Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Odpovědět
pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od pepa007 »

marthym píše:
pepa007 píše:když přiletí cizinec a vidí nápisy Airport Express, tak to asi pokládá za hlavní dopravní obsluhu letiště, nemyslíš? Rozhodně to není jeho chyba že do toho autobusu vkročí... Ale každopádně chyba to je, protože to je past :D


Já teda, když někam jedu, si zjistím, jak se dostat z letiště do hotelu. A pokud to někdo nedělá, jsou tam v Praze pro jeho komfort informační kiosky. Pokud se i pak rozhodne pro AE, prosím. Ale pak je to fakt jeho chyba a basta.


Ne.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Globik »

pepa007 píše:
marthym píše:Jenže AE není linka určená pro dopravu na hotel, to už je chyba každého, že do toho autobusu vkročí. :crazy: :D


a to ti řekl kdo? když přiletí cizinec a vidí nápisy Airport Express, tak to asi pokládá za hlavní dopravní obsluhu letiště, nemyslíš? Rozhodně to není jeho chyba že do toho autobusu vkročí... Ale každopádně chyba to je, protože to je past :D


Takže kdyby ten Airport Express jezdil do Kladna a ne do Prahy, tak by nebyla chyba cestaka, který potřebuje do Prahy, že do toho vlezl? Když někam letím, tak si predem zjistim, co kam jede a když ne, tak se zeptám. Express to je, protože nikde nestaví. Ne proto, že je to zájezdový autobus

k.m
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 111
Registrován: 15. 11. 2009, 13:27
Bydliště: Č.B
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od k.m »

Osobně s AE nemám problém z letiště na hlaváku za 40 minutek OK.
Busy na takovou vzdálenost dobrý teď už se většinou snaží nasazovat s místem pro zavazadla.
Snad jen přidat spoje,alespoň po těch čtvrthodinách jako v letní sezóně.

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od marthym »

Globik píše:
pepa007 píše:
marthym píše:Jenže AE není linka určená pro dopravu na hotel, to už je chyba každého, že do toho autobusu vkročí. :crazy: :D


a to ti řekl kdo? když přiletí cizinec a vidí nápisy Airport Express, tak to asi pokládá za hlavní dopravní obsluhu letiště, nemyslíš? Rozhodně to není jeho chyba že do toho autobusu vkročí... Ale každopádně chyba to je, protože to je past :D


Takže kdyby ten Airport Express jezdil do Kladna a ne do Prahy, tak by nebyla chyba cestaka, který potřebuje do Prahy, že do toho vlezl? Když někam letím, tak si predem zjistim, co kam jede a když ne, tak se zeptám. Express to je, protože nikde nestaví. Ne proto, že je to zájezdový autobus


Bacha na odpověď ne :D :D :D

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Airbus380 »

Ale ne, asi jsem se zprvu nechal unést těmi dvoupatrovými Setrami.... ale v zásadě vlastně souhlasím s tím, že ty Citybusy, co se na AE nasaszují teď, jsou vraky a dost ostuda...Ale prostě mi nepřijde logické, ani rozumné na městskou linku nasazovat autobusy typu Dramstadt. Ekonomika provozu je citelně rozdílná. Je to asi jako byste po městě jezdili s Ranger roverem a divili si, že to žere víc než fabie.

Rozumný kompromis mezi komfortem a vhodností do městského provozu je nějaké Iveco Crossway, které ostatně jednu dobu na AE jezdilo (i s A/C) a které DPP ve své flotile stále má. A pak samozřejmě trochu pružnější nastavení jízdních řádů na aktuální poptávku, aspoň sezónně.

Jinak z mnoha průzkumů, které se v minulých letech na AE konaly (a kterých jsem se účastnil), rozhodně cizinci tuhle dopravu jako prioritní cestu do centra neberou. Naprostá většina jich jede AEčkem cíleně prostě proto, že dál pokračují vlakem. Kdo chce jet do hotelu MHD, většinou ví o 119/100 a kdo neví, zeptá se na infu v hale.

Taky mi zcela uniká důvod, proč AE ve směru do centra přestalo zastavovat u T2.


MarcosFT
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 709
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od MarcosFT »

No já teda uvažuji že se v sobotu proletím z Manhattanu na JFK vrtulníkem, chtěl jsem si teda objednat tuto službu i na středu na trase Florenc či blízké okolí a na Ruzyň a prej to nejde. Tohle bych považoval za větší inovaci než nějaký nový bus AE. A pepa by určitě lítal, ne?

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od pepa007 »

Airbus380 píše:Ale ne, asi jsem se zprvu nechal unést těmi dvoupatrovými Setrami.... ale v zásadě vlastně souhlasím s tím, že ty Citybusy, co se na AE nasaszují teď, jsou vraky a dost ostuda...Ale prostě mi nepřijde logické, ani rozumné na městskou linku nasazovat autobusy typu Dramstadt. Ekonomika provozu je citelně rozdílná. Je to asi jako byste po městě jezdili s Ranger roverem a divili si, že to žere víc než fabie.

