Business po čínsku s Hainan Airlines

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 15. 09. 2017, 23:53

Tak kam to bude?
Už zase sedím v taxíku, který uhání na letiště. Za okny se ještě míhají kopečky rodné Vysočiny, ale před očima se mi rozbíhá docela jiný film. Je v něm Zakázané město, Letní palác u jezera Kunming, Šanghajské mrakodrapy i úzké uličky, kde kuchař zrovna na chodníku porcuje syrové maso, cítím ten mix cestovatelského nadšení, lehké nervozity i velkých očekávání.
Rodinu neuvidím víc jak týden, ale v kufru mám sbalené jen 3 košile s kravatou, což napovídá kolik dní budu na téhle cestě pracovat. Tak co je ten zbytek? No přeci ten hlavní důvod, proč tyhle cesty vůbec podnikám. Už jsem se naučil z každé takové příležitosti vydolovat kousek času jen pro sebe. A všude se dalo najít něco zajímavého, ať už to bylo na samém jižním cípu Afriky, nebo na severu v marockém Tangieru, ve vzdáleném Tokiu či Hongkongu, nebo docela blízkém Goteborgu.
Teď mám namířeno do Číny. Byl jsem tam už před třemi lety, ale volného času bylo tehdy zatraceně málo. V té době mi ale ke "štěstí" stačilo už jenom to, že se proletím v A380 a ještě s těma vychvalovanýma "Emirates" ! :-) Byla to fajn zkušenost, ale je třeba laťku posouvat výš a dávat si nové cíle.

Namlsaný z poslední cesty do Japonska v business třídě JAL jsem začal hledat opět nějakou kombinaci "C" letenek, tentokrát však do Šanghaje. Vypadl na mě přímý let PRG-PVG s China Eastern nebo PRG-PEK-SHA s Hainan Airlines. Jako správný blázen do letadel samozřejmě volím delší trasu. Pro zajímavost, obě tyhle Business varianty byly cca 3 týdny před odletem za cenu okolo 34tis.Kč, kde tzv. "legacy" airlines AF,LH,BA nabízejí sotva Premium Economy.

První zádrhel nastal den po rezervaci letenek, kdy Hainan varianta vyletěla na 60tis.Kč, ale jak se říká, všechno zlé, je k něčemu dobré. Prohnal jsem ITAmatrixem několik open-jaw variant a vypadl na mě ještě lepší routing PRG-PEK-SHA // PEK-BRU-PRG. A protože moje pracovní destinace v Číně leží někde v půli cesty mezi Šanghají a Pekingem, nevzbuzuje tahle varianta na straně mého chlebodárce vůbec žádné podezření. Proč by taky měla? Vlakem jsem musel jet tak jako tak, takže teď jenom pojedu stále stejným směrem z jihu na sever.

Letiště Václava Havla
IMG_2816.JPG
Tohle CSko se mi přimotá před objektiv pokaždé když jsem v Praze... jestli už není čas se s ním taky jednou proletět.
IMG_2819.JPG
22 let starý bulík classic-300. Když nahodil motory, byl cítit smrad spáleného kerosinu až v lounge.

Sedím u okna v Mastercard lounge a pozoruju provoz na LKPR. Takhle po poledni je frekvence přistání a startů poměrně vysoká. Většinou sice obligátní typy z řady A320 a B737, ale za chvilku už přistává "stodola z Dubaje", protáhne se kolem menšího konkurenta z Kataru (prý od října nasadí taky widebody A330) a zaparkuje hned vedle "mojí" A330 v barvách Hainanu.
IMG_2809.JPG
Arabové v Praze
DSC_2963.JPG
"stodola" z Dubaje
IMG_2821.JPG
a konečně náš čínský "soudruh" A330-300


PRG-PEK (HU-7938)
A330-300 (B-8015, 2roky)


Hainan má dvě varianty business class, s tou druhou 2+2+2 se seznámím při dalším letu, ale tady v A330-300 mě čeká staggered varianta jakoby 1+2+1. Co do míry soukromí je tahle varianta velmi dobrá, zvlášť v případě mého místa u okna 18K. Horší je to ale už s prostorem a pohodlím. Nevím jak se sem vejde majitel nějaké zavalitější postavy, protože i pro mě hubeňoura je to místo tak akorát. Jediný odkládací prostor je tak miniaturní, že foťák si můžu dát tak leda na podnožku pod monitorem, sluchátka tamtéž, amenity kit se už povaluje na zemi. Prostorově tedy nic moc. Ale kdo přežil stokrát economy, přežije i to tohle ;-)
DSC_2964.JPG
C kabina pro 32 pax
DSC_2992.JPG
seat 18K
DSC_2981.JPG
ani v C se místem moc neplýtvá
DSC_2974.JPG
ovládání sedačky a IFE v A330-300

Čekám, kdy se objeví letuška s nabídkou šampaňského a pyžama, jelikož se jedná o noční let. Konečně se ke mě jedna dostává, ale na tácku už jí zbyla jen voda a džus. Beru za vděk džusem, protože vidím, že posádka má docela na pilno a tak nechci prudit s požadavkem na šampaňské. Jinak to pyžamo na tomhle letu nedostal nikdo. Je tohle vůbec pětihvězdičková aerolinka?! :-)
Ještě před startem zkouším sluchátka od Bose a jsem spokojen jak se zvukem, tak s potlačením okolního hluku. Do ruky taky dostávám dnešní menu, které docela potěší i českou variantou. Ne že by mi angličtina dělala problémy, ale některá kuchařská terminologie mi v angličtině přeci jen uniká a člověk se pak diví, proč mu přistála na talíři třeba dušená růžičková kapusta :-/
DSC_2970.JPG
Večeře s výběrem ze 4! hlavních jídel.
DSC_2971.JPG
Ani nabídka snídaní neurazí
DSC_2978.JPG
vína bílá
DSC_2976.JPG
a červená
DSC_2975.JPG
něco ostřejšího
DSC_2977.JPG
a nakonec pro abstinenty

