A zase Skotsko...
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 50
- Registrován: 17. 11. 2007, 14:16
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
A zase Skotsko...
Zdravím,
tak jsem se po 2 letech rozhodl napsat svůj 2. trip report. A to opět ze Skotska. Tentokrát byla však situace jiná a do Skotska jsem neodjel na výlet, ale za studiem. A jelikož studium ve Velké Británii nabízí spoustu volného času, dá se spojit i s cestováním. V tomto trochu netradičním reportu bych proto chtěl popsat Skotsko tak, jak jsem ho stihl procestovat během pár měsíců studia.
Cesta do Skotska
Trip report záměrně začnu psát až od mé povánoční cestě zpět z ČR do VB, protože právě v tomto období jsem cestoval nejvíce.
Jelikož jsem nechal koupi letenek zpět do Edinburghu až na poslední chvíli (2 týdny před odletem) a zrovna bylo období Vánoc, ceny se vyšplhaly docela dost vysoko. Našel jsem však možnost s přestupem v Londýně, kde i se započtením cen za zavazadlo vyšla letenka za stejnou cenu jako v případě přímého letu z Prahy do Edinburghu. Ještě k tomu možnost proletět se s aerolinkou, se kterou jsem ještě neletěl (Wizz- to jsem ještě nevěděl, že není o co stát) a na letiště, na kterém jsem ještě nebyl (Luton). Volba tak byla jasná. Poletím do Londýna Wizzem a z Londýna si vyzkouším vnitrostátní linku s EasyJetem.
13. 1. 2014
PRG- LTN
HA- LWK
LF: 95%
Celou cestu mi dělala společnost paní, která se ke mně přidala už na check-inu a až do Londýna mi vypravovala snad všechno o svém životě. Já jsem se celé 2 hodiny snažil předstírat, že mě opravdu zajímá, kde všude pracovala a co všechno dělá přítel její dcery a kamarád kamarádky toho přítele. A přitom jsem si myslel, že když mi z toho všeho nepraskne hlava, tak aspoň přijdu o nohy, který už jsem zkusil dát snad do každý představitelný i nepředstavitelný polohy, ale pořád se mezi ty sedačky nevešly tak, aby po 2 minutách nezačaly mravenčit. Aspoň jsem pochopil, proč ještě před začátkem letu stewardky nabízejí za příplatek místa s „extra leg room“. Pokud s Wizzair ještě někdy poletím, tak tuto možnost určitě zvážím. Ale spíš nepoletím. Jinak let probíhal hladce.
LTN- EDI
G- EZIJ
LF: 90%
Na Lutonu jsem měl 3 hodiny na přestup, což je asi tak 3x déle, než by bylo potřeba. Po odbavení zavazadla jsem tak měl aspoň čas projít se okolo letiště, kde kromě letadel EasyJetu není nic. Letiště působí celkem příjemným dojmem až do chvíle, kdy se člověk dostane do chodeb vedoucích k jednotlivým gatům. Tam to vypadá jak ve starý fabrice.
50 minutový let probíhal v klidu. 90% cestujících byli byznysmeni. Po letu s Wizzem jsem se v EasyJetu cítil jako v Business Class. Najednou jsem měl kam složit nohy, aniž by bolely.
Edinburgh
Po dobu studia se tak stal Edinburgh mým druhým domovem. Za těch několik měsíců jsem toto město stihl poznat lépe než Prahu za stejnou dobu minulý rok. Turistům, kteří chtějí vidět ty nejznámější památky, a nejhezčí místa tohoto města by rozhodně stačil jeden víkend. Ti, kteří by chtěli vidět i něco více, by si vystačili s jedním týdnem. Edinburgh je opravdu malé město, jen o trošku větší než třeba Brno.
Kromě hlavních turistických lákadel, jako je např. Royal Mile, Hrad, Calton Hill, Arthur’s Seat nebo Holyrood Palace bych doporučil navštívit třeba nedalekou pláž Portobello, park Meadows, Royal Observatory nebo Cramond Island.
Právě Cramond Island je docela zajímavý ostrov, který je vlastně ostrovem jen při odlivu, kdy se na něho dá dojít po 1.5 km dlouhém betonovém molu. Před tímto molem je cedule s vyvěšenými časy odlivů a přílivů pro celý měsíc. My jsme se však nechali zlákat lidmi, kteří na ostrov v docela hojném počtu chodili i hodinu po posledním bezpečném průchodu a tak jsme se rozhodli jít také. Když už jsme došli až sem, tak přece nepůjdeme hned domu, řekli jsme si. Cesta tam byla ještě v pořádku po suchém molu. Po přibližně 10 minutovém pobytu na ostrově jsem si však všiml pomalu se zaplavujícího mola. Se zděšením jsem zavolal na kámoše, ale bylo pozdě. Boty musely dolu, kalhoty vyhrnout nahoru a těch 1.5 km jsme museli přeběhnout v šesti stupňové vodě, která postupně sahala výš a výš. Ale nebyli jsme sami, s námi běželi asi 3 nebo 4 další blázni. Pokud si tedy chcete užít trochu zábavy, tak se na ten ostrov vydejte aspoň hodinu po posledním bezpečném průchodu.
