Gruzií, Arménií i Tureckem

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Od nápadu k realizaci
Nápad na tenhle výlet mi ležel v hlavě už dlouho. Možná snad už od chvíle, co Wizzair přidal do své sítě gruzínské Kutaisi. Letmý pohled na mapu tehdy nastínil námět, který ale dlouho čekal v šuplíku na realizaci: některou z Wizzairovských linek do Kutaisi, následně nějak po zemi do Tbilisi, odtud nočním vlakem do Jerevanu, pak tím samým způsobem zase zpátky, z Tbilisi nějak přes celou Gruzii do Batumi, odtud autobusem podél Černého moře do tureckého Trabzonu a z Trabzonu letadlem přes Istanbul domů.
1 námět.jpg
1 námět.jpg (56.4 KiB) Zobrazeno 7270 x

Loni v prosinci jsem si řekl, že je možná ten správný okamžik tento nápad zrealizovat a za pomoci mého kamaráda a Vám velmi dobře známého Alesesla, jsem postupně začal nakupovat příslušné letenky.

Slovanem do Budapešti
Den D nastal na státní svátek 8. května 2015 a moje první cesta vedla do Budapešti. Doby, kdy Wizzair nabízel z některých svých středoevropských základen lety v příjemný denní čas, jsou už bohužel minulostí a ze všech tří letišť, které připadaly v úvahu, tedy z Budapešti, Katovic a Varšavy, se dalo odletět ve velmi podobný čas kolem půlnoci. Na mnou požadované termíny vycházel nejlépe ten Budapešť a to jsem si ještě k původním šestnácti stovkám připlatil další tři za „extra legroom.“

2 na hlaváku.JPG
2 na hlaváku.JPG (102.28 KiB) Zobrazeno 7270 x

Do hlavního města Maďarska mně odvezl vlak EC 277 Slovan a až do Štúrova to byla cesta celkem klidná a pohodlná.
3 pohodlí v Bmz.JPG
3 pohodlí v Bmz.JPG (106.44 KiB) Zobrazeno 7270 x

Ve Štúrově však v důsledku uváznutí protijedoucího vlaku chyběl maďarský strojvedoucí, který by nás dovezl do Budapešti a než přijel jiný, uběhlo spoustu času. Nakonec jsme do cíle dorazili s bezmála dvou a půl hodinovým zpožděním.
4 konečně Budapešť.JPG
4 konečně Budapešť.JPG (61.23 KiB) Zobrazeno 7270 x

To mi však nikterak nevadilo a v klidu jsem se metrem a autobusem přemístil na budapešťské letiště. Zde jsem měl ještě dostatek času přes plot shlédnout místní Air Park (hlavně TU 154 v barvách Malevu se mi velmi líbilo)…
6 Túčko.JPG
6 Túčko.JPG (64.39 KiB) Zobrazeno 7270 x


5 Airpark.JPG
5 Airpark.JPG (56.76 KiB) Zobrazeno 7270 x

…a pak zaplout do útrob příjemně vypadajícího terminálu. Jelikož jsme byli posledním letem toho dne, bylo mi záhy jasné, že všichni Ti Češi, které kolem potkávám, budou asi moji spolucestující. Nakonec bych odhadl, že v letadle tvořili asi třetinu osazenstva, vesměs se jednalo o vysokohorské turisty.
7 odlety.JPG
7 odlety.JPG (79.92 KiB) Zobrazeno 7270 x


8 gate.JPG
8 gate.JPG (87.46 KiB) Zobrazeno 7270 x


Wizzairem do Kutaisi
V tranzitu jsme ještě potkali pár cestujících se zpožděného letu Air Serbia do Bělehradu a pak už přes autobus do letadla.
9 boarding.JPG
9 boarding.JPG (69.22 KiB) Zobrazeno 7270 x

8.5.2015; W6 2247 BUD-KUT
A320 HA-LWE
23:45-4:40
(reálně 23:51-4:30)
LF: 95%
Sedl jsem si do exitové řady a dlouho to vypadalo, že budu mít celou trojsedačku pro sebe, hlavně když jedna z letušek statečně odháněla všechny, co se k ní jen přiblížili. Nakonec až v samém závěru si ke mně sedl mladý gruzínský pár, jenž sebevědomě tvrdil, že on taky extra legroom má.
10 trasa letu.jpg
10 trasa letu.jpg (49.15 KiB) Zobrazeno 7270 x

Téměř plně zaplněný let se pak za hluboké tmy vydal k obloze a já záhy nasadil klapky na oči a celý tříhodinový let se pokusil přečkat v jakémsi polospánku/pokusu o spánek.
11 za letu.JPG
11 za letu.JPG (58.31 KiB) Zobrazeno 7270 x

V tomto stavu jsem už jen tak napůl vnímal, že jakmile to šlo, zahájily letušky palubní prodej a po jeho ukončení přešly do nočního režimu. Při pozdější cestě na záchod jsem si všimnul, že zhruba polovina osazenstva letu se pokouší spát a druhá ignoruje, že je hluboká noc a funguje jako přes den.
Měl jsem sice spoustu místa pro nohy, ale na nějaký kvalitní spánek to nebylo. Přesto mi ten let utekl strašně rychle. V pokračujícím polospánku jsem zaregistroval informaci o zahájení klesání a pak, kolem půl páté místního času, jsme dosedli na plochu Kutaiského letiště.
12 po přistání.JPG
12 po přistání.JPG (57.97 KiB) Zobrazeno 7270 x

Tam už zářily do dálky tři věci: nový terminál, moderní věž a další letadlo Wizzairu, které přilétlo z Katovic chvíli před námi. Místním pasovákům chvíli trvalo, než zvládli odbavit zhruba 350 cestujících z obou letů, ale já nikam nespěchal a prošel jsem jí až jako jeden z posledních.
13 fronta na pasovce.jpg
13 fronta na pasovce.jpg (58.24 KiB) Zobrazeno 7270 x

Tam se na mně zase vrhli houfy taxikářů a prodejců lístků na maršutku kamkoliv, já poněkud neuváženě za 5 GEL (1 GEL je asi 10 CZK) koupil lístek na maršutku do Kutaisi, abych následně, za hustého deště před halou zjistil, že všechny maršutky do Kutaisi už odjely. No co, promočený až na kost jsem se vrátil do haly, kde jsem se na velké lavičce připojil k pětici Poláků, kteří se zde rozhodli dospat předchozí noc. Záhy se k nám přidal ještě jeden místní, kterému se asi takhle brzy nechtělo domů. Velmi oceňuji letištní personál, že ač další let byl v plánu až někdy večer, nechali nás tam v klidu spát a já tak další tři hodiny mohl strávit v jakémsi „tři čtvrtě spánku.“


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Maršutkou do Tbilisi
Kolem půl deváté jsem usoudil, že je čas jít, čehož si všimnul nějaký místní zaměstnanec a nabídl mi, že za 30 GEL mně odveze svým autem do Kutaisi. Pohled na prázdné parkoviště maršutek před terminálem dával jeho nabídce smysl a kolem desáté jsem už stál před Kutaiským autobusákem. Tam mně hned chtěl přehodit nějakému svému kamarádovi, který by svým autem odvezl rovnou do Tbilisi, já se však rozhodl pro krátkou prohlídku města, abych jí ovšem po několika minutách unavený ukončil a skočil do první maršutky, která mně, za krásných 10 GEL, odvezla do Tbilisi.
1 Kutaisi.JPG
1 Kutaisi.JPG (85.01 KiB) Zobrazeno 7264 x

Následující čtyřhodinová cesta do hlavního města Gruzie byla dost šílená. Jestliže jsem už předtím o místních řidičích četl, že jezdí jak prasata, tak ten, co nás vezl, byl s prominutím prase na druhou. Složité serpentiny gruzínských hor a údolí dával s bravurou závodníka Formule 1, na nějaké rychlostní limity naprosto kašlal, zrychlení z 0 na 150 zvládal za pár vteřin a já si spíš než v malém mikrobusu připadal jak na horské dráze. Do toho všeho jsem ještě tu tam pospával a zároveň se snažil sledovat místní okolní přírodu, která byla prostě úžasná, hlavně různá ta údolí. Být o něco čilejší, tak je to zážitek jako kráva, takhle si z toho všeho pamatuju jen zlomky a pocity jsou hodně smíšené.
2 přestávka cestou.JPG
2 přestávka cestou.JPG (104.31 KiB) Zobrazeno 7264 x

3 Gruzie krajina.JPG
3 Gruzie krajina.JPG (93.7 KiB) Zobrazeno 7264 x

Ty se dostavili i po příjezdu na tbiliské autobusové nádraží. Ač v mikině, polorozpadlé šusťákovce a potrhaných modrých teplácích jsem si připadal spíš jako bezdomovec, bohužel jsem svůj převlek nedotáhl do konce a foťák přes rameno a hlavně modrý batoh Husky místním prozrazoval, že jsem ve skutečnosti „bohatý západní turista.“ To především místní taxikáře podnítilo, abych se pro ně stal lovnou zvěří a já během prvních dvou minut na neuspořádaném a s tržištěm propojeným autobusovým nádražím musel neustále říkat „ne.“ Nějak jsem si nedokázal představit, že v tomhle blázinci bych musel hledat nějaký autobus, vždyť jen hledání stanice metra, která tu někde měla být, mi zabralo spoustu času.
V metru ale zase nastoupil civilizace.
4 první setkání s metrem.JPG
4 první setkání s metrem.JPG (103.48 KiB) Zobrazeno 7264 x

