Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od jencik »

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?

Tak snáď len to, ze je to na smiech, ako sú všetci proti Rusom. Jednoducho ten obraz o Rusoch a Rusku vytvárajú oni sami, takže skutočnej nikto nerobí kampaň proti Rusom. Len sa hrajú na niečo, čo nie sú a stále tomu slepo veria. Bohužiaľ v istých odvetviach su tie ekonomické sankcie citeľnejšie ako inde a letectvo je jedným z nich.


Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Alvin »

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?


Netuším, co ke spolehlivosti SSJ100 píšou mainstreamová média, ale pokud si přečteš kapitolu "Dependability" zde na wiki, tak snad pochopíš, že je hloupost hledat příčinu problému v médiích. Provozních problémů s SSJ100 asi bude dost, když se ho i těch pár stávajících operátorů snaží zbavit.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Fabo »

Karel_x píše:
Fabo píše:Tak jestli je pravda co pises, tak je v tom SSJ (zas jednou) nevinne, je to proste nezvladnuta pilotaz.
Jeste by mozna bylo zajimave videt kolik meli nalitano piloti na typu a co litali predtim.

CPT:
Denis Jevdokimov, 1976, začínal u armády (Il-76), po odchodu z armády 2011 přešel k AFL. Pochází z letecké rodiny, otec generál major letectva, úspěšně vyřešil pár obtížných situací, bratr létá taky. Nálet 6800, na typu 1400, CPT rok
F/O
Maksim Kuzněcov, 1983, létání bylo jeho snem a tak k němu přešel po absolvování farmacie a od dokončení učiliště 2016 létá pro AFL, na typu 600

Оba jsou ještě v nemocnici, kvůli nadýchání toxických zplodin.

Těžko hádat, co přivedlo k tomu, že krátce před prahem dráhy byli pod glisádou a museli hodně zrychlit. Možná malá praxe létání bez A/T, možná náraz větru, možná se soustředili na snos větrem, docela určitě nebyli v dobré psychické pohodě, mohlo to být i úmyslné. Pokud si vzpomenete na nehodu Tu-204 na VKO - proběhlo to asi tak: na předcházejícím přistání v PED s tím F/O trochu praštil o RWY a mezi posádkou vzniklo napětí. CPT se možná rozhodl, že předvede, jak měkce s eroplánem umí přistát - výsledkem bylo, že letadlo ani nedosedlo na oba hlavní podvozky, neotevřely se tedy spojlery a oni vyjeli z dráhy. Tenkrát se objevily spekulace, že CPT mohl použít oblíbený trik ještě z dob Tu-154 - mírně zvýšenou rychlostí letět těsně nad VPD, ubrat plyn a zlehounka podrovnat, a letadlo si sedne, že o tom ani nevíte. Náš CPT určitě také chtěl s přetíženým strojem sednout co nejjemněji, také letěl mírně zvýšenou rychlostí, jenže při podrovnání se SSJ začal zvedat od dráhy. Aby to vyřešil, mohl trochu stlačit nos a pak zase přitáhnout - to by mohlo vysvětlit ty protichůdné pohyby kniplem. Jsou to ale jen mé spekulace, ničím nepodložené!



Dik za info, tedy minimalne kapitan urcite nebyl nekdo, kdo by to proste nemel "v ruce" a zazmatkoval a nasledne vykozloval... Ta tva teorie s pokusem o vyplavani ma neco do sebe.

yellow píše:
PavelD píše:
yellow píše:Nizke naklady na provoz, servis...


Není lepší mít servis sice ne za nízké náklady, ale bez většího prodlení a s dobrý pokrytím ?

Tak v mainstreaomovych mediich se pochopitelne razi teorie, ze vsechno ruske je spatne. A vytahla se karta se servisem. Co k tomu dodat?


V alternativnich mediich se zase razi teorie, ze vsechno ruske je supr, a lidi jim to zerou i s navijakem... avsak nikdo ne az do te miry, ze by proste zvedl a sel do toho Ruska zit... divne.

