Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Odpovědět
tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 25
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od tristadvacitka »

Výhledy na nekonečné břízové háje, sibiřskou tajgu, široké řeky a dřevěné vesničky podél tratě se zaryly hodně hluboko do mé paměti během mojí poslední návštěvy Ruska. Věděl jsem, že sem se chci vrátit určitě znovu. Ale v zimě.

Silné vzpomínky, levný rubl a levné letenky byly spouštěčem mé zatím poslední cesty. Rozhodl jsem se, že začnu trochu netradičně ve Vladivostoku. Při pomyšlení, že bych po náročné výpravě vlakem musel při návratu absolvovat ještě dlouhý přelet z Dálného východu přes Moskvu do Prahy, jsem zvolil raději opačný směr.

Nejvýhodnější kombinaci letenek z hlediska ceny, časů letů i layoverů nabízel Aeroflot. Zkoušel jsem hledat spojení s S7 nebo dalšími menšími aerolinkami, ale nakonec jsem zvolil státem vlastněnou společnost se srpem a kladivem v logu. Navíc Boeing 777 dával větší jistotu pohodlí při tak dlouhém letu.

Slušná cena však byla vykoupená údělem odletu z berlínského letiště v Schönefeldu. V západní Evropě nenajdete moc horších letišť než tento historický východoněmecký památník přetransformovaný na lowcost hub. V poli naproti se sice už bliští letiště BBI, ale kolaudace ještě nějaký čas potrvá. Za letenku jsem zaplatil něco málo přes 11 000 Kč. Určitě bylo možné stlačit cenu níž a nakombinovat vnitrostátní let Aeroflotu s mezistátními přelety dalších společností, ale v zimě chci mít radši všechny lety vždy na jedné letence.

1024_sxf_letiste.jpg
1024_sxf_letiste.jpg (643.58 KiB) Zobrazeno 2216 x
Kolikrát budu ještě "odsouzen" letět ze starého Schönefeldu?

SXF-SVO
SU 2685
737-800
LF: 90 %

Do Berlína jsem dojel Flixbusem, přespal v hostelu u hlavního nádraží a brzy ráno vyrazil regionálním vlakem na letiště. Schönefeld má oproti Tegelu výhodu železničního spojení, docházková vzdálenost od nádraží je však už horší. Venku je 5° C, prší, aspoň že je nad chodníkem z nádraží střecha.

Odbavovací přepážky jsou otevřené již 2,5 hodiny před odletem a moc lidí u nich není. Odbavený jsem sice elektronicky z domova, ale protože není k dispozici samostatná bag drop přepážka, stavím se do fronty. Můj batoh dostává od check-in agentky plastový pytel (což v se mi stalo poprvé), já 2 letenky a můžu vyrazit na bezpečnostní kontrolu. Tady jsem vyřízený asi za dvě minuty.

1024_sxf_interier.jpg
1024_sxf_interier.jpg (637.29 KiB) Zobrazeno 2216 x
Z určitého úhlu pohledu se na Schönefeld dá dívat jako na historické memento

Výběr restaurací na Schönefeldu je tragický, lounge podle fotek taky nic moc, sedám aspoň v ověřeném baru Kilkenny. Jenže to už se tvoří fronta před pasovou kontrolou umístěnou neprakticky před vstupem do čekárny u brány. Stojící lidé blokují průchod ostatním a panuje tu chaos. Navíc řešit pasovou kontrolou až těsně před nástupem do letadla je zbytečně stresující. Strašný letiště.

1024_sxf_737.jpg
1024_sxf_737.jpg (619.8 KiB) Zobrazeno 2216 x
737 Aeroflotu připravená k nástupu

Interiér naší 737-800 vypadá na první pohled velice nově a čistě, k dispozici je několik magazínů a také WiFi. Jenže obchodní politika je trochu nesmyslná. "Neomezený internet" za 50 USD, platí celý let nebo do vyčerpání 150 MB. Miluji podobně neomezené nabídky. Po stažení aplikace Aeroflot Connection je možné alespoň získat přístup do Flightshow.

