Havárie a incidenty letadel

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od flyingblue »

Robert píše:
flyingblue píše:
MEA píše:Dnes sa predišlo, zrejme šikovnosťou rýchlo uvažujúceho sýrskeho riadiaceho, ďalšiemu možnému pr-ús-eru.

http://avherald.com/h?article=4d2f9b50&opt=0


Premyslim, kdy se zacnou aerolinky seriozne zabyvat tim, ze by nemely letat do oblasti, kde hrozi nebezpeci sestreleni.


Kus odpovědnosti bych viděl také na příslušných úřadech, že se neuzavírá v případě napětí a bojů vzdušný prostor. To se týká Iránu i Ukrajiny. Zde v případě Sýrie jsou vystřeleny nečekaně rakety z Izraele na Damašek a zároveň tam přistává syrské civilní letadlo. Otázkou je, zda to ze strany Izraele nebyl kalkul. Sýrie svůj prostor kvůli těmto útokům pro svá letadla asi uzavírat nebude, každopádně cizí letadla by přes Sýrii neměla létat. Co vím z Flightradaru, tak tam přelítává Qatar, MEA a společnosti z Iráku, Iránu.


No, jak Ti to jenom rict ... Za vzdusnej prostor Syrie je zodpovedna Syrie. Tj. je to syrskej problem, ze se jim ve vzdusnym prostoru pohybujou cizi letadla.

Diskuse o kalkulech si muzeme vest v teple vyhratych kancelari, ale myslim, ze ani nejzarytejsi propalestinsky aktivista nebude cekat, ze Izrael bude predem hlasit utoky na (z jeho pohledu) legitimni cile :-)


Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od Robert »

flyingblue píše:
Robert píše:
flyingblue píše:
Premyslim, kdy se zacnou aerolinky seriozne zabyvat tim, ze by nemely letat do oblasti, kde hrozi nebezpeci sestreleni.


Kus odpovědnosti bych viděl také na příslušných úřadech, že se neuzavírá v případě napětí a bojů vzdušný prostor. To se týká Iránu i Ukrajiny. Zde v případě Sýrie jsou vystřeleny nečekaně rakety z Izraele na Damašek a zároveň tam přistává syrské civilní letadlo. Otázkou je, zda to ze strany Izraele nebyl kalkul. Sýrie svůj prostor kvůli těmto útokům pro svá letadla asi uzavírat nebude, každopádně cizí letadla by přes Sýrii neměla létat. Co vím z Flightradaru, tak tam přelítává Qatar, MEA a společnosti z Iráku, Iránu.


No, jak Ti to jenom rict ... Za vzdusnej prostor Syrie je zodpovedna Syrie. Tj. je to syrskej problem, ze se jim ve vzdusnym prostoru pohybujou cizi letadla.

Diskuse o kalkulech si muzeme vest v teple vyhratych kancelari, ale myslim, ze ani nejzarytejsi propalestinsky aktivista nebude cekat, ze Izrael bude predem hlasit utoky na (z jeho pohledu) legitimni cile :-)


Samozřejmě, že za syrský vzdušný prostor je zodpovědná Sýrie, nicméně letecké úřady těch aerolinek, které přes Sýrii létají jim to mohou zakázat. Souhlasím s tím, že Izrael má právo na obranu pokud na něj přicházejí odněkud útoky.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od MEA »

Finálna správa z vyšetrovania tých tureckých slečien v Iráne. Zaujímavé čítanie a škoda tej série technických a ľudských zlyhaní. V mnohom podobné na AF447...

https://aviation-safety.net/database/re ... 20180311-0

pdf s final reportom tamtiež...

Mailand
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 192
Registrován: 01. 04. 2017, 12:27
Oblíbené typy letadel: A340, A380, B717
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od Mailand »


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od MEA »

... tak som akurát pred pár dňami premýšľal, čo urobí pauza s technickým stavom strojov a rozlietanosťou posádok najmä (nekameňovať prosím) v treťom svete. A už tu máme nehodu A-320 PIA v Karáčí. Smutné, lebo ak najprv problém s podvozkami a potom pri opakovaní "dual engine flameout" (zo záznamu na live atc - "We have lost both engines") sa i ten najlepší pilot stáva štatistom a pozorovateľom. Iste, počkajme na vyšetrovanie, RIP cpt.Sajjad Gul+crew and pax...


