Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 27. 10. 2011, 17:51

Letenka osudného letu pro Genadie Čurilova - je z ní patrné, že odlet se o den odložil, ale jinak prokazuje, že charter startoval přesně načas, v 16:00.
Obrázek


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod janko » 30. 10. 2011, 20:16

Rad by som sa opytal prispievatelou ci maju osobne skusenosti s lietanim na JAK - 42 ako pilot alebo ci viete doporucit, kde sa da zohnat prirucka pre lietanie na JAK - 42. Podla informacii mali lietat tieto lietadla aj v nejakej ceskej spolocnosti. Nepoznate niekoho z tejto spolocnosti.

K havarii by som mal niekolko otazok>
- je niekde na internete plan letiskovej plochy v Jaroslavli
- v ktorej casti letiska objavili stopy po brzdeni od havarovaneho lietadla - ako ich identifikovali, robili chemicky alebo nejaky rozbor brzdnych stop a pneu na lietadle
- aku dlzku brzdnej drahy namerali
- aky druh plochy je za letiskom ked tam mohli ist min. 400 m - ak tam kedysi lietali 21, tak tam neboli preorane brzdne pasy?
- pri tomto smere vzletu nie su rozmiestnene priblizovacie svetla na pristanie v opacnom smere?
- ten majak alebo budka co do nej narazili je sucastou radiotechnickeho vybavenia letiska

Potesi ma akelkolvek info

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2120
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod pavelpmi » 30. 10. 2011, 20:56


janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod janko » 31. 10. 2011, 10:24

Velmi pekne dakujem pavelpmi.

Rad, by som este ziskal odpved aj na dalsie moje otazky - prosby, hlavne o moznost prekonzultovat techniku vzletu s niekym, co tento type lietadla pilotoval.

Nielen ze sa mi zda, ale som presvedceny, ze v roznych publikovanych clankoch, zpravach, nielen v bulvarnych senzaciach, je dost nejasnosti a hlavne neodbornosti.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 31. 10. 2011, 19:21

janko píše:Velmi pekne dakujem pavelpmi.
Rad, by som este ziskal odpved aj na dalsie moje otazky

Nevím, jestli jsem ten pravý, ale zkusím odpovědět, snad mě někdo případně doplní.
Pokud vím, s Jak-42 létala svého času nějaká charterová společnost z BRQ, letadla měla ale na mokrý leasing z východu. Letová příručka v ruštině jde stáhnout z adresy, kterou před pár dny dal F.D. Netušm, jestli je u nás někdo, kdo létal s Jak-42D. K otázkám:
- plánek letiště je třeba na avheraldu
- stopy brždění (přibrzďování) byly podle fotek vizuálně patrné na konci rwy a byly i trochu vyryté v trávě - podle toho, co jsem viděl to bylo hlavně na pravém podvozku, což je myslím to, co vzpomínal F.D., že při takovém nesymetrickém brždění si neumí představit, že by to mohlo pilotovi uniknout - muselo by to dost táhnout letadlo doprava
Obrázek
- neumím odpovědět, nejsem si ani jistý, jestli šla délka brzdné dráhy jednoznačně určit
- pokud vím, tak se mluvilo o asi 400 m po trávě, ale nebylo to brždění, jen přibržďování, a k tomu vzletový výkon motoru. Nevím ani, jaké přeorané pásy se používaly u (MiG?) 21, myslím, že v Jaroslavli tam prostě rostla tráva
- podle mapky by na odletu rwy 23 (přiblížení rwy 05) měla být jednoduchá světelná řada, ale světla asi netrčí moc nad povrch -viz. foto
- majál který porazili je vodorovná řada antén ILS LLZ, tedy anténní systém napříč dráhy ve výšce cca 2m, srážka však zřejmě letoun nijak významně nepoškodila a na nehodě se nijak významě nepodílela. Snad jedině tím, že piloti kvůli ní zoufale přitáhli berany, aby se jí vyhnuli.
Obrázek


františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 31. 10. 2011, 22:49

Jen doplním co se týče map,tak když vyskáčeš z toho mého odkazu do kořenového adresáře je tam AIP Ruské federace.Ma to cca. půl Gb a nevím jak to bude stahovat,ale Jaroslav by tam měla být, nicméně já to nezkoušel.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod janko » 01. 11. 2011, 20:11

Dakujem karel a frantisek za odpovede.

Napisem trochu viac neskor.

Karel, kde si - ak mozem tykat, ziskal tie fotky.

Pre frantiska> na planku letiska na oboch za obidvami prahmi drahy je text> CWY 150 x 150 - co to znamena.
Co znamenaju tie biele krivky v tvare blesku na drahe, pod textom Marking AIDS RWY

Vdaka

Tragedie_v_JZD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 731
Registrován: 01. 01. 2007, 22:39
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Tragedie_v_JZD » 02. 11. 2011, 11:00

Tie biele krivky znamenaji "preruseni" drahy. cili ze tam je nejaky , blize neurceny usek, ktery neni znazornen na mape...