Stevardky roznáší všem dětem batůžek s časopisy, omalovánkámi a hrami. Trochu mi to připomíná Qatar Airways.

Start je plynulý a hodně dlouhý, piloti si asi udělali rozpočet na celou délku dráhy.

Po půl hodině přináší stevardky občerstvení. Bageta, sušenka, pití. Na 2,5 hodinový let dostačující. S čím se však musí všichni cestující smířit, je absence alkoholu v ekonomické třídě. Podle nových pravidel se smí servírovat víno na vybraných linkách nad 3 hodiny letu a pivo nad 6 hodin letu. Další nepříjemností je nastavená vysoká teplota, která je vyloženě nepříjemná a já se potím. Většinou to bývá naopak.

1024_su_2865_jidlo.jpg
1024_su_2865_jidlo.jpg (627.89 KiB) Zobrazeno 2216 x
Svačinu si nedávám a radši spím

Let probíhá klidně a po hodině a třičtvrtě náš stroj klesá několika vrstvami oblačnosti nad Moskvu. Po dalších 20 minutách už velejemně přistáváme na dráze letiště Alexandra Sergejeviče Puškina.

Ze zadní části letadla je slyšet tlumený potlesk, mě však překvapuje jiná věc. Během pozice na finále dráhy nikdo nevstával a nebalil se. Dokonce ani při pojíždění zůstala všechna příruční zavazadla v overhead binech a cestující vzorně připoutáni. To jsou z mého pohledu významné změny. V živé paměti mám zážitky s cestujícími Aeroflotu, kteří se chovali jako zvěř.

1024_su_2865_priblizeni.jpg
1024_su_2865_priblizeni.jpg (489.13 KiB) Zobrazeno 2216 x
Oblačnost nad Moskvou

Letiště Šeremetěvo na mě udělalo slušný dojem. Konkrétně nový terminál D. Tranzit je řešený vcelku logicky, všude je hodně prostoru a imigrační procedura proběhla taky svižně.

Přesouvám se na domácí část terminálu D. Od brány 15 je plánovaný odlet mé linky SU1700 do Vladivostoku. Na vedlejších gatech se to widebody jen hemží. V podobný čas odlétá několik 777 na Dálný východ. Petropavlovsk-Kamčatskyj, Vladivostok nebo Južno-Sachalinsk.

1024_svo_777.jpg
1024_svo_777.jpg (543.05 KiB) Zobrazeno 2216 x
777-300 do Petropavlovska na Kamčatce

Co se však od mé poslední návštěvy Ruska nezměnilo vůbec, jsou výrazy na tvářích zdejších lidí pracujících ve službách. Všichni se mračí, nejsou vstřícní, neumí nebo odmítají mluvit anglicky, snad jen imigrační úřednice byla ochotná použít 2 cizí slova. Here a OK. Na letišti tohle trochu překvapí.

Sedám si do baru s výhledem na plochu a usrkávám Sibiřskou korunu. Z hlášení se snažím zachytit, zda je můj let již připravený k boardingu. Zatím však z amplionu zní jen samý Severnyj veter. Co sakra je Severní vítr? To mi něco ve světě letecké dopravy uniklo? Až když kolem mně projíždí 737 s velkým logem Nordwind začínám chápat. "Zatracené překlady názvů," říkám si pro sebe a usmívám se.

SVO-VVO
SU1700
777-300
LF: 99 %

1024_svo_tabule.jpg
1024_svo_tabule.jpg (505.35 KiB) Zobrazeno 2216 x
Doba letu skoro jako z New Yorku do Prahy

Naše 777 je naložená až po střechu. Již z domova mám rezervované místo ve 47. řadě, tedy dvojku s oknem v zadní části letadla. Cestující se pomalu soukají na svá místa a stevardky mě vítají angličtinou a s úsměvem na tváři.

