Co bude dál s ČSA?

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?

Do konce roku 2017

Odpojení od přístrojů - společnost skončí v insolvenci
2
3%
Konsolidace - ČSA se vydají na cestu ke konkurenceschopné moderní evropské aerolince
13
21%
Pomalý úpadek - bude dál pokračovat, ale nic převratného se nestane
14
22%
Restart - vyvedení značky a leteckých aktivit firmy pod nový "čistý subjekt
0
Žádná hlasování
Fúze - ČSA budou schlamstnuty TVS
34
54%
 
Celkem hlasů: 63

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 139
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320F, A330, A350XWB.
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Eidi » 11. 01. 2019, 10:58

Mimochodem, na obchodnim rejstříku se objevila výroční zpráva ČSA. Long story short si vedly ČSA předloni následovně:
- Čistej zisk 267 mCZK;
- EBITDA 595 mCZK;
- PLF/SLF 81 % (+5,7 pp YoY);
- 2,9 mPAX (+7,12 % YoY);
- ASK 4 235 256 000 (9,19 % YoY).

Taky zajímavost:
- jejich balíček Lite se podílel cca 50 % na celkovym objemu prodanejch kupónů;
- doplňkový služby na palubě měly 4% podíl na celkovejch výnosech ČSA;
- 80 % klientely ČSA představovali inboundi (cizinci).


Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 35
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Adam96 » 11. 01. 2019, 11:23

Coz ve mne evokuje pocit, ze se restrukturalizace podarila pomerne dobre (je treba samozrejme zohlednit jeste porad slapajici ekonomiku), kdyz byly CSA od roku 2015 v cernych cislech a year-to-year je celkovy vysledek hospodareni o cca 26 MCZK oproti 2016 vyssi.

Nuz, jsem velmi velmi zvedavy, jak se projevi zmeny zavedene novym vlastnikem v dalsi vyrocni zprave.

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 139
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320F, A330, A350XWB.
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Eidi » 11. 01. 2019, 12:22

Adam96 píše:Coz ve mne evokuje pocit, ze se restrukturalizace podarila pomerne dobre (je treba samozrejme zohlednit jeste porad slapajici ekonomiku), kdyz byly CSA od roku 2015 v cernych cislech a year-to-year je celkovy vysledek hospodareni o cca 26 MCZK oproti 2016 vyssi.

Nuz, jsem velmi velmi zvedavy, jak se projevi zmeny zavedene novym vlastnikem v dalsi vyrocni zprave.


Mám z toho podobnej pocit, i když si myslim, že ČSA v tý době pomohla i klesající cena ropy a pochopitelně tebou zmiňovaná šlapající ekonomika. Furt je tam teda ale kumulovaná ztráta ve výši 5,2 mld CZK.
Vzhledem, že je to vydaná VZ za rok 2017 na začátku 2019, jsem zvědavej na čísla za rok 2018. A vůbec, jak řikáš - jak se k tomu postaví Travel Service a co s ČSA udělá. Bude mít nějaký svoje mašiny nebo to bude jenom obchodní značka/prodejce letenek pro letadla SW?

Mihla se tady informace o tom, že tlačí ČSA na to, že ATRky půjdou do pryč. Otázkou zůstává, jak se vypořádaj s opcí na A320neo. A vůbec..., co s A330, který tedy prodloužili leasing.

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 35
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Adam96 » 11. 01. 2019, 13:40

Tak ta kumulovana ztrata je vysledek let predchozich, zejmena od toho, co si tam Tvrdikhral na byznys. Mimochodem je usmevne, jak se vlastne luftjarda dostal zpatky do blizkosti CSA vzhledem k tomu, ze CSA fakticky vlastni TS, ve kterem ma podil CEFC, Tvrdikuv dalsi projekt.

Jinak mam pocit, ze jsem bud zde, nebo nekde jinde cetl, ze objednavka A320neo je zrusena uplne, tak snad nekdo doplni. Osobne si myslim, ze A330 zustane na Seoul, ktery byl podle jedne z vyrocnich zprav (jestli 2015? 2016? Nevim.) pro CSA dost rentabilni. Jak je to ale aktualne bohuzel taky netusim.

Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.

Paul1
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 149
Registrován: 23. 01. 2016, 17:44
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Paul1 » 11. 01. 2019, 14:07

Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Můj odhad. QS měl loni minimální provozní zisk, který neustále klesá. Příjmy táhly především pravidelné spoje, příjmy u charterů šly dolů. Takže očekávám, že QS postupně sežere všechny nejvýdělečnější linky ČSA a ty pošle k ledu. Rád bych se ale mýlil.


Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 139
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320F, A330, A350XWB.
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Eidi » 11. 01. 2019, 14:37

Adam96 píše:Jinak mam pocit, ze jsem bud zde, nebo nekde jinde cetl, ze objednavka A320neo je zrusena uplne, tak snad nekdo doplni.


Aha, tak to jsem, přestože fórum sleduju pravidelně, asi přehlídl. To by mě zajímalo, jestli k tomuhle neví někdo víc info. Každopádně díky za info.

Adam96 píše:Osobne si myslim, ze A330 zustane na Seoul, ktery byl podle jedne z vyrocnich zprav (jestli 2015? 2016? Nevim.) pro CSA dost rentabilni. Jak je to ale aktualne bohuzel taky netusim.


Co vim, tak PRG-ICN-PRG byla delší dobu trochu problematická a přehoupla se v ziskovou aspoň na úroveň C1 (tak, jak to používaj v ČSA, respektive nad DOC), ale nikde jsem se nedopátral, jestli to aspoň hradí náklady na úrovni C2 nebo aspoň jejich části. Upřímně si netroufám odhadovat, jak na tom můžou ČSA bejt na týhle relaci, když se s ní dělí s KE. Ale rád bych se pletl.

Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Upřímně jsem si celou dobu myslel, že brand ČSA je mnohem silnější a zvučnější než TVS/SW a bude to jen dobře pro oběmu portfolia a produktu pro SW. Čekal jsem, že si nějak logicky rozeberou trh podle toho, kam lítá ČSA samo a kam v rámci SkyTeam. Uvidíme se. Otázka, jak se SkyTeam bude dlouhodobě tvářit na to, že na linkách ČSA operuje SW.

Paul1 píše:
Adam96 píše:Jsem ale pomerne zklamany ze zatimniho vyvoje po zmene vlastnika, takovy oces aerolinky, ktera vykazuje zisk, mi prijde docela neopodstatnitelny. Nicmene nevim, co QS ma s CSA za lubem, treba je to jen zacatek nejake overall zmeny ve strukture flotily nebo snad celkove strategie a budu nakonec prekvapeny prijemne. Taky nevim.


Můj odhad. QS měl loni minimální provozní zisk, který neustále klesá. Příjmy táhly především pravidelné spoje, příjmy u charterů šly dolů. Takže očekávám, že QS postupně sežere všechny nejvýdělečnější linky ČSA a ty pošle k ledu. Rád bych se ale mýlil.


Taky mi to tak přijde, že SW chce z ČSA udělat jen prodejní značku, jakousi virtuální aerolinku.

jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 648
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod jencik » 12. 01. 2019, 00:54

Z mojej skúsenosti pribúda viac P2P ľudí v lietadlách ČSA a tranzitujuci sa jej snažia vyhnúť, pokiaľ majú inú možnosť. Ono neviem čo si myslieť, ked sa produkt SW a ČSA líši najviac v cene, mile žiadne, limit rovnaký len menu je iné.

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 738
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Yirina » 12. 01. 2019, 09:27

Včerejší "zavírací" let do Bratislavy. Nadšenců se tam sešlo více, byla i výborná posádka.

Obrázek

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2733
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod alesesl » 12. 01. 2019, 09:40

Yirina píše:Včerejší "zavírací" let do Bratislavy. Nadšenců se tam sešlo více, byla i výborná posádka.



Moc hezka uniforma. Smutne, ale vsechno jednou skonci. Nevis jestli bylo neco podobneho v OSR? Mame se tesit na TR?

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 738
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Yirina » 12. 01. 2019, 09:51

Jojo, nedá se nic dělat, ale aspoň jsme chtěli připomenout a trochu oslavit těch 96 let provozu.
V OSR se asi nic nekonalo, resp. nevím o tom, že by tam někdo něco organizoval.
Aspoň malý TR udělám :wink:

Prngr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 208
Registrován: 31. 07. 2009, 11:55
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Prngr » 12. 01. 2019, 16:55

Yirina píše:
Mat píše: Bylo by ale opravdu nepochopitlené, kdyby SmartWings měl časem převzít naprostou většinu linek, vždyť národní dopravce by měl být otázkou hrdosti, obzvlášť s tradicí ČSA. Zároveň v konkurenci ostatních dopravců SmartWings nemůže obstát, cenově citlivou klientelu obslouží skutečné nízkonákladovky s výrazně nižšími cenami a rostoucí počet těch, kteří už nehledí jenom na cenu, dá přednost normální aerolince (a to samozřejmě i před ČSA operated by SmartWings).