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod janko » 02. 11. 2011, 16:49

Tragedia, dakujem, zase som trochu chytrejsi.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 02. 11. 2011, 20:32

Zápis FDR:

http://www.mak.ru/russian/investigation ... -42434.pdf

Hodnota brzdné síly se pohybovala cca 20-80 kN já jsem uvažoval ve výpočtu střední hodnotu 40kN, takže jsem se víceméně trefil :D
- je tam vidět osudová reakce mechanika?, na trávě stáhl plyn na volnoběh a pak tase zpět na vzletový
- po přetažení jim klesla rychlost na 186 km/h
- co děláš? asi platilo kapitánovi poté, co nečekaně odstrčil berany od sebe

To je jen v rychlosti, další postřehy vítány
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 02. 11. 2011, 21:43, celkem upraveno 2 x.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 02. 11. 2011, 20:45


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod Karel_x » 02. 11. 2011, 21:02

Louskám tu zprávu a je to dost smutné čtení. Dlouhodobě zanedbávaný výcvik, neúplná evidence, neprovedení výpočtů v1, vr, v2, dokonce ani hmotnosti a vyvážení, v krvi f/o zakázaný fenobarbital a léčil se od r. 2000 na neurologii pro zhoršující se narušení přenosu informací priferních nervů, rukou a nohou, se ztrátou citlivosi a schopnosti kordinace dolních končetin... Tato dignóza je pochopitelně neslučitelná s výkonem práce pilota. Když předtím přistával, odskočilo mu ta a druhý dopad byl 1.63 G.

Pedály u Jak-42 jsou standardní, naopak na Jak-40, kde oba létaly jsou dva druhy pedálů - jedny z nich nestandardní s jakýmisi opětkami pro nohy. Tam mohli oba získat chybné návyky, protože na nich nalétali tisíce hodin, zatímco na 42 jen stovky!!
Naposledy upravil(a) Karel_x dne 02. 11. 2011, 22:05, celkem upraveno 1 x.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 02. 11. 2011, 22:05

Tak také jsem chvilku louskal či to spíš jen přelétl,na dobu od nehody a ruské poměry je ta zpráva překvapivě dobrá.. Doplním k pedálům,ač už si je ze 40-ky nepamatuju,tam si pamatuju jen "sloupek za roh",ale určitě půjde najít fotka..jde o to že na pedálu jaku 40 byl na spodní hraně plech,opora pro patu,která jasně vymezovala vertikální polohu nohy na pedálu,prostě jste nechali nohy sklouznou po pedálech a tahle věc je zastavila kde měly být..často je to vidět ještě třeba u sportovních ér.Na 42 udělali pedál jinak,je bez opory ale má ve spodní třetině takový pahrbek defacto kopírující klenbu nohy-samozřejmě a bohužel můžete dát nohy i tak že se o tenhle pahrbek opřete až patou...není kde to zkusit,ale nevím moc pohodlné mi to nepřipadá a hlavně to snižuje cit i v pohybu směrovky,o to tady ale nejde.Hlavně to samozřejmě posune místo působení sil na pedálu pro ovládání brzdy na vetší rameno.Což by defacto mělo být v téhle kauze to podstatné. I po z mého pohledu velice kvalitním šetření ze strany maku mi to přijde stále zvláštní... chápu to v okamžiku kdy tahal za berany a překvapila ho síla,respektive velikost výchylky,ale nechápu to že už k tomu došlo předtím...ergonomie pedálu obvykle respektuje " uvolněnou"polohu nohy (pravda pokud je tam kde má být) ale pro začátek brždění je potřeba pohyb alespon dva až tři centimetry na vrchní části pedálu.Také nárust síly je docela progresivní.Chápu že nešlo o velkou výchylku,alespon z počátku,ale i tak....Samozřejmě pokud do toho vstoupí ještě nějaký zdravotní handicap,je to asi představitelné,ale rozhodně neobvyklé.

Pro představu Jak 40 s výše zmíněnými pedály(existují jak jsem zjisti i bez operek)
http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Yakovlev-Yak-40/1662336/L/&sid=eb897c28fd1ac2ea167154d45e58f916

A Jaku-42 -mimo pedálu je videt i čyřnásobný sloupcový ukazatel tlaku v brzdách na palubní desce kapitána dole,přímo za sloupkem , dvě červené páky nouzového brždění vlevo od středního pultu a vytažené táhlo parkovací brzdy pod palubkou cpt.
http://www.airliners.net/photo/Donbassaero/Yakovlev-Yak-42/0874238/L/&sid=bcbf955a298b1153ec8b17f023f6701d

Dále je ze zprávy podstatná informace o témeř dvojnásobném užitečném zatížení ve skutečnosti proti loadsheetu a také o 20km nesprávně určenou rychlost rotace.

janko
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 432
Registrován: 30. 10. 2011, 19:55
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod janko » 03. 11. 2011, 19:04

Povodne som mal a mam pripravenu moju vypoved k tejto nestastnej udalosti, ale pri citani riadkov od karol a Frantisek ma tak trochu napadlo, ze aspon obaja mate blizko k leteckemu personalu a podla vyjadrei frantiska, ač už si je ze 40-ky nepamatuju,tam si pamatuju jen "sloupek za roh" - tak aj ako pilot, alebo aspon niekto z pilotnej kabiny.
Tak by som sa ich chcel oboch opytat, pre mna neznaleho podorbnosti z JAK 42.