No a mimo media a v realite pravdy (abych si pucil od jednoho neuspesneho prezidentskeho kandidata na Slovensku :D ) je proste skutecnost takova, ze Suchoj a jeho dodavatele nejsou schopni vyrabet a dodavat nahradni dily dostatecne rychle... Proste to stalo tolik na AOG, ze to uz vratil i ten CityJet, a tomu ver, ze mel ty letadla prakticky zadarmo.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Fabo »

A co cekas, update kazde dva dny? Zanalyzovali jsme dalsich 10 vterin letu? Chystame simulaci vypadku napajeni a budeme zkouset co funguje a co ne?

Ne, tohle se fakt nedela, nikde na svete, ale nekdo z toh samozrejme musi delat drama :roll:

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

yellow píše:Máte někdo novinky? Je dost ticho po pěšině.
Vypadá to tak, že se aktuální informace nehodí do krámu, jinak řečeno neznělo by to úderně protirusky, tak se zase radši mlčí :roll:

Je naprosto normální postup, pokud vyšetřovatelé zveřejní jako první informaci až předběžnou zprávu, kterou jsou povinni vydat do měsíce. Často tento limit využívají plně, aby předběžná zpráva už obsahovala prověřená fakta a nemuselo se pak nic odvolávat. To je standardní postup všude na světě, na Západě se možná o trošku víc daří bránit únikům, než na Východě. Aspoň já mám takový pocit, opačnou výjimkou je třeba francouzský prokurátor v případu Germanwings 9525, který si možná potřeboval užít svých 5 min slávy.
V našem případě je spíš mírně nezvyklý velký únik a následně zveřejnění informací z Rosaviacie (letecký úřad MD). Tyto informace už jasně odpověděly na otázku, co se stalo, jak se na sebe vršily události. Teď je čas na hlubší analýzy a zejména odpověď, proč se tak dělo. Na to je třeba obrovské množství mravenčí práce, krok za krokem rozplétat celý řetěz událostí, například:

1) Analýza prováděná tuším v Uljanovsku, co přesně za poškození způsobil zásah bleskem. Ne proto, že by to nějak mohlo změnit faktickou stránku věci, ale mohlo by to případně objevit slabá místa letadla, mohlo by to napovědět, proč pilot reagoval, tak jak reagoval. Tato událost nebyla příčinou, ale spouštěčem následujících událostí.
2) Krátce před přistáním (tuším, že někde na 900ft) se 5x ozvalo varování GO-AROUND, WINDSHEAR AHEAD. Bylo to falešné hlášení, nebo se skutečně střih větru v místě vyskytoval, a pokud ano, jak byl silný a mělo to vliv na další události?
3) Co přesně způsobilo, že piloti podklesali sestupovou rovinu, čehož přímým důsledkem byla o cca 10 uzlů vyšší přistávací rychlost a vše, co následovalo?
3) Jak probíhal u AFL a dalších společností výcvik pilotů pro omezené módy řízení (nejen pro SSJ ale i ostatní FBW letadla). Jak moc silný je nepřímý tlak na piloty ze strany managementu (ztráta image), aby se vyhýbali GA, jaké jsou u AFL vydány instrukce pro piloty...?
4) Jaká byla historie, zdravotní stav a psychologický profil členů posádky?
5) Co přesně zkolabovalo na konstrukci letadla při nárazu o dráhu, není v konstrukci nějaké slabé místo?
6) Co přesně se odehrálo v zadní části letounu při požáru, zda a jaký vliv měla palubní zavazadla, CC, hasiči...?
atd. atd.

Možná budou potřeba nějaké letové testy, určitě si už delší dobu hrají na simulátoru, určitě provádí analýzy všech dat z FDR a CVR, z pamětí počítačů, motorů, materiálové analýzy atd. Je to vážná nehoda, nikdo z vyšetřovatelů nechce nic opominout. Být vyšetřovatelem, také se budu snažit mít vše z několika stran prověřeno dřív, než to pustím do světa.

Snad by se dalo ještě podotknout, že Rosaviace si vyžádala od MAK (kromě dosavadních výsledků šetření incidentu SSJ v Jakutsku 9.10.2018), certifikační dokumenty, včetně dokladů o zkouškách pevnosti, řiditelnosti a odolnosti před statickou elektřinou. Pravděpodobně chtějí provést nezávislou kontrolu, jestli nebylo něco opomenuto. Přesto, že SSJ dostal i EASA certifikaci.


HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Юрий Чайка

Příspěvek od HighFlyer »

Bezpečnost ruské letecké dopravy neodpovídá mezinárodním požadavkům, neplní se ani závazky plynoucí z konvence o mezinárodní civilní letecké přepravě. Program bezpečnosti ruské letecké dopravy nebyl od roku 2008 aktualizován a za jeho realizaci nikdo nenese odpovědnost. Ministerstvo dopravy nevypracovalo normy pro hodnocení letecké techniky ani letového personálu. Přes 400 ruských dopravních letadel prošlo konstrukčními změnami, které neschvalovala žádná státní kontrola.

Kdo je autorem techto vyroku?

a) byvaly europoslanec Jaromir Stetina
b) think-tank Evropske hodnoty
c) HighFlyer
d) rusky generalni prokurator
---
d) je spravne. Rusky generalni prokurator Jurij Čajka je tedy primitivni rusofob, placeny Sorosem, agent USA, agent NWO, a šíří sve zaslepene cerno-bile videni sveta za pomoci medii skryte financovanych proamerickym establishmentem.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

Je to sice trochu nepřesné a sestřihané, ale je pravda, že v podobném duchu se parlamentní projev prokurátora nesl. Také se třeba pochlubil, kolika pilotům a společnostem od roku 2017 odebrali papíry atd. Zvažoval jsem, jestli o tom mám napsat, ale pak jsem to neudělal. V Rusku probíhá dost košatá veřejná diskuse s názory od jedněch krajních poloh do druhých, svou polívku si ohřívá kde kdo, a pokud člověk nemá aspoň základní povědomí o třecích rovinách na ruské politické a společenské scéně, a také o jejich národní mentalitě, těžko se mu to dešifruje. Jaký by mělo smysl třeba psát, co na nehodu říká Navalný?

V zásadě ale seriózní diskuse probíhá na téma, jak moc je to otázka chyby pilota, a jak moc výcviku a systému. Názory na systém se pohybují od postoje prokurátora (je třeba další nařízení a stanovit další povinnosti a kontroly), až po opačný názor, že dokud se do řízení aerolinek nevrátí místo manažerů a právníků odborníci, žádné papírování a nařízení nepomohou (pokud piloti nesouhlasí s nařízením, tak ho moc nedodržují). Další rovina, kde diskuse probíhá, je důraz na výcvik létání bez počítačů, jestli není kontraproduktivní, pokud společnost, aby zvýšila bezpečnost, omezuje létání v ručním režimu, zakazuje přistání ve ztíženějších podmínkách méně zkušeným pilotům atd. Prostě ta diskuse je hodně košatá, samozřejmě se občas ozve i AFL nebo kolegové pilota, diskutuje se třeba i o afgánském přistání, o přistání na příďový podvozek Il-76 atd. atd.

Také jsem zvažoval něco víc napsat o nehodě v Jakutsku, proč žádá Rosaviace od MAK dosavadní výsledky. Nebo o docela kuriózním incidentu z poslední doby, kdy skončil SSJ s proděravělým potahem ocasní části, při čemž sehrálo hlavní roli zemnicí lanko :-). Pak jsem si to ale raději rozmyslel, abych neinicioval nesmyslné o/t diskuse.