Jedna přepážka místní banka, kde jsem vyměnil nějaké peníze, hned vedle okénko místních dopravních podniků, kde jsem za 2 GEL získal místní obdobu londýnské Oystercard (a 10 GEL dal na ní kredit) a pak jsem se jednou ze souprav metra, která minimálně z venku vypadalo jako to, co jezdí v Praze (však se taky částečně rekonstruovalo na Zličíně) přesunul pár stanic na „Station Square“, což je stanice sousedící s místním hlavním nádražím. Trend spojovat nádraží a nákupní centra sem dorazil asi o pár let dříve, než do zbytku Evropy, takže jsem se musel místních zeptat, jestli to zašlé obchodní centrum, před kterým stojím, je opravdu nádraží. Prý je.
5 TBS hlavní nádraží.JPG
5 TBS hlavní nádraží.JPG (75.49 KiB) Zobrazeno 7264 x

Ok, u první přepážky za 90 GEL kupuju jednosměrnou jízdenku na noční vlak do Jerevanu. Prý první třída, prý budu v kupé sám. Nic dražšího tam už neměli, docela jsem se těšil.
Do odjezdu vlaku ještě pár hodin zbývá, a protože jsem unavený jak štěně, hledám nějakou nenáročnou činnost. Takže projedu si celou síť místního metra. Ta se skládá ze dvou linek. Červená linka se 16 stanicemi protíná města od severu k jihu (podobnost s pražskou trasou C asi čistě náhodná), zatímco zelená začíná na hlavním nádraží a pokračuje na západ a dohromady má 6 stanic. Ve výstavbě je kratší prodloužení zelené trasy a snad i první úsek nové (modré) linky. Stanice jsou takové trochu zašlé, rozhodně nezáří barvami jako ty v Praze a i reklam je tu poskrovnu. Naštěstí nechybí názvy i hlášení v angličtině, to bych se tam asi úplně ztratil. Pod každým eskalátorem je dozorčí budka a na každém nástupišti je policista, což poněkud přispívá k dojmu profízlované země, ale jak jsem se měl dalšího dne přesvědčit v Jerevanu, jde to dělat ještě hůř. Základní jízdenka stojí krásných 0,5 GELů, takže mých 10 GEL na kartě se ukázalo být jako více než dostačujících.
6 metro (1).JPG
6 metro (1).JPG (64.83 KiB) Zobrazeno 7264 x

7 metro (2).JPG
7 metro (2).JPG (58.27 KiB) Zobrazeno 7264 x

8 plánek metra.JPG
8 plánek metra.JPG (63.94 KiB) Zobrazeno 7264 x

9 stanice Station Square na zelené lince.JPG
9 stanice Station Square na zelené lince.JPG (52.25 KiB) Zobrazeno 7264 x

Pod vlivem únavy z předchozí noci mi ale tbiliské metro přišlo jako mimořádně nepříjemné místo k životu. Hodně hlučné, strašně narvané, stanice o ničem.
Projel jsem obě trasy sem a tam a pak jsem vystoupil ve stanici s poetickým anglickým názvem „Liberty Square.“ Ovšem ještě než jsem stačil dojít na místní „Náměstí svobody,“ upoutala mou pozornost směrovka s nápisem „Funicular“. Než jsem se nadál, stál jsem pod spodní stanicí kompletně zrekonstruované lanovky do parku Mtatsminda. Vypadá jako ta na Petřín, jen je mnohem strmější.
10 lanovka.JPG
10 lanovka.JPG (111.78 KiB) Zobrazeno 7264 x

11 katedrála z výšky.JPG
11 katedrála z výšky.JPG (118.62 KiB) Zobrazeno 7264 x

Tam na hoře v parku je televizní věž, nějaké ty atrakce pro děti a hlavně tedy rozsáhlý a asi i velmi pěkný park.
12 televizní věž.JPG
12 televizní věž.JPG (63.85 KiB) Zobrazeno 7264 x

Být lepší počasí a mít více sil, asi tady strávím nějaký čas, jenže začínalo zrovna pršet, tak jsem využil toho, že je tady wifina, rozeslal zprávy na všechny strany a sjel zase dolů.
Cestou zpátky k metru jsem pořádně zmoknul, takže jsem vyrazil rovnou na hlavní nádraží, kde jsem si rozbil tábor zrovna uprostřed haly, neboť zde byla zásuvka. To se nelíbilo jednomu z mnoha korzujících policistů, tak jsem se musel přemístit na kraj, kde jsem objevil další zástrčku.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Vlakem do Jerevanu a zpátky
Dole na nástupišti už čekal čtyřvozový rychlík do Jerevanu. Z venku oprýskaný, vevnitř docela v pohodě.
1 čekající vlak do Jerevanu.JPG
1 čekající vlak do Jerevanu.JPG (92.53 KiB) Zobrazeno 7259 x

Nejdřív mně uzemnila průvodkyně, že prý budu mít kupé spolucestujícího (nějak jsem neměl chuť se s ní hádat, že mi na pokladně tvrdili opak), ale pak už to bylo v pohodě. Polštář, ručník, deka, povlečení a mohlo se jet.
2 moje kupé.JPG
2 moje kupé.JPG (74.55 KiB) Zobrazeno 7259 x

Asi dvě hodiny po odjezdu z Tbilisi jsme zastavili na pasovou kontrolu. Gruzínští pasováci si vybrali naše pasy…a já hned usnul. Probudil jsem se, zrovna když vlak už jel.
„k***a, kde mám pas…“, napadlo mě. Záhy našel jsem ho pod bradou, kam mi ho asi místní pohraniční orgány uložily. O chvíli později jsme zastavili na arménské straně, arménská pohraniční stráž už měla přenosné notebooky, takže si pasy nikam neodnášela a mně po jejich kontrole čekalo ještě asi 7 hodin slastného spánku v pomalu jedoucím rychlíku, který nijak nenarušil ani mladý Bělorus, jež mi někde na hranicích přibyl do kupé.
Sice jsem se vyspal, ale byl jsem vlakem docela zklamán. Taková ta ruská lůžková klasika, jak jsem o ní slýchával, samovar a tak, se nekonala. Ani prodej základního občerstvení, obvyklý třeba u nás ve spacích vozech, nebyl na pořadu dne. A příjezd na jerevanské hlavní nádraží krátce před sedmou ranní byl hodně drsný. Velké nádraží, ale jen dvě nástupiště. Obrovská, udržovaná, uklizená hala, ale skoro nikdo v ní. Na nástupišti už na svou kořist očekávala banda taxikářů, dychtící dorazivším nabídnout nejen svezení, ale i hotel, ale sotva jsem se jimi prodral a chtěl si vyfotit vlak, kterým jsem přijel, jeden z nich mi diskrétně zašeptal do ucha, ať ten foťák okamžitě schovám, neb mám za zády policajta. Inu, dobrá rada nad zlato.
3 po příjezdu do Jerevanu.jpg
3 po příjezdu do Jerevanu.jpg (58.57 KiB) Zobrazeno 7259 x

Před halou na velkém náměstí, prý mu říkají Sasuntsi David, tam socha čehosi, spousta aut a taxikářů. A zase, jestli nechci svést. Zmatený turista, který nikam nechce a večer se tím samým vlakem vrací zpátky, byl trochu nad jejich chápání.
4 EVN hlavní nádraží.JPG
4 EVN hlavní nádraží.JPG (60.93 KiB) Zobrazeno 7259 x

Byly to dost těžké chvíle a já si samozřejmě říkal jak to do těch půl desátý večer, kdy mi jede vlak zpátky do Tbilisi, vydržím. O kus dál podchod, v něm pár krámů, zatím zavřených. Vstup do metra a směnárna, otevřená až od půl desátý. V nádražní hale našel jsem informace, nebyli si jistí, zda vlak do Tbilisi jede dnes nebo až zítra (z Jerevanu jezdí každý druhý den), tak prý dneska, jak jsem měl zjištěno, lístky v pokladně, co otevírá v deset.
Ještě že venku nepršelo, zas přes dav taxikářů vydal jsem se do města, na takový průzkum bojem. Na tu velkou ulici a směrem doprava. Pomalu, času habaděj. Trochu oprýskané domy, benzinka, trolejbusy, docela nové. Nuda, šílená nuda. Pak otočit se a zpátky, na lavičku se sednout, jen nudou zabíjet čas. Kousek doprava, na most, který přechází koleje. Opatrně fotím, hlavně metro, co tu jezdí kousek nad zemí.
5 ulice.JPG
5 ulice.JPG (75.51 KiB) Zobrazeno 7259 x

6 metro.JPG
6 metro.JPG (99.55 KiB) Zobrazeno 7259 x

Půl desátá, blýská se na lepší časy. Ve směnárně měním Eura za místní Arménské dramy (1 CZK asi 20 AMD) a pak čekám v hale, kde navzdory téměř nulovému provozu pořád někdo je. A přitom tu objevuju výborně fungující wi-fi.
Po desáté kupuju lístek, paní pokladní sice tvrdí, že umí anglicky jen trochu, ale pak speakuje, že jí přijde pochválit i jeden její kolega. Sice chci koupit tentokrát něco levnějšího, ale než se naděju, mám zase 1. třídu.
Posílen místním pečivem, vyrážím zase do města, tentokrát na druhou stranu. Město už ožilo, přibylo aut i maršuutek a neděli navzdory všechny krámy jsou otevřené. Kdesi na kopcích nad městem vysílač, trochu podobný tomu v Tbilisi.
7 další ulice.JPG
7 další ulice.JPG (61.84 KiB) Zobrazeno 7259 x

