Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
-
- Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
- Příspěvky: 740
- Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
- Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
- Pohlaví: žena
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Rozhodla jsem se nepromeškat jednu z posledních příležitostí a proletět se posledním B747-SP operujícím na pravidelných linkách. Provozuje ho společnost Iran Air a létá s ním z Teheránu do Bombeje, Pekingu a Kuala Lumpuru. Nejjednodušším pro nás bylo, doletět do Kuala Lumpur a využít letu SPčkem ve směru Kuala Lumpur-Teherán. Tento let je celý za světla, což ještě zvýší zážitek z letu.
Začátkem prosince jsme se tedy s kamarádem vydali do Kuala Lumpur, kde jsme přespali jednu noc a vydali se zase zpátečním směrem:-) Neměli jsme víza do Íránu, takže jsme naplánovali jen zhruba dvouhodinový průlet teheránským letištěm a pokračovat do Dubaje s Emirates.
Na letišti v Kuala Lumpur jsme vyhledali kancelář Iran Airu, aby jsme zjistili situaci, zdali se na let vůbec dostaneme, protože jsme letěli na zaměstnanecké letenky. Dozvěděli jsme se, že ano, obsazenost byla cca 80%. Ptali jsme se zaměstnance Iran Airu, jak dlouho bude SPčko ještě létat a dostalo se nám odpovědi: "You never know, she is like grandma anything can happen" Nicméně jsme mu nemuseli moc vysvětlovat, proč touto trasou letíme, pán nám říkal, že tu před námi bylo spousta lidí z Evropy, kteří jejich SPčkem létěli ze stejného důvodu jako my. Za to jsem byla moc ráda, protože někdy je těžké vysvětlit nevysvětlitelné:-) Můj kamarád letěl tuto trasu dva nebo tři roky zpátky a z Kuala Lumpur ho nechtěli vůbec odbavit na tuto trasu (KUL-IKA-DXB) s tím, že ať letí přímo s Emirates, že let se zrovna naproti odbavuje.
Na letišti jsme narazili na pomník letu MH17. Z toho šel mráz po zádech.
A pak jsme drželi v ruce palubky na náš let!
K našemu gate jsme jeli vláčkem a už z dálky jsme viděli, že SPčko je na místě.
B747SP, registrace EP-IAC. IAC je jediné SPčko, které teď létá.
Vše připravené.
Boarding. Pán napravo byl trochu zpocený. Nevěděla jsem, jestli si budu muset v letadle zahalovat vlasy, protože letadlo je fakticky územím státu, kde je registrované. Tak jsem se nejprve předpisově zahalila, ale pak jsem viděla íránské spolucestující, které měly vlasy odkryté, tak jsem se zase odhalila:-)
Po nástupu nám promítli bezpečnostní instrukce. Figurantka na videu samozřejmě zahalená byla.
Seděla jsem na místě 9C (přesedla jsem si z 10B, kam mě původně odbavili), takže jsme měla pěkný výhled do čumáčku Jumba.
Zde je Homa class neboli Business.
Po startu jsme dostali oběd.
Vlevo je modlitebna v letadle.
Dostali jsme taštičky.
Pak za námi přišla letuška, že se posádka v kokpitu ptá, jestli my jsme my:-) Jeden můj kamarád se znal s posádkou, protože absolvoval vyhlídkový let tímto letadlem, který se konal v Teheránu 23. 11. 2014 a požádal je, aby nám dovolili přístup do kokpitu. A tak jsme byli pozváni do pilotní kabiny.
Posádka byla úžasná. Kapitán se ptal, jestli budeme fotky dávat někam na sociální sítě nebo internet. Řekla jsem, že bych ráda, pokud by jim to nevadilo. Ale naopak! Prý mám k fotkám napsat, že Íránci jsou normální lidé a ne teroristi. Cizince mají rádi a vždycky budou v jejich zemi obyčejnými lidmi vřele a upřímně vítáni. Tento vzkaz velmi ráda předávám dál, protože Írán je a bude mojí top destinací, právě proto, jak jsou tam milí a přátelští lidé.
Detaily z kokpitu.
Přelétával nás Etihad.
Věnování od kapitána.
Mohli jsme si vyfotit cokoliv jsme chtěli.
