Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Odpovědět
pavelj
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 12. 08. 2017, 20:21
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od pavelj »

Koupák nejsem, vody se bojím, ale tři dny na Tenerife uprostřed ledna se zdály být dobrý nápad a příležitost se na chvíli trochu ohřát. Tak jsem uvažoval, když jsem na webu Eurowings viděl letenky v termínu 17. – 20. 1. za 79 EUR jedním směrem. Koupeno, hotel objednán a plán byl na světě.

Jenže asi o necelý měsíc později přišel e-mail, že let VIE-TFS je zrušen a že si můžu nechat vrátit peníze, a to buď pouze za zrušený let, nebo i za zpáteční. Nedalo moc práce zjistit, že možným řešením by bylo koupit si jednosměrnou letenku s Iberií přes Madrid a zpět se vrátit původně koupeným letem Eurowings. A tak se taky stalo, takže konečná podoba cesty nakonec byla VIE-MAD-TFS-VIE.

VIE-MAD
Odlet do Madridu byl plánován na 7.20, takže ideální příležitost vyzkoušet relativně nový hotel Moxxy na letišti ve Vídni. Za noc bylo možné částečně zaplatit mílemi z Miles and More, což potěšilo. Hotel patřící do skupiny Mariott stojí v rohu parkoviště C a je snadno pěšky dostupný z terminálů. Součástí není klasická restaurace, takže na večeři je nutno buď zajít na letiště, nebo si dát něco z hotelového snack baru. Pokoj orientovaný na parkoviště byl tichý a příjemný, i když bez výhledu na letadla. Jedinou výjimkou bylo večerní přistání B777 Emirates.

Brzy ráno jsem přešel do terminálu 1 a po snídani a krátkém čekání kolem sedmé začal boarding. To vypadalo nadějně – při 50 minutách na přestup v Madridu včasný odlet potěší. Navíc to byl samozřejmě první let toho dne pro toto letadlo, které přenocovalo ve Vídni, takže zpoždění z důvodu pozdního příletu z předchozího letu nehrozilo. Jaké však bylo překvapení, zklamání a u mnohých cestujících přímo zděšení, když kapitán okolo půl osmé ohlásil, že z důvodu mlhy v Madridu bude let opožděn o 50 minut. Ověřil jsem, zda jsou ten den nějaké pozdější lety MAD-TFS. Nejsou. Ten můj byl jediný, pouze na severní letiště se letělo ještě dvakrát odpoledne. Letušky sice cestující do stejné destinace uklidňovaly, že letů je víc a poletí v pohodě dalším, ale byla to buď neznalost nebo záměrná lež.

Boarding Madrid
Boarding Madrid

Jediná naděje tedy byla, že podobně dopadne na příletu i předchozí let daného letadla, které pak pokračuje MAD-TFS. Zpoždění by na sebe hezky navázala a všichni by byli spokojení. Tak se taky stalo, i když nutno ještě dodat několik bodů k samotnému letu. Předně Iberia je, jak by řekl třeba čočík, sardinkárna. Ten dojem byl patrný na první pohled a následně i ověřen online. Parametr seat pitch je podle informací z webu (https://www.seatguru.com/airlines/Iberia/information.php) 28 palců. To je méně než u kdejakého lowcostu typu, nechoďme daleko, Eurowings. A opravdu těch pár palců člověk hodně pocítí. Navíc na sedadle přede mnou vůbec nebyla síťka na uložení drobných předmětů. Už se tam asi nevešla. Let samotný byl kromě toho navíc často ozvláštněn turbulencemi, při kterých piloti vždy zahnali letušky i cestující na místa rozsvícením „připoutejte se“. Zahnání letušek je vyrušilo od palubního servisu, který je v celém rozsahu placený. Kromě sardinkové konfigurace je tedy Iberia ještě i hladolet. Dostalo se nám navíc informace, že sendviče nejsou. Letadlo nocovalo ve Vídni a zásoby se nedoplňují, takže smůla. Dal jsem si tedy muffin a něco k pití.

Blížili jsme se k Madridu a mlha nikde v dohledu. Těžko říct, kdy se rozptýlila. Možná se jen Iberii nechtělo pálit palivo na vyčkávacím obrazci, a tak se preventivně vyčkávalo na zemi ve Vídni. Po přistání letušky začaly hlásit, odkud letí další lety. Gate pro let do TFS uveden nebyl. Na dotaz zvědavé spolucestující bylo odpovězeno, že Iberia si myslí, že to stejně nestihneme, tak gate nehlásíme. Prý to ale můžeme zkusit. Starší paní se tvářila docela nešťastně, a tak ji letuška poradila, že jestli umí rychle běhat, bude to třeba v pořádku.

Hned po přistání vypínám letový režim a přichází SMS s informací o gate. O čtyři minuty později další SMS stejného druhu, avšak s jiným gate. Tak tedy považuji poslední doručenou za platnou a snažím se mírně předbíhat v nástupním mostu. V terminálu stála osoba a měla na papíru číslo letu do TFS. Tak jsem k ní přišel, potvrdila gate z pozdější SMS a ukázala směr. Naštěstí to nebylo daleko. V podstatě pár kroků. A na displeji čas odletu o půl hodiny později než bylo plánováno. Naštěstí tedy předpoklad navazujících zpoždění vyšel, ať už z důvodu mlhy nebo nějakého jiného.

MAD terminal 4
MAD terminal 4


Gate každou chvíli jinak
Gate každou chvíli jinak
03.jpg (30.77 KiB) Zobrazeno 4383 x

MAD-TFS
Kdo by čekal organizovanou frontu seřazenou podle skupin, ten by se nedočkal. Koupáci se shlukli kolem vstupu do nástupního mostu a chtěli nastoupit všichni najednou, aby jim to náhodou neuletělo. Do toho bylo nutno vytvořit uličku pro výstup cestujících po předchozím příletu. Postupně se nástup podařil, i když respektování hlášených skupin trochu pokulhávalo – zčásti možná z důvodu obecné neochoty poslouchat a respektovat pokyny, zčásti možná z důvodů jazykových. S klidem, že není kam spěchat, jsem nakonec taky nastoupil a usadil se na sardinkovém místě 24A. Vedle sedící cestující měl na palubní vstupence 24E, ale asi se mu zalíbilo 24B a s původním držitelem tohoto místa se nějak domluvili. Však o co jde, maňana.

Po vzletu z MAD
Po vzletu z MAD

Palubní servis byl stejný jako na letu VIE-MAD, pouze s tím rozdílem, že byly i tousty. Dokonce na dotaz, zda chci toust ohřát, jsem se po chvíli dočkat teplé svačiny. Celý koncept placeného občerstvení s rádoby širokou nabídkou produktů je takový nějaký divný. Letušky postupují velmi pomalu a neefektivně, protože ve vozíku nemohou mít dost od všeho, takže podle objednávek cestujících neustále odbíhají dozadu pro jídlo, mezitím vyřizují placení, vracení drobných, transakce kartou… Asi to má smysl z pohledu businessu. Z pohledu praktického mi přišel lepší koncept provozovaný třeba Nikki / Air Berlin. Sendvič se šunkou nebo sýrem zdarma pro každého a nic víc. Pití dle výběru, také zdarma. Žádný 10stránkový jídelní lístek, z nějž stejně polovina chybí, protože byla sežrána předchozími cestujícími.

Let jinak ničím zajímavý nebyl. Z důvodu nepohodlného sezení jsem si hlavně přál brzký konec. Ostrov jsme obletěli a z místa na levé straně letadla bylo proto možné vidět horu Mt. Teide, což je nejvyšší hora Španělska. Na vrcholku bývá v zimě i sníh – hora má 3718 m. Nahoru se dá jet na výlet, ale když člověk chce v lednu za teplem, není to úplně to pravé. Přistáli jsme se zpožděním 20 minut, takže celkově přeprava dopadla vlastně nakonec docela dobře. Až na obavy o stihnutí přestupu a nepohodlné sezení.