A pokud by bylo náhodou hnusný počasí (což je v Edinu celkem často), určitě stojí za návštěvu Národní muzeum, které je zdarma (jako všechna skotská muzea).
Highlands a Isle of Skye
V dubnu mě přijeli navštívit rodiče s bratrem, což byl dobrý důvod k tomu půjčit si auto a vydat se na výlet po Skotsku. Na výlet jsme měli jen 3 dny. Plán na 1. den bylo jezero Loch Ness, 2. den ostrov Skye a 3. den zpět do Edinu přes údolí Glen Coe.
Loch Ness
Cesta z Edinburghu do Inverness po A9 vede přes nejslavnější skotský most dlouhý 2.5 km, Forth Bridge (jedná se vlastně o 2 mosty, jeden silniční a druhý železniční) a poté přes Highlands, které nabízejí úžasnou podívanou přímo z auta. V době našeho výletu se na kopcích ještě nacházel sníh, teplota v údolí byla však 12 stupňů.
Samotné jezero Loch Ness je sice pěkné, ale ve Skotsku jsou mnohem hezčí jezera (například Loch Eck, o kterém se zmíním později). Díky příšeře Nessie je však Loch Ness nejslavnější. My jsme přespali v městečku Drumnadrochitt v BB Elmbank, které můžu jedině doporučit, i když jsme nakonec zjistili, že se nejedná o BB, ale jen B (bez snídaně).
Isle of Skye
Další den byl v plánu Isle of Skye. Cestou na tento ostrov doporučuji zvolit silnici A87, která vede přes nádherné údolí. My jsme ještě k tomu měli štěstí na počasí. Velká výhoda cestování po Skotsku je, že na každých pár set metrech najdete odpočívadlo (tzv. view point), ze kterého se dají udělat krásné fotky.
Po cestě jsme ještě navštívili hrad Eilean Donan. Pro mě nejhezčí Skotský hrad, který jsem měl možnost vidět.
Na Skye vede most, který byl zprovozněn v roce 1995. Před naší cestou jsem na tento ostrov četl výborné recenze a musím říci, že i tak mě ostrov překvapil. Podle mě je to asi nejhezčí místo ve Skotsku. Bál jsem se jen počasí, protože tam většinu času proprší. My jsme však měli obrovské štěstí a dokonce i chvílemi svítilo slunce.
Na prohlídku ostrova jsme měli jen den (2 dny by byly ideální) a tak jsme si museli vybrat, jaká místa navštívit. Rozhodovali jsme se mezi Old Man of Storr a Neist Point Lighthouse. Nakonec jsme dali přednost návštěvě majáku. Teda až po návštěvě Portree, hlavního města ostrova. Portree je takové malé přístavní městečko (záchytný bod pro turisty), které neurazí ale ani nenadchne.
Cesta z Portree na západní pobřeží vede po úzké silnici, na kterou se vejde sotva jedno auto. Vyhýbání je možné pomocí vyhýbacích míst, které jsou od sebe vzdálena přibližně 300 metrů, a to nejen pro vyhýbání se autům, ale i ovcím.
Západní pobřeží Skye s typickými útesy a vodopády je prostě nádhera. Škoda jen toho hodně silného větru foukajícího od Atlantiku.
Přespali jsme ve městě Broadford v hotelu The Dunollie. Na to, že to byl nejlevnější hotel na ostrově, který jsme našli, bylo ubytování celkem v pohodě. Tentokrát byla dokonce v ceně i snídaně.
Glen Coe
Poslední den byl věnován celodennímu přejezdu z ostrova zpět do Edinburghu. Cestu jsme zvolili tak, abychom viděli Ben Nevis (alespoň zespoda) a také údolí Glen Coe.
Na Ben Nevisu jsem byl již před dvěma roky, a tak jsem věděl, že výstup a sestup trvá kolem 4-5 hodin. Na to už nebyl čas. Prohlédli jsme si ho teda aspoň zespoda, z údolí Glen Nevis spolu s městem Fort William (pěkné město ležící u zálivu a v údolí pod největší horou Británie).
Z Fort Williamu to ke Glen Coe byly asi 2 hodiny. Glen Coe je opět nádherné údolí plné skal, vodopádů a lochů. Pro Čecha úplně nezvyklá krajina, připomínající krajinu na Marsu. Žádná příroda, jen skály a vřes.
Loch Lomond National Park
Jeden z posledních výletů po Skotsku se mi naskytl na konci dubna. Byl to vlastně povinný týdenní kurz západně od Glasgow, v Glenmore Botanic Garden u Loch Eck. Tento loch se již nachází v národním parku Loch Lomond.
Jako dopravní prostředek jsme zvolili vlak (z Edinburghu Haymarket do Gourocku s přestupem v Glasgow), a protože Loch Eck leží na poloostrově, tak také loď z Gourocku do Dunoonu.
Vlaky ve Skotsku jsou docela dost drahé. Tahle asi 2-3 hodinová cesta vyšla na 18 liber, což je asi 2x dražší než autobus. Ale protože moji kámoši měli koupenou studentskou kartu na vlak, díky které měli lístky o 30% levnější, a já jsem nechtěl jet sám, byl jsem nucen zvolit dražší, ale zase pohodlnější způsob- vlak.
Cestu lodí z Gourocku do Dunoonu obstarává společnost Argyll Ferries. Cesta trvá asi 20 minut a lístek stojí 4 libry. Platí se během cesty na palubě.
Dunoon je asi nejhezčí ze všech malých skotských měst, která jsem navštívil. Velký vliv na toto hodnocení má asi pěkné a teplé počasí, které zrovna panovalo a dovolovalo dokonce zakempit na pláži jen v tričku! Každopádně Dunoon doporučuji navštívit, stejně jako Benmore Botanic Garden a Loch Eck, který je dle mého názoru hezčí než Loch Ness. Loch Lomond jsem bohužel neviděl, snad příště.
Glasgow
Pár dnů před návratem do Česka jsem si řekl, že musím konečně navštívit největší Skotské město a centrum kultury Skotska, kterým jsem zatím vždycky jen projížděl. Reference na toto město byly špína, kriminalita a nudné lineární město. A tak to taky bylo. Glasgow asi záměrně není hlavním městem. Celkem pěkné je jen úplné centrum okolo hlavního vlakového nádraží. Zbytek se dá přirovnat k periferii Prahy. Největším turistickým lákadlem a současně historickou památkou je asi katedrála. Úplně stejných, možná i hezčích je v Edinburghu hned několik. A v době naší návštěvy byla ještě k tomu zavřená. Co však stojí za návštěvu je University of Glasgow, připomínající Bradavice z filmu Harry Potter.
Úplně největším nesmyslem v Glasgow je městská doprava, která zahrnuje metro a autobusy. Metro je jen jedna linka, která jezdí pořád dokola. To je ale ještě v klidu, na rozdíl od autobusů. To je naprostá tragédie! Městskou autobusovou dopravu ve městě provozuje několik společností, z nichž každá má vlastní tarify. Když už se rozhodnete pro jednu společnost a chcete si koupit denní lístek, tak zjistíte, že se ceny liší v každém autobuse v závislosti na zóně. Ve skutečnosti ale nikdo zóny na lístcích nekontroluje. Dalším nesmyslem je, že se platí přímo u řidiče a jen přesně, nikdo nevrací, a když chcete, aby vám autobus na zastávce zastavil, musíte na něho mávat! Takhle to je ale i v Edinu. Žádné sms jízdenky nebo automaty, prostě přesně cash řidiči, jinak nejedeš.
Glasgow je tedy aspoň podle mě ztráta času, pokud neplánujete zajít na nějaký koncert, fotbal atd.
Cesta domů
Devět měsíců rychle uteklo a byl čas na to, začít přemýšlet jak se dostat domů. Ceny letenek z Edinburghu do Prahy v dubnu a květnu dost vzrostly a tak jsem se zase začal shánět po nějaké alternativě. Nakonec jsem našel letenky z Newcastlu s Jet2 jen za 50 liber, což i s cestou vlakem z Edinu do Newcastlu vycházelo levněji než přímo EDI-PRG. Když jsme ještě k tomu zjistili, že do Newcastlu jede rychlovlak EastCoast jen za 11 liber, letenky i jízdenky jsme zabookovali.
Edinburgh- Newcastle
Jednalo se o mojí první jízdu vlakem, který jel rychleji než 120 km/h. Tento dokonce něco přes 200. Cesta trvala hodinu a půl. Téměř celou cestu se jelo po východním pobřeží, ale my jsme měli sedačky na druhou stranu. I tak šlo ale něco málo vidět.
Z hlavního nádraží v Newcastlu jede asi 30 minut přímo na letiště metro. Single ticket stojí 3.3 liber.
12. 5. 2014
NCL- PRG
G- GDFO
LF: 95%
Na letiště jsme se dostali jen něco málo přes hodinu před odletem a podle očekávání mé zavazadlo vážilo o 3 kila více než by mělo. Kamarádův kufr dokonce o 4 kila více. Nějaká ta whisky a haggis navíc jde prostě znát. Naštěstí byly na check-inu hodně milé slečny (a za náma žádná fronta), které nám asi 20 minut pomáhaly věci v kufrech a příručácích všemožně i všenemožně přemisťovat a všechny kila přepočítávat tak, aby se vše vešlo do limitů. To se samozřejmě nepovedlo. Už jsem se smířil s tím, že si připlatím 40 liber za odbavené zavazadlo navíc, ale nakonec nám slečny po asi 2 minutové poradě sdělily, že nám jeden batoh navíc odbaví zdarma. To mě u low-cost aerolinky docela překvapilo a popularita Jet2 tím u mě značně vzrostla.
Samotný let už probíhal v klidu a dokonce byl zakončen vyhlídkovým okruhem kolem Prahy za jasného počasí. Přišlo mi, že Jet2 má ze všech low-cost společností, které jsem měl zatím možnost vyzkoušet, nejvíce místa na nohy. Bude to asi těma novýma ultratenkýma sedačkama.
Tím pro mě skoro roční pobyt ve Skotsku skončil a také tím končí tento trip-report. Děkuji za přečtení a mějte se fajn!
Kuba
tak jsem se po 2 letech rozhodl napsat svůj 2. trip report. A to opět ze Skotska. Tentokrát byla však situace jiná a do Skotska jsem neodjel na výlet, ale za studiem. A jelikož studium ve Velké Británii nabízí spoustu volného času, dá se spojit i s cestováním. V tomto trochu netradičním reportu bych proto chtěl popsat Skotsko tak, jak jsem ho stihl procestovat během pár měsíců studia.
Cesta do Skotska
Trip report záměrně začnu psát až od mé povánoční cestě zpět z ČR do VB, protože právě v tomto období jsem cestoval nejvíce.
Jelikož jsem nechal koupi letenek zpět do Edinburghu až na poslední chvíli (2 týdny před odletem) a zrovna bylo období Vánoc, ceny se vyšplhaly docela dost vysoko. Našel jsem však možnost s přestupem v Londýně, kde i se započtením cen za zavazadlo vyšla letenka za stejnou cenu jako v případě přímého letu z Prahy do Edinburghu. Ještě k tomu možnost proletět se s aerolinkou, se kterou jsem ještě neletěl (Wizz- to jsem ještě nevěděl, že není o co stát) a na letiště, na kterém jsem ještě nebyl (Luton). Volba tak byla jasná. Poletím do Londýna Wizzem a z Londýna si vyzkouším vnitrostátní linku s EasyJetem.
13. 1. 2014
PRG- LTN
HA- LWK
LF: 95%
Celou cestu mi dělala společnost paní, která se ke mně přidala už na check-inu a až do Londýna mi vypravovala snad všechno o svém životě. Já jsem se celé 2 hodiny snažil předstírat, že mě opravdu zajímá, kde všude pracovala a co všechno dělá přítel její dcery a kamarád kamarádky toho přítele. A přitom jsem si myslel, že když mi z toho všeho nepraskne hlava, tak aspoň přijdu o nohy, který už jsem zkusil dát snad do každý představitelný i nepředstavitelný polohy, ale pořád se mezi ty sedačky nevešly tak, aby po 2 minutách nezačaly mravenčit. Aspoň jsem pochopil, proč ještě před začátkem letu stewardky nabízejí za příplatek místa s „extra leg room“. Pokud s Wizzair ještě někdy poletím, tak tuto možnost určitě zvážím. Ale spíš nepoletím. Jinak let probíhal hladce.
LTN- EDI
G- EZIJ
LF: 90%
Na Lutonu jsem měl 3 hodiny na přestup, což je asi tak 3x déle, než by bylo potřeba. Po odbavení zavazadla jsem tak měl aspoň čas projít se okolo letiště, kde kromě letadel EasyJetu není nic. Letiště působí celkem příjemným dojmem až do chvíle, kdy se člověk dostane do chodeb vedoucích k jednotlivým gatům. Tam to vypadá jak ve starý fabrice.
50 minutový let probíhal v klidu. 90% cestujících byli byznysmeni. Po letu s Wizzem jsem se v EasyJetu cítil jako v Business Class. Najednou jsem měl kam složit nohy, aniž by bolely.
Edinburgh
Po dobu studia se tak stal Edinburgh mým druhým domovem. Za těch několik měsíců jsem toto město stihl poznat lépe než Prahu za stejnou dobu minulý rok. Turistům, kteří chtějí vidět ty nejznámější památky, a nejhezčí místa tohoto města by rozhodně stačil jeden víkend. Ti, kteří by chtěli vidět i něco více, by si vystačili s jedním týdnem. Edinburgh je opravdu malé město, jen o trošku větší než třeba Brno.
Kromě hlavních turistických lákadel, jako je např. Royal Mile, Hrad, Calton Hill, Arthur’s Seat nebo Holyrood Palace bych doporučil navštívit třeba nedalekou pláž Portobello, park Meadows, Royal Observatory nebo Cramond Island.
Právě Cramond Island je docela zajímavý ostrov, který je vlastně ostrovem jen při odlivu, kdy se na něho dá dojít po 1.5 km dlouhém betonovém molu. Před tímto molem je cedule s vyvěšenými časy odlivů a přílivů pro celý měsíc. My jsme se však nechali zlákat lidmi, kteří na ostrov v docela hojném počtu chodili i hodinu po posledním bezpečném průchodu a tak jsme se rozhodli jít také. Když už jsme došli až sem, tak přece nepůjdeme hned domu, řekli jsme si. Cesta tam byla ještě v pořádku po suchém molu. Po přibližně 10 minutovém pobytu na ostrově jsem si však všiml pomalu se zaplavujícího mola. Se zděšením jsem zavolal na kámoše, ale bylo pozdě. Boty musely dolu, kalhoty vyhrnout nahoru a těch 1.5 km jsme museli přeběhnout v šesti stupňové vodě, která postupně sahala výš a výš. Ale nebyli jsme sami, s námi běželi asi 3 nebo 4 další blázni. Pokud si tedy chcete užít trochu zábavy, tak se na ten ostrov vydejte aspoň hodinu po posledním bezpečném průchodu.
A pokud by bylo náhodou hnusný počasí (což je v Edinu celkem často), určitě stojí za návštěvu Národní muzeum, které je zdarma (jako všechna skotská muzea).
Highlands a Isle of Skye
V dubnu mě přijeli navštívit rodiče s bratrem, což byl dobrý důvod k tomu půjčit si auto a vydat se na výlet po Skotsku. Na výlet jsme měli jen 3 dny. Plán na 1. den bylo jezero Loch Ness, 2. den ostrov Skye a 3. den zpět do Edinu přes údolí Glen Coe.
Loch Ness
Cesta z Edinburghu do Inverness po A9 vede přes nejslavnější skotský most dlouhý 2.5 km, Forth Bridge (jedná se vlastně o 2 mosty, jeden silniční a druhý železniční) a poté přes Highlands, které nabízejí úžasnou podívanou přímo z auta. V době našeho výletu se na kopcích ještě nacházel sníh, teplota v údolí byla však 12 stupňů.
Samotné jezero Loch Ness je sice pěkné, ale ve Skotsku jsou mnohem hezčí jezera (například Loch Eck, o kterém se zmíním později). Díky příšeře Nessie je však Loch Ness nejslavnější. My jsme přespali v městečku Drumnadrochitt v BB Elmbank, které můžu jedině doporučit, i když jsme nakonec zjistili, že se nejedná o BB, ale jen B (bez snídaně).
Isle of Skye
Další den byl v plánu Isle of Skye. Cestou na tento ostrov doporučuji zvolit silnici A87, která vede přes nádherné údolí. My jsme ještě k tomu měli štěstí na počasí. Velká výhoda cestování po Skotsku je, že na každých pár set metrech najdete odpočívadlo (tzv. view point), ze kterého se dají udělat krásné fotky.
Po cestě jsme ještě navštívili hrad Eilean Donan. Pro mě nejhezčí Skotský hrad, který jsem měl možnost vidět.
Na Skye vede most, který byl zprovozněn v roce 1995. Před naší cestou jsem na tento ostrov četl výborné recenze a musím říci, že i tak mě ostrov překvapil. Podle mě je to asi nejhezčí místo ve Skotsku. Bál jsem se jen počasí, protože tam většinu času proprší. My jsme však měli obrovské štěstí a dokonce i chvílemi svítilo slunce.
Na prohlídku ostrova jsme měli jen den (2 dny by byly ideální) a tak jsme si museli vybrat, jaká místa navštívit. Rozhodovali jsme se mezi Old Man of Storr a Neist Point Lighthouse. Nakonec jsme dali přednost návštěvě majáku. Teda až po návštěvě Portree, hlavního města ostrova. Portree je takové malé přístavní městečko (záchytný bod pro turisty), které neurazí ale ani nenadchne.
Cesta z Portree na západní pobřeží vede po úzké silnici, na kterou se vejde sotva jedno auto. Vyhýbání je možné pomocí vyhýbacích míst, které jsou od sebe vzdálena přibližně 300 metrů, a to nejen pro vyhýbání se autům, ale i ovcím.
Západní pobřeží Skye s typickými útesy a vodopády je prostě nádhera. Škoda jen toho hodně silného větru foukajícího od Atlantiku.
Přespali jsme ve městě Broadford v hotelu The Dunollie. Na to, že to byl nejlevnější hotel na ostrově, který jsme našli, bylo ubytování celkem v pohodě. Tentokrát byla dokonce v ceně i snídaně.
Glen Coe
Poslední den byl věnován celodennímu přejezdu z ostrova zpět do Edinburghu. Cestu jsme zvolili tak, abychom viděli Ben Nevis (alespoň zespoda) a také údolí Glen Coe.
Na Ben Nevisu jsem byl již před dvěma roky, a tak jsem věděl, že výstup a sestup trvá kolem 4-5 hodin. Na to už nebyl čas. Prohlédli jsme si ho teda aspoň zespoda, z údolí Glen Nevis spolu s městem Fort William (pěkné město ležící u zálivu a v údolí pod největší horou Británie).
Z Fort Williamu to ke Glen Coe byly asi 2 hodiny. Glen Coe je opět nádherné údolí plné skal, vodopádů a lochů. Pro Čecha úplně nezvyklá krajina, připomínající krajinu na Marsu. Žádná příroda, jen skály a vřes.
Loch Lomond National Park
Jeden z posledních výletů po Skotsku se mi naskytl na konci dubna. Byl to vlastně povinný týdenní kurz západně od Glasgow, v Glenmore Botanic Garden u Loch Eck. Tento loch se již nachází v národním parku Loch Lomond.
Jako dopravní prostředek jsme zvolili vlak (z Edinburghu Haymarket do Gourocku s přestupem v Glasgow), a protože Loch Eck leží na poloostrově, tak také loď z Gourocku do Dunoonu.
Vlaky ve Skotsku jsou docela dost drahé. Tahle asi 2-3 hodinová cesta vyšla na 18 liber, což je asi 2x dražší než autobus. Ale protože moji kámoši měli koupenou studentskou kartu na vlak, díky které měli lístky o 30% levnější, a já jsem nechtěl jet sám, byl jsem nucen zvolit dražší, ale zase pohodlnější způsob- vlak.
Cestu lodí z Gourocku do Dunoonu obstarává společnost Argyll Ferries. Cesta trvá asi 20 minut a lístek stojí 4 libry. Platí se během cesty na palubě.
Dunoon je asi nejhezčí ze všech malých skotských měst, která jsem navštívil. Velký vliv na toto hodnocení má asi pěkné a teplé počasí, které zrovna panovalo a dovolovalo dokonce zakempit na pláži jen v tričku! Každopádně Dunoon doporučuji navštívit, stejně jako Benmore Botanic Garden a Loch Eck, který je dle mého názoru hezčí než Loch Ness. Loch Lomond jsem bohužel neviděl, snad příště.
Glasgow
Pár dnů před návratem do Česka jsem si řekl, že musím konečně navštívit největší Skotské město a centrum kultury Skotska, kterým jsem zatím vždycky jen projížděl. Reference na toto město byly špína, kriminalita a nudné lineární město. A tak to taky bylo. Glasgow asi záměrně není hlavním městem. Celkem pěkné je jen úplné centrum okolo hlavního vlakového nádraží. Zbytek se dá přirovnat k periferii Prahy. Největším turistickým lákadlem a současně historickou památkou je asi katedrála. Úplně stejných, možná i hezčích je v Edinburghu hned několik. A v době naší návštěvy byla ještě k tomu zavřená. Co však stojí za návštěvu je University of Glasgow, připomínající Bradavice z filmu Harry Potter.
Úplně největším nesmyslem v Glasgow je městská doprava, která zahrnuje metro a autobusy. Metro je jen jedna linka, která jezdí pořád dokola. To je ale ještě v klidu, na rozdíl od autobusů. To je naprostá tragédie! Městskou autobusovou dopravu ve městě provozuje několik společností, z nichž každá má vlastní tarify. Když už se rozhodnete pro jednu společnost a chcete si koupit denní lístek, tak zjistíte, že se ceny liší v každém autobuse v závislosti na zóně. Ve skutečnosti ale nikdo zóny na lístcích nekontroluje. Dalším nesmyslem je, že se platí přímo u řidiče a jen přesně, nikdo nevrací, a když chcete, aby vám autobus na zastávce zastavil, musíte na něho mávat! Takhle to je ale i v Edinu. Žádné sms jízdenky nebo automaty, prostě přesně cash řidiči, jinak nejedeš.
Glasgow je tedy aspoň podle mě ztráta času, pokud neplánujete zajít na nějaký koncert, fotbal atd.
Cesta domů
Devět měsíců rychle uteklo a byl čas na to, začít přemýšlet jak se dostat domů. Ceny letenek z Edinburghu do Prahy v dubnu a květnu dost vzrostly a tak jsem se zase začal shánět po nějaké alternativě. Nakonec jsem našel letenky z Newcastlu s Jet2 jen za 50 liber, což i s cestou vlakem z Edinu do Newcastlu vycházelo levněji než přímo EDI-PRG. Když jsme ještě k tomu zjistili, že do Newcastlu jede rychlovlak EastCoast jen za 11 liber, letenky i jízdenky jsme zabookovali.
Edinburgh- Newcastle
Jednalo se o mojí první jízdu vlakem, který jel rychleji než 120 km/h. Tento dokonce něco přes 200. Cesta trvala hodinu a půl. Téměř celou cestu se jelo po východním pobřeží, ale my jsme měli sedačky na druhou stranu. I tak šlo ale něco málo vidět.
Z hlavního nádraží v Newcastlu jede asi 30 minut přímo na letiště metro. Single ticket stojí 3.3 liber.
12. 5. 2014
NCL- PRG
G- GDFO
LF: 95%
Na letiště jsme se dostali jen něco málo přes hodinu před odletem a podle očekávání mé zavazadlo vážilo o 3 kila více než by mělo. Kamarádův kufr dokonce o 4 kila více. Nějaká ta whisky a haggis navíc jde prostě znát. Naštěstí byly na check-inu hodně milé slečny (a za náma žádná fronta), které nám asi 20 minut pomáhaly věci v kufrech a příručácích všemožně i všenemožně přemisťovat a všechny kila přepočítávat tak, aby se vše vešlo do limitů. To se samozřejmě nepovedlo. Už jsem se smířil s tím, že si připlatím 40 liber za odbavené zavazadlo navíc, ale nakonec nám slečny po asi 2 minutové poradě sdělily, že nám jeden batoh navíc odbaví zdarma. To mě u low-cost aerolinky docela překvapilo a popularita Jet2 tím u mě značně vzrostla.
Samotný let už probíhal v klidu a dokonce byl zakončen vyhlídkovým okruhem kolem Prahy za jasného počasí. Přišlo mi, že Jet2 má ze všech low-cost společností, které jsem měl zatím možnost vyzkoušet, nejvíce místa na nohy. Bude to asi těma novýma ultratenkýma sedačkama.
Tím pro mě skoro roční pobyt ve Skotsku skončil a také tím končí tento trip-report. Děkuji za přečtení a mějte se fajn!
Kuba
Re: A zase Skotsko...
Hezký tripreport ze zajímavého místa.
Cestovali jsme se známým po podobné trase,jen s tím rozdílem že jsme letěli VIE - LHR a udělali si stopover v Londýně pak pokračovali LCY - EDI. Zpět do PRG s Jet2. Souhlasím že Jet2 je asi nejlepší lowcost co lítá do Anglie,měl lepší servis než BA a hlavně neolítaný letadla. Na počasí jsme měli asi štěstí protože nám skoro pořád svítilo sluníčko a ostrov Sky všem doporučuji.
Rád bych zkusil výlet na sever Skotska a ostrov Kirkwall.
Cestovali jsme se známým po podobné trase,jen s tím rozdílem že jsme letěli VIE - LHR a udělali si stopover v Londýně pak pokračovali LCY - EDI. Zpět do PRG s Jet2. Souhlasím že Jet2 je asi nejlepší lowcost co lítá do Anglie,měl lepší servis než BA a hlavně neolítaný letadla. Na počasí jsme měli asi štěstí protože nám skoro pořád svítilo sluníčko a ostrov Sky všem doporučuji.
Rád bych zkusil výlet na sever Skotska a ostrov Kirkwall.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
- Příspěvky: 2211
- Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Palma de Mallorca
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
velpa.66 píše:Jet2 je asi nejlepší lowcost co lítá do Anglie,měl lepší servis než BA a hlavně neolítaný letadla.
Fleet age 22.6 years
http://www.airfleets.net/ageflotte/Jet2.htm
Jinak report hezký.
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Pěkný report!
Ve Skotsku jsem byl loni v létě 8 dnů a je to krásná země. Rovněž všem doporučuji Isle of Skye, pro nás i tři dny byly málo. Možná moje mínění o Skotsku zkreslilo poněkud netradiční počasí, kdy jsme zmokli pouze na vrcholku Ben Nevisu v mlze, jinak pořád svítilo slunce
Ve Skotsku jsem byl loni v létě 8 dnů a je to krásná země. Rovněž všem doporučuji Isle of Skye, pro nás i tři dny byly málo. Možná moje mínění o Skotsku zkreslilo poněkud netradiční počasí, kdy jsme zmokli pouze na vrcholku Ben Nevisu v mlze, jinak pořád svítilo slunce
Re: A zase Skotsko...
