EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od hafi »

...a v čase, kdy by mohli (to je cca čas, kdy poletovali nad Maltou), by už je sednout nenechali, ne? A pokud v danou chvíli měli příslib, že je na Maltě sednout nechaj, tak při výběru kroužení nad Kanáry + přistání, vs. let na Maltu + přistání mi přijde druhá varianta výrazně výhodnjší - aktuálně ničemu nevadí, a pro cestující pak bude kratší (=rychlejší) let na vyzvednutí.


prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od prodejce »

Stížnosti na ground handling po zrušení letu jsou pořád stejné a opakují se asi v tomto pořadí:

a) nepodané informace
b) občerstvení (napřed pití, děti, potom jídlo)
c) ubytování

V zásadě je toto vzorec nastartovaný krachy českých CK v předcházejícím desetiletí. V tomto našem případě se to opakuje, protože se jednalo o jeden charter (Kapverdy) a druhý polocharter (Dubaj). Ta Dubaj je navíc taková hodně nešťastná, protože na této lince je specifická klientela (všichni čeští VIPs létají do Dubaje se Smartwings, na každém letu je tedy někdo „důležitý“ a/nebo mediálně známý). Dubajská klientela Smartwings se tedy víc než jaká jiná ráda v médiích zviditelní. Tím ovšem nechci nijak umenšovat, že se jedná o průšvih (i když se zatím pořádně neví, čí průšvih to vlastně je). Jen dramatičnost těch „svědectví“ v médiích bych bral s rezervou.

Pro uklidnění všech, kteří řeší logistiku ubytování při zrušení letu jen shrnu, jak to v těchto situacích funguje. Jsou dva modelové vzorce řešení:

a) zrušení linkového letu a rozpuštění cestujících do jiných linek. V této variantě všichni cestující prochází na letišti přepážkou ticketingu (přímo dané aerolinky, nebo u handligového partnera) a jejich letenky jsou jim dle individuální potřeby převystaveny na jiné pravidelné lety. Na ticketingu jsou potom cestujícím rovněž dle potřeby rozdávány individuální vouchery na hotel, popřípadě i na taxi, pokud se to stane na letišti, kde taková služba je zavedena a pokud cestující nedostávají vouchery rovnou do letištních hotelů. Každý cestující potom z letiště odchází s novou letenkou v ruce a sám si hlídá, kdy se má na letiště vrátit a odbavit se k novému letu.

I v tomto případě se může stát, že vouchery na ubytování prostě dojdou. Cestující tedy sice má na ubytování nárok, ale nedostane ho. Potom je nutno si ubytování zajistit sám a proplacení žádat zpětně. Toto se může stát i ve velkých hubech, kde sídlí velké aerolinky – například pokud je kvůli počasí zrušeno hodně letů.

Je však zřejmé, že na tomto principu jsou odbavovány zejména zrušené pravidelné linky, nikoliv chartery. Situace se Smartwings je druhý modelový vzorec:

b) v případě, že cestující i) nelze přesměrovat na jiné lety, ii) popřípadě je jasné, že bude vypraveno jiné letadlo, nebo iii) se čeká a na opravu stávajícího letadla, cestující neprocházejí na letišti přepážkou ticketingu a letenky se jim nemění. V tom případě:

Pokud agent dostane od aerolinky zelenou (například od station managera, nebo od jiné stanovené autority), začne shánět hotel a dopravu do hotelu. Začíná se dopravou. Pro 180 cestujících je třeba sehnat 3 velké autobusy najednou. Volá se smluvní autobusové firmě, která má s handlingem smlouvu pro tyto případy. Tam agent zjistí, jestli autobusy jsou a jestli skutečně přijedou ve stanovené době (2-3 hodiny). Pokud ano, volá se do hotelu. Jedná se typicky o velké hotely, nejlépe čtyřky (v Praze to byl například Diplomat), které opět mají uzavřenou smlouvu s handlingem že i) jsou vůbec schopni přijmout tak velkou skupinu ad hoc ii) existuje stanovený objednávkový proces, na základě kterého má hotel jistotu, že zpětně vystavenou fakturu dostane proplacenou. Objednávka je přitom nejistá, skutečné složení a počet pokojů, se zjistí až na recepci při check-inu.

I když je příslušná smlouva s handlignem uzavřená, hotel samozřejmě nemusí být volný. Pokud bylo 180 pax, je třeba volných tak cca 120 pokojů. Pokud hotel volný je, musí to posvětit manažer hotelu, že má dost personálu (ve dvou recepčních se to fakt nezvládne) a jestli mají případně kapacitu uvařit.