- viete mi popisat normalny priebeh brzdenia - mam na mysli to ci len brzdi vyklopenim smerovych pedalov do brzdiacej polohy a intenzita brzdenia se reguluje intenzitov tlacenia na pedal v smere brzdenia alebo sa intenzita brzdenia reguluje nehjakou inou pakou na knipli.

Ja poznam taketo typy brzdenia. Tam stacilo vy slapnut smerove kormidlo do smeru zatacania a intenzita brzdenia sa volila stlacanim brzdovej paky na kniply.

Karel - este raz by som sa chcel opytat, kde by som si mohol prezriet tie fotky co zobrazuju drahu pohybu JAKu na trave

Frantisek - poprosil by som o vysvetlenie - také o 20km nesprávně určenou rychlost :rotace: s tymto pojmom tu dost casto narabate - co sa pri tom deje s lietadlom

Frantisek - pokusal som najst v tvojich odkazoch Letecku metodiku pre obsluhu JAK 42 - hlavne ako sa prevadza vzlet a ktomu vsetky potrebne Dolezite ukony ktore musi posadku urobit od povolenia brzd pri starte az po dobu ked zatvorai podvozok. Bol by si taky dobry a mohjol by si mi poslat uz otvorene tak aby som to mohol citat.

Vopred za ochotu dakujem

ESte by som sa chcel oboch opytat, ci povazujete pocty hodin stravene na palube dopravneho lietadla za objektivne hodnotenie skusenosti pilota, alebo je pre vas hodnovernejsi udaj o pocte vzletov a pristani ktore samostatne previedol pilot - to u je jedno ci ako kapitan alebo ako druhy, lebo aj ty vykonavaju tieto fazy letu.

Samozrejme, ze doba letu stravena pri riadeni lietania je tiez dolezita na ziskanie skusenosti s riadenim lietadla uz za letu ale predsa, ak mate blizko k lietaniu, tak viete z leteckej praxe, ze vzlet a pristanie su najdolezitejsie fazy letu a aj ze je pri nich najviac Lweteckych mimoriadnych udalosti - LMU

Tesim sa na pekne citanie.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Havárie Jak-42 v Jaroslavli

Příspěvekod františek dobrota » 04. 11. 2011, 13:13

Ano hydraulické brzdy na velkých érech fungujou jak jsi popsal v prvním části,v tomhle případě má každý pedál mechanickou vazbu která při stlačení špičkou nohy přesouvá hydraulický ventil UG-149 a tenposílá(přes soustavu dalších věcí) tlak do čtyř kol příslušné hlavní podvozkové nohy. Brzdí ten kdo má víc stlačený pedál, druhý člen posádky nemůže nijak brždění toho prvního zrušit.Pro uplné zrušení tlaku v brzdách musí být vždy pedály druhého pilota odlehčeny.Současné brždění normálním a nouzovým bržděním je zakázané.
Systém který jsi popsal jako druhý se používá zejména u pneumatických brzd a často na letadlech bez řízeného příďáku nebo ostruhy.Pedály směrovky se ovládá rozdělovací ventil tlaku vzduchu pro levou a pravou nohu,nějakou další pákou na kniplu nebo beranech intenzita brždění.Používá třeba L-39 a AN-2.(Mimochodem "spárka" An-2 se nepozná podle dvojího řízení, to maj všechny,ale právě podle toho, že má ovládání brzd na obojích beranech :) ).

Rotace,nebo přesněji řečeno rychlost rotace je rychlost kdy je potřeba začít zvedat přídák pro zvýšení úhlu naběhu křídla,jeho vztlaku a odlepení od země.Předčasná rotaca způsobí snížení akcelerace,protože dojde k zvýšení odporu křídla,ale vztlaková síla ještě není dostatečná pro odlepení.Tedy v případě kdy aerodynamické síly vyvozené výškovkou dokáží letadlo vůbec odrotovat,což tady nenastalo..Až bude trochu času zkusím napsat k průběhu vzletu více podrobností z mého pohledu.

Vzheledem k cca. stejné letové době na přistání u letadel dané kategorie se parametr nalétaných hodin u dopravních pilotů běžně používá. Je jasné že člověk co létá přes půl zeměkoule bude mít poměr hodin a startu trochu jiný,ale člověk obvykle nezačíná na dálkovkách. Takže já považuju tenhle způsob hodnocení za dostatečný a hlavně zcela běžně používaný.

Příručka je tady:http://www.aviadocs.net/RLE/Yak-42/CD1/RLYE/YAK_42_RLE_ch1.pdf
vzlet začíná strana 397, kap. 4.6



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti