Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10 000?

Odpovědět
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

prodejce:

Já jsem osobně proti veškerým regulacím. I proti garanci repatriace, to jsem jen připustil jako nutné zlo pro ochranu těch, co si koupí dovolenou na splátky a nemají už šanci zaplatit si zpáteční cestu ze svého. Pořád asi nějak nechápu ten zásadní rozdíl v nákupu zájezdu a například nemovitosti, že zájezd musí být garantován a nemovitost ne. Logika mi říká, že pokud už má být něco garantováno, tak spíš ta nemovitost, neb právo na bydlení je ve vyspělé společnosti přeci jen důležitějši a navíc se jedná často o celoživotní úspory. Nicméně pokud už se mermomocí ta garance zájezdu řeší, mělo by to být nejméně nákladným způsobem. Ten můj návrh by se dal myslím vyřešit i bez nasazení agentů do cestovek :-) Jednoduše by zákon stanovil podmínku mít zaplacenou dopravu a ubytování před vypravením zájezdu a to pod hrozbou trestního postihu (podvod) pro firmu i jednatele. Dále by mohl zákon stanovit směrem k dopravcům, že pokud vyvezou turisty do zahraničí, aniž by měli od cestovky zaplacenu i zpáteční cestu, automaticky se stávají garantem jejich návratu na vlastní náklady, což by nutilo dopravce tlačit na cestovky, aby jim platili předem. Jako kontroloři by snadno fungovali sami koupáci, kteří by museli dostat do ruky letenku nebo jiné potvrzení o zaplacení cesty zpět u dopravce ještě před odletem/odjezdem. No a jiná možnost, cestovka by musela mít složenu někde v úschově finanční hotovost na pokrytí zpáteční cesty. Pořád myslím, že by to bylo pro cestovku levněnší, než platit pojištění na celý zájezd u předem neznámého počtu koupáků, tedy s nutným zbytečným přesahem.

Je ale fakt, že výše uvedené řeší jen návrat koupáků, nikoliv garanci peněz těch, co nestihli ani odjet, protože to podle mě do tržní ekonomiky nepatří. Tam by bylo na svobodném rozhodnutí cesťáků, jestli sáhnou po nejnižší ceně nebo zvolí lepší cestovku, která má vlastní dobrovolné komerční pojištění proti úpadku a nebo si pojištění zrušení zájezdu zaplatí koupák individuálně.


Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

Jack:
ahoj. v prvom rade musis pochopit jednu velmi dolezitu vec: väcsina "koupaku" je bud iba priemerne inteligentna, alebo leniva, alebo nemaju o detailoch cestovania ani sajnu...proste sa o to nezaujimaju ako my. Väcsina z nich si kupi all inclusive a pre nich all inclusive znamena sa uz potom o nic viac nestarat, iba sa pobalit, odletiet, zabavit/oddychnut, priletiet naspät. Starat sa o letenku a pod. by bolo ako chciet od trojrocneho decka, aby sa oblieklo do kostola a naranajkovalo samo.
Po druhe: "ma byt povinnostou dopravcu", "cash zabezpeka odlozena niekde v banke" atd. To su sice dobre napady, ktore by mohli fungovat v perfektom civilizovanom svete, kde si vsetci plnia svoje povinnosti. Keby si vedel, kolko firiem dlzi socialnej poistovni prachy, dodavatelom atd. Podnikatelska moralka vo svete vie byt velmi nizka a kym by urady na to prisli, ze tieto povinnosti neboli splnene, tak su koupaci davno na plazi, takze zavret kram by im aj tak nemohli.
Toto je proste trh, ktory v zaujme spotrebitela potrebuje regulaciu.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Tak vím, jak je to s platební morálkou, taky mám zkušenosti se svými zákazníky :-) Ale relativně nedávno začala v ČR existovat trestní odpovědnost firem i jejich zástupců, takže pokud by se stanovila povinnost mít zaplacenu vždy i cestu zpět, mohla by se vyvozovat trestní odpovědnost v případě, že cestovka nechá odjet koupáky bez zajištěné zpáteční cesty. To už by se nedalo spláchnout jako běžný krach cestovky, nejsou prachy - zavřu krám, pojišťovna zacvaká. Ale posadils koupáky do letadla, aniž bys jim zaplatil i cestu zpět - jdeš k trestnímu soudu pro podvod. To už by si jednatelé rozmysleli a ve vlastním zájmu by ty koupáky nenechali ani odjet. Navíc jsem navrhoval, že pokud bude ochoten dopravce vyvézt koupáky z ČR, aniž by měl předem zaplacenu cestu zpět, automaticky se tím stává garantem jejich návratu do ČR a dopravce by si už ve vlastním zájmu pohlídal, aby nespolehlivým cestovkám neprodával kapacitu na dluh. Takže možnosti existují, ale není vůle :-) Samozřejmě pokud se ale politici rozhodnou, že nestačí garance návratu, ale je potřeba Cecilce z Horní Dolní vrátit peníze i za zrušený zájezd, na který ještě nestihla ani odjet, tak to je jiná věc, která ale nemá podle mě na trhu co dělat.

romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od romul »

prodejce píše:Může mi někdo vysvětlit vo co tady gou?


No to by mně taky celkem zajímalo. Mám ale pocit, že to tady připomíná spíše "go-around".

Příčina vězí v masivní vlně krachů CK v 90. letech, jak tady bylo správně řečeno. Cílová skupina (klienti CK) je příliš významná na to aby to mohli politici ignorovat. Pojištění krachu CK je celkem nekonečné téma, nejen tady, ale třeba i pro bakalářskou práci tohoto akademika:

http://is.muni.cz/th/63027/esf_b/hlozan ... _final.pdf

Zajímavé bude co se stane pokud zákon projde ve stávající podobě a pojišťovny splní svojí hrozbu a přestanou pojišťovat cestovky. Ale to asi nehrozí...

http://ekonomika.idnes.cz/pojistovny-hr ... nomika_spi

Nicméně podobné téma je pojištění IATA akreditovaných agentur (ve prospěch leteckých společností), resp. bankovní garance. Všichni IATA to musí mít bez výjimky, je to celkem drahá sranda, ale nikdo se proti tomu nebouří. IATA je daleko a o podmínkách nediskutuje. Nikomu z prodejců asi nevadí, že uzavírá pojištění aniž by měl možnost jednat o podmínkách. Zatímco když stát nařídí, že se musí povinně garantovat prodeje pohonných hmot, tak je z toho všude haló:

http://byznys.ihned.cz/c1-61131360-dist ... dali-kauce

Jenže ono je to často o tom, jestli subjekty fungující v daném oboru mají koule na to aby svoje práva a zájmy prosazovali navenek. A cestovky to holt moc neumí a prodejci letenek vůbec ne. Dokud budou na trhu existovat různé asociace tak se to nezmění...

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Zdenek »

JackBrno píše:Navíc jsem navrhoval, že pokud bude ochoten dopravce vyvézt koupáky z ČR, aniž by měl předem zaplacenu cestu zpět, automaticky se tím stává garantem jejich návratu do ČR a dopravce by si už ve vlastním zájmu pohlídal, aby nespolehlivým cestovkám neprodával kapacitu na dluh.

Vzhledem k tomu že jsou zájezdy na 7,12 a 15 dní a na jedno letadlo se skládá více cestovek, tak si nedovedu představit jak bys tohle v praxi realizoval.


Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

JackBrno píše:Ale relativně nedávno začala v ČR existovat trestní odpovědnost firem i jejich zástupců, takže pokud by se stanovila povinnost mít zaplacenu vždy i cestu zpět, mohla by se vyvozovat trestní odpovědnost v případě, že cestovka nechá odjet koupáky bez zajištěné zpáteční cesty.