Horní paluba. Normálně tam prý cestující neposazují, jen pokud je úplně plno. Jinak tam sedí známí a příbuzní posádky a bezpečnostní personál.
Kuchyňka.
Dolní kabina.
Bezpečnostní instrukce.
Svačina.
A poté večeře před přistáním.
Káva.
Přistání v Teheránu.
Posádka nám dovolila přítomnost v kokpitu i během přistání. Video z přistání v pilotní kabině zde:
https://www.youtube.com/watch?v=YbeGCLe ... X-WpfAJKlw
A jsme v Íránu. Byli jsme téměř jediní cizinci v letadle a jediní, kteří tranzitovali. Tranzit přes Teherán není úplně obvyklou věcí a tak se každému cestujícímu, který ho podstoupí, dostane osobních služeb cizinecké policie:-)
Pasovák nám odebral pasy a usadil nás na sedadlo pod těmito schody s tím, že máme čekat. Vrátil se asi za 20 minut, s našimi pasy a palubkami od Emirates, na navazující let do Dubaje. Odvedl nás do odletové tranzitní haly a ujistil se, že víme, kolik je hodin, aby nám to neuletělo. Já jsem se vydala courat po obchodech a tam za mnou ještě jednou asi za 15 minut přišel, jestli jsem si jistá, že vím, v kolik mám být v gate. Asi se báli, aby jsme jim tam nezůstali:-). Ptala jsem se ho, jak je to teď s vízy na příletu a říkal, že ta bez před-objednání už se nedávají a je nutné mít vyžádané registrační číslo.
V Duty Free měli dost ruského zboží. Bohužel nikde nebrali platební karty, přestože tam terminály měli. Ale prý jsou jen na místní, íránské karty.
A pak zpátky do Dubaje, kde jsme byli včera:-)
Aktuální "jízdní řád" SPčka mezi Teheránem a Kuala Lumpur.
Kdo zvažujete proletět se tímto krásným letadlem, tak neváhejte, ta možnost tu už dlouho nebude.
.
Začátkem prosince jsme se tedy s kamarádem vydali do Kuala Lumpur, kde jsme přespali jednu noc a vydali se zase zpátečním směrem:-) Neměli jsme víza do Íránu, takže jsme naplánovali jen zhruba dvouhodinový průlet teheránským letištěm a pokračovat do Dubaje s Emirates.
Na letišti v Kuala Lumpur jsme vyhledali kancelář Iran Airu, aby jsme zjistili situaci, zdali se na let vůbec dostaneme, protože jsme letěli na zaměstnanecké letenky. Dozvěděli jsme se, že ano, obsazenost byla cca 80%. Ptali jsme se zaměstnance Iran Airu, jak dlouho bude SPčko ještě létat a dostalo se nám odpovědi: "You never know, she is like grandma anything can happen" Nicméně jsme mu nemuseli moc vysvětlovat, proč touto trasou letíme, pán nám říkal, že tu před námi bylo spousta lidí z Evropy, kteří jejich SPčkem létěli ze stejného důvodu jako my. Za to jsem byla moc ráda, protože někdy je těžké vysvětlit nevysvětlitelné:-) Můj kamarád letěl tuto trasu dva nebo tři roky zpátky a z Kuala Lumpur ho nechtěli vůbec odbavit na tuto trasu (KUL-IKA-DXB) s tím, že ať letí přímo s Emirates, že let se zrovna naproti odbavuje.
Na letišti jsme narazili na pomník letu MH17. Z toho šel mráz po zádech.
A pak jsme drželi v ruce palubky na náš let!
K našemu gate jsme jeli vláčkem a už z dálky jsme viděli, že SPčko je na místě.
B747SP, registrace EP-IAC. IAC je jediné SPčko, které teď létá.
Vše připravené.
Boarding. Pán napravo byl trochu zpocený. Nevěděla jsem, jestli si budu muset v letadle zahalovat vlasy, protože letadlo je fakticky územím státu, kde je registrované. Tak jsem se nejprve předpisově zahalila, ale pak jsem viděla íránské spolucestující, které měly vlasy odkryté, tak jsem se zase odhalila:-)
Po nástupu nám promítli bezpečnostní instrukce. Figurantka na videu samozřejmě zahalená byla.
Seděla jsem na místě 9C (přesedla jsem si z 10B, kam mě původně odbavili), takže jsme měla pěkný výhled do čumáčku Jumba.
Zde je Homa class neboli Business.
Po startu jsme dostali oběd.
Vlevo je modlitebna v letadle.
Dostali jsme taštičky.
Pak za námi přišla letuška, že se posádka v kokpitu ptá, jestli my jsme my:-) Jeden můj kamarád se znal s posádkou, protože absolvoval vyhlídkový let tímto letadlem, který se konal v Teheránu 23. 11. 2014 a požádal je, aby nám dovolili přístup do kokpitu. A tak jsme byli pozváni do pilotní kabiny.
Posádka byla úžasná. Kapitán se ptal, jestli budeme fotky dávat někam na sociální sítě nebo internet. Řekla jsem, že bych ráda, pokud by jim to nevadilo. Ale naopak! Prý mám k fotkám napsat, že Íránci jsou normální lidé a ne teroristi. Cizince mají rádi a vždycky budou v jejich zemi obyčejnými lidmi vřele a upřímně vítáni. Tento vzkaz velmi ráda předávám dál, protože Írán je a bude mojí top destinací, právě proto, jak jsou tam milí a přátelští lidé.
Detaily z kokpitu.
Přelétával nás Etihad.
Věnování od kapitána.
Mohli jsme si vyfotit cokoliv jsme chtěli.
Horní paluba. Normálně tam prý cestující neposazují, jen pokud je úplně plno. Jinak tam sedí známí a příbuzní posádky a bezpečnostní personál.
Kuchyňka.
Dolní kabina.
Bezpečnostní instrukce.
Svačina.
A poté večeře před přistáním.
Káva.
Přistání v Teheránu.
Posádka nám dovolila přítomnost v kokpitu i během přistání. Video z přistání v pilotní kabině zde:
https://www.youtube.com/watch?v=YbeGCLe ... X-WpfAJKlw
A jsme v Íránu. Byli jsme téměř jediní cizinci v letadle a jediní, kteří tranzitovali. Tranzit přes Teherán není úplně obvyklou věcí a tak se každému cestujícímu, který ho podstoupí, dostane osobních služeb cizinecké policie:-)
Pasovák nám odebral pasy a usadil nás na sedadlo pod těmito schody s tím, že máme čekat. Vrátil se asi za 20 minut, s našimi pasy a palubkami od Emirates, na navazující let do Dubaje. Odvedl nás do odletové tranzitní haly a ujistil se, že víme, kolik je hodin, aby nám to neuletělo. Já jsem se vydala courat po obchodech a tam za mnou ještě jednou asi za 15 minut přišel, jestli jsem si jistá, že vím, v kolik mám být v gate. Asi se báli, aby jsme jim tam nezůstali:-). Ptala jsem se ho, jak je to teď s vízy na příletu a říkal, že ta bez před-objednání už se nedávají a je nutné mít vyžádané registrační číslo.
V Duty Free měli dost ruského zboží. Bohužel nikde nebrali platební karty, přestože tam terminály měli. Ale prý jsou jen na místní, íránské karty.
A pak zpátky do Dubaje, kde jsme byli včera:-)
Aktuální "jízdní řád" SPčka mezi Teheránem a Kuala Lumpur.
Kdo zvažujete proletět se tímto krásným letadlem, tak neváhejte, ta možnost tu už dlouho nebude.
.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1885
- Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
- Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Svet
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
mile, prijemne, potesila si ma. v irane sa mi kedysi velmi pacilo, ale to uz je dakych 15-18 rokov. potom sa nejak zacali storcovat s vizami a neviem preco... normalni ludia samozrejme super, tento kapčo mi ich a tie casy pripomenul...
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
paradicka veru
-
- Nejlepší autor trip reportů 2015
- Příspěvky: 1649
- Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
- Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Provodín
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Paráda, to musel být zážitek na celý život Škoda, že aktuálně nemám prostředky a hlavně čas, neváhal bych ani minutu.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 505
- Registrován: 10. 12. 2014, 12:03
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Pecka. Diky.
