Letiště Havla píše:Dlouhá fronta lidí u odbavovací překážky a nutnost přítomnosti na letišti několik hodin před odletem, díky novým způsobům odbavení poskytovanými jednotlivými leteckými společnostmi je dnes ale odbavení o poznání rychlejší a příjemnější. Jaké možnosti odbavení na letišti Václava Havla Praha tedy jsou k dispozici?
Daniel Šabík (ČSA): První je samozřejmě ten standardní, klasický, který všichni známe, to znamená na odbavovacích přepážkách – na check-inu – pak můžou využít samoodbavovací kiosky, moderní, a samozřejmě pak je to vzdálený způsob, to znamená v pohodlí domova přes web, webové stránky společnosti, anebo pomocí mobilní aplikace.
Přesně tyto možnosti nabízí letecká společnost České aerolinie a věřte, že výhod mají nové způsoby odbavení mnoho.
Daniel Šabík (ČSA): Moderní způsoby odbavení mají (přemýšlí) jednu hlavní výhodu a to je čas. Pohodlí, odbavit se můžete vlastně kdykoliv ..
atd.
Cestujete-li s větším než palubním zavazadlem a využijete některou z moderních metod odbavení, ani tak nemusíte čekat na běžné čekin přepážce.
Daniel Šabík (ČSA): Už s hotovou vytištěnou palubní vstupenkou nebo s palubní vstupenkou kterou má v mobilu tak jde rovnou vlastně k speciální, specializované přepážce drop-off kde jenom odevzdá zavazadla .. to znamená taky to zkracuje ten čas ..
atd.
A o oblibě nových způsobů odbavení hovoří i statistika.
Daniel Šabík (ČSA): 70% cestujících se odbaví na samoobslužných kioscích, nebo přes web, nebo přes mobilní telefony.
atd.
Vzpomeňte si na nové možnosti odbavení na letišti ještě před tím, než se automaticky postavíte do fronty u přepážky.
***
Tak si to projděme:
První je samozřejmě ten standardní, klasický, který všichni známe, to znamená na odbavovacích přepážkách – na check-inu – pak můžou využít samoodbavovací kiosky.Dvě lži v jedné větě. Na klasické odbavovací přepážce se můžete odbavit jenom pro lety, které na kioscích odbavit nejdou. Je-li váš let odbavován v rámci společného čekinu (ČSA EU lety, LH/OS ale i KL/AF) tak ke klasické odbavovací přepážce přeci vůbec NESMÍTE. Nebudete připuštěni. Od toho tam stojí brigádnické missky/vyhulenci, které vlastním tělem brání vstupu do fronty a nutí lidi jít ke kioskům. Čili vy né že můžete využít kiosky, vy jste NUCENI ty kiosky využít. Teď si nemůžu vzpomenout, že by toto bylo na nějakém dalším letišti v Evropě - všude jsou kiosky volbou (ano, jsou výhodné pokud máte jen příručák, že), ale legacy carrier vždy nabízí možnost odbavit se normálně, bez dotykové ekvilibristiky s tzv. kiosky.
Cestujete-li s větším než palubním zavazadlem a využijete některou z moderních metod odbavení, ani tak nemusíte čekat na běžné čekin přepážce .. to znamená taky to zkracuje ten čas .. Pan mluvčí asi ještě s ČSA neletěl. Tak jak to je: přijdete na letiště s kufrem a jdete na společné odbavení ČSA. Chci si stoupnout do fronty, ale tam stojí „slečna“, která vám řekne „sem nesmíte, to musíte táámhle se napřed odbavit“. Tak jdete ke kiosku – a pokud nejsou všechny obsazené tak se za dvě tři minutky odbavíte. Pokud je víc lidí v rezervaci, může to být taky dobrých deset minut než všem odkliknete odpovědi na bezpečnostní otázky, místa spolu atd. A pak šup zpátky do fronty. Ale to není žádná rychlejší fronta, to je prostě FRONTA všech, kteří jsou už odbavení, ale chtějí odbavit kufr.
V horší variantě, když fronta na společné odbavení ČSA je až na parkoviště, tak čekáte 20 minut ve frontě, než se vůbec dostanete k té „slečně“, která řekne „ale sem nesmíte, to musíte napřed táámhle“.
A zatímco economy odbavení jede na pěti přepážkách, tak další 7 brigádníků stojí na place a bloumá. Jeden vyhazuje lidi z fronty, druhý tu frontu „organisuje", a dalších pět „pomáhá“ s tím odbavením na kioscích a u toho si vyslechnou někdy dost sprosté (ale případné) nadávky, protože ono to opravdu není normální.
Takže suma sumárum - ve špičkách je fronta na společný checkin až ven z budovy, ale odbavení jeden na pěti přepážkcách a dalších sedm lidí stojí na place, bloumá a jejich jedinou pracovní náplní je obtěžovat zákazníky. Kdyby šest z těch sedmi sedlo normálně za přepážky, tak žádná čtyřicetiminutová fronta neexistuje – kdo nemá kufr se odbaví na kiosku, ale zájezdy italů se odbaví normálně na přepážkách – a to dřív než za 40 minut. Takže jakej čas, čí čas se zkracuje jsem opravdu nepochopil.
A teď vážně – samoodbavování nemá žádný racionální důvod/přínos. Jediná výhoda je, že si vyberete místa sami a že nemusíte vůbec na přepážku pokud cestujete bez kufru. Letecká nespotřebuje méně odbavovacích agentů, protože stejně potřebujete personál, který stojí u těch kiosků a radí. Tam, kde je i samoodbavení kufrů, tam opět je stejný nebo dokonce ještě větší (!) počet agentů, kteří u toho tak jako tak musí stát.
Doposud jsem neslyšel jediný racionální argument pro samoodbavování, pokud tedy za argument nepovažujete slovo „moderní“ a „budoucnost“. Naopak, od lidí, kteří mají na starosti nějaký customer service jsem zatím vždy slyšel jen,že to je kontraproduktivní výmysl, který je ale z moci úřední zakázáno kritizovat – i když systémové nevýhody jak pro airline tak pro zákazníka jsou do očí bijící. A na Havlovi tuto absurditu dotáhli k naprosté dokonalosti.
A o oblibě nových způsobů odbavení hovoří i statistika. Jaká obliba?
Běž si k těm kioskům stoupnout, Šabíku, a chvíli poslouchej. Za jedno dopoledne se naučíš říkat „s**t“ a „fuck you“ ve 30ti jazycích, ty oblibo jedna
70% cestujících se odbaví na samoobslužných kioscích, nebo přes web, nebo přes mobilní telefony. Jo, a ve volbách do Sněmovny lidu Federálního shromáždění v roce 1986 volilo 99,94% lidí kandidáty Národní fronty. No jasně, že když lidem zakážete odbavit se normálně, tak pak máte 70% na kioscích.
Snad si Šabík jednou uvědomí, že pracovat pro ČSA není přednost, ale plíživá diagnóza.