Než se toto obvolá a než přijedou autobusy, cestující jsou drženi v gatu, pak se jde ven. Návrat na letiště je potom opět organizován autobusy a hromadně. Jak vidno, toto je časově velmi náročná procedura (za 8 hodin se to nedá stihnout, optimální čas zpoždění pro tento vzorec řešení je 24 hodin a více) no a lidem se to nelíbí.

Představa, že někdo bukne 180 pokojů přes booking.com a do hodiny jsme tam (jakou dopravou?), je zcela naivní.

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od mandrinka »

Robert píše:Doplňuji rozhovor s cestující, který vyšel před chvílí na Aktuálně - https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do ... 47ab5f122/

Vybírám:

Jak let probíhal?

Po tom, co jsme nastoupili, nám bylo posádkou sděleno, že nás Německo neplánuje pustit přes svůj vzdušný prostor. To jsme věděli předtím, než jsme vzlétli. Ale opravdové problémy nastaly, až když jsme se dostali k Evropě. To už nás nechtěl do svého vzdušného prostoru pustit ani jeden stát, nemohli jsme nikde přistát a nevěděli jsme, co bude.

Vás nevyděsilo, když posádka řekla, že letadlo, ve kterém sedíte, nesmí letět nad Německem?

Počítala jsem s tím, že to jsou profesionálové, že vědí, co dělají a mají náhradní plán, jak se dostaneme do Prahy. Tak to působilo. Neletíme přes Německo, ale to je v pořádku, protože se nějak do Prahy dostaneme. Ta informace, že se nedostaneme přes Německo, to se k nám dostalo, až když jsme seděli. To že nepoletíme dál, to se k nám dostalo, až když jsme se blížili k Evropě.

Jaká byla nálada na palubě, když jste se dozvěděli, že nemůžete do Evropy? To už bylo jasné, že minimálně přiletíte pozdě.

Říkali jsme si, že někde nás musí nechat přistát. Postupem času nám posádka vždycky řekla "tak tady taky nemůžeme přistát". Nervozita postupně narůstala, ale nikdy to nepřerostlo v nějaký chaos.

Plán byl, že zkusíme nějak proletět Evropou, ale neříkali nám konkrétní země, co nás odmítly. Pak už nám řekli, že jediné letiště, které nás akceptuje, je Malta. Takže poletíme tam. Tam jsme patnáct minut kroužili, než nám řekli, že tady také ne. Pak už jsme nevěděli, kam letíme, jak dlouho to bude, jestli tam pro nás pak někdo přiletí a kdy.


Ano, to přesně potvrzuje, jak to tragédi zkoušeli jako vždycky. Zkusil bych odškodnění. Kdy už se na tyhle prkaticky podívá ÚCL.

GrenA350
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 98
Registrován: 23. 12. 2012, 06:19
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od GrenA350 »

Kanada zakázala nové boeingy. Ze satelitů zjistila, že se chovají podobně jako ten v Etiopii.

https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... iopii.html

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od prodejce »

Rozhovor s mediální cestující z Dubajského letu zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/mode ... ecka-68116

- uvádí 100 pax a tři hodiny čekání na autobus. Dle všeho bez problému zvládnuto dle modelového scénáře b)


mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od mandrinka »

prodejce píše:Představa, že někdo bukne 180 pokojů přes booking.com a do hodiny jsme tam (jakou dopravou?), je zcela naivní.

No možná, kdyby to neporcházelo mnohonásobnými schalovacími procedurami od manažerů všech zúčastněných subjektů, tak by se to s tím bookingem a taxíkem na místě zvládnout dalo.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Robert »

USA zastavují lety 737 MAX taky, oznámil to před chvílí Trump.

Roiman4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 340
Registrován: 23. 10. 2017, 22:45
Oblíbené typy letadel: A340-600
B747-400
Pohlaví: muž
Bydliště: ZLN/PRG
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Roiman4 »

Mediální hvězda to určitě přiživila. Ani bych se tomu nedivil. Prodejce to krásně vysvětlil, že lusknutím prstů to není hned... To si tady myslí jen pár jedinců, bohužel... Ale podle mě jestli byli do 4h v hotelu, tak to mají sakra štěstí, že to netrvalo déle, jak psal prodejce.
¨
K druhému případu, kdo pročetl celý článek, tak zjistil, že tam měli občerstvení a všechno zajištěné. Oproti 1. případu, takže jestli to SW objednali a v EBS se na ně vyprdli, tak to zase nebude chyba u nich, ale mediální hvězda si na tom postaví kariéru. A snad to nejdůležitější, jestliže to Německo zakázalo a chtěli to pod obletět Itálií, tak se to dá pochopit, protože v ten moment to mělo jen uzavřené Francie, Německo, VB a Irsko. Cesta pořád vedla do Čr. To že zvlétli pěkně plní a hned na to EASA je poslala ke koprů, tak to je věc jiná.