Říkám si, že až narazím někde na metro, skočím na něj. Místo toho před místní katedrálou narážím na podchod plný obchodů se suvenýry, chci si koupit tradiční zvoneček na památku, ale cena je stejná, jako za podobné výrobky v Německu. No co, jsem tu jen jednou. Katedrála je nádherná a park před ní ještě lepší. Odpočívám, uvědomuju si, kde to vlastně jsem. Tohle není turistická atrakce, sem se fakt chodí modlit. To ještě nevím, jaké tu mají náboženství. Jen tak nakukuju dovnitř, probíhá tam bohoslužba. Ženy po vstupu jen tak cudně nasazují šátky, probíhá tu bohoslužba.
8 Saint Gregory the Iluminator Cathedral.JPG
8 Saint Gregory the Iluminator Cathedral.JPG (80.35 KiB) Zobrazeno 7259 x

9 uvnitř katedrály.JPG
9 uvnitř katedrály.JPG (75.16 KiB) Zobrazeno 7259 x

10 bohoslužba.JPG
10 bohoslužba.JPG (67.82 KiB) Zobrazeno 7259 x

11 asi obchoďák.JPG
11 asi obchoďák.JPG (66.3 KiB) Zobrazeno 7259 x

Zas jdu ven, o kus dál výstavní Náměstí republiky a nedaleko i parčík.
12 Republik square (1).JPG
12 Republik square (1).JPG (63.38 KiB) Zobrazeno 7259 x

13 Republik square (2).JPG
13 Republik square (2).JPG (63.96 KiB) Zobrazeno 7259 x

Konečně narážím na metro. Je dost podobné tomu v Tbilisi. Tvoří ho jen jedna trasa a na něm 9 zastávek. Plus nějaká divná odbočka. Jízdné stojí 100 AMD, za ty se koupí u dozorce u vstupu žeton, který se pak hodí do turniketu. Tak jako v Tbilisi dole u eskalátoru další dozorce a na nástupišti policajt. Tváří se však mnohem důležitěji, než v Tbilisi. Fotografovat a natáčet je tu přísně zakázáno. Dělám jen pár fotek, hodně natajno a převážně mobil. Jezdí tu jen dvouvozové soupravy, podobné těm v Tbilisi, byť nástupiště počítají s mnohem delšími vlaky. Některé stanice jsou vyloženě krásné, třeba Shengavi. Škoda přeškoda, že nemůžu zastavit a nafotit si to.
14 stanice metra.jpg
14 stanice metra.jpg (54.55 KiB) Zobrazeno 7259 x

15 interiér metra.jpg
15 interiér metra.jpg (67.24 KiB) Zobrazeno 7259 x

Zpátky na nádraží. Podchod k metru je plný krámů se vším možným, rychle skáču do jednoho stánku na kebab. Beru nějaká slabší antibiotika, tak místo pivo limonády. Kebab je výbornej, pak zkouším klasický turecký záchod. Hodně, ale opravdu hodně nepříjemný zážitek.
Chvilka v klidu v hale a přemýšlím co dál. Co takhle zajet se podívat na letiště? Jedna z pokladních mi radí, maršutkou č. 18. Než jí najdu, pořádně zmoknu. Pevné boty měním za nazouváky, je mi to jedno, zas taková zima není. Trochu poodjet a hned nádhera, jakési výstavní náměstí a když jsme ještě o kus dál, vidím velké zasněžené kopce. Tak tohle je to pravé bohatství Arménie.
16 hory za městem.JPG
16 hory za městem.JPG (78.56 KiB) Zobrazeno 7259 x

Jerevanské letiště mám vlastně tři terminály. Starý, rozbořený, nepoužívaný, parkuje před ním mimo jiné i bulík částečně ještě v barvách ČSA, později zjišťuju, že je to bývalé OK-DGL, jež pak nějakou dobu sloužilo u Armavie. Hned vedle fungl nový terminál, člověk si hned připadá zas jak někde jinde. ČSA sem už nějakou chvíli nelétá, leč v hale nacházím spoustu reklam na její linky. A zas o kus dál vládní terminál, tady hodně zdály a hodně opatrně fotím nějaké arménské vládní letadlo.
17 starý terminál.JPG
17 starý terminál.JPG (76.33 KiB) Zobrazeno 7259 x

18 vrakoviště.jpg
18 vrakoviště.jpg (49.82 KiB) Zobrazeno 7259 x

19 nový terminál.JPG
19 nový terminál.JPG (78.83 KiB) Zobrazeno 7259 x

20 uvnitř terminálu.JPG
20 uvnitř terminálu.JPG (109.55 KiB) Zobrazeno 7259 x

21 arménské vládní letadlo.JPG
21 arménské vládní letadlo.JPG (66.87 KiB) Zobrazeno 7259 x

Maršutka zpátky za 200 AMD, no neberte to. Zpátky do metra, toužím se projet místním trolejbusem. Na severní konečné, mezi celkem pěknými domy chytám jeden z nich. Platí se prý až při výstupu. Čekám nějakou krátkou linku od metra k sídlišti, ale ani po půl hodině jízdy se evidentně neblíží konečná. A venku začalo neskutečně pršet. Už jen hledám nějakou zastávku s přístřeškem, abych tam mohl vystoupit a rychle se schovat před deštěm. Všude okolo plakáty připomínající 100. výročí genocidy Arménů Turky. Tohle radši nefotím.
Konečně vystupuju. Stačí pár chvil a jsem turch.
Dřív než trolejbus přijíždí maršutka. Přes jazykovou bariéru řidič pochopí, že chci někam k metru. Naskýtá se mi úžasná poznávací jízda ulicemi Jerevanu. Rozhodně to není tak ošklivé město, jak jsem si ještě ráno myslel.
Konec, čekám na nádraží na vlak zpátky do Tbilisi.
22 čekárna na nádraží.JPG
22 čekárna na nádraží.JPG (69.43 KiB) Zobrazeno 7259 x

Vagónů je tentokrát pět a cestujících je v něm málo, arménská průvodčí nás rozhazuje tak, abychom každý měli vlastní kupé. Přikrývka se tentokrát nekoná, ale dá se spát i bez ní. Už nejsem unavený jako předchozí noc, vnímám místy hodně houpavou jízdu, asi jako u nás před koridory. Nad rámem nás zase budí pasovka. Arménci v klidu, pas, zkontrolovat údaje v počítači, razítko do pasu a nazdar. Za to Gruzínci si dávají záležet. Hezky pěkně vstát z postele, když vidí, že jsem jen v trenkách, naznačují mně, abych si oblékl kalhoty. Asi mám dlouhé vedení, nedochází mi to. Tak mi lámanou angličtinou vysvětlují, že je to přece hraniční kontrola a tak mám projevit trochu důstojnosti. Tohle nějak nedávám. Mladá celnice provádí důkladnou kontrolu kupé i mých osobních věcí. V duchu si děkuju, že jsem si s sebou vzal jen malý batoh. Následující dvě hodiny do konce cesty už jen zkouším spát.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

MHD, lanovkou i pěšky po Tbilisi
Ráno v Tbilisi je optimistické. Je pondělní ráno a město žije. Za 10 GEL v nejbližším stánku kupuju mapu města a pln síly se ponořuju do metra. Předevčírem mi připadalo jako mimořádně odpudivé, dnes se v něm cítím velmi dobře.
Jedu jen jednu stanici, na náměstí Marjanishvili.
1 náměstí Marjanishvili.JPG
1 náměstí Marjanishvili.JPG (88.23 KiB) Zobrazeno 7246 x

Jeho výstavnost mi vyráží dech. Z mnoha směrů volím směr k řece, kolem nějakých divadel, mostem přes řeku Kura a pak dlouhým stupáním na náměstí Rustaveli. Zdálky fotím něco, čemu oni říkají Cirkus.
2 Cirkus.JPG
2 Cirkus.JPG (93.01 KiB) Zobrazeno 7246 x

Ulice mně ženou dolů, jsem líný, skáču do první maršutky, co jede okolo.
3 asi synagoga.JPG
3 asi synagoga.JPG (92.84 KiB) Zobrazeno 7246 x

V dálce vidím katedrálu i prezidentský palác, jdu zpátky přes řeku a za chvíli můžu navštívit obě.
4 presidentský palác.JPG
4 presidentský palác.JPG (79.16 KiB) Zobrazeno 7246 x

Před prezidentským palácem převlíkám propocené tričko, trochu se bojím, aby to někdo nevzal jako urážku majestátu, před katedrálou zase úžasem oněmím. Asi měl bych si projít ten velký park, podívat se dovnitř, ale mně po dlouhé cestě do kopce nějak ubývá sil. A tak jako v Jerevanu sedím a fotím a rozesílám zprávy do všech stran.
5 Sameba Cathedral.JPG
5 Sameba Cathedral.JPG (74.8 KiB) Zobrazeno 7246 x

6 park u katedrály.JPG
6 park u katedrály.JPG (69.04 KiB) Zobrazeno 7246 x

Další cílem je Evropské náměstí. Tam je prý dolní stanice lanovky kamsi. Fascinuje mě, že v těsné blízkosti dvou velkých turistických atrakcí jsou ulice a domy, které jakoby se zapomněli v čase.
Evropské náměstí je fakt pěkné. Nádherně upravený park, nedaleko futuristický most míru, kostelík Metekhi, jen ta lanovka ke hradu Narikala nějak nechce jet.
7 lanovka.JPG
7 lanovka.JPG (83.95 KiB) Zobrazeno 7246 x

Je půl jedenácté, počkám do jedenácti, jestli se nerozjede. Vyráží v jedenáct přesně. To co následovalo, bych označil za první vrchol výletu. Úžasným výhledem z lanovky to začalo, na kopci to pokračuje.
8 z lanovky.JPG
8 z lanovky.JPG (71.98 KiB) Zobrazeno 7246 x

Člověk najednou měl celé to Tbilisi jako na dlani. Vlastně ani nevěděl kam dřív. Na hrad? Do Botanické zahrady? K soše nazvané Matka Gruzie?
9 Matka Gruzie.JPG
9 Matka Gruzie.JPG (52.29 KiB) Zobrazeno 7246 x

10 horní stanice lanovky.jpg
10 horní stanice lanovky.jpg (88.9 KiB) Zobrazeno 7246 x

11 botanická zahrada.JPG
11 botanická zahrada.JPG (78.2 KiB) Zobrazeno 7246 x

Jdu se podívat na matku. Líbí se mi tady, strašně se mi tady líbí. A vůbec nevadí, že ve stánku tu stojí kafe třikrát dráž, než dole ve městě, prostě se mi tu líbí. Potkávám tu turisty z celého života, užíváme si to.
12 kočka.JPG
12 kočka.JPG (121.04 KiB) Zobrazeno 7246 x

13 kafe nad městem.JPG
13 kafe nad městem.JPG (83.03 KiB) Zobrazeno 7246 x

Dole pode mnou prý mají někde lázeňskou čtvrt, no co, vykoupu se jinde. Na botanickou zahradu nemám sílu, ženu se na hrad.
14 hrad Narikala.JPG
14 hrad Narikala.JPG (84.5 KiB) Zobrazeno 7246 x

No spíš na to, co z něj zbylo. Nikde žádné oficiální schody, trochu šplhám. Až tam na vrcholu, kde je kříž, sedí holka s klukem, asi chtějí být sami, koukají se po mně nevraživě. Rychle pár fotek a dolů, ať si to užijou, když jsou mladí a vyšplhali až sem.
15 kříž na vrcholu.JPG
15 kříž na vrcholu.JPG (45.17 KiB) Zobrazeno 7246 x

16 Lkprak na vrcholu.JPG
16 Lkprak na vrcholu.JPG (78.11 KiB) Zobrazeno 7246 x

Lanovkou dolů, připadám si jak po extázi. Rychle ještě přejít si most míru…
17 Most Míru.JPG
17 Most Míru.JPG (93.05 KiB) Zobrazeno 7246 x

18 neznámá budova.JPG
18 neznámá budova.JPG (96.58 KiB) Zobrazeno 7246 x

…a pak metrem na Marjanishvili, využívám slevový kupón na palubce Wizzairu a s 20% slevou si dávám Big Mac menu. Je to jediná návštěva fast foodu na tomhle výletu. O pár ulic dál mám zajištěné ubytování. Nataly Guest house. Taková trochu oprýskaná čtvrt, ale cítím se tu dobře. Nataly tu není, jen její matka, jež zase nemluví anglicky. Jeden telefonát a je to jasné. V přepočtu za 200 našich korun mám krásný třílůžkový pokoj s televizí a velkým lustrem. Chvíli je mi líto, že nás tu není víc.
19 původní zástavba.JPG
19 původní zástavba.JPG (101.67 KiB) Zobrazeno 7246 x

20 ubytování.JPG
20 ubytování.JPG (64.37 KiB) Zobrazeno 7246 x

Odpoledne je už klidnější. Na mapě jsem si našel, že v Tbilisi je ještě jedna lanovka. Zeleným metrem vyrážím do stanice Delisi a pak pěšky kolem hodně rušné ulice k Vake parku. Park včetně památníku čehosi je fakt pěkný, ale lanovka kamsi kopců už evidentně dlouho nejezdí.
21 Vake park.JPG
21 Vake park.JPG (94.32 KiB) Zobrazeno 7246 x

22 bohužel nefunkční lanovka.JPG
22 bohužel nefunkční lanovka.JPG (58.76 KiB) Zobrazeno 7246 x

No, co jdu pěšky, ne na kopec, ale zpátky do centra. Užívám si město, dýchám jeho smog, cítím jeho tep.
23 řeka Kura.JPG
23 řeka Kura.JPG (68.46 KiB) Zobrazeno 7246 x

Přes řeku a už jsem skoro tam, ještě zapadnout „po Alešovsku“ do nějakého místního lokálu na večeři a pak večer spát. Usíná se mi mimořádně dobře.
24 večeře.JPG
24 večeře.JPG (99.87 KiB) Zobrazeno 7246 x

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

CRJéčkem do Batumi
Po sedmé hodině onoho úterního rána opouštím velký pokoj Natina Guest Housu a naposled v Tbilisi mířím na metro. Čeká mně přesun přes Batumi do Trabzonu. Z Tbilisi do Batumi se dá jet levně vlakem i autobusem, ale když jsem zjistil, že Georgian Airways provozují, sice jen třikrát týdně, ale přesně v dnech a časech, kdy mi to vyhovuje i linku Tbilisi – Batumi a jednosměrná letenka stojí jen 50 Euro, nebylo moc co řešit. Z hlavního nádraží v Tbilisi jezdí na letiště vlak. Sice jen dvakrát denně, ráno a večer, ale opět v časech, kdy mi to vyhovuje. Pokladní na nádraží sice neví, z kterého nástupiště ten vlak jede a posílá mně na informace, což je několik vývěsek a telefon na zdi naproti, ale vzhledem k velmi nízkému provozu je mi jasné, že ta malá elektrická jednotka, co stojí u jednoho z nástupišť, bude asi ten spoj na letiště.
1 info stánek Gruzínských drah.JPG
1 info stánek Gruzínských drah.JPG (65.02 KiB) Zobrazeno 7240 x

2 vlak na letiště.JPG
2 vlak na letiště.JPG (103.6 KiB) Zobrazeno 7240 x

3 interiér vlaku.JPG
3 interiér vlaku.JPG (70.42 KiB) Zobrazeno 7240 x

Jízdné stojí v přepočtu asi 5 korun a není divu, že obsazenost tohoto spoje je katastrofální. Vlastně v celé trase ho využiju jenom já, další dva cestující se svezou část trasy. Tomu říkám ekonomika. Přitom nádraží hned naproti tbiliskému letištnímu terminálu je nádherné, škoda, že se jízdní řád vlaků nepodařilo sladit nějak s místním letištním provozem, jenž se odehrává převážně v noci.
4 železniční stanice na letišti.JPG
4 železniční stanice na letišti.JPG (75.04 KiB) Zobrazeno 7240 x

5 terminál v TBS.JPG
5 terminál v TBS.JPG (65.56 KiB) Zobrazeno 7240 x

První kontrola hned u vstupu, pak už klid. Převážná většina přítomných cestujících čeká na let Turkish Airlines do Istanbulu, personál v místním Burger Kingu se evidentně nudí. A při pohledu na ceny občerstvení si člověk záhy uvědomuje, že letištní přirážka se uplatňuje i tady.
Odlet v 11:25, check-in se otevírá kolem desáté. Pro vnitrostátní lety tu složí speciální gate i speciální security, jež slouží zároveň jako služební vchod. Pouštěj nás do něj tři čtvrtě hodiny před odletem. Vzhledem k tomu, že tam není ani automat na kafe, je to čas více než dostačující.
Nakonec se nás v tom gatu sejde 17. Třetina z toho je asi batumská politická elita, neboť se vzájemně zdraví jako staří známí. A jedna z nich, mimochodem velmi hezky oblečená paní, bude asi nějaká fakt VIP, uvědomuju si to později, kdy si všímám, že jako jediná z cestujících dostala kafe, zatímco my všichni ostatní jen vodu.
Čeká na nás 14 let staré padesátimístné CRJ-200. Jednu fotku dělám ještě na tajno z autobusu, když po výstupu z něj po mně chce jeden z dalších cestujících, asi čtyřicetiletý Rus, abych ho vyfotil i s letadlem, všudy přítomná ochranka nám v tom, sice jemně, ale jednoznačně zabraňuje.
6 nástup.JPG
6 nástup.JPG (58.56 KiB) Zobrazeno 7240 x


12. 5. 2015; A9 505 TBS-BUS
CRJ 4L-TGB
11:25-12:10

LF: 34%

Mám sedadlo 7D.
„Sedni si doprava,“ radili mi. Uvidíš hory. Učinil jsem. Viděl jsem kulový. Skoro celou cestu jen mraky, pod námi muselo asi hodně pršet. Člověk čekal nějakou exotiku, nedočkal se ničeho, obyčejné letadlo, k svačině „obyčejná voda“, snad jen při listování palubním časopisem si člověk uvědomil, jak malá je to společnost. Mají pár linek z Tbilisi a k tomu ještě lítaj z Kutaisi a Batumi do Moskvy. Tenhle let le doplňkový k letům Batumi-Moskva a zpět, nějak se to letadlo musí do toho Batumi dostat. To celkem vysvětluje ty nesmyslné časy i zdánlivě nahodilé dny letů.
7 kam jsme letěli (FR24 tento let nezachytil).jpg
7 kam jsme letěli (FR24 tento let nezachytil).jpg (70.11 KiB) Zobrazeno 7240 x

8 v letadle.JPG
8 v letadle.JPG (66.82 KiB) Zobrazeno 7240 x

9 občerstvení za letu.JPG
9 občerstvení za letu.JPG (55.26 KiB) Zobrazeno 7240 x

Přistání nad mořem a za vytrvalého deště. Pro moje rychle promokavé boty velmi špatná zpráva. Těšil jsem se, že se v Batumi smočím v moři, teď je mi jasné, že se sice smočím, ale jinak, než jsem plánoval. O nějaké fotce letadla nechce maník z ochranky ani slyšet. O téhle profízlovanosti se mi opravdu stýskat nebude.
10 výhled z okna.JPG
10 výhled z okna.JPG (43.05 KiB) Zobrazeno 7240 x

11 po přistání v Batumi.JPG
11 po přistání v Batumi.JPG (50.35 KiB) Zobrazeno 7240 x

Na letišti „chcípl pes“ a před halou, jak překvapivé, houf taxikářů. Odolávám, hodně dlouho odolávám, ale déšť a moje totální nepřipravenost jim hrají do karet. Zanedlouho má sice jet autobus do města, ale já stejně nevím, kde bych z něj vystoupil, abych chytil maršutku do Trabzonu.
„Co blbnete, za 10 GEL vás v centru hodíme, kam chcete,“ přichází za mnou jeden z nich a já za chvíli sedím v jeho přepychovém Mercedesu.
Když mu odvyprávím svoje cestovní plány, chvíli si myslí, že veze nějakého hodně zaneprázdněného bussinesmana, který se jen náhodou převlékl za otrhaného turistu.
Batumi vypadá hezky. Tak jako v Tbilisi je tu spousta rozestavěných výškových budov, člověk si myslí, že tak jako v Tbilisi jsou stavaři už dávno opuštěné, jenže když se k nim přiblíží, všimne se, že na snad na každém z nich stavba ještě pokračuje.
12 Batumi z taxiku.JPG
12 Batumi z taxiku.JPG (78.55 KiB) Zobrazeno 7240 x

Moje srdce zaplesá, když vidím lanovku, ale v tomhle dešti se mi tu nechce být. Taxikář mně přiváží až přímo k autobusovému nádraží a ukazuje mi přepážku, kde si můžu koupit lístek na bus do Trabzonu. Tady mně čekají hned dvě překvapení. Lístek stojí jen 20 GEL a první maršutka odjíždí už za 20 minut. Během těch dvaceti minut si stíhám dojít na záchod, nakoupit si zásoby jídla na cestu, vyměnit všechny zbývající GELy za turecké liry a hlavně poslat do oněch míst spolucestujícího, který mně prosí, abych k sobě vzal část jeho kontrabandu cigaret. Hlavně to poslední se později ukáže jako velmi dobrý nápad.

Minibusem do Trabzonu
Z Batumi do Trabzonu je to po silnici, jež má na turecké straně charakter dálnice, nějakých 200 km a cesta maršutkou zabrala asi čtyři a půl hodiny. Nicméně možná třetinu z toho jsme strávili na hraničním přechodu Hopa/Sarp.
„Vystupte si, projděte si přes celnici a na druhý straně na nás počkejte,“ řekl předpokládám řidič autobusu.
13 na hranicích.JPG
13 na hranicích.JPG (83.57 KiB) Zobrazeno 7240 x

Tak jsme šli. Za trvajícího deště, tak nějak instinktivně, gruzínská pasovka, země nikoho, turecká pasovka, celnice. A pak? Dlouhá přeplněná silnice, několik parkovišť a hlavně spousta maršutek a autobusů. Zcela jsem se v tom ztrácel. Absolutně jsem netušil, jestli moje maršutka už tady někde parkuje nebo ještě čeká na celnici, nemohl jsem najít spolucestující, bylo tady spousta míst, kde mohla zaparkovat. Po hodině čekání jsem byl pomalu smířen s tím, že maršutka už je v tahu a rozhodl jsem se prostě nastoupit do prvního autobusu nebo maršutky mířící do Trabzonu. A hned z toho prvního mně vyhodili, že mají plno.
Ok, jdu k dalšímu, když tu za mnou vybíhá řidič toho prvního, ať jdu za ním, že jsem s ním přece přijel. V maršutce jede sice plno lidí na stojáka, ale jedno místo je volné. To moje. Nějak nechápu, jak jsem mohl být tak blbej a nepoznat maršutku, se kterou jsem nějakou hodinu a půl před tím přijel…
Byl to nečekaně dobrý konec pohraniční anabáze, kterou se ale rozhodli ještě zkomplikovat turečtí celníci. Zastavili nás po pár kilometrech v tureckém vnitrozemí.
14 během celní prohlídky.JPG
14 během celní prohlídky.JPG (63.71 KiB) Zobrazeno 7240 x

„Všichni vystoupit, věci s sebou,“ teda předpokládám, že to říkali, mluvili jen turecky a já byl snad jedinej neturecky mluvící cestující. Šéf těch celníků se s tím nes….nepáral. Řval jak pominutej i když se někdo v jeho blízkosti rozhodl si zapálit. Každý batoh otevřít, na každého ječel. A pak narazil na mně. V duchu jsem si děkoval, že jsem odmítl převzít k sobě část cigaret od jednoho ze spolucestujícího. Když totiž otevřel můj batoh, vypadlo na něj jen špinavé prádlo.
Ok, zavolal si nějakého svého podřízeného a ten mi anglicky začal vysvětlovat, ať se nezlobím, že prostě musej dělat ty kontoly, neboť lidi pašujou z Gruzie cigára ve velkým.
„Jasně, v pohodě, já ale žádný cigára nevezu,“ odpověděl jsem a ten celník se mi pro jistotu omluvil ještě jednou.
Zbytek cesty proběhl už naprosto v pohodě, hlavně když poněkud ubylo cestujících a já si mohl přesednout na stranu, ze které jsem měl výhled na moře. Člověk najednou viděl, že je přeci jenom v jiném světě, že Turecko je prostě někde jinde, než Gruzie. Nábožensky, ekonomicky, politicky. V každém městě spousta mešit, na každé ulici fáborky, připomínající, že se blíží volby.
Asi ve čtyři místního času jsme zastavili na trabzonském letišti, odkud jsem měl dalšího dne odlétat do Istanbulu a řidič se pak každého zeptal, kde chce v Trabzonu vystupovat. Já poněkud neuváženě řekl, že v centru a za chvíli jsem se ocitl sice v centru, ale absolutně jsem nevěděl, kde vlastně.
15 první okamžiky v Trabzonu.JPG
15 první okamžiky v Trabzonu.JPG (89.44 KiB) Zobrazeno 7240 x

Prvnímu prodavači u nejbližšího stánku jsem ukázal adresu, kde mám ubytování a ten místo toho, aby mi ukázal cestu, mně rovnou nasměroval ke svému kamarádovi taxikáři. Ten se mnou popojel asi tři kilometry, řekl si o 30 TRY (1 TRY asi 9 korun) a vysadil mně před nevábně vypadajícím hotel Bulvar Palas Hotel, kde jsem přes booking.com zajistil ubytování.

Po svých Trabzonem
Takže Bulvar Palas Hotel v centru čtyřsettisícového Trabzonu… Jednolůžkový pokoj s výhledem na město za 16 Euro na noc. No, spíš než hotel to byla lepší ubytovna pro dělníky, personál skoro neuměl anglicky, na chodbě pračka a rotoped, záchod taky na chodbě. A ten „výhled na město“ byl ve skutečnosti výhled na nevelké tržiště a velké autobusové garáže. Ale mně to bohatě stačilo.
Trochu hygieny a vyrážím do města. Trabzon asi nebude turisty moc navštěvovaný, o to je ale autentičtější, na každém rohu stánek s kebabem nebo s místními cukrovinkami, ne pro turisty, ale takříkajíc pro místní. V nejbližší prodejně letenek se zkouším zeptat, odkud odjíždí shuttle bus na letiště. Prý nic takového tu není, ostatně i v hotelu mně rovnou posílali na taxik. Až jedna z prodejkyň to dává dohromady, tam to ale končí na tom, že jí vůbec nerozumím.
Město je to neuvěřitelně živé, úzké uličky životem doslova kypí, cítím se tu velice dobře, sem tam se zastavím a koupím nějakou tureckou sladkost. Mé předsevzetí “hubnout“ zde dostává povážlivé trhliny.
17 ve víru středoměsta.JPG
17 ve víru středoměsta.JPG (115.61 KiB) Zobrazeno 7240 x

Jelikož navzdory slibům v hotelu nefungovala wi-fi (začala fungovat až večer), hledám nějakou restauraci, kde bych se k internetu mohl připojit. Tahle posedlost pořád dávat na Facebook info, kde zrovna jsem, mi v tuhle chvíli poněkud už začíná lézt na mozek. Nakonec dorážím na Atatürkovo náměstí. Předpokládám, že náměstí pojmenované po zakladateli moderního tureckého státu mají snad v každé turecké vesnici. Ignoruji fast foody, užívám si město. Ty předvolební fáborky tomu dávají takový zvláštní rozměr.
16 turecký Masaryk a Havel dohromady.JPG
16 turecký Masaryk a Havel dohromady.JPG (134.17 KiB) Zobrazeno 7240 x

V posledním záchvěvu hledání místa, odkud jezdí autobus na letiště, se vydávám po nějaké rušné silnici, abych se záhy zcela ztratil. Ale orientace je jasná. Město se zvedá od moře do kopců a dole u moře mám někde hotel. Nakonec se zase vracím obloukem na Atatürkovo náměstí. Tam už mně místní téměř za rukou dovedou na místo, kde jezdí ne shuttle, ale alespoň maršutka na letiště. A mně dochází, že než se tomhle zmatku orientovat, tak to snad radši půjdu zítra na to letiště pěšky.
18 jedna z mnoha trabzonských mešit.JPG
18 jedna z mnoha trabzonských mešit.JPG (97.07 KiB) Zobrazeno 7240 x

Těšil jsem se, že se tady vykoupu. Ale nepřeje mi ani počasí, ani přírodní podmínky. Pobřeží je tady hodně kamenité, o nějaké pláži ani vidu. Ale tam dole za dálnicí ještě kopíruje pobřeží cosi jako cyklostezka. Za zapadajícího slunce a po mohutné večeři tam vyrážím. Jsem unavený, ale alespoň něco.
19 večeře.jpg
19 večeře.jpg (62.94 KiB) Zobrazeno 7240 x

20 u moře.JPG
20 u moře.JPG (51.72 KiB) Zobrazeno 7240 x

21 výhled z okna.JPG
21 výhled z okna.JPG (66.14 KiB) Zobrazeno 7240 x


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

S Turkish Airlines do Istanbulu
Předposlední den mé cesty trochu prší. V ceně ubytování je snídaně, leč personálu s chabou angličtinou dělá velký problém mi vysvětlit, že snídaně se podává v malé restauraci, jež bezprostředně sousedí s hotelem. Trochu trapas, spíš si myslí, že jsem magor, když nerozumím jejich vysvětlování. Ale snídaně je výborná. Čaj, vajíčka, nahřátá houska, olivy, sýr a dojem je hned lepší.
Letadlo do Istanbulu mi odlétá ve čtvrt na dvě, hotel opouštím krátce po osmé.
1 můj nocleh v Trabzonu.JPG
1 můj nocleh v Trabzonu.JPG (59.82 KiB) Zobrazeno 7224 x

Podle mapy by to mělo být asi 6 kilometrů, za drobného deště to jdu pěšky. Zabloudit se nedá, to leda že by podél té dálnice kopírující pobřeží skončily chodníky.
2 tunel.JPG
2 tunel.JPG (77.19 KiB) Zobrazeno 7224 x

Jde se mi dobře, jen těch aut je nějak moc. Časem přibývá deště. Doufám, že nasaju atmosféru města, ale když kopíruju dálnici, nějak se mi to nedaří. To jen si člověk uvědomuje, jak je to město rozlehlé, jak se táhne po pobřeží a do kopců. Mešity a hlavně jejich vysoké věže tomu dávají orientální šmrnc. A vlastně co, jsem přece v orientu. Tímhle městem prý dokonce vedla Hedvábná stezka.
3 přístav.JPG
3 přístav.JPG (68.88 KiB) Zobrazeno 7224 x

4 cestou necestou a deštník z NY.JPG
4 cestou necestou a deštník z NY.JPG (83.8 KiB) Zobrazeno 7224 x

5 město je to široké.JPG
5 město je to široké.JPG (64.46 KiB) Zobrazeno 7224 x

6 krátkodobí společníci.JPG
6 krátkodobí společníci.JPG (108.77 KiB) Zobrazeno 7224 x

Cestou se ke mně přidávají dva psi, jako by mi chtěli ukázat cestu. Míjím přístav i mnoho továren. Letiště, vybudované na útesu se mi pomalu přibližuje, sem tam přeletí letadlo, až v samém závěru mně napadá, že bych mohl i něco fotit, vždyť podmínky mám proto téměř ideální. Uprostřed dálnice skrápěje deštěm píšu Alešovi do Prahy, jestli by mi na fligthradaru nezjistil, zda se sem něco neblíží. Ještě než stačí odepsat, vidím v dálce malou tečku a pak další. Nepršet a nefoukat, strávím tu mnoho času. Takhle ale nohy topící se v promočených botách dávají jasně najevo, že by chtěly do sucha.
7 trocha spottingu....JPG
7 trocha spottingu....JPG (48.82 KiB) Zobrazeno 7224 x

8...uprostřed dálnice.JPG
8...uprostřed dálnice.JPG (58.3 KiB) Zobrazeno 7224 x

Konečně letiště. Má dva terminály, mezinárodní a vnitrostátní, ale podle Wikipedie 95% cestujících využije letiště jen pro vnitrostátní lety (převážně na obě istanbulská letiště). Jinde jsem našel, že letiště ročně odbaví dva až tři miliony cestujících. Sem tam se tu objeví i letadlo TVS, snad tu má nějaké lety pro armádu, možná budete někdo vědět víc. Já ještě před příchodem do terminálu si chtěl přes plot vyfotit několik letadel, bohužel jsem se přitom na ten plot zavěsil, což vyvolalo pozornost místní ochranky. Byl to ale poslední konflikt se státními složkami na tomhle tripu, dál už bylo všem jedno, že si fotím vlaky, metro, lodě, letadla nebo cokoliv jiného.
9 TZX domestic terminál.JPG
9 TZX domestic terminál.JPG (77.04 KiB) Zobrazeno 7224 x

10 fotka přes plot.JPG
10 fotka přes plot.JPG (59.86 KiB) Zobrazeno 7224 x

Vnitrostátní terminál vypadá vcelku moderně. Já do něj vstoupil asi tři hodiny před odletem a po té, co jsem se trochu převlékl a v kiosku si vyzvedl palubní vstupenku, vydal jsem se do horního patra, kde jsem si nad předraženou (ale výbornou kávou) a díky výborné barové wi-fi mohl psát s Alešem a zároveň si užíval výhled na plochu. Za tohle má u mě tohle letiště velké plus.
11 uvnitř terminálu.JPG
11 uvnitř terminálu.JPG (91.32 KiB) Zobrazeno 7224 x

12 dobré kafe....jpg
12 dobré kafe....jpg (50.59 KiB) Zobrazeno 7224 x

13...a ještě lepší výhled.JPG
13...a ještě lepší výhled.JPG (80.61 KiB) Zobrazeno 7224 x

Když jsem tenhle výlet plánoval, bylo mi jasné, že ten přesun z Trabzonu do Istanbulu budu muset podniknout s některým tureckým low-costem, tedy nejspíše s Pegasusem nebo s Onurem. Jelikož na křídlech Pegasů jsem se hodlal dopravit z Istanbulu do Prahy, preferoval jsem Onur, i proto, že ten lítá z Trabzonu na IST, které jsem chtěl ještě jednou navštívit. Jenže nakonec tím vším zamíchal opět Aleš, jež mi přes prodejce geziko.com našel možnost letět na IST dokonce s Turkish Airlines a to asi za 800 korun. Neváhal jsem vlastně ani chvilku a jelikož TK na lety z Istanbulu do Trabzonu (mají jich denně fakt hodně) případ od případu nasazují snad vše, co mají ve flotile (včetně dálkových letadel), byl jsem zvědav, čeho se dočkám.
14 nástup v dešti.JPG
14 nástup v dešti.JPG (72.97 KiB) Zobrazeno 7224 x

Nakonec jsem dočkal jen obyčejné osmistovky, ale pocit zklamání mně definitivě přešel, když jsem do ní krátce po 13. hodině vstoupil. Barevně sladěný interiér se mi velmi líbil, člověk prostě na jednou měl pocit, že opravdu je v aerolince, jež je i ve světovém měřítku hodnocena jako jedna z nejlepších.

13. 5. 2015; TK 2829 TZX-IST
B738 TC-JFG
13:15-15:05
(reálně 13:28-15:07)
LF: 100%

Letadlo bylo snad úplně full, i v bussinesu. Většinou Turci, ale viděl jsem i pár amerických nebo saudsko-arabských pasů.
15 cestou na start.JPG
15 cestou na start.JPG (70.73 KiB) Zobrazeno 7224 x

16 trasa letu.jpg
16 trasa letu.jpg (42.34 KiB) Zobrazeno 7224 x

17 po startu.JPG
17 po startu.JPG (41.03 KiB) Zobrazeno 7224 x

18 sedačky.JPG
18 sedačky.JPG (80.37 KiB) Zobrazeno 7224 x

19 interiér.JPG
19 interiér.JPG (80.55 KiB) Zobrazeno 7224 x

20 Airshow.JPG
20 Airshow.JPG (59.21 KiB) Zobrazeno 7224 x

Ten jejich vyhlášený servis byl možná o něco menší, než bych čekal, ale rozhodně nezklamal. Hlavně kuřecí bagetka neměla chybu a dokonce jsem snědl i ty fazole v oleji, což bych do sebe normálně nedal.
21 svačina.JPG
21 svačina.JPG (69.8 KiB) Zobrazeno 7224 x

Díky jasné obloze to byl nádherný, hodinu a tři čtvrtě trvající vyhlídkový let nad Tureckem, který jsem si neskutečně užil, ale to nejlepší přišlo až v samém závěru. Přelet vedle Bosporu, z velké výšky viděli jsme celý Istanbul, Zlatý roh a nakonec i Atatürkovo letiště. Letěli jsme pak hodně daleko nad moře, otočka a zase zpátky, pak nějaký docela divoký manévr a krátce před čtvrt na čtyři odpoledne jsme dosedli přímo doprostřed odpolední istanbulské špičky.

22 kdesi nad Tureckem.JPG
22 kdesi nad Tureckem.JPG (77.11 KiB) Zobrazeno 7224 x

23 budovaný třetí most přes Bospor.JPG
23 budovaný třetí most přes Bospor.JPG (72.72 KiB) Zobrazeno 7224 x

24 už dobudovaný most přes Bospor.JPG
24 už dobudovaný most přes Bospor.JPG (112.7 KiB) Zobrazeno 7224 x

25 Zlatý roh.JPG
25 Zlatý roh.JPG (93.9 KiB) Zobrazeno 7224 x

26 letiště IST.JPG
26 letiště IST.JPG (97.2 KiB) Zobrazeno 7224 x

27 po přistání.JPG
27 po přistání.JPG (70.07 KiB) Zobrazeno 7224 x

28 retro Aeroflot.JPG
28 retro Aeroflot.JPG (88.83 KiB) Zobrazeno 7224 x

29 výstup.JPG
29 výstup.JPG (77.84 KiB) Zobrazeno 7224 x

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Ve víru velkoměsta
V Istanbulu jsem byl na poprvé a na posledy v listopadu 2012, když jsem přestupoval cestou do New Yorku. Tenkrát jsem stihnul dojet metrem, tramvají a podzemní lanovkou na náměstí Taksim a odtamtud autobusem zpátky na letiště. Nyní jsem toho hodlal stihnout podstatně více. Z vnitrostátního terminálu to na stanici metra byla nekonečná cesta, ale já jí šel rád a s úsměvem.
1 příletová hala.JPG
1 příletová hala.JPG (79 KiB) Zobrazeno 7212 x

Konečně se vyčasilo, bylo slunečno a nějakých dvacet stupňů. To byla paráda. Výstavba kolejové infrastruktury postupuje v Istanbulu (a potažmo v celém Turecku) neskutečným tempem, v současné době je rozestavěných hned několik úseků metra a pokračování projektu Marmaray, což není nic jiného než tunel pod Bosporem a navazující tratě. I díky této stavební horečce bylo nyní dostat se na Taksim mnohem jednoduší, než tenkrát v listopadu 2012. V podstatě jsem dojel linkou metra M1 na konečnou Yenikapi a tam přestoupil na linku M2.
2 metro.JPG
2 metro.JPG (101.16 KiB) Zobrazeno 7212 x

Obrovské dosud nevyužité prostory a nástupiště mnohem delší, než jaké tu momentálně jezdí vlaky, dávají tušit, že do budoucna se tu počítá s mnohem větším rozsahem dopravy než teď. No a stanice Halic, nově vybudovaná na mostě přímo v centru Zlatého rohu, ta mně doslova dostala.
3 Galatský most.JPG
3 Galatský most.JPG (81.05 KiB) Zobrazeno 7212 x

Taksim je asi takový středobod celého Turecka. Tenkrát v listopadu to byl i obrovský dopravní uzel, náměstí bylo plné autobusů jezdící doslova do všech stran a celé to bylo takové živé. Nyní autobusy poslali kam si pod zem, živost náměstí jaksi zůstala. Jen ta nevyužitá betonová plocha v místech, kde by člověk čekal spíš dlažbu, působí tak nějak divně.
4 náměstí Taksim.JPG
4 náměstí Taksim.JPG (76.86 KiB) Zobrazeno 7212 x

S pomocí dispečera místních taxikářů, (který mně tam odmítá odvézt, s tím, že je to kousek) nacházím v jedné z bočních uliček hotel Ex Istanbul House, kde mám v malém jednolůžkovém pokoji zařízené ubytování. Opět rychlá hygiena a pak vzhůru do víru velkoměsta, jež v případě Istanbulu není jen pouhou frází.
5 skromné ubytování.JPG
5 skromné ubytování.JPG (51.47 KiB) Zobrazeno 7212 x

6 boční ulička.JPG
6 boční ulička.JPG (99.09 KiB) Zobrazeno 7212 x

Snažím se střídat atrakce „šotoušské“ a atrakce „turistické“. Když mi Aleš píše, abych se šel podívat na Galatskou věž, s radostí mu odepisuju, že na ní čekám zrovna frontu.
7 Galatská věž.JPG
7 Galatská věž.JPG (94.6 KiB) Zobrazeno 7212 x

Na vrcholu pak potkávám skupinu krajanů a vychutnávám si jejich překvapení, když je česky prosím, aby mi uvolnili cestu.
8 výhled z věže.JPG
8 výhled z věže.JPG (80.61 KiB) Zobrazeno 7212 x

9 istanbulská panoramata.JPG
9 istanbulská panoramata.JPG (118.46 KiB) Zobrazeno 7212 x

Za velmi pomalu klesající teploty pokračuju v cestě. Rychle vyzkoušet Tünel, malou podzemní lanovku, která letos slaví 140 let od zahájení provozu a jež Turci poněkud eufemisticky považují za „2. nejstarší metro světa.“
10 Tünel.JPG
10 Tünel.JPG (97.48 KiB) Zobrazeno 7212 x

Nějak nemám sílu sledovat, u které mešity zrovna jsem, přebíhám Galatský most a kopírujíc koleje tramvajové tratě mířím k čtvrti bazarů a dalších mešit.
11 další mešita.JPG
11 další mešita.JPG (57.92 KiB) Zobrazeno 7212 x

12 lodě na Bosporu.JPG
12 lodě na Bosporu.JPG (92.4 KiB) Zobrazeno 7212 x

13.JPG
13.JPG (88.74 KiB) Zobrazeno 7212 x

14.JPG
14.JPG (89.35 KiB) Zobrazeno 7212 x

Pak vracím se na nádraží Sirkeci, kde kdysi končíval slavný Orient Expres. Dnes je tam i jedna ze zastávek projektu Marmaray. Cesta na podzemní stanici je neskutečně dlouhá, prý ten tunel je jeden z nejhlouběji položených na světě. No, dlouhá cesta na jeho stanici mně o tom přesvědčuje.
15 nádraží Sirkeci.JPG
15 nádraží Sirkeci.JPG (65.08 KiB) Zobrazeno 7212 x

16 vzhůru pod Bospor.JPG
16 vzhůru pod Bospor.JPG (89.48 KiB) Zobrazeno 7212 x

Cvak a jsem na druhé straně Bosporu i v jiném světadíle. Jednu stanici metrem a jsem v Kadiköy. Původně jsem chtěl využít místní tramvajovou trať, ale když vidím, jak do lodí v místním přístavu lidé nastupují přes turnikety a k placení jízdného používají Istanbulkart a loď je tedy součástí MHD, neváhám ani chvilku. Vlastně jsem sám zvědav, kam mně ta loď doveze, ale plavbu přes Bospor si neskutečně užívám.
17 vzhůru přes Bospor.JPG
17 vzhůru přes Bospor.JPG (84.9 KiB) Zobrazeno 7212 x

18 na Bosporu.JPG
18 na Bosporu.JPG (95.74 KiB) Zobrazeno 7212 x

19 stanice metra Halic.JPG
19 stanice metra Halic.JPG (72.07 KiB) Zobrazeno 7212 x

Nakonec podplouváme pod Galatským mostem a končíme v Eminönu. Už je tma, rychle dávám večeři v jedné z místních restaurací a pak se nechávám MHD odvézt do hotelu.
20 večeře.JPG
20 večeře.JPG (87.56 KiB) Zobrazeno 7212 x

Trochu mně zlobí zarůstající palec na noze, ale na to teď nějak není čas.

**

Venku bylo teplo a slunečno, a já musel pomalu domů. Město, jež nikdy nespí, si nyní vybíralo svůj oddechový čas a já v podzemí náměstí Taksim hledal místo, odkud odjíždí autobus na letiště Sabiha Gökcen, odkud jsem se měl odpoledne vrátit do Prahy. Nějak se mi tam dole nelíbilo, sice silnice, kde čas od času přijel nějaký autobus, ale absolutně žádné značení, hledat tady nějakou konkrétní linku, asi se zcela ztratím. Už jsem toho měl docela dost, zarůstající nehet se hlásil o slovo a já po náměstí chodil jak k***t. Nakonec když ne v podzemí, zkusím to nahoře. Myšlenka to byla správná a po menším hledání mně konečně místní nasměrovali na místo, odkud jezdí Havatas shuttle na Sabihu.
Bylo ještě trochu času, tak jsem opět vydal do města. Chtěl jsem toho ještě tolik vidět, ale nějak jsem nestíhal. Vlastně celé ráno byl o vnitřním boji mezi touhou to zabalit a jet už radši na letiště a touhou ještě něco vidět. Touhu číslo 2 mohutně podporoval ještě poměrně vysoký kredit na Istanbulkart, který, jelikož je karta prý nevratná, by v případě jeho nedočerpání propadl. Tak jsem se svezl ještě pár stanic metrem a pak linkou místního metrobusu. Líbilo se mi, že když metrobus, tak pořádný a se vším všudy. Což v tomhle případě znamenaly vyhrazené a hlavně nízkým plotem od ostatního provozu oddělené pruhy jen pro něj.
21 zastávka metrobusů.JPG
21 zastávka metrobusů.JPG (102.38 KiB) Zobrazeno 7212 x

Dojel jsem na jednu zastávku, v jejíž blízkosti se měla nacházet kabinová lanovka. Nic jsem neviděl, vzdal jsem to. Pár stanic tramvají a v zácpě si říkám, zda něco neriskuju, zda za tuhle touhu „ještě něco vidět“ nezaplatím uletělým letadlem.
Ještě znova přes Galatský most a tím minimetrem zvaným Tünel a úplně posledním kolejovým dopravním prostředkem, který jsem v Istanbulu využil, byla historická tramvaj z Tünelu na Taksim.
22 historická tramvaj.JPG
22 historická tramvaj.JPG (81.25 KiB) Zobrazeno 7212 x