Zakaznikovi je prd platne, ze majitel cestovky pojde do basy, ked sa on nema ako dostat domov a musi si to zacvakat z vlastneho.
Europske a stredomorske destiancie este prebolia, ale predstav si, ze si na Seychelles alebo Male a zrazu nemas dopravu domov. Mne by bolo srdecne fuk, ze majitel cestovky pojde o par rokov sediet(sudy su pomale) ak vobec, ked by som mal na mieste zaplatit 2-3tis. EUR za letenku domov, ktoru mi potom nikto nepreplati, lebo by neexistovalo poistenie :!:

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od JackBrno »

Pojištění by existovalo, ale bylo by dobrovolné. A mezi námi, kdo letí na dovolenou na Seychelly, měl by mít dostatek peněz :-) Ale i kdyby ne, tak je to jeho problém. V nejhorším prostě zoufalému klientovi zaplatí cestu zastupitelský úřad a doma to po něm bude stát vymáhat. Navíc si myslím, že by jednatel cestovky byl mnohem opatrnější, kdyby věděl, že si může jít sednou a kdyby neměl peníze na zpáteční cestu, tak by koupáky raději nenechal ani odjet. K tomu by případně mohla být ta garance dopravce, že ručí za návrat koupáků, pokud je vyveze ven bez uhrazené zpáteční cesty. Tím by docílili toho, že dopravci by nejspíš úplně přestali vyvážet koupáky, dokud nemají zaplacené obě cesty.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Zdenek »

Možná se pletu, ale neznám pojištění zpáteční cesty. (co sem pochopil z doskuze s pojišťováky, tak lze pojistit to že mi ujede 119 a nenastoupím cestu ale nelze pojistit že mi v Primorsku ujede maršutka a nestihnu zpáteční let). Přijde mi to jako nesmysl a budu rád když mi prodejce napíše že to je jinak.
OT: Stejný nesmysl mi přijde, že mohu požádat o asistenci když nemohu chodit, ale nemohu požádat o asistenci (klidně placenou) když si nejsem jist že trefim při přestupu do správného gate.

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

JackBrno píše:Pojištění by existovalo, ale bylo by dobrovolné. A mezi námi, kdo letí na dovolenou na Seychelly, měl by mít dostatek peněz :-) Ale i kdyby ne, tak je to jeho problém. V nejhorším prostě zoufalému klientovi zaplatí cestu zastupitelský úřad a doma to po něm bude stát vymáhat. Navíc si myslím, že by jednatel cestovky byl mnohem opatrnější, kdyby věděl, že si může jít sednou a kdyby neměl peníze na zpáteční cestu, tak by koupáky raději nenechal ani odjet. K tomu by případně mohla být ta garance dopravce, že ručí za návrat koupáků, pokud je vyveze ven bez uhrazené zpáteční cesty. Tím by docílili toho, že dopravci by nejspíš úplně přestali vyvážet koupáky, dokud nemají zaplacené obě cesty.


Jack, vychadzas uplne zo zlych predpokladov. Staci si pozriet statistiky, ze cim dalej tym viac ludi si na dovolenky beru bezucelove pozicky. Ano, nedava to rozum, ale je to tak. Myslis si, ze ked dofca stoji 1000€, ze oni si zoberu 1700€ aby mali pripadne na letenku domov? Tak to nechodi. Si zober, ze novomanzelia chcu ist na svadobnu cestu, tak to nebude Tunisko, ale plesnem sa po vacku, miniem vsetky uspory a idem na Male. Thajsko uz tiez nie je draha destinacia a kolko by stala OW letenka domov kupovana v den odletu? Tisice korun, stovky eur.
Dalej vychadzas z predpokladu, ze su vsetci taky cestni ako ty. Nie je to tak! Polovica malych cestoviek a ich konatelia by na povinnost garantovat cestu spät z vyska sr*la.
A na dopravcov to tiez nemozes preniest. To je prenasanie podnikatelskeho rizika, ktore oni niest nebudu chciet. A ked ich k tomu prinutis, tak si to nacenia. Namiesto napr. 150€ by cestovkam zacali uctovat 200€ na osobu, aby si pokryli pripadne naklady spojene s "tvojou garanciou". A zas by to zvysilo cenu zajazdu. Nemyslis, ze je lepsie to nechat v rovine cestoviek?