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od MEA »

... ešte k dnešnému PIA v Karáčí... Veľmi rád by som sa mýlil, ale čo ak veci boli približne takto (na základe komunikácie, snímkov a videa). Posádka zabudla vysunúť podvozok a nejakým spôsobom prepočula aj varovania. Pri dosadnutí si to uvedomili a po tom, čo sa nejaký čas šúchali po motoroch to opäť odlepili a išli na okruh. Počas neho alebo až na finále poškodené motory vypovedali službu, a oni to na finále 25L (na 25R by boli už v predpolí dráhy a nie nad domami) pri direct law a blížiacej sa zemi navyše pretiahli skoro do pádu (dosť veľký AOA - uhol nábehu sa na videu javil). Tiež predpokladám, že to pri nižšom uhle nábehu a radšej bez klapiek pri čistom kĺzaní opadá menej a kĺže lepšie. Jasné, zo zeme a bez stresových faktorov sa ľahko hovorí, čo by bolo keby, ale tu sa veľmi pravdepodobne stretli veľmi zlé náhody a ešte horšie riešenia.

Lucky
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 711
Registrován: 30. 01. 2005, 18:43
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od Lucky »

MEA píše:... ešte k dnešnému PIA v Karáčí... Veľmi rád by som sa mýlil, ale čo ak veci boli približne takto (na základe komunikácie, snímkov a videa). Posádka zabudla vysunúť podvozok a nejakým spôsobom prepočula aj varovania. Pri dosadnutí si to uvedomili a po tom, čo sa nejaký čas šúchali po motoroch to opäť odlepili a išli na okruh. Počas neho alebo až na finále poškodené motory vypovedali službu, a oni to na finále 25L (na 25R by boli už v predpolí dráhy a nie nad domami) pri direct law a blížiacej sa zemi navyše pretiahli skoro do pádu (dosť veľký AOA - uhol nábehu sa na videu javil). Tiež predpokladám, že to pri nižšom uhle nábehu a radšej bez klapiek pri čistom kĺzaní opadá menej a kĺže lepšie. Jasné, zo zeme a bez stresových faktorov sa ľahko hovorí, čo by bolo keby, ale tu sa veľmi pravdepodobne stretli veľmi zlé náhody a ešte horšie riešenia.

Varování o nevysunuti podvozku je jednak vizuální i zvukové, že si nedokážu představit zapomenout vysunout podvozek.
Zaznamenal jsem spekulaci o bouncing landing. Poté co se posádka rozhodla pro G/A tak FO předčasně zasunul podvozek a letadlo se sklouzlo motory po dráze. Něco podobného se stalo i Emirates s B777

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od PV »

Lucky píše:
MEA píše:... ešte k dnešnému PIA v Karáčí... Veľmi rád by som sa mýlil, ale čo ak veci boli približne takto (na základe komunikácie, snímkov a videa). Posádka zabudla vysunúť podvozok a nejakým spôsobom prepočula aj varovania. Pri dosadnutí si to uvedomili a po tom, čo sa nejaký čas šúchali po motoroch to opäť odlepili a išli na okruh. Počas neho alebo až na finále poškodené motory vypovedali službu, a oni to na finále 25L (na 25R by boli už v predpolí dráhy a nie nad domami) pri direct law a blížiacej sa zemi navyše pretiahli skoro do pádu (dosť veľký AOA - uhol nábehu sa na videu javil). Tiež predpokladám, že to pri nižšom uhle nábehu a radšej bez klapiek pri čistom kĺzaní opadá menej a kĺže lepšie. Jasné, zo zeme a bez stresových faktorov sa ľahko hovorí, čo by bolo keby, ale tu sa veľmi pravdepodobne stretli veľmi zlé náhody a ešte horšie riešenia.

Varování o nevysunuti podvozku je jednak vizuální i zvukové, že si nedokážu představit zapomenout vysunout podvozek.
Zaznamenal jsem spekulaci o bouncing landing. Poté co se posádka rozhodla pro G/A tak FO předčasně zasunul podvozek a letadlo se sklouzlo motory po dráze. Něco podobného se stalo i Emirates s B777


No a aby toho nebylo dost,spekuluje se i o tom,že po odlepení schytali birdstrike.
On May 23rd 2020 there are claims, not suported by ATC recordings, that the aircraft suffered a landing gear failure on first approach but continued the approach for a low approach. While going around near the end of the runway the aircraft received bird strikes resulting in first reduction of engine power and subsequent loss of engine power.
zdroj http://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od MEA »

Lucky: hej, to znie vieryhodnejšie.
PV: tie dohady som tiež čítal, som zvedavý na vyšetrovanie.

bugr
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 951
Registrován: 03. 04. 2007, 20:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od bugr »

Ten bird strike je ale imho úplný výmysl, to prostě někdo plácnul a nemá to oporu v ničem.