Nabídka jídel je tak dlouhá, že jsme mezitím dojeli až na práh RWY06. Nad Prahou leží těžká šedá "deka" a po okénkách stéká déšť. Máme před sebou 7500km, což není na A330-300 s doletem 11750km zas tak málo. S povinnou rezervou paliva nemusíme být daleko od maximální hmotnosti, a tak očekávám poměrně dlouhý rozjezd. Opak je pravdou, rotace nastává ještě než dojedeme někam na úroveň terminálu 2 a lehce za půlkou dráhy už se odlepuje od země i hlavní podvozek. Náš čínský kapitán zřejmě začínal na stíhačkách, protože stoupáme v poměrně strmém úhlu, anebo chce jen co nejrychleji proletět ty husté mraky. To se mu o pár vteřin dál daří, motory bzučí jak hejno rozzuřených sršňů a letadlo stoupá někam nad Krkonoše.
ScreenHunter_79 Sep. 10 07.18.jpg
ScreenHunter_78 Sep. 10 07.18.jpg


Noste na stůl!
Z předkrmů volím čínskou verzi a kreveta v sezamu i losos jsou na úvod parádní. To už se nedá říct o polévce, kde jsem zkusil cibulačku a ani její chuť, ani poněkud rosolovitá konzistence mě moc nenadchly. No nic, aspoň zbyde víc místa v žaludku na další chody :-) Věrný myšlence, že je vždy lepší dávat si jídlo typičtější pro místo odletu, volím jako hlavní jídlo pečené telecí filé a dušené hovězí líčko. Maso je výborné, křehké, rozumně okořeněné, ale co to? V menu se psalo, že budou v příloze orestované zelené fazolky. Rozhlédnu se kolem a vidím, že Číňanka přes uličku, která má sice jiné hlavní jídlo, má k němu misku zelených fazolek. Takže když prochází letuška, povídám, že bych chtěl taky "green beans" když už byly v menu avizované. Čínské letušce sice chvilku trvá, než mojí prosbu pochopí, ale zdá se, že pomohlo ukázat prstem směrem na talířek s fazolkami u sousedky. Za chvilku už ke mě míří z galley a pokládá na stolek talířek se špenátem! Kouknu na talířek, pak na letušku, ta nasadí rozpačitý výraz a povídá "Is this green beans?" přičemž na konci legračně protáhne to "bíííííns????" Mám co dělat, abych nevybuchl smíchy, ale po chvilce přemáhání jen pobaveně a s klidem odpovídám "No, this is spinach." Chudák holka se podruhé omluví a že prý zkusí zjistit, jestli mají ty opravdové green beans ještě na palubě. Dál už se ale z galley nevrací a mě se nechce čekat, až mi vychladne maso, takže tímto tuhle fazolkovou epizodu vypouštím z hlavy. Večeři zakončuji ovocným talířem a zmrzlinou.
IMG_2828.JPG
dim sum
IMG_2833.JPG
kreveta se schovává v sezamu
IMG_2836.JPG
cibulačka
IMG_2838.JPG
pečené telecí a k němu kousky dušeného líčka
IMG_2841.JPG
ovocný talíř? tak snad abych neurazil...

Nabídka drinků byla víc než uspokojující, lákal mě Hennessy i Chivas Regal, ale nakonec jsem se rozhodl zůstat celý večer u vína. Na výběr byla 3 bílá a 3 červená a snad až na jedno červené jsem zkusil všechna. Nejlepší byl Sauvignon Blanc i to bílé cuvée, červená na mě byla docela těžká, ale možná je to jenom tím, že i doma piju víc bílé než červené. Po pěti sklenkách a jednom filmu už jsem byl "ready to fall asleep", jenže na celkem nepohodlné a poměrně úzké sedačce to moc nešlo. Hned za mnou na vyblokované 19H+20K zatáhly letušky už v průběhu letu oponu a odpočinout si tam zašel jeden z pilotů. Tomu aspoň daly matraci na sedačku, ale mi obyčejní pax jsme si o takovém luxusu mohli nechat jenom zdát. Další 3-4 hodinky jsem tak strávil spánkem ne zrovna hlubokým, ale aspoň jakžtak natažený.

Asi hodinu a půl před přistáním se servírovala snídaně. Zřejmě ještě v rozespalosti jsem objednal čínskou variantu č.1 což bylo chuťově zajímavé a rozhodně pestřejší než nějaká omeleta či palačinka, ale vzhledem k tomu, že moje tělo mělo v tu chvíli ještě 22:40, neměl jsem na žádnou snídani moc pomyšlení.
IMG_2845.JPG
snídaně
IMG_2847.JPG

Pekingské letiště nás přivítalo mlhou či smogem, zkrátka docela mizernou dohledností, ale aspoň jsme přistáli na čas, kolem šesté ráno.
IMG_2853.JPG
PEK


Kdo chce spatřit zázrak Čínské lidové republiky, musí chvilku trpět.

Beijing Terminal 2 není zrovna vítěz soutěže o moderní a přívětivé letiště. Ještě horší to bylo na imigračním. Už teď ráno tu stálo několik stovek lidí a z víc jak deseti přepážek byly otevřené jen 4. Nervozita v davu rychle stoupala a pochopitelně brzy došlo na předbíhání. Někteří v tom byli opravdu zdatní a ani se to nesnažili moc zakrývat. Asi po půlhodině přešlapování stále na tom samém místě fronty se kousek přede mnou najednou ozvala jadrná čeština "...kurva chlapi, tohle už mě sere, já to taky obejdu" a za chvilku už chlapík mává na své dva kolegy. Nečekám na nic a přidávám se ke krajanům. Prostě taky bez skrupulí předbíháme zboku asi tři desítky lidí. Za chvilku se ale ukazuje, že nám to zas tak moc platné nebylo, i tady fronta de facto stojí. Největší borci totiž předbíhají rovnou až k přepážkám. Ten nejdravější z trojice Čechů to o chvíli později taky praktikuje, ale zbylí dva už zůstávají trpělivě ve frontě. I mě už je trapné znovu předbíhat. Spousta dalších to ale cítí jinak a o předbíhací manévry tak není nouze. Od těch celkem fádních, leč o to víc teatrálně zahraných "I will miss my flight!!! I need to catch my flight, pleeeese!!!" až po sofistikované scénky s předem rozdanými rolemi, kdy se z rodinky (říkejme jim pracovně podle vizáže třeba Lakatošovi z Chánova) nejprve odděluje babička a mašíruje si to rovnou k přepážce, o chvilku později se nejmenší Lakatoš na tátově rameni rozbrečí a stará Lakatošová hned na celý dav od přepážky dramaticky křičí "Look! The baby is crying!!! Let them come here!!!" a celá početná rodina Lakatošů nasadí výraz těch nejstarostlivějších rodičů na světě a už se tlačí davem kupředu za babkou.

Ze skoro tří hodin na přestup, tak trávím polovinu času v téhle masové tlačenici. Pak mě ještě čeká vyzvednutí zavazadla, pěší přesun z T2 na T1 a znovu odbavení na let do Šanghaje. Do Hainan Lounge tak dorážím slabých 30 minut před boarding time. Protože je ale doma pořád hluboká noc, stačí mi jen trocha toho pití a na chvilku se uvelebit v pohodlném křesle.
IMG_2856.JPG
Hainan Lounge na PEK T1
IMG_2858.JPG
IMG_2857.JPG


PEK-SHA (HU-7607)
B787-8 (B-2750, 2roky)

IMG_2867.JPG
Hainan Airlines (Kung Fu Panda Livery), tak tím jsem neletěl
IMG_2862.JPG
...ale tímhle už jo. Taky vám přijde ta verze -8 tak legračně krátká?

Na tenhle segment se hodně těším, jednak se na něm střídají typy 767,787 a byť je to celkem krátký domestic let, tak je na něm plnohodnotná business class. Tou 767 se bohužel dnes neletí, ale i 787 potěší. Business kabina je rozdělená na dvě půlky, kde ta druhá hned navazuje na economy sekci, takže jsem rád, že jsem zvolil místo 15A v té první "privátnější". Jak už jsem avizoval u předchozího letu, tady je jiná konfigurace sedadel 2+2+2, kde od souseda nejste oddělení ani žádnou miniaturní přepážkou v místě hlavy, ale zase je ta sedačka o poznání širší a když se dá do lehu, vytváří i rovnější plochu než ta v A330-300. I místa na uložení věcí je tu trochu víc, i když stále žádná sláva. Opět dostávám sluchátka Bose, pantofle a tištěné menu. Amenity kit na takhle krátkém letu nerozdávají.

Mám to "štěstí", že přes uličku cestuje zřejmě nějaká čínská raperská hvězda. Odhaduju to podle masivních zlatých obrouček slunečních brýlí, černé mikiny s kapucou přes hlavu a hlavně chování. Tento "hustý gansta" si ještě před startem dává sedačku do lehu, což se pochopitelně nelíbí letušce. Nejdřív to s ním zkouší po dobrém, pak trochu po zlém, ale výsledek je stále stejný, týpek jí ignoruje, startuje v leže, stejně tak tráví celý let, veškerý servis s otráveným obličejem odmítá a přistává opět v leže a opět po delší snaze letušky, něco na tom změnit. Inu na blba narazíte všude na světě.
IMG_2869.JPG
Seat 15A
IMG_2870.JPG
První půlka business kabiny pro 18 pax.
DSC_3007.JPG
prostorem naprosto dostačující
IMG_2874.JPG
DSC_2999.JPG

ScreenHunter_76 Sep. 10 07.14.jpg
ScreenHunter_77 Sep. 10 07.15.jpg


Do vzduchu jsme se dostali s půlhodinovým zpožděním, což je na tyhle končiny slušný výsledek. Zapomněl jsem vyfotit menu, tak se musíte spokojit jen s fotkou čínské snídaně. Moc jsem jídlu nedal, protože můj žaludek se o slovo ještě stále nehlásil a spíš jsem bojoval s čím dál větší únavou.
IMG_2882.JPG
nepříliš povedená fotka snídaně na letu PEK-SHA


V Šanghaji jsme nakonec přistáli přesně podle plánu v 11:00 a dohlednost byla podstatně větší než v Pekingu.
IMG_2904.JPG
ta moderní urbanistika je tak pestrá...
IMG_2908.JPG

Pozn. Hainan má takovou nemilou praktiku, že ta kvalitní sluchátka Bose začnou sbírat už tak půl hodiny před přistáním. Kdo chce může místo nich dostat obyčejné špunty, pochopitelně bez noise-cancelation. Stalo se mi to na všech 3 letech a moc to nechápu.