VIE-TFS včas
VIE-TFS včas
06.jpg (50.7 KiB) Zobrazeno 4383 x

TFS – VIE
Eurowings standardně nabízí online odbavení 72 hodin před odletem. Nejprve jsem to zkusil z mobilní aplikace, ale ta vrátila informaci, že pro tento let není OLCI možný. Mezitím však přišel e-mail, že je k dispozici webové odbavení. To jsem taky provedl, vybral místo 24D a palubní vstupenka se následně přenesla i do mobilní aplikace, takže nebylo nutné nic tisknout. Letadlo startovalo v 6.00 z Vídně a mělo přistát v 10.00 na Tenerife. Před snídaní jsem ověřil, že opravdu letí a že by mělo i včas přiletět.

Tenerife
Tenerife

Měl jsem jen kabinové zavazadlo a palubní vstupenku v mobilu, takže rovnou bezpečnost a čekání na vypsání gate. Okolo půl jedenácté začal boarding. Probíhal na rozdíl od Madridu poměrně organizovaně – přece jen rakouští koupáci jsou asi trochu víc pořádkumilovní. Do skupiny proniklo i několik českých, kteří se do letadla zjevně velmi těšili a tlačili se, aby se neodletělo bez nich. Takže nechat předběhnout, ať mají radost, dalšího komentáře netřeba.

Internet nebude
Internet nebude
08.jpg (47.8 KiB) Zobrazeno 4383 x

Odlety z TFS
Odlety z TFS

Poloha letadla
Poloha letadla
09.jpg (43.24 KiB) Zobrazeno 4383 x

Občerstvení
Občerstvení

Koupáci letí do Vídně
Koupáci letí do Vídně

Sedělo se dobře. Jak si najednou člověk váží pár centimetrů navíc. Krátce po 11 jsme odstartovali a podle hlášení měl let trvat pět hodin. Eurowings nabízí palubní zábavu v podobě portálu, ke kterému se každý může připojit přes wifi z telefonu nebo notebooku. Připojení k internetu k dispozici nebylo. Jediné, co jsem v průběhu letu několikrát otevřel, byla mapa s aktuálními informacemi k letu a polohou letadla. Palubní servis byl placený a s mnohastránkovým jídelním lístkem, z nějž některé položky, např. sendviče, nebyly k dispozici. Něco malého jsem si objednal a zbytek doplnil vodou z vlastních zásob, nakoupených v automatu na letišti. Let uběhl docela rychle a příjemně. Několik minut po 17. hod jsme přistáli ve Vídni. Najednou zase sníh a zima…

Shrnutí
Výlet potvrdil mou slabost pro dopravce z německy mluvících zemí. Na Lufthansu nedám dopustit, s Niki / Air Berlin jsem létal rád a hodně. Podobně Austrian a Swiss. Eurowings taky, jak se zdá, nebude špatná volba, i když letů nebylo zatím moc. Napravím to v březnu, kdy EW bude zavádět do flotily A340-300 (ex-Lufthansa) a bude na krátkých letech po Evropě školit posádky. Konkrétně bude možno letět VIE-DUS-PMI a zpět ve wide-body, což se nepoštěstí každý den. Letenky jsou už koupené :-)

Co je horší, na říjen mám koupenou letenku BCN-BOS-BCN. Vzhledem k ceně bych i menší nepohodlí přehlédl, i tak je ale otázka, zda v A330 Iberie je situace podobně špatná jako v letadlech na krátké lety. Možná přece jen pro jistotu připlatím za exit-row. 8 hodin v sardinkové konfiguraci bych zažít nechtěl.


jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od jencik »

Neviem ci som mal stastie, ale minuly rok som tiez letel VIE-MAD-VIE a letela to A321 a v nej bolo miesta na nohy dost. Na druhej strane sme ale museli busom do terminalu

MarcosFT
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 709
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od MarcosFT »

Po různých avgeek skupinách na fb koluje informace, že se evropské lety s A340 neuskuteční.

