pepa007 píše:Karel_x píše:HighFlyer píše:Spravny argument. Navic, pokud aerolinka tak brutalne orientovana na ziskovost, jako Wizz Air, provozuje nejakou linku 6 roku (EIN) nebo 7 roku (LTN), tak je chucpe prijit a tvrdit, ze jim to nevydelava. Pokud by to byla pravda, tak by to zavreli hned po roce, roce a pul...
...Take se dobre bavim pri predstave, ze by JMK tech 400 tis. eur zacaloval, co by nasledovalo...
To přece nikdo nezpochybňuje, že LCC jsou pijavice. Ostatně Sorina Maria na to má, vzhledem ke svému transylvánskému původu, zvláštní kvalifikaci.
Spíš si myslím, že se mělo zkusit nabídnout, že Brno je ochotno pustit třeba i něco víc, ale chce za to další linky. Nevím, jak to bylo postavené interně ve WZZ, co přesně tím sledovali, jakou díru v rozpočtu lepili. Možná, že tento rok jim moc finančně nevyšel, tak dolovali peníze, kde se dá. V BTS možná dotaci na rozlétání dostali, a pokud by Brno něco nabídlo, třeba by na to slyšeli.
Možná by takové vyjednávání nikam nevedlo, nevím, ale za zkoušku to stálo. Rozhodně se však profík s obchodními partnery, se kterými bude muset v budoucnu zase jednat, nerozchází tolik ve zlém.
Tady souhlasím s Karlem a nesouhlasím že "Wizz by měl ukázat kalkulaci protože po kraji chce 400k".
Podívejte se na to z pohledu Wizzu, postupovali byste přesně stejně - Wizz nabízí nějakou službu a nějakou cenu za ni. Wizzu je v podstatě úplně u zadele jaký je rozpočtový určení těch peněz co dostane, a Wizz hlavně logicky asi nechce být v pozici žadatele a příjemce nějaké "dotace" a zabývat se veškerou byrokracií kolem toho (včetně zveřejňování kalkulací). Takže efektivně žadatelem a příjemcem o tu dotaci je vlastně kraj, kterej chce prachy na to, aby mohl rozlítat nějaký linky.
My samozřejmě nevíme co přesně ukazujou interní čísla ve Wizzu. Je klidně možný že si kluci a holky tam řekli hele lítáme to 7 let, průměrnej výnos stagnuje nebo dokonce klesá, náklady na piloty rostou, splátky za nový letadla rostou, máme objednanou haldu A321 ceo i neo, který mají o 30% větší kapacitu,... pojďme se podívat který destinace nám nejvíc rostou a buďto nám v Brně dají víc napřímo, anebo pojďme zkusit z EIN a LTN rozlítat třeba nějakej Tel Aviv nebo Marakéš kde nám to roste hodně.
Pokud jednám z pozice výrazně slabšího, což se zdá být případ Brna, tak občas jediná leverage kterou mám je, že můžu kdykoliv vstát od stolu a odejít. Což možná mohl být tento případ. A protistrana někdy cukne. Jenže tady indicie nasvědčujou něčemu jinýmu. Pokud někdo zruší najednou dvě zavedený linky 6 a 7 let, tak pro to už musí mít vážnej důvod. Výkřiky do médií o "vydírání" jsou hloupý a neprofesionální a je to nejspíš jen populistický divadlo pro voliče jak zamaskovat vlastní neschopnost. A velkohubých řečí o 5 nových linkách jsme už slyšeli z Brna a z Ostravy tolik, že to už nikdo nemůže brát vážně.
P.S. ví někdo kolik Wizz dostával doteď?
Souhlasím, že v situaci soukromník-soukromník by neměl WizzAir důvod poskytovat nějakou kalkulaci, když mi nabídne nějaký produkt, který se mi líbí, a jsem ochotný jako soukromník za něj zaplatit. Ale:
Vidím rozdíl mezi utrácením soukromých a veřejných peněz, tedy že vidím smysl v tom, že zprostředkovatel veřejných peněz chce, dejme tomu "v zájmu občanů" vědět, za co ty peníze dává (a ne, za to, že sem bude někdo létat, není dostatečná odpověď). Mimochodem nechával jsem si teď zpracovávat soukromě kalkulaci na domek, a i mě, jako soukromníka, zajímal rozpis nákladů. Kraj, jako někoho, kdo za linku dává peníze, musí z podstaty věci zajímat dokonce i nějaký příjmový plán dopravce, protože když ten není poskytnut, jakou má Kraj jako investor garanci, že dopravce si nebude jen lepit svou nezodpovědnou cenovou politiku a za rok přijde s tím, že "hele, nám to nestačí, dejte nám víc". Není problém dát 400 000 EUR, problémem je to, že WizzAir vám za to stejně negarantuje, že za 2 roky si neřekne o dvojnásobek. Upozorním, že linka do Mnichova se přece taky nefinancuje jen tak, že si dopravce řekne, že chce XY, protože je ztrátový. Je tam prostě business-case, který nějak predikuje vývoj příjmů a výdajů (a počítá s postupným snižováním ztráty, ne s postupným zvyšováním nedokázané ztráty, jako u WizzAiru) - to je podle mě normální.
Pozn.: Ano, chápu, že já se na to dívám jako na investici s nějakým dlouhodobým plánem, a vy čistě jako na službu, kterou letecká společnost nabízí kraji, ale pokud vím, tak i na jiné služby, které stojí tolik peněz daňových poplatníků, se dělají výběrová řízení na to, kdo nabídne míň, nerozdávají se na to peníze jen tak, že si o ně někdo řekne, bez jakýchkoli podkladů