Rozumný kompromis mezi komfortem a vhodností do městského provozu je nějaké Iveco Crossway, které ostatně jednu dobu na AE jezdilo (i s A/C) a které DPP ve své flotile stále má. A pak samozřejmě trochu pružnější nastavení jízdních řádů na aktuální poptávku, aspoň sezónně.

Jinak z mnoha průzkumů, které se v minulých letech na AE konaly (a kterých jsem se účastnil), rozhodně cizinci tuhle dopravu jako prioritní cestu do centra neberou. Naprostá většina jich jede AEčkem cíleně prostě proto, že dál pokračují vlakem. Kdo chce jet do hotelu MHD, většinou ví o 119/100 a kdo neví, zeptá se na infu v hale.

Taky mi zcela uniká důvod, proč AE ve směru do centra přestalo zastavovat u T2.


Hele já neříkám že to je úplně nejekonomičtější a nejlepší řešení, nebo že to bezpodmínečně musí být doupatrový Setry.

Upřímně řečeno když jsem přijel do Darmstadtu poprvé, podruhé, tak jsem si klepal na čelo jakože WTF?? s dvoupatrovou Setrou na náměstí?? Totál magořina... Ale když jsem to jel potřetí, počtvrté, tak si říkám tyvole to je vlastně super – pohodlnej “dálkáč”, mraky místa na kufry a pak si vylezeš do patra a rozvalíš se na dvojsedačku, můžeš si nahodit noťas nebo mobil, píchnout se do elektriky i na Wi-Fi, a za 35 minut vystoupíš na náměstí… A to celý vyžaduje jen 3-4 busy (v Praze samozřejmě víc).

Ale když se bavíme o “neekonomičnosti”, tak si uvědomme, že navrhovaný řešení je rychlodráha za 30 miliard, rok dokončení 2030… To tady klidně mohly 20 let jezdit i pozlacený Setry s vířivkou a barem uvnitř, a vyšlo to levněji. A možná by se dávno ukázalo, že to bohatě stačí a Tonda Blaník tentokrát ostrouhá.

Místo toho se kodrcáme na stojáka v AE, nebo ještě debilnější 100 na Veleslavín kde nejsou ani posraný eskalátory, nebo si můžeš vzít tágo, což je už legendární téma, který tady vůbec nechci otevírat,…

Ukazuju jen jedno z banalních, ale perfektně funkčních řešení, který vyžaduje jen trochu vůle. Ale v Praze nejen že chybí vůle - jsem presvědčenej že je v tom aktivní odpor lidí, u kterých jednoduchý levný řešení prostě není v jejich zájmu, ať už je to taxikářská mafie nebo nějakej ten Tonda Blaník.

Mtargem
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 70
Registrován: 26. 06. 2014, 13:45
Bydliště: BRU (PED)
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Mtargem »

Možná se mýlím, nebo jsem to nepochopil, ale mám pocit, že se srovnávají jablka s hruškami. Nelze přeci porovnávat dopravu z města vzdáleného cca 28 km od letiště (Darmstadt), kde se jede téměř celou dobu po dálnici, s dopravou z centra miliónového města, kde se autobus prodírá ulicemi. Cestu z Darmstadtu bychom mohli porovnat s cestou třeba z Kladna (a i to je o nějakých 10-12 km k letišti blíž). Cestu z centra pak porovnejme s cestou z centra Frankfurtu. Dost pochybuju, že z Frankfurtu jezdí na letiště FRA dvoupatrové autobusy. Lze jet vlakem, ale to je nejdříve potřeba se dostat na hlavní nádraží (anebo pak z hlavního nádraží do hotelu).

pepa007 píše:Fakt jsem asi nikde na světě neviděl horší dopravu na letiště, když nepočítám maloměsta. A soudě z tváří cestujících v AE, oni zjevně taky ne.

Podle mě zásadní požadavky jsou:
– sednu si
- dojedu do centra bez přestupů
- nezmrznu/nezpotím se jako prase

Naopak následně míň důležitý jsou:
- doba jízdy
- cena


Tak to jste zjevně nebyl v Bruselu. Během ranní špičky si nesednete, do centra bez přestupů taky nedojedete (nepočítáme-li jako centrum sídlo evropských institucí) a s tím mrznutím či pocením to taky nebývá nejslavnější.

