jvoj píše:Dovolím si nabídnout trošku odlišnou perspektivu.
Identifikoval bych několik skupin cestujících, kteří by mohli tuto linku využít.
a) Price non-sensible Business pax (High yield)
b) Price sensible Business pax (Meddium yield)
c) German tourist (Meddium yield)
d) Czech tourist (Low yield)
e) Students (Low yield)
f) Families (Low yield)
2 poznamky:
[*]u bodu a) a b) zrejme myslis
sensitive. Sensible je rozumny, sensitive je citlivy.
[*][*]Pokud by nekdo chtel namitat, ze je rozumne byt citlivy na cenu, nelze s tim zcela souhlasit.
[*]kategorii f) bych nahradil za obecne uzivane oznaceni "VFR" = Visiting Friends and Relatives = funguje obousmerne, letaji na navstevu, ale jen kdyz to je levne.
jvoj píše:- Provozní model linky, co do letového řádu a ceny, je dnes uzpůsoben z velké části pro skupinu A, z menší části pro skupiny B a C, podle toho také vypadá profil cestujícího na lince (podle skupin cca. 75%/15%/5%/1%/1%/2%). Vývoj load-factoru, respektive jeho stagnace, naznačuje, že současný provozní model už naráží na své limity.
jako clen skupiny a) bych mel problem se spolehlivosti. Pak je otazka pomer a) a b) coz je nekdy tezke rozlisit, jinak souhlasim.
jvoj píše:- Celkový objem nevyužitého potenciálu toho high-yield modelu je odhadem 10% současné kapacity. Pro tyto lidi by bylo potřeba udělat buď neuvěřitelně masivní, nebo každému jednotlivci na míru šitou kampaň, tedy technicky či finančně dost náročná věc.
- Řešením pro vyšší load-factor je tedy:
1. Změna cenové politiky na transferových cenách od LH (osloví více lidí především ze skupiny B)
2. Drastické snížení cen flyBMI na BRQ-MUC (osloví více lidí především ze skupin B, C)
3. Vytvoření separátních produktů pro skupiny C, D, E, F
První dvě řešení jsou ale prakticky vyloučená, v LH údajně změnu policy pro C/S na BRQ-MUC někdo systematicky brzdí (podle mých informací, možná to není pravda), s tím tedy flyBMI nic neudělá, snížením vlastních p2p cen by si kanibalizovali yieldy současných pax, a natolik nejsou schopní snížit, aby to dávalo větší smysl pro skupiny D, E a F
Jestli fakt 1. nekdo v LH brzdi, tak to je klinec do rakve linky a je mi to lito.
jvoj píše:- Klíčem ke zvýšení load-factoru na lince je tedy možnost 3., která by ale vyžadovala větší flexibilitu revenue management týmu ve flyBMI.
Nejsem si jist, zda flexibilita revenue je to co staci...
Casto se opomina na tomhle foru situace s naklady obetovanych prilezitosti...
Ono totiz nestaci aby linka (v nejakem rezimu) vydelavala. Musi vydelavat vic nez nejaka jina linka.
To ted zazivame v KSC s W6, a to je mozna taky odpoved na to, proc BMI v BRQ funguje jak funguje.
jvoj píše:- V TOMTO MÍSTĚ SE TEDY POZASTAVÍM, A OKOMENTUJI VČEREJŠÍ AKCI:
Z předchozích poznámek vyplývá, že skupiny, které je potřeba teď u nás oslovit, jsou D, E, F. Těm byla tato akce určena. Ať tak či onak, pro flyBMI bude zisková skoro i přímo - nezávisle na tom, že k letenkám patřila i 10% sleva na letenku další, individuální výherci (kterých byla cca. polovina z celého počtu) s sebou v drtivé většině vezmou ještě jednoho, platícího cestujícího. Co se týče nákladů, které vzniknou tím, že v letadle je jeden člověk navíc (který by jím jinak neletěl), ty se na segmentu BRQ-MUC pohybují mezi +-25-35 EUR/ow (Pax charge + catering + additional fuel + distribution). Trošku mě zarazila "mírná" arogance některých diskutujících na tomto fóru, kteří snad mají pocit, jako by byli více tím, že mají na to koupit si letenku za 5K, ale nebudu dále široce komentovat, jen ke dvěma příspěvkům pozn.:
Jo, naklad na vyherce je treba 30 eur.