Skotsko je prostě nádherné a tento trip report to jenom dokazuje. A pro mně osobně je hodně zajímavý tím, že mi ukazuje, o co všechno jsem přišel, když jsem před pár lety výlet do Skotska omezil jen na Glasgow, Inverness, Aberdeen a Edinburg (ale tam jsem zase spal v hostelu přímo na Royal Mile, což byla paráda).
Jo a díky za skvělé fotky, hlavně ta s letícím rackem (?) je jednoduše úžasná.
Jo a díky za skvělé fotky, hlavně ta s letícím rackem (?) je jednoduše úžasná.
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 50
- Registrován: 17. 11. 2007, 14:16
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
velpa.66 píše:Rád bych zkusil výlet na sever Skotska a ostrov Kirkwall.
Díky! Orkneje bych taky někdy rád viděl. Stejně tak ostrov Barra s vyhlášeným letištěm na pláži.
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 50
- Registrován: 17. 11. 2007, 14:16
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Airbus380 píše:Pěkný report!
Ve Skotsku jsem byl loni v létě 8 dnů a je to krásná země. Rovněž všem doporučuji Isle of Skye, pro nás i tři dny byly málo. Možná moje mínění o Skotsku zkreslilo poněkud netradiční počasí, kdy jsme zmokli pouze na vrcholku Ben Nevisu v mlze, jinak pořád svítilo slunce
Díky! Ono to tam je většinou tak, že buď celý týden prší nebo je celý týden hezky
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 50
- Registrován: 17. 11. 2007, 14:16
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Lkprak píše:Skotsko je prostě nádherné a tento trip report to jenom dokazuje. A pro mně osobně je hodně zajímavý tím, že mi ukazuje, o co všechno jsem přišel, když jsem před pár lety výlet do Skotska omezil jen na Glasgow, Inverness, Aberdeen a Edinburg (ale tam jsem zase spal v hostelu přímo na Royal Mile, což byla paráda).
Jo a díky za skvělé fotky, hlavně ta s letícím rackem (?) je jednoduše úžasná.
Dík, ta fotka se povedla spíš náhodně Ona i ta skotská města stojí za návštěvu, já jsem třeba nestihl výlet do Aberdeenu, Dundee nebo Perthu. Proto se tam musím někdy vrátit
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Foto Skotska a celeho TR jsou uzasne. Ja mam za sebou nekolik cest do Skotska, vzdy jsem si je uzil, jak uz soukromych, tak pracovnich. Krasne jsou treba Aberbeen, Balmoral, Crieff, Falkirk, Stirling. Dundee jsem vzdy jenom projizdel. Taky treba Loch Leven nebo Kinross you krasna mala mista. Dik za tento TR. Jet2 je fajn, maji hodne mista pro nohy a hezke tenke sedacky. Let s Jet2 byl vzdy prijemnou zalezitosti, letel jsem s nim nekolikrat na lince EDI-PRG, MAN-PRG-MAN.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 601
- Registrován: 17. 06. 2009, 20:15
- Pohlaví: žena
- Bydliště: PRG
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Moc pěkný TR a krásné fotky. Začínám se stydět, že jsem Skotsko dosud nenavštívila. Příroda je nádherná, přesně takto jsem si to vždy představovala a viděla ve filmech...Děkuji za možnost aspoň nahlédnout.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2130
- Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
- Bydliště: BRQ
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: A zase Skotsko...
Díky za zajímavé postřehy. Škoda, že nebyl čas na prohlídku Newcastle. Kolega tam teď byl měsíc na školení a docela se mu tam líbilo. Jinak skotská příroda (a hlavně Vysočina) je v budoucnu určitě v plánu. Nepříjemně povídavé cestující v letadle jde vždy odklonit poukazem na únavu, nutnost práce nebo poslech hudby
Re: A zase Skotsko...
Pekny TR, jen skoda toho povrchniho hodnoceni Glasgow, tohle mesto mi po temer roce na Glasgow Uni (prave v te budove, ktera ti pripomina Harryho Pottera, jsem mel cast prednasek) prirostlo k srdci – parky, cisty vzduch (tezky prumysl uz je daaaavno pryc, ale nektere domy po nem stale maji cernou "fasadu") a spousta krasnych mist v okoli, treba krajina kolem Ben Arthur je paradni v kazdem rocnim obdobi.