Z letiště BRU do města jezdí autobus MHD číslo 12, který má zvláštní tarif (v pražské 119 nebo 100 jedete za běžnou sazbu). Je označený jako „expres“, což znamená jen to, že staví pouze na některých zastávkách po cestě. V dopravní špičce ale vynechávání zastávek stejně příliš nepomůže. Navíc se s ním nedostanete ani do centra (za které považuji buď hlavní nádraží, nebo ještě lépe historické centrum), ale dojedete na náměstí u Evropského parlamentu, případně k sídlu Evropské komise (ano, jsou dvě konečné zastávky), odkud to je do skutečného centra ještě dobře 1,5 km daleko. Metro u konečné autobusu u EP nikde v blízkosti není, takže dál musíte jedině dalším busem, nebo je potřeba vystoupit už u EK a přestoupit na zmíněné metro. To, že na autobuse je jako cílová stanice uváděno „Brussels City“, je už jen takovým drobným vtípkem. Častokrát jsem viděl, jak se zmatení cestující ptají řidiče, případně jiných cestujících, kde je to centrum, kam se potřebují dostat a do kterého si mysleli, že autobusem označeným „Brussels City“ dojedou. A pokud jde o intervaly, mohu vás ujistit, že pražská MHD je v tomto směru špičková: až do půlnoci jezdí 119 s 10minutovými intervaly, včetně sobot a nědělí, zatímco belgický zrychlený autobus jezdí jen v pracovní dny a končí před osmou večer. Po osmé večerní a v sobotu a v neděli pak jede jednou za 20 minut jen obyčejný zastávkový, kterým si uděláte menší okružní jízdu po předměstích Bruselu. A vlak je v Bruselu spíš jen doplněk: vybudovali sice speciální trať, takže se od sídla EK dá na letiště dojet za zhruba 17 minut (nemá-li vlak zpoždění), ovšem vlaky jezdí jen v půlhodinových intervalech, mají také zvláštní tarif (příplatek cca 5 eur, celkem trefně pojmenovaný Diabolo Fee, za používání nové tratě, která je údajně soukromá) a končí před desátou večer. Navíc ani těmi vlaky se do centra města bez přestupu nedostanete, protože zastavují opět jen u EK nebo EP.

Přiznávám, že linkou AE jsem nikdy nejel, protože mi to připadá zbytečné. Doprava MHD mezi letištěm a centrem Prahy je totiž podle mého velmi dobrá a nemám pocit, že by to v jiných městech, kde je letiště srovnatelně blízko centra, bylo výrazně lepší.

JiS_Progressus
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 262
Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
Pohlaví: muž
Bydliště: LKAA
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od JiS_Progressus »

Poslední asi 3 roky vede milion a jedna strana diskuzi o budoucnosti linky AE.
Linka funguje jen díky tomu, že ji financují ČD. Ropid ani DPP ji nepovažují za rodinné zlato, naopak.

To, že neexistují alternativní srovnatelné způsoby dopravy z letiště a na letiště to je také fakt. Vzhledem ke stálému houstnutí dopravy a plánům na rekonstrukce, které momentálně nové vedení Prahy plánuje však budoucnost linky také není úplně růžová.

Někdy na podzim jsem si mailoval s jedním vysoce postaveným úředníkem ROPIDu, který prohlásil, že pracují na významné změně jízdního řádu.
Zatím jsem je nezaznamenal. Stále půlhodinový takt mimo sezónu, patnáctiminutový v sezónně a desetiminutový o prázdninách.
To, že spoj ráno v 6.30 z nádraží je notoricky přeplněný a že prakticky každý spoj po obědě v sezoně nestíhá, to je také fakt.

Ale co s tím? Užívat si kombinaci 119-A-C na stejné trase? Doufat v rychlé zprovoznění trati z Veleslavína na Masarykovo nádrží? A nebo doufat, že ti, kteří na letiště jezdí limuzínou s modrými majáky nenechají vše dožít tak jak je až do zprovoznění trati ...

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od pepa007 »

Mtargem píše:Možná se mýlím, nebo jsem to nepochopil, ale...


Nepochopil jsi, že hledáme způsoby jak by to šlo, ne důvody proč by to nešlo :wink:

To že je to někde ještě debilnější než v Praze by pro nás nemělo být vodítkem, tak to sem nemotejme..

Když zmiňuješ cestu z Frankfurtu, tak to je dobrej příklad. Z/na nádraží jede prachobyčejnej S-bahn, šourá se max 60-80 km/h, a přesto to pro 60-milionový letiště stačí. Obdobou by byly nějaký panťáky z hlaváku, kdyby vedly koleje až k/pod T2. Žádná nesmyslná rychlodráha za 30 miliard. Ale i "pomalodráha" je pro Prahu neřešitelný problém, zřejmě to není dost sexy. Do dé doby jsou možným řešením ty busy, který můžou začít jezdit zítra.

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Airbus380 »

Mtargem píše:Tak to jste zjevně nebyl v Bruselu. Během ranní špičky si nesednete, do centra bez přestupů taky nedojedete (nepočítáme-li jako centrum sídlo evropských institucí) a s tím mrznutím či pocením to taky nebývá nejslavnější.