Co je ale vynos?
Rekneme ze je 30% sance, ze si koupi dalsi letenku jestli bude za 100 eur (tarif), nebo 10% sance jestli bude za 300 eur.
Financne receno, kupujes si za 30 eur + naklady na akci samotnou (rekneme dalsich 30 eur na vyherce), tedy 60 eur... vynos 10 eur.
Pripada ti to jako dobry napad?
To, ze chovani skupin d) a e) znechucuje cleny skupiny c) neni o tom, ze "jsou cosi vic" protoze si kupuji letenky za 200 EUR, to je o tom, ze BMI to proste vymyslela blbe.
jvoj píše:1. V názvu této akce bylo slovo HRA - když se na hřišti hráči perou o míč, také vám to přijde nedůstojné?
Golf je taky hra. Kdybych si rano pred turnajem vysel na hriste, a umistnil strategicky sve oznacene micky, abych mohl pripadne se tvarit treba ze ten muj micek nespad do jezirka, hele, je tady na brehu, to je hodne nedustojne.
Stejne tak je nedustojne chovani popsano od pozorovatelu.
jvoj píše:Zážitek jako tento může u zúčastněných vytvořit nějaký popud linku případně využít i jindy, či pokud se například přesunou do kategorie A, B, tak o ní budou vědět, atd. Sám patřím do kategorie E, linku do MUC a návazné lety jsem využil několikrát jako pax kategorie B, kdy mi letenky platila koncertní agentura. Zase - kdybych o lince a jejích možnostech nevěděl a neřekl jim o tom, kupovali by automaticky levnější lety z PRG/VIE. Jako člen kategorie E bych se soutěže o letenky taky rád kdykoli zúčastnil, nebýt tím, kdo je rozdává.
Povazuju se takhle za clena kategorii a) - c), a uznavam, ze vedomi o lince je dulezite (faktor "vzdycky jsem letel do Vidne a bral si auto" resp. kdysi davno v salonku v KSC "odsud se lita prime BGY? Proc ja blbej letim KSC-PRG-MXP?") - zamereni komunikacni kampane je proste nespravne.
jvoj píše:Pro spoustu lidí je tohle jediná příležitost, jak momentálně linku vyzkoušet. Má to ale být důvod, proč jim to neumožnit? Jak ukazuji v předchozím odstavci, může to mít pozitivní outcome do budoucna tímto zmíněným způsobem, či, jak ukážu po návratu k analytické části textu, to může mít v budoucnu dopad třeba jiným způsobem.
A ma to byt duvod jim to umoznit?
Aerolinie jsou byznys, ne charita. Za ty samy penize lze udelat cilenou akci na lidi co jsou v kategoriich a) - c) primo ted. Ne za 5-10 let a to jeste mozna.
jvoj píše:TEDY ZPĚT K ANALYTICKÝM POZNÁMKÁM:
- V dnešní době je na lince BRQ-MUC XY% sedadel neobsazených (řádově desítky procent). Výhodou pro úvahy o separátních produktech pro skupiny C-F je business charakter té linky, který nabízí celkem jasný představu a předvídatelnost toho, které segmenty během týdne budou obsazeny více než jiné
- Jak jsme si již řekli, tato neobsazená sedadla zůstanou neobsazená nadále, pokud je nějakým způsobem nenabídneme někomu za nižší (a tím myslím značně nižší) cenu. To ale zároveň musíme udělat takovým způsobem, aby stávající cestující nakupovali za stejné peníze jako doteď. Nejhůř se to dá vymyslet pro skupinu D, nejlépe naopak pro skupiny C a E.