PS: pokud jim to Malta nejprve umožnila a pak řekla, že ne. Chtěl bych vidět ten výraz ACT na emergency fuel. A jak jsem měl možnost dneska hovořit s několika piloty o tom, od EASA to nebylo zrovna dotažené pořádně to rozhodnutí, když se překonala fáze vzlétnutí a letadla již byla ve vzduchu.

outfitter
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 18
Registrován: 22. 09. 2010, 11:29
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od outfitter »

mandrinka píše:
prodejce píše:Představa, že někdo bukne 180 pokojů přes booking.com a do hodiny jsme tam (jakou dopravou?), je zcela naivní.

No možná, kdyby to neporcházelo mnohonásobnými schalovacími procedurami od manažerů všech zúčastněných subjektů, tak by se to s tím bookingem a taxíkem na místě zvládnout dalo.


Je bohužel evidentní, že o tom jak se poskytuje ubytování pro cestující absolutně nic nevíte. Protože kdybyste o tom měl alespon elementarní znalost, tak byste vědel, že v tomto případě nic neprochází "mnohonásobnými schvalovacími procedurami od manažerů všech zúčastněných subjektů".

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od prodejce »

Robert píše:USA zastavují lety 737 MAX taky, oznámil to před chvílí Trump.

.. a Trump narozdíl od EASA pochopil, že letadla ve vzduchu je dobré nechat doletět do cílových destinací :thumbup:

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Petr31 »

prodejce píše:Stížnosti na ground handling po zrušení letu jsou pořád stejné a opakují se asi v tomto pořadí:

a) nepodané informace
b) občerstvení (napřed pití, děti, potom jídlo)
c) ubytování

V zásadě je toto vzorec nastartovaný krachy českých CK v předcházejícím desetiletí. V tomto našem případě se to opakuje, protože se jednalo o jeden charter (Kapverdy) a druhý polocharter (Dubaj). Ta Dubaj je navíc taková hodně nešťastná, protože na této lince je specifická klientela (všichni čeští VIPs létají do Dubaje se Smartwings, na každém letu je tedy někdo „důležitý“ a/nebo mediálně známý). Dubajská klientela Smartwings se tedy víc než jaká jiná ráda v médiích zviditelní. Tím ovšem nechci nijak umenšovat, že se jedná o průšvih (i když se zatím pořádně neví, čí průšvih to vlastně je). Jen dramatičnost těch „svědectví“ v médiích bych bral s rezervou.

Pro uklidnění všech, kteří řeší logistiku ubytování při zrušení letu jen shrnu, jak to v těchto situacích funguje. Jsou dva modelové vzorce řešení:

a) zrušení linkového letu a rozpuštění cestujících do jiných linek. V této variantě všichni cestující prochází na letišti přepážkou ticketingu (přímo dané aerolinky, nebo u handligového partnera) a jejich letenky jsou jim dle individuální potřeby převystaveny na jiné pravidelné lety. Na ticketingu jsou potom cestujícím rovněž dle potřeby rozdávány individuální vouchery na hotel, popřípadě i na taxi, pokud se to stane na letišti, kde taková služba je zavedena a pokud cestující nedostávají vouchery rovnou do letištních hotelů. Každý cestující potom z letiště odchází s novou letenkou v ruce a sám si hlídá, kdy se má na letiště vrátit a odbavit se k novému letu.

I v tomto případě se může stát, že vouchery na ubytování prostě dojdou. Cestující tedy sice má na ubytování nárok, ale nedostane ho. Potom je nutno si ubytování zajistit sám a proplacení žádat zpětně. Toto se může stát i ve velkých hubech, kde sídlí velké aerolinky – například pokud je kvůli počasí zrušeno hodně letů.

Je však zřejmé, že na tomto principu jsou odbavovány zejména zrušené pravidelné linky, nikoliv chartery. Situace se Smartwings je druhý modelový vzorec:

b) v případě, že cestující i) nelze přesměrovat na jiné lety, ii) popřípadě je jasné, že bude vypraveno jiné letadlo, nebo iii) se čeká a na opravu stávajícího letadla, cestující neprocházejí na letišti přepážkou ticketingu a letenky se jim nemění. V tom případě:

Pokud agent dostane od aerolinky zelenou (například od station managera, nebo od jiné stanovené autority), začne shánět hotel a dopravu do hotelu. Začíná se dopravou. Pro 180 cestujících je třeba sehnat 3 velké autobusy najednou. Volá se smluvní autobusové firmě, která má s handlingem smlouvu pro tyto případy. Tam agent zjistí, jestli autobusy jsou a jestli skutečně přijedou ve stanovené době (2-3 hodiny). Pokud ano, volá se do hotelu. Jedná se typicky o velké hotely, nejlépe čtyřky (v Praze to byl například Diplomat), které opět mají uzavřenou smlouvu s handlingem že i) jsou vůbec schopni přijmout tak velkou skupinu ad hoc ii) existuje stanovený objednávkový proces, na základě kterého má hotel jistotu, že zpětně vystavenou fakturu dostane proplacenou. Objednávka je přitom nejistá, skutečné složení a počet pokojů, se zjistí až na recepci při check-inu.