Na sedadle je již připravený amenity kit s papírovými pantoflemi, krémem, nechybí deka a kartáčky jsou na toaletě. Obrazovka IFE se slušnou úhlopříčku a dokonce je plně funkční. Jen prostoru pro nohy jsem čekal trochu víc. Ale není to nic, co by dramaticky vadilo.

1024_su_1700_amenity.jpg
1024_su_1700_amenity.jpg (492.69 KiB) Zobrazeno 2216 x
Amenity kit Aeroflotu

1024_su_1700_nohy.jpg
1024_su_1700_nohy.jpg (509.68 KiB) Zobrazeno 2216 x
Prostor pro nohy není královský, ale nic co by se nedalo vydržet

1024_su_1700_ife.jpg
1024_su_1700_ife.jpg (578 KiB) Zobrazeno 2216 x
Koukal jsem střídavě na Airshow a Sám doma 2

Do Vladivostoku je to z Moskvy 8 hodin letu. Obloha nad městem se šeří, pilot startuje oba motory a za chvilku již pojíždíme na holding point naší dráhy. Obrovské motory 777 se mohutně roztáčí a duní, biny nad hlavou se třesou. Stroj se dává do pohybu a nabírá rychlost. Zvedáme se ztěžka. Levé křídlo se sklání a pilot obrací letadlo směrem na východ.

Posádka Aeroflotu vypíná signalizaci Seatbelt sign až v letové hladině. Poté stevardky rozváží první nápoje a menu. Na výběr je dušené kuřecí maso s houbami a těstovinami nebo dušené jehněčí s bulgurem. Vybírám první volbu a rozhodně jsem nesáhl vedle. Jídlo bylo skvělé, už dlouho jsem v letadle tak důkladně misky nevyškrábal.

1024_su_1700_climb.jpg
1024_su_1700_climb.jpg (358.74 KiB) Zobrazeno 2216 x
Odlet z Moskvy

1024_su_1700_snidane.jpg
1024_su_1700_snidane.jpg (464.44 KiB) Zobrazeno 2207 x
Jídlo opravdu nadchlo

Při druhém průjezdu vozíku ale koukám, že se v dolním koši leskne několik plechovek piva. "Četyresta," upozorňuje letuška a podává mi německý Späten. Tahle plechovka rozhodně nepatří k těm nejlevnějším, ale na indický Kingfisher na letišti v Dillí za 8 USD rozhodně nemá.

Nad západní Sibiří prolétáme každou chvíli turbulencemi, takže je spánek trochu neklidný.

Snídaňový servis začíná trochu netradičně 2,5 hodiny před přistáním. Stevardky nejdřív roznáší nápoje a potom následuje výběr z palačinek nebo kaše. Volím první variantu a opět jsem trefil do černého. Obě jídla na našem letu byla opravdu skvělá. Za to patří Aeroflotu palec nahoru.

1024_su_1700_spaten.jpg
1024_su_1700_spaten.jpg (474.36 KiB) Zobrazeno 2216 x
Německý Späten na palubě za 400 RUR

Náš Boeing 777 začíná pomalu klesat k Vladivostoku. Na východě je stále tma a není ani náznak slunce. Na zemi jsou už vidět domky a bílá deka pokrývá vše, kam jen jde dohlédnout. Pilot přistává ve Vladivostoku a hlásí teplotu -22° C.

Zdejší letiště je malé a kompaktní. Na domácím terminálu jsou jen 2 pásy pro zavazadla.

Letiště leží od Vladivostoku zhruba 50 km a do města naštěstí jezdí Aeroexpress. Sice prastará souprava, ale lepší, než se muset trmácet maršrutkou.

Kdo by se na cestu přes celé Rusko chystal, může kouknout na moje praktické rady a tipy, jak naplánovat, zajistit a "přežít" cestu po Transsibiřské magistrále

Případně koukněte jak se pije v Rusku nebo na podzemní muzeum v moskevském metru. Měl jsem příležitost poznat mnoho Rusů osobně díky couchsurfingu.

1024_vvo_hala.jpg
1024_vvo_hala.jpg (549.67 KiB) Zobrazeno 2102 x
hala letiště ve Vladivostoku

1024_vvo_aeroexpress.jpg
1024_vvo_aeroexpress.jpg (518.75 KiB) Zobrazeno 2216 x
Aeroexpress z letiště jede do Vladivostoku necelou hodinu

Z Moskvy zpátky do Prahy
Odlet v 8:55 ráno znamenal odjezd z Běloruského nádraží Aeroexpresem už v 6 hodin. Právě z toho důvodu jsem se na poslední dvě noci ubytoval v hotelu přímo na nádraží, který nabízel skvělý poměr mezi kvalitou a cenou.

Aeroexpresy zajišťují spojení na Šeremetěvo, Vnukovo a Domodědovo. Je to velice rychlý a efektivní způsob dopravy z města na letiště. Navíc s ohledem na tamější taxikářské praktiky (když nepočítám Yandex a Uber) také výhodný. Jednosměrná jízdenka vyjde na 500 RUB, což je asi 180 Kč.

1024_moskva_aeroexpress.jpg
1024_moskva_aeroexpress.jpg (605.45 KiB) Zobrazeno 2216 x
V hale Aeroexpressu na Běloruském nádraží jsem si rovnou udělal online check-in v kiosku

1024_svo_aeroexpress.jpg
1024_svo_aeroexpress.jpg (588.25 KiB) Zobrazeno 2216 x
V Moskvě jel už o poznání lepší vlak

Aeroexpress zastavuje v blízkosti terminálu E. Ten byl postaven v roce 2010 v rámci projektu na zvýšení kapacity. Vnitřek na mě ovšem působí trochu chaoticky a provizorně. Jako by byl z 90. let. Když ho srovnám s vedlejším "déčkem", tak to je velký krok zpátky.

Pasová kontrola je svižná a už si to mířím do food courtu. Ten vypadá podobně jako celý terminál, tedy žádná sláva.

SVO-PRG
SU2010
A321
LF: 40 %

Na webu letiště kontroluji aktuální stav mého letu. Boarding now svítí už v 8.15, čas přesunout se ke gatu. U přepážky je už velká fronta a lidé pomalu postupují do letadla. Jdeme asi 2 patra po schodech dolů k nástupnímu mostu, což mi přijde trochu nepraktické.

Náš Airbus 321 je poloprázdný. Obsazenost odhaduji zhruba na 40 %. Většina cestujících sedí v přední části letadla a zadní polovina je téměř celá volná.

1024_svo_a320.jpg
1024_svo_a320.jpg (522.6 KiB) Zobrazeno 2216 x
A321 do Prahy

Povolení k vytlačení dostáváme o 10 minut dřív, pilot startuje oba motory a záhy se řadíme do fronty letadel připravených k odletu. Čekání naštěstí nezabírá víc než 15 minut a už vzlétáme. Z okénka pozoruji starý ikonický terminál F postavený v roce 1980 u příležitosti olympijských her a nevzhledná moskevská sídliště.

Pilot opět nechává zapnutou signalizaci připoutejte se až do dosažení letové hladiny. Poté stevardky servírují snídani. Dostávám obložený croissant, bílý jogurt, něco jako tatranku a na pití vybírám vodu.

1024_su2010_recaro.jpg
1024_su2010_recaro.jpg (589.32 KiB) Zobrazeno 2216 x
Pohodlné sedačky Recaro

1024_su2010_seat.jpg
1024_su2010_seat.jpg (606.68 KiB) Zobrazeno 2216 x
Volno v celé řadě

1024_su2010_mag.jpg
1024_su2010_mag.jpg (574.32 KiB) Zobrazeno 2216 x
Palubní magazín

Poté se přesouvám na volnou trojsedačku ve střední části trupu. Postavám, ostatní cestující také. Let je klidný.

Po dvou hodinách se opět rozsvěcují transparenty připoutejte se a ozývá se tradiční дамы и господа. Budeme klesat k Praze.

Už od vstupu do LKAA dostáváme pravděpodobně direct na PR532. Přelétáme Krkonoše, které jako jediné vykukují z neprostupné bílé deky. Oblačnost je hodně nízká, náš stroj se do mraků noří až v 800 metrech.

Hladké přistání, mírně brzdění a výjezd po delta a foxtrot.

1024_su2010_wing.jpg
1024_su2010_wing.jpg (390.32 KiB) Zobrazeno 2216 x
Klesáme do mraků a za chvíli touchdown

Když bych měl shrnout mou zkušenost s Aeroflotem, tak musím říct, že jsem byl velice pozitivně překvapený. Čekal jsem nerudné letušky, výrazně olétané stroje a špatné jídlo. Jenže průměrné stáří flotily je 4,9 let, letušky byly ve většině případů velice milé nebo alespoň neutrální a jídlo mi opravdu sedlo. Zábavní systém v 777 funkční, videoobsah přijatelný a v 737/321 palubní portál také bez problémů. Jedinou nevýhodu vidím v omezení alkoholu. Což je sice vzhledem k minulosti pochopitelné a pokud bych si měl vybrat mezi pokusem o únos opilým cestujícím nebo suchým letem, volil bych samozřejmě druhou možnost. Ale v mých očích to prostě kvalitu aerolinky trochu snižuje.

Aeroflot je prostě taková upravená, blonďatá, zcestovalá přítelkyně bez výhod.
Přílohy
1024_su2010_mag.jpg
1024_su2010_mag.jpg (574.32 KiB) Zobrazeno 2216 x
1024_su_2865_jidlo.jpg
1024_su_2865_jidlo.jpg (627.89 KiB) Zobrazeno 2216 x
Naposledy upravil(a) tristadvacitka dne 27. 03. 2020, 21:27, celkem upraveno 3 x.


Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1171
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od Lkprak »

Moc pěkné čtení, včetně všech těch odkazů. Projet Transsibiřskou magistrálu na jeden zátah je můj velký sen. No, snad někdy příště.

tristadvacitka
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 25
Registrován: 07. 04. 2019, 22:26
Oblíbené typy letadel: A380-800, B747-800, B777-300
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od tristadvacitka »

Lkprak píše:Moc pěkné čtení, včetně všech těch odkazů. Projet Transsibiřskou magistrálu na jeden zátah je můj velký sen. No, snad někdy příště.


Díky moc. Ty jo projet magistrálu na jeden zátah, to by byl záhul :-) My jsme nejdýl jeli 3 dny a už jsme si přáli ať je konec. Ale za den až dva jsme se zase do vlaku těšili.

tatranka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 216
Registrován: 02. 05. 2006, 14:01
Stav: Offline

Re: Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od tatranka »

Parádní tripreport. Taky mě to láká, bohužel už není tolik času :-) Večer vlítnu na neleteckou část.

LeeMer
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 188
Registrován: 03. 08. 2015, 20:09
Oblíbené typy letadel: E170/175/190/195
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od LeeMer »

Letecky skvělé, ještě juknu na tu pozemní část.


Dominik
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 16
Registrován: 12. 11. 2018, 22:31
Stav: Offline

Re: Aeroflotem na Dálný východ za Transsibiřskou magistrálou

Příspěvek od Dominik »

Super. Presne tuto trasu planujem aj ja. Rovnako mi napadlo dat magistralu z Vladivostoku do Moskvy, s viacdnovou prestavkou v okoli Irkutsku. Chcel by som stravit par dni pri zamrznutom Bajkali, takze idealny by bol koniec februara zaciatok marca. Videl som, ze sa da fajne zajazdit na jazere este aj autom. Tak uvidime. Urcite kuknem aj tvoju stranku pre viac info o vlaku.


Odpovědět