- Skupinu C by bylo možné oslovit přes "balíčkové" zájezdy, kdy levnější ceny (řádově je má představa sleva o 20-40%) nabízené CK by byly podmíněné nákupem balíčku obsahujícího i ubytování, atd, mimo jiné to může být omezené na dny a lety nezajímavé pro skupiny A, B.
To je ale drahe na administraci... fakt je otazka, jestli se to vyplati.
jvoj píše:- Pro skupinu E je možné v systému vytvořit zcela jiné ceny (efektivní sleva dle mého řádově 40-60%) v závislosti na zadání Student ID. Včera večer jsme se o tom při večeři bavili, shodli jsme se na tom, že technicky by to mělo být možné, i s verifikací např. studentů brněnských vysokých škol (na které to třeba může být omezené), kteří mají myslím od loňského roku všechna svá ID data "uskladněna" v jedné, společné databázi - z té by systém flyBMI mohl čerpat.
Nebo proste publikovat mladeznicky tarif.
Otazka je, do jake miry je to dneska vubec obchodne a technicky mozne.
jvoj píše:- Podle mého by bylo možné podobně jako skupinu E oslovit i skupinu F, a to nabídnutím speciálních cen v případě zadání kombinace 2 dospělí + 1 (nebo více) dětí, v prvním kroku rezervace, apod., ale to je long shot.
To by bylo najednou no-show batolat
jvoj píše:- Pro skupinu D by model mohl být podobný, jako pro C, ovšem ta sleva by musela být někde na té úrovni, jako pro skupinu E.
To by slo do urcite miry - ale jen a pouze do urcite miry - udelat plosne znizenim tarifu ex CZ proti tarifum ex DE... ale nevim jak moc by se to vyplatilo.
jvoj píše:Bohužel tato řešení by ale vyžadovala větší akceschopnost revenue managementu flyBMI, který údajně nebyl schopný do dneška ani podat nabídku minimálně jedné cestovce v Brně, která měla o tvorbu balíčků do MUC zájem.
To je ovsem zas ostuda BMI.
jvoj píše:Každopádně, závěrem - vy, co se tady všemožně snažíte degradovat baťůžkáře a lidi "znající jen Ryanair" - nebyli jste snad taky původně baťůžkáři, ze kterých pak vyrostli řádní platící cestující? A neovlivnili by vás náhodou v té době takové lety, jako je ten z Brna do Mnichova, ve smyslu budoucích preferencí? Z vlastní zkušenosti vím, že mě ano - pokud mohu, aktivně žádám o nakupování letenek z Brna přes Mnichov, a to nejen kvůli patriotismu, ale opravdu kvůli tomu, že je to ta nejpohodlnější možná varianta, ať už kvůli absenci dojíždění do PRG/VIE, či kvůli kvalitě Mnichova jako letiště a jako přestupního bodu. I mezi lidmi ze skupin D, E, F se najdou tací, kteří to budou mít podobně.
a) snazi se tu nekdo degradovat batuzkare? Nevsim jsem si.
b) nebyl kazdy puvodne batuzkar. Ja at treba jsem LCC svou dobou k vyletum pouzival, za batuzkare se nepovazuju.
c) to s tim fakt nema zhola nic spolecneho. Me znalosti siti ruznych dopravcu nesouvisi s mym "batuzkarstvim", a vyber letenky ma 20 ruznych duvodu, a fakt netusim ktery by mohl nejak souviset s mym batuzkarstvim.
Byt se treba easyJetu aktivne vyhybam, neni to kvuli predchozi spatne zkusenosti... je to proste kvuli tomu, ze u nich nedostanu segmenty, a pak hlavne kvuli tomu, ze litaj z "T4" - M pieru v AMS - a na to fakt nemam nervy, kor kdyz to ma usetrit 50 eur klientovi, ktery za cely trip stejne necha 2500+