Z Barcelony s Level ti přeji hodně štěstí.

Report jinak hezky, díky. Mám rad, když aerolinky mají takhle přes Wi-Fi nějakou zábavu, než když není vůbec co dělat.

pavelj
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 12. 08. 2017, 20:21
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od pavelj »

A340 těžko říct. EW na webu píše B737, ale třeba Hipmunk nebo ITA hlásí A343. Nějak to dopadne...

Level z Barcelony je problém? Rád se nechám poučit, případně se dozvím, proč raději ne. Na letence je LEVEL operated by Iberia, takže jsem si říkal, že to bude nějakou A330 IB, ale jistě nevím nic. Linka BCN-BOS ještě nelítá, tak není historie.

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1251
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od Orus-x »

Pěkný trip report. Ta IB po Evropě je skutečně produkt na pokraji neuvěřitelné mizérie. Level lítá zatím všechny lety na AOC Iberie, takže i A330, přestože jsou v barvách Level, jsou oficiálně vedené jako IB. Těším se na trip report z tohoto letu...cizí zkušenost vždycky potěší, než člověk koupí kočku v pytli :)


Tomas28
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 04. 2010, 14:50
Oblíbené typy letadel: A320, A321, B77W, A380
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od Tomas28 »

Orus-x píše:Pěkný trip report. Ta IB po Evropě je skutečně produkt na pokraji neuvěřitelné mizérie. Level lítá zatím všechny lety na AOC Iberie, takže i A330, přestože jsou v barvách Level, jsou oficiálně vedené jako IB. Těším se na trip report z tohoto letu...cizí zkušenost vždycky potěší, než člověk koupí kočku v pytli :)


Ja letel s LEVELem v zari 2017 na trase BCN-OAK. Před odletem jsem měl obavy, jak přežiju 13,5h v lowcostu, ale musím říct, že to byl jeden z těch lepších longhaulů, co jsem zažil. Nástup probíhal mostem. Měli jsme sedadlo 38JK. Už při vchodu bylo letadlo cítit novotou. Mám 182cm a místa na nohy bylo překvapivě celkem dost, takže žádná sardinkárna, jako na letech po Evropě s FR/W6/VY/IB. Ve srovnání s EK tam pár cm chybělo, ale nebylo to nějak extra znát. Jídlo a pití jsme si nakoupili ještě na letišti, ale i nabídka na palubě nebyla vůbec špatná. Jen placení a objednávání přes IFE obrazovku je něco, co se jim moc nepovedlo. Když si chtěl člověk něco koupit, tak stačilo odchytit stewarda nebo zajít do zadní galley. Tam byla během letu nachystaná i lahev vody a kelímky (zdarma). IFE má slušný výběr filmů, jen chybí podrobnější flight info včetně mapy. Odlet byl na čas, přistání dokonce o pár minut dříve. Když to srovnám se zpátečním letem OAK-ARN s Norkem B788, tak u mě jednoznačně vede LEVEL.

pavelj
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 12. 08. 2017, 20:21
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od pavelj »

Díky Tomas28 za informace k Levelu. Snad to nebude tak zlé. Věřím, že to přežiju a report napíšu :-)

simon1
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 38
Registrován: 14. 06. 2010, 19:03
Stav: Offline

Re: Sardinkový hladolet - Iberia VIE-MAD-TFS. Poté Eurowings TFS-VIE

Příspěvek od simon1 »

pavelj píše:Díky Tomas28 za informace k Levelu. Snad to nebude tak zlé. Věřím, že to přežiju a report napíšu :-)



Také mohu potvrdit pozitivní zkušenost s LEVELem. IFE překvapilo svojí nabídkou. Absenci občerstvení a odbaveného zavazadla hravě kompenzuje nízká cena. V rámci long haul low cost dopravců mohu srovnat pouze s Cebu Pacific, které je na tom kvalitativně mnohem hůř.


Odpovědět