Moje prozatímní hodnocení Hainanu jsou 4*, na tu pátou budou muset ještě něco předvést.
Naposledy upravil(a) Alvin dne 17. 09. 2017, 18:25, celkem upraveno 1 x.


arkan
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 118
Registrován: 02. 04. 2007, 00:26
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod arkan » 16. 09. 2017, 13:16

Výborný :-bd

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4057
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: prodejna
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod prodejce » 16. 09. 2017, 18:38

Super!

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 16. 09. 2017, 21:15

Tahle část reportu bude čistě turistická. Pro ty co už v Číně byli tedy nejspíš nic nového, ale třeba to pomůže někomu, kdo se tam teprve chystá.

Šanghaj

Pentahotel Shanghai byla trefa do černého. Nemám rád ty příliš formální recepce a tady to byl přesný opak. V lobby hrála příjemná hudba a personál měl na sobě "casual outfits". Pokoje prostorné, čisté, free WIFI s použitelnou rychlostí a v ceně okolo 60EUR/noc byla i výborná snídaně. Hotel je hned u parku Zhongshan a stanice metra téhož jména.
IMG_3292.JPG
taková neformální hotelová recepce
IMG_2916.JPG
výhled z okna pokoje mi připomněl seriál Futurama

Po ubytování jsem vyrazil metrem asi 5 zastávek na East Nanjing Road a odtud dál pěšky až na nábřeží Bund. Jak by řekl Cocík, "takový ten čínský disneyland pro turisty" :-) ale pro jednou to myslím stojí za to vidět.
IMG_2931.JPG
skoro to vypadá že ty mrakodrapy jsou jen namalované
IMG_2943_IMG_2950 8C.jpg
ale nejsou :)
IMG_2934.JPG
Architektura Bundu v koloniálním střihu
IMG_2937.JPG
skoro jak v Evropě.... až na ty vlajky.

Z nábřeží jsem došel až do čtvrti, která se snaží vypadat jako nějaká stará Šanghaj, ale nápisy KFC, Starbucks apod. dávají tušit, že je to spíš jen další past na turisty. O kousek dál v Yu Garden už to s autenticitou místa bylo lepší, jenom turistů kolem mě pořád mraky. Ale co bych taky čekal, když jich je víc jak miliarda a navíc je zrovna sobota.
IMG_2993.JPG
IMG_3009.JPG
IMG_3015.JPG
IMG_3115.JPG
IMG_3099.JPG
Yu Garden
IMG_3116.JPG
IMG_3122.JPG
IMG_3117.JPG
IMG_3129.JPG
IMG_3140.JPG
v parku všichni popíjeli něco z bílé skleněné lahvičky se zátkou, tak jsem to taky musel vyzkoušel
IMG_3143.JPG
a byl to docela dobrý jogurt :-)

Došel jsem zpátky na Bund a pomalu se začínalo stmívat. Trajektem zaplněným k prasknutí jsem přejel přes řeku a šel koupit lístky na Shanghai Tower. Myslel jsem, že si koupím jen lístky a na věž půjdu až ráno, jenže chyba lávky, takhle to prý nefunguje a lístky prý platí jen v den prodeje. Divné, když existuje i online předprodej, ale i na druhý dotaz jsem dostal stejnou odpověď. Než bych tu stál frontu zítra ráno, řekl jsem si, že teda zkusím noční výhled, i když mi bylo jasné, že na focení je to ta horší varianta. Dole ve věži je docela zajímavá expozice věnovaná výškovým budovám obecně a pak i konkrétně téhle jedné. Nahoru mě vyvezl prý nejrychlejší výtah na světě (až 75km/h) a zároveň i nejdelší, přes 500m. Docela impresivní čísla a ještě impresivnější bylo zalehnutí uší později cestou dolů :-) jenom lituju toho liftboye co s tím celý den jezdí.
IMG_3198.JPG
Šanghajští "čahouni" se představují (zleva): Jin Mao Tower, Shanghai World Financial Center, Shanghai Tower
IMG_3208.JPG

Nahoře naštěstí takhle večer nebyla úplná tlačenice, takže jsem si obešel věž dokola a pokochal se výhledem. A výhled to byl parádní, miniaturní světýlka aut na ulicích a lodí na řece, rozsvícené fasády mrakodrapů hluboko pod námi, no scéna jak z Matrixu. Bohužel já trubka jsem si nezjistil předem, že ty mrakodrapy se rozsvěcí postupně od 18h asi až do 20h, takže až když jsem sjel výtahem zase dolů, svítily i druhé dva největší baráky Jin Mao Tower a Shanghai World Financial Center (aka "otvírák"). Tak jsem si to moderní panorama aspoň vyfotil ještě jednou z trajektu a pak už zamířil zpátky do hotelu, konečně se po asi 36 hodinách pořádně vyspat.
IMG_3221.JPG
výhled z výšky 560m
IMG_3237.JPG
IMG_3275_IMG_3279 5C.jpg
IMG_3281.JPG

Druhý den byl ve znamení pohody a relaxace. Po vydatné snídani jsem vyrazil do parku hned vedle hotelu. Byla neděle, takže v parku spousta místních cvičila tai chi, další tančili, jiní jen tak posedávali nebo hráli karty a mahjong, dokonce jsem se nachomýtnul k nácviku nějaké čínské budovatelské písně :-) Mělo to celé takovou fajn víkendovou atmosféru a celé dopoledne jsem si tam náramně užil. Jenom na těch skoro 30°C a vysokou vlhkost si pořád ještě zvykám (a to už je začátek září).
IMG_3309.JPG
Zhongshan Park
IMG_3310.JPG
IMG_3318.JPG
IMG_3319.JPG
IMG_3339.JPG


Z Šanghaje do Pekingu...

