji za logické, že letenky zatím ve volném prodeji nebudou a ani by to při té stávající frekvenci nemělo velký smysl.
Jinak se obávám, že těch "cestující z regionu", co čekají na pravidelnou leteckou linku do západoevropského hubu, je pro spuštění a hlavně udržení takové linky bohužel tak malý počet, že pokud se právě nenajde klientela, která takové letadlo zaplnila a využívala z druhé strany, tak nemá smysl nad tím spekulovat. A jsme zpět na začátku - někdo musí najít odvahu zkusit ten trh v okolí nějakého hubu najít, ty lidi sem přilákat a hlavně udržet dlouhodobý zájem a pak je možné se bavit o spojení.
A snad ještě jednu poznámku na závěr - cena letenky, uváděná v médiích (a následně i tady) je asi nějaká dost teoretická hodnota a nejspíš vychází z ceny pronájmu charteru a předpokládaného počtu cestujících (kvazi náklad na sedačku těchto letů). Je proto otázka, na jaký load factor je to počítané a zda by při vyšším vytížení nebyla nižší. Srovnání s existujícími pravidelkami, kde je v akčních nabídkách nabízeno omezené množství levnějších letenek, je irelevantní, protože cena těchto letenek je vyvážena cenou letenek prémiových (nebo by alespoň měla být
...).