Ten překlad do češtiny nemusí být úplně dokonalý, například první citát by snad mohl spíš znít něco jako: Národní program letové bezpečnosti není v souladu s mezinárodními požadavky a povinnosti se neplní. Dosud nebyla určená přijatelná cílová úroveň bezpečnosti létání, ani osoba (může znamenat i právnická) odpovídající za realizaci programu, který se neaktualizoval už od roku 2008. Samozřejmě negarantuji, že Lenta.ru, odkud čerpám, citovala prokurátora přesně. V každém případě mějme na paměti, co třeba během interpolací v naší sněmovně všechno zazní. Je to dobře, že se objevují i hodně kritické názory, snad to pomůže zlepšit bezpečnost létání v RF.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Юрий Чайка

Příspěvek od HighFlyer »

yellow píše:Prosím admina o smazání, to je zjevný off-topic.

Prosim admina o ponechani, je to jednoznacne prispevek k tematu bezpecnost letadel a leteckeho provozu v Rusku. I kdyz se to nelibi nekterym uzivatelum, priklanejicim se k jedne strane, kteri by nejradeji nechali mazat cokoli, co se nehodi do jejich videni sveta, ktere zde prezentuji.

Dekuji.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od HighFlyer »

Odkladam sem neco odvedle z planes(.)cz. Ale to bude zase jen nejaky spatny preklad a vytrzene z kontextu, jak nam obratem vysvetli yellow a Karel_X

Ruská Asociace leteckých provozovatelů (AEVT) požádala Ministerstvo dopravy, aby v souvislosti s katastrofou SuperJetu dne 5. května zajistilo mimořádnou prověrku letové způsobilosti SuperJetu 100 a ověřilo, nakolik letadla splňují potřeby certifikace.

Dopis Asociace jmenovitě žádá, aby byla prověřena odolnost letadla pro případ úderu blesku. Argumentuje, že následky úderu blesku nemohou být tak vážné, jak ukázal případ letu SU-1492. Dalším požadavkem je prověrka interiéru letadla pro případ požáru a posouzení požadavků na výcvik posádek. Aeroflot členem asociace není.

Dobře informované zdroje poskytly informaci, že letadla Aeroflotu (po katastrofě provozuje 49 letadel SuperJet) zaznamenala během provozu SuperJetů celkem 8 výpadků systémů letadla během letu. Jiný zdroj uvádí, že během posledních pěti let byla letadla Aeroflotu 184krát zasažena bleskem, ale ani v jednom případě to nevedlo k výpadku systémů. Situace okolo letu SU-1492 je proto velmi neobvyklá. Certifikačním orgánem pro certifikaci SuperJetu je Rossavijacija.

Výrobce letadla požadavek Asociace kategoricky odmítl jako nesprávný, neprofesionální a vytvářející nepřípustný tlak na probíhající vyšetřování. Výrobce uvádí, že stanovit co je případně potřeba prověřovat je výhradní pravomocí komise. Podle něj letadlo prošlo úspěšně celou certifikaci v Rusku i v Evropě a během certifikace absolvovalo přes 1000 certifikačních letů.


https://www.planes.cz/cs/article/203342 ... -superjetu

Takovy typicky off-topic. S bezpecnosti SSJ a letoveho provozu v Rusku jiste nema nic spolecneho.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

HighFlyer píše:Odkladam sem neco odvedle z planes(.)cz. Ale to bude zase jen nejaky spatny preklad a vytrzene z kontextu, jak nam obratem vysvetli yellow a Karel_X
Takovy typicky off-topic. S bezpecnosti SSJ a letoveho provozu v Rusku jiste nema nic spolecneho.


