Chovo píše:Také očekávám, kdy se nějaký velký odběratel Maxů ozve, že nechce jen upgrade MCAS, ale že požaduje nápravu důvodu doinstalování MCAS, tedy zjevně nepříliš povedené úpravy s instalací nových motorů přímo na draku letadla. Jasně, stálo by to hodně času i peněz, a to nechtěl B tomu věnovat ani tehdy, ani dnes, ale byla by to ta nejčistší cesta pro návrat letových vlastností série 737.
Ono rozházet těžiště letadla i vyosení motorů a pak dolaďovat do původních letových vlastností jen použitím software se ukázalo jako cesta do pekel. Nemyslím si, že by zrovna tam musel B skončit.
Obávám se, že takový požadavek ze strany dopravce by byl totéž, jako rovnou to letadlo odmítnout. Předělat 737, aby se tam vešly moderní úsporné motory s velkým průměrem tak, aby z toho zase nevyšel MAX, není možné a Boeing to už s vysokou jistotou dělat nebude. Oni z té původní konstrukce 737 (a částečně v podstatě ještě že 707) vytěžili neskutečně moc, ale už je za zenitem. I na úzkotrupé letadlo má 737 přeci jen už malý průměr trupu, nikdo tenkrát nepočítal, jaká bude v budoucnu hustota sedaček a bylo by potřeba dopřát lidem aspoň trochu víc místa na šířku, když už na délku jsou tam jako sardinky. Jenže zvětšit průměr trupu nelze, bylo by to jiné letadlo. No a dát větší motory bez nutnosti pořádného předsazení opět nelze, protože má 737 příliš krátké podvozkové nohy a sedí moc u země. Však s tím měli problém už na 737-300. Jednoduché řešení, použít delší podvozkové nohy, napadne snad každého. Ovšem bohužel nelze, kola jsou při zavřeném podvozku už příliš blízko u sebe, že nohy být delší nemůžou, musely by se nejprve odsunout čepy dál od osy trupu. Takže nový centroplán, nový podvozek, nové křídlo = nové letadlo. Boeing do toho peníze zcela logicky necpal, cítil šanci ještě prodloužit život 737 úpravou do varianty MAX, ale zdá se, že tohle už je trochu moc a možná když se k vývoji zcela nového letadla moderních parametrů jako náhrady 737 přičtou kompenzace a veškeré ztráty z aféry kolem MAXe, možná z toho vyjde, že měl raději už rovnou vyvíjet zcela nové letadlo. A je více než jisté, že sotva se uvolní inženýři z MAXe, tak začnou rýsovat na čistý papír