vitezslav píše:Skybob: když u ž jsi nakousl Francii, tak ta mi přijde trochu zvláštní - je tam spoustu charterových dopravců, ale LC nic moc. Aspoň, vzledem k velikosti Francie, nic podobně expanzivního, jako je Easy, Ryanair, Germanwings, Air Berlin...
Francie a LCC je rozhodne zajimave tema. V poslednich 5-7 let byly -co si vzpomenu-2 vyznamne pokusy o vytvoreni francouzskeho LC, a to AirLibExpress, odnoz Air Liberte zprivatizovaneho byvalym pilotem AF Corbetem a nove vytvoreny Aeris, tusim s kapitalem z US. Oba pokusy dopadly katastrofalne, Corbet celi soudnim sporum a byvaly reditel Aerisu se musel pred zamestnanci zachranit utekem pres okno kancelare.
Obe LC se soustredily zejmena na lukrativni linky PAR- velka mesta na jihu Francie (TLS,BOD,NCE,MRS), dojne to kravy AF. To byl samozrejme prvni kamen urazu (pomineme li konspiracni teorie)-AF si sve royaume chrani tvrde, a vzhledem ke svemu tehdy jeste statnimu charakteru mu sly statni organy a podniky (treba letiste jsou privatizovana az ted) na ruku. (Koneckoncu i Ryan si uzil od AF soudnich zalob azaz).Znacna je i konkurence rychlovlaku TGV, to dela treba do MRS vrasky i AF.
Na druhe strane je treba rict, ze AF je schopna branit se i obchodne a vyuzivat zejmena bezkonkurencni nabidky fq (do vedenych mest casto i 2 lety/hod) a sveho FFP.
Druhym duvodem je "socialisticky a odborrarsky" pracovni trh ve F,kolektivni smlouvy platne pro vsechny subjekty v danem odvetvi zarucuji pevne minimalni mzdy pro kazdy typ postu, propustit nekoho je tezke a drahe (i kdyz u novych subjektu to zase neni tak hrozne), ale hlavni jsou katastrofalne vysoke odvody na soc pojisteni.
Podil britskych LC (FR a EZ) je ovsem na letistich zvlast v jiz F vysoky, na radu letist leta jenom Ryan, je vyuzit obrovsky potencial Britu, ktery snad uz vsichni maji chalupu ve F. Bazi ale maji ve F poskrovnu (EZ v PAR, ale ten ma ve F spis midcostove ceny, a FR otevira v MRS), tim odpadaji mzdove naroky lokalnich sil. A treba letajici personal EZ je sice bazovan v PAR, ale ma pokud vim britske smlouvy.
Suma sumarum, velkeho francouzskeho LC se asi nedockame, dokud nebude uvolneno franc. prac pravo (i kdyz plusem muze byt privatizace franc. letist). Pokud vim, preziva zde jen par regionalnich LC, treba Air Turqouise tusim v Nancy.