Není to nic tajného, myslím, že jsem psal, že si Rosaviace vyžádala některé dokumenty, mj. certifikační dokumenty týkající se pevnosti, řiditelnosti a odolnosti před statickou elektřinou. Také jsem myslím psal, že původní certifikaci prováděl MAK a následně EASA. A АЭВТ jsem se raději nezmínil, abych nevyvolal o/t diskuse. Vyžadovalo by to trochu vysvětlení politických hrátek kolem SSJ, a to sem nemíním plést. Tak řekněme aspoň, že drtivá většina členů asociace žádné SSJ neprovozuje, a z pohledu těch dvou, co jich pár mají, může opakovaná kontrola uklidnit cestující. Rosaviace přitom nebude kontrolovat primárně svou práci, jak by se mohlo někomu z citace na planes zdát, ale práci MAK, tj. Mezistátní letecké komise, a práci EASA, tedy European Union Aviation Safety Agency, které certifikaci postupně prováděly. Hádám, že v Moskvě i Kolíně nad Rýnem zůstávají v klidu :-)

Pokud se přece jen něco objeví, tak to určitě půjde spravit a zase to kousek posune bezpečnost dopředu. V tomto ohledu ale věřím mnohem víc vyšetřovatelům, že by mohli něco navrhnout k vylepšení, než papírovým čertům z MD.

Ostatní citace jsou spíš hloupé a tendenční - například tvrzení, že "následky úderu blesku nemohou být tak vážné, jak ukázal případ letu SU-1492". Zatím vše nasvědčuje tomu, že příčinou byla nesprávná pilotáž a opakované porušení předpisů o odletu na TOGA. Možná je to ale ne úplně dokonalý překlad věty: «Не должны быть такие последствия с электрообеспечением, приведшие к нештатной ситуации на борту ВС», co já vím, v podstatě je to jedno. V každém případě, podle tisku MD popírá že by takový dopis dostalo, což může zpochybňovat věrohodnost článku Komersandu. Ale jak jsem říkal, ve hře je i politika a tu nemám v úmyslu rozebírat.

Připomínám, že během několika dní by měla být zveřejněna předběžná zpráva MAK.

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od jencik »

Nech uz je chyba kdekoľvek, stále nám tu vybublava ten základný problém. Akákoľvek vládnuca moc v Rusku uz tak dlho cenzuruje a kontroluje mediálnu oblasť, ze uz je ťažké určiť, co je pravda a co nie. No a niekde tu začína ruský problém, ktorý trva uz storočia

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

jencik píše:Nech uz je chyba kdekoľvek, stále nám tu vybublava ten základný problém. Akákoľvek vládnuca moc v Rusku uz tak dlho cenzuruje a kontroluje mediálnu oblasť, ze uz je ťažké určiť, co je pravda a co nie. No a niekde tu začína ruský problém, ktorý trva uz storočia

Možná by stálo za to kouknout trochu do historie, například poslední car, Mikuláš II, byl liberály donucen odstoupit mimo jiné i proto, že předem vyvolali mezi lidem mediální kampaní otevřenou nespokojenost a veřejné protesty. Jedním z hlavních hráčů na tomto poli byl Alexandr Gučkov, budoucí neúspěšný ministr války. Car se proti tomu prakticky nezmohl na odpor. A jak to pak pokračovalo a jak to nakonec dopadlo, to už každý ví.

Stejně i dnes je velká část médií v RF v rukou liberálů, působí tam myslím i západní média, jako BBC nebo CNN. Konkrétně projekt SSJ se do jisté míry dá chápat jako Putinovo dítě, a i proto na něm možná někteří nenechají nit suchou. Je docela těžké se v tom vyznat, ne kvůli cenzuře, ale přesně z opačného důvodu. Ostatně i ukázky z tamějšího tisku, které se tu citují, dávají tušit, že s omezováním médií to nebude tak zlé. Konec politiky.

Aby to tu nebylo jak v pomocné škole, je třeba uznat, že v Rusku nepochybně mají velký problém s bezpečností letecké dopravy (některá místní média třeba používají takové sebemrskčské výrazivo, jako, že jsou na tom hůř, než Afrika...). Má to své příčiny a kořeny, vláda se s tím nepochybně snaží bojovat jak umí, a konkrétně AFL se vždy snažil být na špici a dodržovat světové standardy. Daří se jim to jen částečně, a třeba projev gen. prokurátora byl jedním z velmi výrazných příspěvků na toto téma.