A vlak je v Bruselu spíš jen doplněk: vybudovali sice speciální trať, takže se od sídla EK dá na letiště dojet za zhruba 17 minut (nemá-li vlak zpoždění), ovšem vlaky jezdí jen v půlhodinových intervalech, mají také zvláštní tarif (příplatek cca 5 eur, celkem trefně pojmenovaný Diabolo Fee, za používání nové tratě, která je údajně soukromá) a končí před desátou večer. Navíc ani těmi vlaky se do centra města bez přestupu nedostanete, protože zastavují opět jen u EK nebo EP.

Přiznávám, že linkou AE jsem nikdy nejel, protože mi to připadá zbytečné. Doprava MHD mezi letištěm a centrem Prahy je totiž podle mého velmi dobrá a nemám pocit, že by to v jiných městech, kde je letiště srovnatelně blízko centra, bylo výrazně lepší.


Tak nevím, ale asi jste v Bruselu nikdy nebyl vy nebo hooodně dávno? :D Já tam mám rodinu, takže jezdím docela často. Vlaky jezdí přes den cca jednou za 10 minut a jedou napříč celým Bruselem přes centrum (Nord, Central, Nord). Poslední jede v 00:13. Diabolo Fee je otravný fakt, ale ve světě bohužel běžný. On ani ten autobus nejezdí za normální tarif.

Nesouhlasím ani, že v jiných srovnatelných městech není doprava výrazně lepší. To je totiž prakticky všude (v Evropě, nesrovnávám zbytek světa, kde má obvykle MHD úplně jiné postavení). Napadají mě vlastně jen tři příklady, kde je doprava na letiště srovnatelná jako v Praze: TXL, OTP a BUD. Jinak všude mají aspoň metro nebo esko.

Beerbar
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 167
Registrován: 23. 02. 2011, 12:13
Bydliště: Vyškov
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Beerbar »

Jestli by se někde PRG mělo inspirovat, jak řešit dopravu na letiště, pak v DUS. I bez Sky Trainu mi prostě přijde napojení letiště na běžnou železniční síť klíčové. A nemusí to být nutně VRT. Žádná vlečka jako v OSR, žádná rychlo/pomalo dráha jako je plánována v PRG, ale prostě klasická zastávka na trati z Prahy do Plzně/K. Varů/ Č. Budějovic. Z DUS je ICE za hodinu ve všech městech Severního Porýní-Vestfálska. Pohodlně, bez přestupu (nebo max z vlaku do vlaku), z centra Dusseldorfu a jiných měst regionu přímo na letiště. Metrem na Veleslavím a pak 119tkou je dobrý pro pražáky, ale pokud chce PRG komfortně obsluhovat i regiony za branami hlavního města, mělo by se pokusit vidět svět i jinýma očima. Jestli se má PRG někde inspirovat, pak právě v DUS.

To jen k titulku, jinak mi AE přijde tak trochu z minulého století....

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od HighFlyer »

Jeste si do inspirace pro Prahu dovolim pridat Tallinn. Konecna tramvaje primo pred terminalem, jizda do centra za 1 euro. Jizdenka z automatu pred vychodem z terminalu, platba bezdotykovou kartou. Samozrejme v Praze by byl nesmysl tramvaj az do centra, ale na Veleslavin? A ta uspora oproti vybudovani vlakove trate nebo prodlouzeni metra?

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od Airbus380 »

HighFlyer píše:Jeste si do inspirace pro Prahu dovolim pridat Tallinn. Konecna tramvaje primo pred terminalem, jizda do centra za 1 euro. Jizdenka z automatu pred vychodem z terminalu, platba bezdotykovou kartou. Samozrejme v Praze by byl nesmysl tramvaj az do centra, ale na Veleslavin? A ta uspora oproti vybudovani vlakove trate nebo prodlouzeni metra?


Tak platba kartou je naštěstí normální už i v Praze, jen tedy... Jaký by proboha měla smysl tramvaj na Veleslavín? Efekt oproti 119 nulový (či spíš záporný, vzhledem k násobně větším nákladům oproti autobusům a naprosto minimálně zvýšenému komfortu - naopak, tramvaj by byla spíš pomalejší).

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Doprava na letiště – inspirace pro Prahu?

Příspěvek od jencik »

Tak na Dedinu sa tram plánuje už dlho, umožnilo by to vynechať pár zastávok a vynechať frekvenciu na Dedinu. Stále ale len čítam, akoby to malo byť, ale nikto sa nevyjadril k problému, kde tých vodičov vziať a kde tie autobusy odstavovat? Dajme tomu na letisku by sa možno odstavna plocha dala zväčšiť, ale čo v meste?


Odpovědět