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od flyingblue »

JackBrno píše:Ale relativně nedávno začala v ČR existovat trestní odpovědnost firem i jejich zástupců, takže pokud by se stanovila povinnost mít zaplacenu vždy i cestu zpět, mohla by se vyvozovat trestní odpovědnost v případě, že cestovka nechá odjet koupáky bez zajištěné zpáteční cesty. To už by se nedalo spláchnout jako běžný krach cestovky, nejsou prachy - zavřu krám, pojišťovna zacvaká. Ale posadils koupáky do letadla, aniž bys jim zaplatil i cestu zpět - jdeš k trestnímu soudu pro podvod. To už by si jednatelé rozmysleli a ve vlastním zájmu by ty koupáky nenechali ani odjet.


1) Zadny podvodnik nekalkuluje s tim, ze ho chyti.

2) https://www.google.cz/?gfe_rd=cr#q=pujcka+na+dovolenou

Jinymi slovy - jedina ultimatni cesta je, ze se spotrebitele zacnou starat o veci sve vezdejsi a pri nakupovani myslet.

Dokud se tak nestane a dokud bude mezi zvolenymi politiky dostatek populistu, tak se do toho bude michat stat. Muze se nam to nelibit, muzeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak vsechno, co proti tomu muzeme delat.

Pak se samozrejme jeste muzeme odstehovat do nektere zeme, kde stat nestrka nos do vseho (ale vzdycky to bude nejaky tradeoff).

Ja vim, neni to hezka perspektiva.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Zdenek »

flyingblue píše:Jinymi slovy - jedina ultimatni cesta je, ze se spotrebitele zacnou starat o veci sve vezdejsi a pri nakupovani myslet.

Pak ale bod 2 Tvého příspěvku pozbyde smyslu. Nenapadá mne jediný důvod proč si na dovolenou půjčovat peníze, může sem prosím někdo nějaký napsat?

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

Zdenek píše:
flyingblue píše:Jinymi slovy - jedina ultimatni cesta je, ze se spotrebitele zacnou starat o veci sve vezdejsi a pri nakupovani myslet.

Pak ale bod 2 Tvého příspěvku pozbyde smyslu. Nenapadá mne jediný důvod proč si na dovolenou půjčovat peníze, může sem prosím někdo nějaký napsat?


Robis rovnaku chybu ako Jack. Myslis racionalne, niektori ludia vsak nie....a je ich dost!

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od flyingblue »

Zdenek píše:
flyingblue píše:Jinymi slovy - jedina ultimatni cesta je, ze se spotrebitele zacnou starat o veci sve vezdejsi a pri nakupovani myslet.

Pak ale bod 2 Tvého příspěvku pozbyde smyslu. Nenapadá mne jediný důvod proč si na dovolenou půjčovat peníze, může sem prosím někdo nějaký napsat?


Vsak (1) a (2) jsou duvody proc to ted funguje blbe. Pokud se lidi budou starat o to, co nakupuji, tak zmizi (2) a casem minimalizuje i (1).

Ja bych si taky na dovolenou nepujcil, ale jsou lidi, kteri to evidentne delaji. Stejne tak jsem se zaridil tak, ze jsem mel hypoteku splacenou po peti letech, nicmene existuje spousta lidi (vcetne nekolika kamaradu), kteri do toho pri porizovani bydleni opravdu osklive zahuceli a ted kdyz zaplati splatku hypoteky, tak jim moc nezustane.

Proste je treba se smirit s tim, ze lide jsou ruzne a podobne jako dalsi veci i rozlozeni IQ v populaci odpovida gaussove krivce (s vrcholem tusim na 90 bodech).

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od Tony Smoke »

flyingblue píše:Proste je treba se smirit s tim, ze lide jsou ruzne a podobne jako dalsi veci i rozlozeni IQ v populaci odpovida gaussove krivce (s vrcholem tusim na 90 bodech).


100 by mal byt priemer

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Běžná letecká dovolená s CK - záležitost pro horních 10

Příspěvek od flyingblue »

Tony Smoke píše:
flyingblue píše:Proste je treba se smirit s tim, ze lide jsou ruzne a podobne jako dalsi veci i rozlozeni IQ v populaci odpovida gaussove krivce (s vrcholem tusim na 90 bodech).


100 by mal byt priemer


Diky za upresneni.


Odpovědět