Ohledně toho varování na nevysunutý podvozek, z vyšetřování leteckých katastrof je známé, že posádka umí nepochopitelně ignorovat jakékoliv varování.
Co jsem četl dnešní aktuality tak to opavdu vypadá jakože přistával bez podvozku, asi si toho všiml, dal GA ale škrtnul motoroy, nevím jestli tam mohl uarzit nebo poškodit nějaké hadice. Ale motory evidentně nevydržely až do přistání. Sice to vypadá dost fantasticky ale vzhledem k tomu, že ty piloti byli dost dlouho mimo aktivní službu tak si myslím se může stát cokoliv. Každý kdo lítá i s malým letadlem, ví, že letět po dvou měsících není p***l..

Lucky
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 711
Registrován: 30. 01. 2005, 18:43
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od Lucky »

bugr píše:Ten bird strike je ale imho úplný výmysl, to prostě někdo plácnul a nemá to oporu v ničem.

Ohledně toho varování na nevysunutý podvozek, z vyšetřování leteckých katastrof je známé, že posádka umí nepochopitelně ignorovat jakékoliv varování.
Co jsem četl dnešní aktuality tak to opavdu vypadá jakože přistával bez podvozku, asi si toho všiml, dal GA ale škrtnul motoroy, nevím jestli tam mohl uarzit nebo poškodit nějaké hadice. Ale motory evidentně nevydržely až do přistání. Sice to vypadá dost fantasticky ale vzhledem k tomu, že ty piloti byli dost dlouho mimo aktivní službu tak si myslím se může stát cokoliv. Každý kdo lítá i s malým letadlem, ví, že letět po dvou měsících není p***l..

Dal jsem si tu práci a našel všechny varování o nevysunuti podvozku. Takže:
-na panelu indikace podvozku se rozsvítí červené světlo UNLK
-L/G GEAR NOT DOWN msg. na horní obrazovce ECAM
-před každým pilotem v zorném poli bliká MASTER WARN light
-hlouká WARNING CHIME
-u páky ovládání podvozku se rozsvítí červená šipka ukazující směrem dolů

bugr
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 951
Registrován: 03. 04. 2007, 20:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od bugr »

no taky mu to tam řvalo, sestříhal jsem si atc při prvním přistání.

Ale občas je posádka schopna ignorovat vše a pak doje ke katastrofě. Podle komunikace po přerušeném přistání mi přišlo, že řeší v hlavě nějaký problém a moc nereagují na povely věžníka.Když mu říká aby stoupal do 3500ft tak to ani jednou nepotvdil.

Ale uznávám je to čistá spekulace. Je pravda, že pokud letadlo sedá bez podvozku tak by si toho na věži asi všimli a řekli by mu to..

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4146
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od whiskey »

Kvalitne to bez podvozku osuchali o rwy predsalen...
https://youtu.be/OZ0LY7ma1cA

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od MEA »

...tak ja si stále myslím, že to bolo tak, ako som opísal vyššie a birdstrike je bullshit aby to národ ľahšie prijal, lebo to, čo tam predviedla posádka (veľmi pravdepodobne, lebo máme prezumpciu neviny) je poriadny nátresk...

bugr
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 951
Registrován: 03. 04. 2007, 20:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvek od bugr »

MEA píše:...tak ja si stále myslím, že to bolo tak, ako som opísal vyššie a birdstrike je bullshit aby to národ ľahšie prijal, lebo to, čo tam predviedla posádka (veľmi pravdepodobne, lebo máme prezumpciu neviny) je poriadny nátresk...


mě to taky tak přijde. Kdyby měli problém s podvozkem tak by logicky opakovali v dostatečné výšce nad drahou a nepokoušeli se přistát.

Tohle bude těžký vyšetřování(asi jako každý :-) ) protože společnost nebude chtít přiznat chybu pilotů, pokud to jejich chyba byla.


Odpovědět