Kde v případě naší nehody hledat nápravu, to nám snad napoví závěrečná zpráva. Asi to nebude vina SSJ (mohou pochopitelně ještě něco objevit), možná za tím bude podcenění výcviku létání v direct modu (to by se pak mohlo týkat všech FBW letadel), možná snaha vyhnout se riziku tím, že AFL tlačí na piloty, aby na ruku létali minimálně, možná podcenění psychologické otázky... Zcela jistě za tím bude opakované porušení předpisů o odletu na go around. Jsou to primárně odborné problémy, které se řeší všude na světě a odpověď na ně musí být opět odborná.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

Dnes předložil MAK obsáhlou předběžnou zprávu o nehodě (jestli správně chápu, má víc než 100 stran) technické komisi MD+MP+AFL+OAK. Předběžná zpráva neurčuje příčiny nehody. Všichni členové komise se shodli na tom, že v současné etapě šetření jsou již navržená opatření dostatečná. Pokud se v průběhu dalšího šetření objeví nové skutečnosti, mohou být ale zveřejněna další doporučení. Předběžná zpráva bude publikována v nejbližší době po provedení posledních korekcí textu.

Nezbývá tedy, než ještě chvilku počkat.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

Předběžná zpráva:
https://mak-iac.org/upload/iblock/4e4/r ... 098_pr.pdf

Zatím jsem to jen projel očima a zaujalo mě, že direct mode byl zřejmě aktivován kvůli krátkému výpadku koncentrátoru dat v důsledku přímého zásahu bleskem, mj. do čidel teploty a námrazy. Jsou zde vypsány všechny doložené zásahy bleskem různých SSJ stejně jako případy letu v direct mode.

Posádka se občas chovala pro mě nečitelně, nastartovala ve finále APU, přestože zřejmě nebyly žádné problémy s generátory, f/o zapnul 7700, přestože cpt se vyjádřil nejasně, spíš jsem pochopil, že by měli 7600 vypnout. Aktivovali automatické vysunutí air brakes (nefunguje ovšem v direct mode!!) a možná se pokusili o TOGA po druhém odskoku (jenže byly aktivovány obraceče tahu...). Ovšem už v tu chvíli bylo letadlo citelně poškozeno, mimo jiné se už střihly bezpečnostní kolíky v podvozcích.

Bezprostřední příčinou vytékání paliva je vyrvaný úchyt hydraulického válce ovládání pravé podvozkové nohy od zadního nosníku křídla, což vytvořilo v nádrži docela velkou díru. Obr. 15 a 16. Uvidíme, jak se k tomu postaví, jestli se pokusí tento uzel nějak modifikovat nebo ne. Neumím to kvalifikovaně posoudit.

Dalo by se říct, že se mozaika doplňuje o další kamínky, ale předchozí obraz se moc nemění. Z mého pohledu se o něco víc projevuje omezená znalost fungování systémů u ne moc zkušené posádky. Jako podobný příklad vzpomeňme Smolensk, kde se ne moc zkušený pilot vládního speciálu možná (podle polských vyšetřovatelů) pokusil o automatický go around, který ovšem v Tu-154 bez ILS nefunguje. Čas, který tím ztratili, se jim mohl stát osudným.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Havárie Superjet 100 dne 5. května 2019 v Moskvě

Příspěvek od Karel_x »

Ještě doporučuji nepřehlédnout obrázky:
42. Srovnávací analýza předchozích přistání našeho kapitána
43. Srovnávací analýza s jinými přistáními v direct modu

K těmto grafům téměř není co dodat, osudné přistání v obou případech silně vybočuje nezvládnutou technikou pilotáže (ode zdi ke zdi), navzdory tomu, že před chvilkou slyšel od F/O číst QRH - Pilotovat plynule!


Odpovědět