...je to nějakých 1100km, tedy asi jako z Prahy do Lotyšské Rigy. Autem martyrium, letadlem slabé dvě hoďky plus čekání na letišti a vlakem? Nevím teda jak z Prahy do Rigy, ale z Šanghaje do Pekingu je to jen něco přes 5 hodin. Nejsem velkým obdivovatelem čínského budovatelství, ale před jejich železniční sítí musím zkrátka smeknout. Japonská technologie umocněná čínským kapitálem v praxi znamená, že mezi největšími městy se přepravíte rychlostí 300km/h, vlaky jezdí každou hodinu a síť high-speed tratí se stále rozrůstá.
Přitom ceny jízdenek nejsou nijak závratné. Za 2nd class (uspořádání 3+2 sedačky, prostorově o něco lepší než economy v letadle) dáte na trase Šanghai-Peking asi 550RMB. První třída (2+2sedačky, větší náklon, opěrka nohou, lehká svačina v ceně) přijde na 930RMB.
Pro nejmajetnější je tu ještě Business Class (2+1 za 1750RMB) a pro milovníky nocování ve vlaku existuje taky několik variant.
ScreenHunter_80 Sep. 16 09.29.jpg

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 16. 09. 2017, 21:47

Zakázané město (Palace Museum)

První den v Pekingu vyrážím do Zakázaného města (Čínani tomu dnes říkají Palace Museum). Hned u vstupu shlíží na návštěvníky sám velký Mao a to slovo velký tu opravdu sedí. Na prvním nádvoří si stoupám do fronty na lístky, načež se ukazuje, že tohle je fronta jenom do mauzolea, kde leží nabalzamovaný právě ten "velký vůdce", naštěstí to zjišťuji včas a tuhle obskurní atrakci si tak s klidem nechávám ujít. Samotné Zakázané město začíná až za Poledníkovou branou (Meridian Gate), vstupné je 60RMB a podobně jako na jiných čínských atrakcích i tady při nákupu lístků musíte předložit pas. Celý komplex je tak rozhlehlý, že se v něm davy návštěvníků docela snadno rozptýlí. Největší koncentrace lidí směřuje po centrální ose od jihu k severu, na které leží hlavní budovy komplexu. Stačí ale zajít do vedlejších částí a člověk se na chvilku ocitne "skoro" sám. Měl jsem v plánu strávit tu 2-3 hodiny, ale jak stárnu, přestává mi ten cestovatelský styl "věčně v pohybu" vyhovovat. A zrovna tady byla spousta míst, kde stálo za to si na chvilku sednout, jen tak se rozhlížet a nechat myšlenky plynout.
IMG_3376.JPG
Brána Nebeského klidu (Tchien-an-men). Nalevo nápis „Ať žije Čínská lidová republika“, napravo pak „Ať žije spojený lid celého světa“, je sympatické, že myslí i na nás ostatní :-)
IMG_3390.JPG
Brána Nejvyšší harmonie (Tchaj-che-men)
IMG_3386.JPG
IMG_3394.JPG
IMG_3393.JPG
pohled zpět přes první nádvoří na Poledníkovou Bránu (Wu-men)
IMG_3401.JPG
druhé nádvoří
IMG_3406.JPG
IMG_3412.JPG
IMG_3419.JPG
Síň Dokonalé harmonie (Čung-che-tien) a za ní Síň Zachování harmonie (Pao-che-tien)
IMG_3435.JPG
IMG_3444.JPG
Pohled přes střechy Zakázaného města na vrcholek v parku Jingshan.
IMG_3448.JPG
IMG_3453.JPG
IMG_3460.JPG
IMG_3487.JPG
IMG_3552.JPG
IMG_3553.JPG
IMG_3557.JPG
někdy se hodí mít 185cm... tam kde Číňan musí natahovat ruku, mě stačí stoupnout si do druhé řady :)
IMG_3561.JPG
Trůn v Paláci nebeské čistoty.
IMG_3564.JPG
IMG_3571.JPG
IMG_3578.JPG
IMG_3587.JPG
IMG_3595.JPG
IMG_3597.JPG
Brána na severním konci Zakázaného města.
Naposledy upravil(a) Alvin dne 17. 09. 2017, 18:36, celkem upraveno 4 x.


Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 16. 09. 2017, 22:05

Letní palác

Další položkou na Pekingském "must see" seznamu bývá Letní palác u jezera Kunming. A je to místo ještě rozlehlejší než výše popisované Zakázané město. Jenom projít park kolem Longevity Hill a promenádu na severní straně jezera je na půl dne. Romantici toužící po projížďce lodičkou až k ostrůvku Nanhu si můžou rovnout vyhradit celý den.
IMG_3602.JPG
IMG_3603.JPG
IMG_3622.JPG
promenáda kolem severní strany jezera
IMG_3629.JPG
IMG_3630.JPG
IMG_3633.JPG
IMG_3650.JPG
Marble Boat
IMG_3657.JPG
IMG_3662.JPG
IMG_3674.JPG
Budhistický chrám na Longevity Hill
IMG_3679.JPG
IMG_3686.JPG
IMG_3698.JPG
IMG_3701.JPG
IMG_3706.JPG
IMG_3713.JPG
IMG_3731.JPG
kopce severně od Pekingu, tam někde je Velká čínská zeď
IMG_3746.JPG
IMG_3751.JPG
IMG_3749.JPG
Suzhou Street
IMG_3753.JPG
IMG_3754.JPG
Naposledy upravil(a) Alvin dne 17. 09. 2017, 18:40, celkem upraveno 1 x.

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 16. 09. 2017, 22:15

V Pekingu jsem bydlel v hotelu Inner Mongolia, hned u statnice metra Dongdan, což byla taky jediná věc, kvůli které bych ho mohl doporučit. Jinak ten omšelý pokoj a nic moc snídaně za skoro 100Eur/noc nestály. Ale k Zakázanému městu to byly jen 2 zástávky a k parku Temple of Heaven tři. Tam jsem vyrazil v pátek ráno.

Chrám Nebes (Temple of Heaven)

Už jsem pochopil, že nejlidnatější země světa má patřičně naddimenzované i své památky, takže i v tomhle parku se dá v pohodě prochodit celé dopoledne. Podobně jako v tom parku v Šanghaji i tady po ránu spousta lidí cvičila, důchodci hráli karty a mezi nimi se procházel jeden turista z Evropy. Docela mě překvapilo jako málo ne-asijských turistů jsem za celou dobu v Pekingu potkal. Možná byli všichni na Velké čínské zdi :-)
IMG_3762.JPG
IMG_3764.JPG
IMG_3771.JPG
IMG_3781.JPG
IMG_3788.JPG
IMG_3789.JPG
IMG_3805.JPG
IMG_3815.JPG
IMG_3819.JPG
IMG_3831.JPG
IMG_3840.JPG
IMG_3841.JPG
IMG_3848.JPG
IMG_3857.JPG
IMG_3861.JPG
IMG_3872.JPG
IMG_3875.JPG
IMG_3885.JPG
IMG_3890.JPG


Příští díl už bude zase o létání a to na trase PEK-BRU-PRG, kde poslední segment obstará ČSA s jejich short-haul business produktem.
Naposledy upravil(a) Alvin dne 17. 09. 2017, 18:46, celkem upraveno 1 x.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2557
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod alesesl » 16. 09. 2017, 22:31

Palec nahoru. Super TR. To Ccko u Hainanu me docela prekvapilo, az na tu absenci pyzama.

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 16. 09. 2017, 22:47

alesesl píše:Palec nahoru. Super TR. To Ccko u Hainanu me docela prekvapilo, az na tu absenci pyzama.

Díky za pochvalu. Jo Hainan mile překvapil a i to pyžamo nakonec bude, šetřili si ho na zpáteční let. :-)

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 17. 09. 2017, 19:55

Na zpáteční let jsem se hodně těšil, už jsem nemusel myslet na práci a čekala mě ta pohodlnější varianta business sedaček a předtím ještě nově otevřený HNA club na Terminálu 2.

Odlet byl až v po půlnoci, ale z hotelu mě vykopli už kolem druhé odpoledne a než bych se někde potuloval po městě, tak jsem vzal taxi rovnou na letiště. Jednak jsem tam chtěl dokoupit nějaké dárky pro rodinu a pak jsem si chtěl pořádně užít tu novou lounge. Jaký omyl a hned dvojnásobný. Nákupní možnosti na T2 i T1 jsou velice omezené, pár obchodů s jídlem a tím to hasne. Druhé rozčarování, přišlo když jsem si to napochodoval k Hainanu s prosbou o odbavení. Paní zamrkala, když jsem jí řekl číslo letu a pak povídá "to Brussel? ....it is tomorrow morning." No to samozřejmě vím, že mi to letí až v 01:20, ale právě proto bych se toho kufru rád zbavil dřív. Jenže paní byla neoblomná: "Check-in is opened 3 hours before flight departure." Zkusil jsem to po dobrém i po zlém (něco jako, že to je teda poprvé a taky naposled, co jsem letěl s Hainan a ještě v C class), ale její odpověď byla pořád stejná. Co teď? Pět hodin ve veřejné části letiště. Sakra, nějak si nemůžu vzpomenout co dělal Tom Hanks v Terminálu. Tak dobře, nejdřív oběd v restauraci, pak ještě dokoupit další pochutiny domů, kolik zbývá do checkinu teď? Ještě 4 hodiny?! Jdu zrovna kolem kanceláře Hainanu, tak zkouším štěstí znovu. Tahle slečna jeví alespoň nějaké pochopení pro mojí situaci a povídá, že na T1 mají tranzit lounge, kde bych mohl najít dočasný azyl. Slyším "lounge" a už se raduju, popadám všechna zavazadla a přesouvám se na T1. Tranzit lounge, no že mě to hned nenapadlo! U vstupu je opět delší konverzační vložka, slečna nemůže pochopit, proč chci do tranzit lounge, když tu moje dnešní cesta teprve začíná. Po chvilce trpělivého vysvětlování ale pochopí a když ještě vidí můj itinerář v C class, tak mě vede skrz lounge a odemyká dveře do místnosti označené "First class". Je tam přítmí a nějaké kožené sedačky. Povídám, že to není nutné, že ten čas klidně strávím tady v hlavní místnosti s ostatníma. Slečna jen pokrčí rameny a už je pryč. Teprve teď se pořádně rozhlížím a dochází mi, co je to ta "tranzit lounge". Ó jaký jsem to ale neználek! :-)
DSC_3119.JPG
ta zelenina v chladicím boxu je jen nakreslená
DSC_3120.JPG
nabídka jídla