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 529
- Registrován: 21. 05. 2009, 16:31
- Oblíbené typy letadel: MD11/DC10
B757
A340-600
B747SP - Pohlaví: muž
- Bydliště: LKPD/KSFO
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
pecka da se letenka koupit normalne pres nejakej rezervacni system? pripadne ma nekdo info na kolik ten OW KUL-THR vyjde (jestli ma vubec cenu o tom uvazovat) co jsem zkousel tak nic a primo na jejich strankach to let sice najde, ale info o ceně žádné...
-
- Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
- Příspěvky: 740
- Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
- Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
- Pohlaví: žena
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Kamarád co to letěl v roce 2011 si to koupil na britském webu Iran Airu. Píše o tom v článku z cesty zde: http://www.planes.cz/cs/clanky/468/
Koukám na ty GB stránky a už tam tu možnost nevidím. Na nizozemských stránkách to ukazuje ceny (jestli to jde koupit, netuším): http://www.iranair.nl
Zkusila jsem namátkou pár dar a nejlevnější co to dává, je 396 EUR.
Koukám na ty GB stránky a už tam tu možnost nevidím. Na nizozemských stránkách to ukazuje ceny (jestli to jde koupit, netuším): http://www.iranair.nl
Zkusila jsem namátkou pár dar a nejlevnější co to dává, je 396 EUR.
-
- Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
- Příspěvky: 740
- Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
- Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
- Pohlaví: žena
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
No v Timaticu to právě už víc než tok změněné je, je tam, že je potřeba to referenční číslo. Když jsem byla v Teheránu v roce 2010, tak tam bylo okénko, kde ta víza lidem, co referenční číslo neměli, vydávali. Teď jsem se byla u toho okýnka podívat a je z něj hygienická stanice.
Iran (IR)
Visa Issuance:
- Holders of normal passports traveling as tourist can obtain
a visa on arrival, for a max. stay of 15 days, provided:
- holding an e-visa pre-approval code obtained via e-mail
from the Ministry of Foreign Affairs at: http://www.mfa.gov.ir , or
confirmation of a visa sponsor in Iran (e.g. hotel, travel
agency); and
- arriving at Gheshm Island (GSM), Kish Island (KIH),
Mashhad (MHD), Esfahan (IFN), Shiraz (SYZ), Tabriz (TBZ) and
Tehran Imam Khomeini (IKA) or Tehran Mehrabad (THR); and
- holding a photo, a copy of passport's biographical page
and fee of between EUR 30.- and EUR 80.-.
- Facility not applicable to nationals of Afghanistan,
Bangladesh, Canada, Colombia, India, Iraq, Jordan,
Kazakhstan, Kyrgyzstan, Pakistan, Somalia, Tajikistan,
Turkmenistan, USA and Uzbekistan.
- Facility not available to holders of British passports.
Iran (IR)
Visa Issuance:
- Holders of normal passports traveling as tourist can obtain
a visa on arrival, for a max. stay of 15 days, provided:
- holding an e-visa pre-approval code obtained via e-mail
from the Ministry of Foreign Affairs at: http://www.mfa.gov.ir , or
confirmation of a visa sponsor in Iran (e.g. hotel, travel
agency); and
- arriving at Gheshm Island (GSM), Kish Island (KIH),
Mashhad (MHD), Esfahan (IFN), Shiraz (SYZ), Tabriz (TBZ) and
Tehran Imam Khomeini (IKA) or Tehran Mehrabad (THR); and
- holding a photo, a copy of passport's biographical page
and fee of between EUR 30.- and EUR 80.-.
- Facility not applicable to nationals of Afghanistan,
Bangladesh, Canada, Colombia, India, Iraq, Jordan,
Kazakhstan, Kyrgyzstan, Pakistan, Somalia, Tajikistan,
Turkmenistan, USA and Uzbekistan.
- Facility not available to holders of British passports.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Uzasny TR se super fotkama. Diky za nej Yirino. Iranci jsou velmi mily lide. Par jich znam osobne tady v CZ. Vice takovych TR tady.
Re: Iran Air - Boeing 747 SP - KUL-IKA
Tak podle toho jablka s nálepkou USA to vypadá na tání politického ledu
Jinak výborné, závidím!
Jinak výborné, závidím!