23 uvnitř tramvaje.JPG
23 uvnitř tramvaje.JPG (108.89 KiB) Zobrazeno 7212 x

Vedle výchozí stanice Havatas Shutle je díra. Obrovská, neskutečná, snad několik kilometrů čtverečních (nebo krychlových) velká díra. Desítky, možná stovky domů zde byly zbourány a stavaři pomalu tenhle závan dávnověku přeměňují v moderní čtvrt. Podobných „velkých děr“ jsem v Istanbulu a zejména v okolí Taksimu, viděl spoustu.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Pegasem domů
Tři hodiny před odletem odjíždím autobusem z Taksimu.
1 bus na Sabihu.JPG
1 bus na Sabihu.JPG (114.42 KiB) Zobrazeno 7202 x

Jindy bývám touhle dobou už dávno na letišti. Jízdné stojí přijatelných 15 TRY. Já jen absolutně netuším, jak dlouho to tomu autobusu bude trvat.
Za začátku si opravdu nadávám, jaké jsem to hovado, autobus ztrácí drahocenné minuty v zácpách a já se bojím, že letadlo nestihnu. Až po přejetí Bosporského mostu do asijské části města se situace trochu uklidňuje, i když i tady sem tam uvízneme v koloně.
2 most přes Bospor.JPG
2 most přes Bospor.JPG (55.52 KiB) Zobrazeno 7202 x

Tak nějak si povědomě všímám, že turecký stavební boom zasáhl i asijskou část Istanbulu, spíše si však všímám hodinek. Dvě hodiny před odletem jsme ještě na cestě a já absolutně nemám představu, jak je to daleko.
Nakonec se drama nekoná, na letišti jsem asi hodinu a tři čtvrtě před odletem, bleskurychle se odbavuji v kiosku. Tak jako na letech z Tbilisi do Batumi a Trabzonu do Istanbulu mám i tady možnost odbavit si velké zavazadlo, i tady to ale odmítám. Celou cestu jsem zvládl s malým batůžkem a na jejím konci na tom nehodlám nic měnit.
3 odletová hala na SAW.JPG
3 odletová hala na SAW.JPG (100.04 KiB) Zobrazeno 7202 x

4 palubka z kiosku.JPG
4 palubka z kiosku.JPG (83.03 KiB) Zobrazeno 7202 x

Slyšel jsem o tomhle letišti hrůzostrašné zkazky, mně ale přijde jako úplně normální. Ano, fronta na pasovku byla poněkud deprimující, ale zažil jsem i horší. Mít míň času, tak asi zaplatím fast track.
„Kam letíte?“, ptá se mně pasovák.
„Letím domu,“ odpovídám mu trochu s úlevou.
5 tranzit.jpg
5 tranzit.jpg (97.56 KiB) Zobrazeno 7202 x

6 naše letadlo.JPG
6 naše letadlo.JPG (88.93 KiB) Zobrazeno 7202 x


14. 5. 2015; PC 453 SAW-PRG
B738 TC-CPD
12:40-14:30
(reálně 12:48-14:09)
LF: 80%

Odlet více méně na čas, letadlo sice slušně zaplněné, ale jakousi záhadou jsou řady 7-11 úplně prázdné. Mně kiosek přidělil místo o pár řad dál a do uličky, tak se pochopitelně ptám jednoho ze stevardů, zda si tam můžu přesednout.
„Až po startu,“ dostává se mi odpovědi. Jedna paní se neptá a sedá si tam rovnou. Já jí následuju, jakmile se vypne světlo požadující zapnuté pásy.
7 trasa letu.jpg
7 trasa letu.jpg (62.32 KiB) Zobrazeno 7202 x

Ještě stíhám poslední břehy turecké části Asie a zanedlouho už vidím turecké pobřeží.
8 Asie (Turecko).JPG
8 Asie (Turecko).JPG (56.01 KiB) Zobrazeno 7202 x

9 Evropa (Bulharsko).JPG
9 Evropa (Bulharsko).JPG (67.31 KiB) Zobrazeno 7202 x

10 sedačky.JPG
10 sedačky.JPG (57 KiB) Zobrazeno 7202 x

11 interiér.JPG
11 interiér.JPG (83.16 KiB) Zobrazeno 7202 x

12 airshow.JPG
12 airshow.JPG (75.34 KiB) Zobrazeno 7202 x

V tomhle letadle se mi líbí. Je to sice low-cost, ale řekl bych „vyšší kvality.“ Airshow, hodně místa na nohy, a když si za poslední turecké liry objednávám bagetu, je mnohem větší, než jakou bych podle obrázku v katalogu čekal.
13 placené občerstvení.JPG
13 placené občerstvení.JPG (71.75 KiB) Zobrazeno 7202 x

V předních řadách zahalené arabské rodinky, jinak asi mezi cestujícími mix Čechů, Turků a pár dalších národností.
14 kdesi cestou.JPG
14 kdesi cestou.JPG (53.51 KiB) Zobrazeno 7202 x

Snad tahle linka vydrží, aerolinka je to rozhodně sympatická. Přistáváme s dvacetiminutovým předstihem na stojáku číslo 2. Je tu trochu chladněji než v Turecku, ale nikterak mi to nevadí.
15 po přistání.JPG
15 po přistání.JPG (77.51 KiB) Zobrazeno 7202 x

Mám za sebou velké dobrodružství a vrátil jsem se z něj živý a relativně zdravý. Děkuji všem za přečtení tohoto trip reportu a uživatelům Alesesl a Lucx s realizací tohoto výletu.
Kompletní komentované album je možné nalézt zde: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 376adc0aab

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od dider »

Paráda! :clap: Krásná kombinace letecké části a turistické části cesty. Líbí se mi i tvůj cestovatelský styl :thumbup:

Asi se budu opakovat, ale Gruzie mě opravdu láká (možná i díky trip reportům tady) - jen toho času na volnočasové létáni aby bylo víc.

Dík!

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

dider píše:Paráda! :clap: Krásná kombinace letecké části a turistické části cesty. Líbí se mi i tvůj cestovatelský styl :thumbup:

Asi se budu opakovat, ale Gruzie mě opravdu láká (možná i díky trip reportům tady) - jen toho času na volnočasové létáni aby bylo víc.

Dík!


Díky moc za pochvalu. Gruzie je opravdu krásná a v pozitivním slova smyslu zajímavá země. A to jsem viděl jen zlomek z ní, třeba lanovkový ráj zvaný Čiatura mně velmi lákal, ale nebyl na to čas. A nepršet, určitě si projdu Batumi. Ale alespoň mám důvod se sem někdy v budoucnu vrátit.

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Zoltan »

Super! Obdivuji tvou odvahu se takhle vydat. Já mám na Istanbul horší vzpomínky, které převážně je udělali místní: neustále natažené ruce, všudypřítomná šmelina a pokusy o okradení. Pak je člověk pořád ve střehu a neužije si to tolik

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

Zoltan píše:Super! Obdivuji tvou odvahu se takhle vydat. Já mám na Istanbul horší vzpomínky, které převážně je udělali místní: neustále natažené ruce, všudypřítomná šmelina a pokusy o okradení. Pak je člověk pořád ve střehu a neužije si to tolik


Myslím, že na tomhle výletu nic odvážného není, zvládl by to asi každý. Navíc jsem věděl, že kdybych se někde ztratil, tak to dá vždycky vyřešit taxikem, které jsou na naše poměry v Gruzii a Arménií velmi levné (v Turecku už tolik ne).

Turecko (a Istanbul zvláště) mi pak po těch pár dnech v Gruzii a Arménii přišlo jako velmi vyspělé, svobodné a k turistům velmi přátelské (byť i vůči Tbilisi v tomto ohledu nemůžu říct špatné slovo). Nějaké šmeliny nebo pokusu o okradení jsem si tam nevšiml, natažené ruce jsem potkával hlavně v těch dvou kavkazských zemích, ale nedělalo mi problém je odmítat.

misob
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 121
Registrován: 21. 03. 2015, 00:30
Oblíbené typy letadel: CR7, E170
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od misob »

Super TR :) Skoda, ze si nestihol to Batumi, mam tam kamosa a ked som videl fotky bulvarov a hotelov vznikajucich na pobrezi, tak som neveril vlastnym ociam. snad sa tam v horizonte 2 rokov podivam :)

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Tony Smoke »

Ako sme si uz zvykli, super TR z "exotickej" destinacie :thumbup:
Obdivujem tvoju odvahu sa na taketo cesty vydavat osamote, tesim sa na dalsie cestovatelske zazitky!

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Gruzií, Arménií i Tureckem

Příspěvek od Lkprak »

misob píše:Super TR :) Skoda, ze si nestihol to Batumi, mam tam kamosa a ked som videl fotky bulvarov a hotelov vznikajucich na pobrezi, tak som neveril vlastnym ociam. snad sa tam v horizonte 2 rokov podivam :)


To Batumi byla taková přestupní stanice směrem do Turecka. Prapůvodní plán byl zjistit, kdy jede nějaký autobus do toho Trabzonu (údaje o jejich počtu se rozcházely) a pak si projít město. Bohužel v tom dešti jsem nějak neměl náladu ani sílu si ho projít, takže když mi řekli, že první autobus/maršutka jede už za dvacet minut, neváhal jsem a skočil jsem do ní. Je to sice škoda, ale možná lepší, než v tom dešti potom nastydnout.


Odpovědět