I když je příslušná smlouva s handlignem uzavřená, hotel samozřejmě nemusí být volný. Pokud bylo 180 pax, je třeba volných tak cca 120 pokojů. Pokud hotel volný je, musí to posvětit manažer hotelu, že má dost personálu (ve dvou recepčních se to fakt nezvládne) a jestli mají případně kapacitu uvařit.

Než se toto obvolá a než přijedou autobusy, cestující jsou drženi v gatu, pak se jde ven. Návrat na letiště je potom opět organizován autobusy a hromadně. Jak vidno, toto je časově velmi náročná procedura (za 8 hodin se to nedá stihnout, optimální čas zpoždění pro tento vzorec řešení je 24 hodin a více) no a lidem se to nelíbí.

Představa, že někdo bukne 180 pokojů přes booking.com a do hodiny jsme tam (jakou dopravou?), je zcela naivní.


..děkuji za tvůj čas a za detailní a obšírné vysvětlení. Vím jaké to je, pamatuji z dřívějška, jaké to je postrkovat diplomaticky po telefonu handling a veškeré letištní služby na letištích zejména v jižních zemích...ale i taková Francie byla lahůdka. Všichni kdo si myslí, že v kapitalismu jde za peníze všechno ihned je buď nesmírně naivní nebo hloupý. Podotýkám, že jsme vozili VIP klientelu, peníze nebyl nikdy problém a stejně to často drhlo - což VIP klientela nedokázala pochopit a myslela si, že je možné kohokoliv po telefonu seřvat a postrčit :lol:

Možná to funguje u vládního letu, ale VIP klientela je moc nebrala, čímž chci říct, že na koupáky bude každý dlabat z vysoka. Realita je prostě taková, i kdyby se všichni TVS hejtři stavěli na hlavu. Všichni chtějí lítat nejlíp zadarmo včetně servisu na palubě v ceně letenky, žádat kdykoliv odškodnění za jakoukoliv pitomost a tohle je jeden z důsledků.

K tomu co jsi napsal bych jen dodal, co myslící bytosti tady dobře chápou a totiž to, že v Turecku a Tunisku plyne čas úplně jinak než u nás. :lol:

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od marthym »

prodejce:

Samozřejmě. Chybí ti však jeden podstatný dodatek. A tím je právě divert na "kdovíjaké" letiště.

A opakuji, že booking a tatil byly dány jako příklady proto, že s tou plnou kapacitou to není tak horké. Turecko v březnu...

neuromancer
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 09. 2007, 00:50
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od neuromancer »

prodejce píše:.. a Trump narozdíl od EASA pochopil, že letadla ve vzduchu je dobré nechat doletět do cílových destinací :thumbup:


No když u většiny těch letadel je cílová destinace v zemi odletu, tak se není čemu divit :mrgreen:

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od marthym »

petr31:

Nechci se pouštět do diskuse ještě o Turecku, ale třikrát jsem si zajišťoval individuálně "koupáckou" dovolenou pro sebe a rodinu (letenky s PC, TK, Condorem, Sun Expressem). Do jiného regionu stejné země jsem řešil pracovní cestu pro sebe a několik kolegů (TK). Hotely přes německé CK, rezervační portály a Tatil. Bylo to snazší než mnohdy domluva u nás (včetně free shutle dopravy z letiště do letištního hotelu).

Takže fakt nějak nevím, co máš na mysli. Možná je to o tom umění se domluvit, víš? :P

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od jencik »

V diskusii jeden pán písal, že už pri vzlete zo SID mali info, že v Európe bude zavreny vzdušný priestor. Keď si zoberieme,že let k Európe trvá 3,5h plus let k Malte a dolet do Tunisu, tak to mohlo byť okolo 6h času zariadiť, za predpokladu, že Tunis by bolo rovno záložné letisko. On ten čas nemusí byť podstatný, ale skôr ide o to, že posádky podávali rôzne info, nezhodli sa ani s tým, čo hovorili piloti. Neskôr už nepodávali informácie vôbec, takže cestujúci boli nervózni. Keď sa bavíme o tom, že sa nemal zatvárať vzdušný priestor, tak toto je práve časť, ktorú som tu už hovoril, že TVS nevie predať ani jednoduchú informáciu cestujúcim, niečo ako keď deti v škôlke hrajú telefón.


Odpovědět