Ten argument proč ČSA nemůže zaniknout, že je to zavedená značka a hrdý národní dopravce, je majitelům SW asi úplně u pr**** (pardon). Zrovna oni, kteří jakékoliv marketingové aktivity víceméně ignorují, na tohle nebudou slyšet...Jsou to tvrdí obchodníci, které zajímají jen prodané sedačky a pronajatá letadla a je jim úplně šumák pověst jejich aerolinky a že si všichni jen stěžují. Ať si stěžují, hlavně když lítaj a platěj.
Ráda bych se pletla, ale mám pocit, že tam bude i nějaká osobní averze z minulosti, kdy ČSA byly právě tou silnou prestižní společností, v porovnání s neoblíbenou TVS a jim se teď podařilo konkurenci převzít a rozebrat.

Já jsem předpokládal, že tam spíš bude hrdost nového majitele "JÁ jsem koupil ČSA. JÁ vlastním ČSA. JÁ šéfuju firmě s historií" a bude se je snažit v rámci možností dát do pořádku a SW si nechat na špinavou práci - pro cestovky a lowcostové destinace.
Samozřejmě se nedá vyloučit, že majitel nechá na SW přepsat ruské linky (už to začíná) a činnost ČSA postupně ukončí.
Určitě by to byla škoda - a podle mě i chyba majitele.

aviatic
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 247
Registrován: 05. 09. 2007, 19:37
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod aviatic » 12. 01. 2019, 17:06

Prngr píše:
Yirina píše:
Mat píše:
Já jsem předpokládal, že tam spíš bude hrdost nového majitele "JÁ jsem koupil ČSA. JÁ vlastním ČSA. JÁ šéfuju firmě s historií" a bude se je snažit v rámci možností dát do pořádku a SW si nechat na špinavou práci - pro cestovky a lowcostové destinace.
Samozřejmě se nedá vyloučit, že majitel nechá na SW přepsat ruské linky (už to začíná) a činnost ČSA postupně ukončí.
Určitě by to byla škoda - a podle mě i chyba majitele.


Třeba nový majitel začíná dávat ČSA do pořádku tak,že ruší ztrátové a prodělečné linky. K převodu Ruska na SW - ČSA to nemá čím lítat. 330 nemůže a lítat Moskvu ATRkou je blbost. Tam jiná možnost není.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5354
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod flyingblue » 12. 01. 2019, 19:45

aviatic píše:
Prngr píše:
Yirina píše:


Třeba nový majitel začíná dávat ČSA do pořádku tak,že ruší ztrátové a prodělečné linky. K převodu Ruska na SW - ČSA to nemá čím lítat. 330 nemůže a lítat Moskvu ATRkou je blbost. Tam jiná možnost není.


Samozrejme je tam moznost - bud nechat soucasna letadla nebo prevest nejake 737NG/MAX

Uvidime, jaka bude ochota Aeroflotu codesharovat (nebo mit aspon interline dohodu) se SmartWings.

Marty-t
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 994
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ, FRA
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod Marty-t » 13. 01. 2019, 13:58

Nevím jestli to tu už zaznělo - jak jsem odhadoval ze zprávy o umístění hned několika wet leasovaných A319 ve STR pro Eurowings, ČSA prodávají nyní od února i letenky PRG-STR - bookovatelné jen ale v po a út, časy odletu před polednem z PRG, zpět ze STR před druhou hodinou odpolední... Neví někdo zda je to vše, nebo je šance i na přelety v jiné dny nebo za výpomocí EW jinde ?

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2733
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Status: Offline

Re: Co bude dál s ČSA?

Příspěvekod alesesl » 13. 01. 2019, 16:16

Marty-t píše:Nevím jestli to tu už zaznělo - jak jsem odhadoval ze zprávy o umístění hned několika wet leasovaných A319 ve STR pro Eurowings, ČSA prodávají nyní od února i letenky PRG-STR - bookovatelné jen ale v po a út, časy odletu před polednem z PRG, zpět ze STR před druhou hodinou odpolední... Neví někdo zda je to vše, nebo je šance i na přelety v jiné dny nebo za výpomocí EW jinde ?


Vzdyt jsem to psal ve svem TR z KSC co jsem letel pred vanocemi. Byl to jeden z drbu na palube od letusky, ze zacnou letet PRG-STR-PRG, aby navazeli svoje posadky na letadla co budou bazovana ve STR.



Zpět na “ČSA - České aerolinie”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů