Alvin píše:Léty naučený instinkt mi bude velet bojovat proti rychlosti bržděním, takže ano budu dál brzdit, ale sešlápnu spojku, abych vyřadil motor. Ty zřejmě chladnokrevně vypneš zapalování, čím se ti odpojí posilovač řízení, posilovač brzd, ABS a možná i zamkne volant (záleží na konstrukci zapalovací skříňky). Netroufám si odhadovat, kdo z nás dvou dopadne líp, ale mám pocit, že moje šance jsou přeci jen trochu vyšší.
Možná hned namítneš, že si předpokládal, že je před námi rovná silnice bez zatáček a provozu, ale to je dost ideální situace, nemyslíš?
Je mi líto, ale musím tě informovat, že kromě letectví zjevně nemáš ani šajnu o automobilové technice
Vážně by mě zajímalo, jak by se ti měl vypnout posilovač brzd a posilovač řízení (ten pouze v případě elektrického, klasický hydraulický posilovač nikoliv). Posilovač brzd je napájen podtlakem ze sání motoru, takže pouhým vypnutím zapalování se nevypne, stejně jako hydraulický posilovač řízení. Dokud se točí motor, obojí normálně funguje
A ten se nepřestane točit, pokud nevyšlápneš spojku. Vyšlápnout spojku v okamžiku, kdy je zaseklý plyn, je hodně hloupý nápad, motor se vytočí do omezovače a s velkou pravděpodobností to nevydrží do doby, než zastavíš. A pokud bys vyšlápnul spojku a vypnul zapalování, tak nastane přesně ta situace, co jsi psal, že přijdeš o ty posilovače
Takže ano, dopadneš hůř, než když jen jednoduše vypneš zapalování
A podobně zidealizovaně si asi představuješ i situaci v kokpitu těch dvou tragických letů. Jakoby neexistoval stres, jakoby každá posádka měla být perfektně sehraná, mít perfektní odhad situace atd.
Já vůbec nepochybuji, že se v závěrečných reportech objeví nějaké věci, které obě posádky mohly/měly udělat jinak. Rozhodně ale nebudu vynášet kategorické soudy jako ty a házet vinu na posádku.
Stres existuje nepochybně, ale nepochybně taky má být posádka sehraná. Od toho existuje program výcviku CRM a přesně rozdělení rolí při řízení letadla, obzvláště v krizi. Jeden pilot musí bezpodmínečně pouze řídit letadlo a věnovat se jen základním ovládacím prvkům a nesmí řešit nic jiného, dokud není letadlo stabilizované. Vše ostatní musí dělat druhý pilot. Tohle je základní princip fungování vícepilotních letadel a pokud tohle nedělali, jakože zjevně ne, tak to je neoddiskutovatelné selhání posádky a na tohle bych klidně byl ochoten si vsadit.
JackBrno píše:...nebyl žádný důvod, aby tomu nezabránili, posádka s velkou pravděpodobností selhala."
JackBrno píše:Ostatně to vypadá, že den před havárií Lionu to přesně takto v tom letadle jiná posádka provedla a bezpečně dokončila let. Takže ano, Boeing to podělal, ale ve finále ty havárie způsobily posádky. Nejspíš tam nebude s výcvikem všechno v pořádku...
Asi už víš, že ten den před havárií Lionu, seděl na jumpseatu třetí pilot, který (
jako jediný z nich) správně vyhodnotil co se děje. Nenapadá tě něco? Třeba, že ten třetí pilot nemusel řešit běžné úkony pilota po startu, a tak měl větší klid na analýzu situace?
Jenže ty asi nechápeš, že pilot řídící nemá při startu žádné jiné úkoly, než udržovat letadlo v žádoucí trajektorii, vše ostatní musí řešit druhý pilot. Pokud ten pilot řídící začal řešit něco jiného a věnovat se nějak m chybovým hlášením, tak je to opět jeho chyba, on měl jen vést letadlo pomocí základních ovládacích prvků, ke kterým patří samozřejmě i trim. Měl si všimnout, že se mu neustále přestavuje na klesání a toho si samozřejmě taky i všimnul a mnohokrát ho překlopil na opačnou stranu. Ale jen těžko se dá označit jinak, než zcela zásadní chyba pilota, že ho celou dobu nenapadlo to el. ovládání vypnut, přestože to je snadné a má to téměř po ruce, popř. mu to na pokyn mohl vypnout pilot neřídící.
Z tvých příspěvků mám dojem, že i když jakoby připouštíš chybu na straně Boeingu, tak máš zároveň neodbytnou potřebu najít chybu na straně posádky a nějak jim ty havárie "přišít".
To máš mylný dojem. Já tu chybu Boeingu nepřipouštím "jakoby", ta chyba je samozřejmě neoddiskutovatelná. Boeing to krutě podělal, o tom není sporu. Už jen ten nesmysl, že je MCAS závislý na jediném snímači AoA je kardinální chyba. Ano, to letadlo jim jednoznačně a zcela zbytečně vytvořilo kritickou situací při vzletu, to je jasné. Ale stejně tak jednoznačně jim ani nijak nebrání tu situaci zvládnout a to poměrně snadno, pokud by dodrželi zásady CRM a měli dostatečné pilotní návyky.
Myslím, že mrháš svým talentem, protože tohle skutečně podělal Boeing. Vymyslel systém, který zásadním způsobem zasahuje pilotům do řízení (trim až do krajní polohy stabilizátoru), sám o sobě není zdaleka odolný vůči technické závadě (závislost na jednom AoA vstupu, chybějící korekce vůči ostatním údajům), pilotům o něm neřekl (až do nehody Lionu) a dokonce až dodnes si ho málokterý pilot mohl vyzkoušet na simulátoru, protože simulátory na MAX jaksi stále
nejsou.
Ano, Boeing to podělal, ale ať se ti to líbí nebo ne, posádka to bohužel podělala ještě víc, protože tohle zvládnutelné rozhodně bylo.