Tahle lounge je k dispozici všem pasažérům Hainanu co tranzitují v Pekingu, bez rozdílu třídy. Podle toho to tu taky vypadá. Všechny sedačky jsou prodřené, jako by v nich seděla už celá miliarda Číňanů a občerstvení? Voda z barelu a pytlíčky s buráky. Ale co už, jsem tu a jsem rád, protože je to pořád lepší než sedět v terminálu. Za chvíli dostávám další nápad, tohle letiště má přeci ještě jeden terminál, moderní, velký, tam bude určitě ještě spousta možností k airspottingu nebo aspoň shoppingu. Vyrážím shuttle busem směr T3. Cesta je to tak dlouhá, že jeden Američan v půlce cesty začíná panikařit a myslí si, že nastoupil špatně a jede někam do města. Terminál 3 je patřičně čínsky monstrózní, ale co se palety obchodů týká, je to stejná tragédie jako T1 a T2 (mluvím o veřejných částech). I tak tu ale trávím trochu přebytečného času a venku už se mezitím stmívá. Na airspotting to tu asi není, takže zpět busem na T1 do mého azylového domu. V tranzit lounge aspoň třídím fotky a provádím unpack-repack kufru, abych do něj nacpal co nejvíc krámů, co vezu domů.
Konečně udeří desátá večerní a checking na můj let do Bruselu se otevírá. Tím pádem i cesta do pořádné lounge! Dávám si tam hned sprchu a pak něco k jídlu (bohužel teplé chody v takhle pozdní hodinu už nebyly) a zbytek času relaxuju v "sleeping boxu". Nechtěl jsem se zdržovat focením, takže odkazuji na oficiální fotky.

PEK-BRU (HU-491)
A330-200 (B-5963, 3 roky)

ScreenHunter_73 Sep. 10 06.56.jpg
ScreenHunter_72 Sep. 10 06.55.jpg

Hned úvodem řeknu, že to byl nejlepší let z celé téhle cesty a to i přes boarding v dost pokročilém čase asi hodinu po půlnoci. Z části to přisuzuju tomu, že už jsem mohl za hlavu hodit pracovní věci a jen si užívat komfortu business třídy. Ale velký podíl na tom měla letuška Linda, jak se mi hned při nástupu představila a zeptala "Can I have you on this flight? How can I address you?" No vida, konečně cítím atmosféru pětihvězdičkové aerolinky :-) Linda byla fakt kouzelná, dohodli jsme se na tykání a i když zápasila s angličtinou a hlavně přízvukem podobně jako ostatní letušky, přišlo mi, že si chce fakt povídat. Byla zábavná, zvědavá, ale zase ne vlezlá. Ono i pro letušku je takový noční let, kdy většina pasažérů jde rychle spát, pěkně dlouhá šichta. Abych nezapomněl na tomto letu bylo konečně i to pyžamo a hodilo se. Kromě Lindy mi dělal společnost ještě pan Hennessy a později bratři Chivasové.

O co víc jsem si tenhle let užil, o to míň jsem fotil (no a taky jsem nechtěl být za exota, co na všechno vytahuje zrcadlo), čímž se omlouvám za kvalitu a počet fotek.
DSC_3123.JPG
Menu v češtině na trase PEK-BRU ? Bravo Hainan!
DSC_3124.JPG
DSC_3125.JPG
předkrm chutnal lépe než vypadal
DSC_3126.JPG
polévka tentokrát bez výhrad
DSC_3127.JPG
s hlavním chodem jsem nezaváhal a zvolil jedničku na menu
DSC_3128.JPG
DSC_3129.JPG
DSC_3130.JPG
snídaně už po evropsku
DSC_3132.JPG
rozloučení s Hainan business třídou


Celkové hodnocení Hainan: 8.5/10

Crew a servis 9/10 : Na letu z PRG-PEK to byl řekněme slušný standard. Na domestic letu PEK-SHA ještě lepší, za necelých 45minut stihli servis oběda i se zákuskem. Na letu PEK-BRU špičkový servis a to nejen díky Lindě. Příklad, kdykoli použil někdo z pasažérů toaletu, naběhla tam po něm některá z letušek a komplet uklidila, zarovnala papíry do špičky, jak kdyby jsme zrovna nastoupili.

Jídlo 10/10: Výběrem variant bezkonkurenční, kvalitou a prezentací bez výhrad. To že se občas člověku některý chod netrefí do chuti, beru jako normální věc. Na letu do BRU měla jedna letuška oděv ala "chef" i s vysokou čepicí, ale to byl spíš takový efekt, než že bych si myslel, že s námi letí opravdový šéfkuchař.

Pohodlí a sedačka 8/10: V A330-300 horší sedačky, ale zase dost soukromí, v A330-200 a B787-8 naopak širší a pohodlnější sedačky, ale žádná přepážka k sousedovi. Polštáře a pěřiny dostatečné velikosti a kvality. Na letu do BRU dávali letušky i matrace pro ještě pohodlnější spánek :)

IFE 7/10: + sluchátka BOSE, - obrazovka IFE mohla být větší, - chudší nabídka filmů, - internet Hainan asi neumí


Po krátké přestávce v Premier lounge s výhledem na bruselské Atomium v dálce, mě čekal už jen malý skok do Prahy.

BRU-PRG (OK-631)
A319 (OK-NEO, 9 let)

ScreenHunter_74 Sep. 10 06.58.jpg
ScreenHunter_75 Sep. 10 06.58.jpg

Poslední let mojí trasy zajišťuje náš národní dopravce a i přes to "NEO" v registrační značce se jedná o klasickou A319, starší než ty tři předchozí stroje od Hainanu dohromady :-) I tady letím C class, ale dopředu si od toho moc neslibuju. O to víc jsem pak mile překvapený. Hard produkt je samozřejmě klasická trojsedačka s vyblokovaným prostředkem a větším místem na nohy, ale ono to kupodivu úplně stačí. Na té prostřední sedačce je navíc další odkládací plocha a protože letíme v celé 8-mi místné business "kabině" jen dva, mám místa víc než dost. Letušky nejsou tentokrát žádné mladé holky, ale ženské v nejlepších letech. Mě si bere na starost šéfová kabiny, sympatická, atraktivní a v každém směru profesionální. Ještě před startem se mě ptá, co bych si dal k pití. Po té Číně je české pivo vítanou změnou. Přináší i noviny, MF Dnes a Lidovky, tak jen s úsměvem opáčím, že už ty Babišovi plátky delší dobu nečtu. To jí docela pobavilo a říká, že určitě mají na palubě i něco dalšího a skutečně, za chvíli se vrací s několika časopisy, beru National Geografic a děkuju jí za ochotu. Za chvilku dostávám i jídlo, kuřecí s kuskusem a k tomu nějaká ta obloha. Chuťově s tím nemám problém, ale škoda, že je to studené. Než dojím štrůdl a dopiju kávu, začínáme klesat k Praze.
DSC_3136.JPG
snídaně v podání ČSA

S letuškou pak ještě chvilku povídám, kolik rotací za den mají. Tahle do Bruselu je první a ještě je dneska čeká Birmingham, snad proto letadlo parkuje na T1. Loučím se s posádkou a slyším jak jedna letuška hlásí pozemnímu personálu "...máme tu dva byznysy..." a hned za dveřmi letadla si nás přebírá řidič dodávky zaparkované pod chobotem. Tenhle "priority transport" na T2 je mi ale celkem k ničemu, protože na kufr čekám dalších 20 minut, během kterých dorazí celý zbytek letadla. Na dobré náladě mi to ale neubírá, je víkend a není kam chvátat. Cestou domů si přehrávám v hlavě některé "čínské příhody" a pomalu začínám přemýšlet, kam bych se mohl podívat příště. Poslední dobou pořád lítám na východ, tak by se hodila nějaká cesta přes Atlantik... jak se říká, štěstí přeje připraveným...asi mu budu muset jít trochu naproti! :-)

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2557
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod alesesl » 18. 09. 2017, 15:53

To jidlo v C u OK vypada strasne.

MarcosFT
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 459
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod MarcosFT » 18. 09. 2017, 16:03

Nebud zaujaty. To, ze si paf ze svycarskeho precliku a nejakeho prosciuatta, je zase nepochopitelne pro ostatni. Tobe to prijde divny, protoze to jidlo je pro tebe, jako obycejneho cecha, naprosto normalni a vidis to v krame denne. Musis se na to podivat z druhe stranky. Co jineho by na intra europe letu, ktery trva hodinu, melo byt? Za me je to naprosto dostacujici. Chapu, ze pro tebe rohlik a sunka vypada lacine. To pro me taky v C tride, ale na druhou stranu, co jinyho???

ogan
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 370
Registrován: 17. 11. 2008, 19:21
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod ogan » 18. 09. 2017, 20:47

a jen ze zvědafosti jaký byl load factor? Jinak ten Hainan vypadá dost dobře :)

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 18. 09. 2017, 20:56

alesesl píše:To jidlo v C u OK vypada strasne.

Já v tomhle směru nemám s čím srovnávat, protože EU short-haul v C běžně nelítám a ani ekonomicky by mi to asi nedávalo smysl. Ovšem takhle jako součást hlavní letenky mi to přišlo docela v pohodě. Je fakt, že ta kombinace kuřecí-šunka-parenica-niva-kuskus-paprika-salát je asi jako když pejsek s kočičkou pekli dort a ani prezentací na tom jednom talířku to Michelinskou hvězdu nezíská, ale zase konečně vidíš, co musí jíst chudáci naši europoslanci cestou domů! :-)

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 47
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Business po čínsku s Hainan Airlines

Příspěvekod Alvin » 18. 09. 2017, 21:01

ogan píše:a jen ze zvědafosti jaký byl load factor? Jinak ten Hainan vypadá dost dobře :)

Odhadnul bych to asi takhle:
PRG-PEK 70%
PEK-SHA 50%
PEK-BRU 70%
do Y jsem zašel jen na letu PRG-PEK a ani tam nebylo úplně plno, řekl bych max.80%



Zpět na “Trip reporty”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: velpa.66 a 3 hosti