Z Milána za rumunskou A318

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 09:29

Delší dobu tady čtu různé trip reporty a říkal jsem si, že bych také jednou rád nějaký přidal. Zatím jsem absolvoval hlavně klasické lety do obvyklých destinací, ale na konci letošního března jsem přece jen navštívil zajímavější končiny, o kterých se tu moc často nepíše.

Jak titulek napovídá, lety jsem absolvoval z Milána (nebo spíše z Bergama), kde jsem trávil semestrální studijní pobyt. Tyto pobyty samozřejmě nejsou jenom o studiu, ale takřka nedílnou součástí je cestování. Kdo ví proč, Università Bocconi, moje dočasná alma mater, je obzvlášť oblíbená mezi studenty ze zámoří. Ti skutečně tráví na cestách každý víkend a pochopitelně se vydávají do populárních evropských destinací jako Paříž, Londýn, Španělsko nebo Praha. Protože “must-see” Evropu ale i Itálii mám procestovanou důkladně, říkal jsem si, že bych raději využil skvělé nabídky spojení někam na východ, kam se z Milána díky gastarbeiterům létá opravdu často a za ceny u nás nevídané. Volba padla na Rumunsko, které se zdálo jako kompromis mezi spořádaným západem a divočejším (ale o to zajímavějším) východem. Přece jen jsem se na cestu chtěl vydat sám, abych si odpočinul od veškerých společenských aktivit, které jsou také “povinnou” součástí Erasmu, a vyspělost země tak pro mě byla důležitá.

Základem cesty byl let s Wizz Airem do Bukurešti, které jako hlavní a největší rumunské město dávalo jednoznačně smysl navštívit, navíc Wizz létá s Airbusem A321, na který jsem do té chvíle ještě neměl štěstí. Protože vrátit se ze stejného místa by byly příliš nudné, hledal jsem nějakou destinaci pro open-jaw, která by jednak byla dobře dostupná z Bukurešti po zemi a zároveň nabízela něco zajímavého k vidění. Nakonec jsem zvolil Timisoaru (Temešvár), s tím, že let zpátky proběhne s Ryanairem, který znám opravdu dobře, ale ceně 8€ se těžko odolává a tohle “maďarské” město mě stejně lákalo. Přesun mezi Bukureští a Temešvárem jsem plánoval vlakem, cesta měla zabrat více méně celý den, zhruba 9 hodin, kompenzací měly být zajímavé výhledy a celkově lepší poznání Rumunska. Při podrobnějším plánování jsem ale došel k tomu, že bych chtěl mít v Temešváru více času než akorát část odpoledne a dopoledne následujícího dne, navíc ve vlaku se nedá rezervovat konkrétní místo, což je při devíti hodinách cesty dost nepříjemné, začal jsem se tedy poohlížet po přesunu letadlem. Možnosti byly dvě, Ryanair za nižší cenu než vlak a TAROM. Původně jsem kvůli ceně šel po Ryanairu, ale když jsem zjistil, že na let, který by mi vyhovoval, TAROM plánuje A318, kterou se chci proletět už opravdu dlouho, neváhal jsem. Tím tedy byla ta nejdůležitější, letecká část cesty naplánována.

Pá 22.3.2019
W6 3132 BGY-OTP
A321 HA-LXC
Výlet začal skutečně brzy, v pátek v půl páté ráno jsem vyrazil na cestu k nádraží Centrale, akorát protože Italové začínají den poněkud později, musel jsem vzít zavděk tramvají, metro jezdí až zhruba od šesté ranní. Od nádraží je bohatý výběr autobusů do Bergama, úplně přesně na letiště Orio al Serio, osobně jsem vždycky využíval buď dopravce Terravision nebo Autostradale. Na letišti jsem byl někdy ve čtvrt na sedm, security je v Bergamu navzdory fámám velmi rychlá, s odletem v půl deváté jsem tedy měl až příliš času, ale v Itálii člověk nikdy neví. Aspoň jsem ale chytil východ slunce nad “Prealpami”, sice je provoz na BGY velmi jednotvárný (i když poslední dobou přibývá více aerolinek), ale výhledy z terminálu jsou málokde pěknější. A celkově Orio al Serio patří k mým nejoblíbenějším letištím, poloha v podhůří je díky prosklené stěně v délce celého terminálu využitá opravdu dokonale.

IMG_1265.JPG
Oblíbený výhled z terminálu letiště BGY
IMG_1265.JPG (497.59 KiB) Zobrazeno 2562 x

Mimo Schengen se ale odlétá z přízemí, časem jsem se tedy musel s horami rozloučit a vydal jsem se přes rychlou pasovou kontrolu dolů ke gatu B21. Tuhle část letiště už bohužel moc chválit nelze, prostor je dost stísněný a člověk si připadá tak trochu méněcenně, i kvůli tomu, že boarding pak probíhá autobusem. Letadlo z báze v Bukurešti naštěstí přiletělo na čas, téměř hodinu před plánovaným odletem už začal poměrně zmatečný boarding, byl jsem rád, že jsem měl pouze malé zavazadlo a ne priority. Postupně odjely minimálně čtyři autobusy, bylo vidět, že boarduje A321 a že load factor bude vysoký. To se potvrdilo, v letadle skutečně bylo minimum volných míst. Zaujala mě národnostní skladba, kdy počet Rumunů a Italů byl dost vyrovnaný. Zajímalo by mě, jak by na tom taková linka byla, kdyby se létalo do Prahy, byť Bukurešť nepatří mezi klasické ”city break” destinace, svoje cestující by si určitě našla, Češi rádi objevují nová místa, viz třeba Gruzie. Třeba se jednou dočkáme, nedovedu si představit, kam chce Wizz posílat těch svých 250 objednaných letadel, když současnou síť obslouží s pouhou stovkou.

IMG_1272.JPG
Gate v rozestavěné "sklepní" části letiště
IMG_1272.JPG (287.2 KiB) Zobrazeno 2562 x

A321 je skutečně krásné letadlo, konkrétně náš stroj registrace HA-LXC by navíc starý jen něco málo přes tři roky. Samotný let asi netřeba popisovat, s Wizz Airem tady má každý nějakou zkušenost, nemile mě překvapily jen rumunské letušky, které byly dost otrávené, až nepříjemné. Mimo to jsem měl smůlu na zamrzlé okénko, což mě hodně mrzelo, bylo úplně jasno a těšil jsem se na výhledy na Alpy při vzletu, Benátky nebo severní Jadran s Istrií. Naštěstí někde nad Srbskem se námraza konečně rozpustila a rumunské Karpaty jsem tak mohl obdivovat v plné kráse. Po bezmála dvou hodinách jsme celkem měkce dosedli a po následném nekonečném pojíždění zastavili přímo u terminálu. Výstup proběhl rukávem, což sice bylo na úrovni, nicméně se mohlo pouze předními dveřmi, což u letadla s 230 cestujícími nebylo úplně ideální a já jsem se z řady 36 dostal ven zhruba po čtvrt hodině.

IMG_1279.JPG
"Dlouhán" v Bergamu
IMG_1279.JPG (481.51 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1297.JPG
Klasická kabina, zaujaly mě zdánlivě bezúčelné "dividery"
IMG_1297.JPG (543.49 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1311.JPG
Terstský záliv a Alpy přes namrzlé okénko
IMG_1311.JPG (419.58 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1361.JPG
A už rumunské Karpaty
IMG_1361.JPG (450.22 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1413.JPG
"Drobný" nepořádek hned na přivítanou
IMG_1413.JPG (692.62 KiB) Zobrazeno 2562 x

Pravé Rumunsko ale začalo hned po výstupu z letadla, když jsem si přes sklo dovolil vyfotit náš stroj. Nějaký dozorce na mě začal něco pokřikovat a podle gestikulace se mu evidentně moje focení nelíbilo, naštěstí dál nepokračoval, takže jsem ještě honem udělal pár dalších fotek a pokračoval k pasovce. Tam jsem mírně zalitoval, že Rumunsko pořád ještě není v Schengenu, obzvlášť když jsem potom všude na chodbách viděl propagační materiály k rumunskému předsednictví Evropské komisi. Naštěstí ale s pozemními hraničními přechody se pořád čekání nedalo srovnávat a za chvíli jsem byl v příletové části terminálu. Ta na mě moc dojem neudělala, poměrně dlouhou dobu mi zabralo, než jsem našel východ k autobusům, značení totiž bylo dost nepovedené. Naopak mě ale velmi potěšila organizace dopravy z letiště, odkud jezdí expresní městské autobusy (označení expresní tedy úplně nedává smysl, ale to je jiný příběh), zpáteční jízdenku si člověk koupí pohodlně v mnohojazyčném automatu kartou přímo na zastávce. Autobusy jsou moderní, a jezdí zhruba jednou za čtvrt hodiny, linka 780 ke Gara de Nord jede cca 35 minut, linka 783 na Piata Unirii zhruba 45 minut. Já jsem využil druhou zmíněnou až na konečnou na hlavním náměstí, u kterého se nacházelo moje studio nalezené na AirBnb. To mimochodem opět posílilo moji oblibu tohoto typu bydlení na cestách, bez zážitku z typického caušescovského činžáku, kde se nic nezměnilo od dob jeho výstavby, by nebyla zkušenost z Bukurešti kompletní.

IMG_2223.JPG
Výhled z činžáku
IMG_2223.JPG (593.7 KiB) Zobrazeno 2562 x

Po setkání s hostitelkou jsem se vydal na procházku po centru více méně bez jakéhokoliv cíle, tuhle nevázanost mám na solo cestování ze všeho nejraději. Upřímně mě na první pohled Bukurešť dost zaskočila, centrum je opravdu extrémně neuspořádané a “rozbité”, na některých místech jsou dodnes patrné dopady zemětřesení z roku 1977, nedokončená megalomanská rekonstrukce/přestavba z následujících let městu jednoznačně uškodila, než že by mu pomohla, a vše korunuje balkánská laxnost v údržbě a velmi divoká elektroinstalace. Abych městu ale úplně nekřivdil, z úspěšnější minulosti je v centru mnoho velmi hodnotných staveb, velká část už je i krásně zrekonstruovaná a jako milovník architektury jsem ocenil i nepřeberné množství staveb z období funkcionalismu a modernismu, které ale bohužel z velké většiny na rekonstrukci teprve čekají. Protože jsem tak trochu počítal s tím, jak se budu první den v Rumunsku cítit, naplánoval jsem si na večer návštěvu Rumunské státní opery. Dle předpokladů to bylo skutečné pohlazení pro duši, ve vzpomínkách jsem se přenesl do milované Vídně, kde jsem strávil svůj první Erasmus, a celkově se mi v Bukurešti začalo líbit podstatně více.

IMG_1488.JPG
Jedna z nejhezčích staveb v centru, nyní slouží jako nemocnice
IMG_1488.JPG (577.21 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1505.JPG
Národní divadlo
IMG_1505.JPG (538.95 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1519.JPG
Bulváry a auta, bulváry a auta...
IMG_1519.JPG (635.56 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1530.JPG
"Kakofonie", v Bukurešti tak častý výjev
IMG_1530.JPG (524.07 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1595.JPG
Kromě autobusů je povrchová doprava většinou ještě v žalostném stavu
IMG_1595.JPG (577.81 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1661.JPG
Opera
IMG_1661.JPG (706.27 KiB) Zobrazeno 2562 x

Protože dva a půl dne mi na Bukurešť přišlo poněkud příliš, v sobotu jsem se vydal vlakem do tři hodiny vzdáleného Brašova, dříve německého Kronstadtu. Jednak patří mezi nejhezčí rumunská města a zároveň jsem chtěl poznat místní krajinu i jinak než z letadla. Vlak byl naprosto na úrovni, takový náš rychlík, jak jsem měl možnost poznat, trať do Brašova patří mezi nejvytíženějším v zemi. Minimálně tedy v době, kdy ještě na horách leží sníh a polovina Bukurešti se na víkend přesouvá do lyžařských středisek v okolí města Sinaia, případně do nižších poloh provozovat turistiku. Vlak přijel na minutu přesně, první kontakt s Brašovem mi velmi připomněl výstup na letišti Otopeni, a sice když jsem si chtěl vyfotit hlavní halu nádraží, které připomíná (ne)slavné nádraží v Havířově, a opět jsem se dočkal intenzivní gestikulace personálu. Do centra jsem popojel městským autobusem, lístek se dá jednoduše koupit v jednom z mnoha stánků před nádražím, za 5 lei dostane člověk lístek platný pro dvě cesty, vždy se označí jedna strana, což je pro denní výlet zcela dostačující. Jako první jsem se vydal lanovkou na vrch Tampa odkud je nejhezčí výhled na město a okolí. Byť počasí se ten den úplně nevydařilo, pohled byl krásný a cesta lanovkou byl taky zážitek, sice něco pamatovala, ale když jsem viděl, že ji vyrobila firma “Ceretti e Tanfani” z Milána, měl jsem k ní plnou důvěru.

IMG_1733.JPG
Brašovské nádraží, povedená architektura
IMG_1733.JPG (512.4 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1769.JPG
Město z lanovky
IMG_1769.JPG (588.47 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1827.JPG
Výrobce z mé "domoviny"
IMG_1827.JPG (417.83 KiB) Zobrazeno 2562 x

Postupně jsem potom prošel všechny hlavní památky, od kostela sv. Mikuláše přes Kateřinskou bránu k "černému kostelu" a dále přes hlavní Piata Sfatului a Strada Republicii k prefektuře a nahoru k citadele. Město je skutečně povedeným mixem německých vlivů, staré Transylvánie i moderního Rumunska, oproti Bukurešti je centrum také velmi úpravné a je jednoznačně vidět, že je to oblíbený cíl nejen německých turistů. Zklamala mě akorát citadela, která má velký potenciál a z bastionů musejí být nádherné výhledy na historické centrum, veřejnosti je ale nepřístupná. Odpoledne jsem vylezl k věžím Turnul Negru a Turnul Alb, pozůstatkům opevnění, odkud je také krásný výhled na centrum. Poté jsem už směřoval k autobusu na nádraží, protože jsem měl hodně času, vystoupil jsem o zastávku dřív a alespoň nakouknul do moderní části města. Na večerní zpáteční cestu, nevím z jakého důvodu, moje místenka vyšla do vagónu první třídy, byť to nebylo nic výjimečného, širší sedačka a klidné kupé byla příjemná změna oproti rannímu klasickému velkoprostorovému vozu. Co musím zmínit, ač vlak jel ze samotného severu země, města Baia Mare nedaleko hranic s Maďarskem a Ukrajinou a byl na cestě téměř celý den, přijel opět na minutu přesně a párminutové zpoždění se objevilo až kvůli připojování dodatečných zhruba deseti vagonů právě v Brašově. Pro nás zajímavý příběh je mimochodem brašovské letiště, první zcela nové letiště v Rumunsku od pádu komunismu, které se střídavě ne/staví už zhruba deset let. Ranvej byla uvedena do provozu v roce v 2014, výstavbu terminálu se ale povedlo vysoutěžit až loni a dokončen by měl být snad příští rok. Teď jenom aby se letišti povedlo i nalákat nějaké dopravce, relativní blízkost Bukurešti může být překážkou, ale poloha v srdci oblíbené Transylvánie, blízkost mnoha turistických cílů, a i klasická kombinace byznys cestujících a Rumunů usazených v zahraničí navštěvujících příbuzné by důstojný provoz snad měly zajistit.

IMG_1850.JPG
Klasické Rumunsko, tentokrát v dobrém
IMG_1850.JPG (656.78 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1853.JPG
Brána do historie...
IMG_1853.JPG (727.11 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1885.JPG
"Cibulák"
IMG_1885.JPG (586.33 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1940.JPG
Výhled z citadely na moderní část
IMG_1940.JPG (746.93 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1976.JPG
Kontrasty...
IMG_1976.JPG (696.9 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_1986.JPG
Hlavní náměstí
IMG_1986.JPG (702.43 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_2054.JPG
Výhled z Bílé věže
IMG_2054.JPG (606.15 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_2119.JPG
Prefektura s unijními transparenty
IMG_2119.JPG (658.31 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_2139.JPG
Nádraží v národních barvách
IMG_2139.JPG (543.84 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_2158.JPG
Pozůstatky loňských oslav
IMG_2158.JPG (495.43 KiB) Zobrazeno 2562 x

IMG_2208.JPG
Opět Karpaty, tentokrát ze země
IMG_2208.JPG (551.97 KiB) Zobrazeno 2562 x

(část 1)


Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 09:36

Neděli jsem potom věnoval celou Bukurešti, po prvotním šoku se mi město i pomalu začínalo líbit a opravdu dokonale vyšlo počasí. Prošel jsem výstavní třídu Calea Victoriei, podle které Bukurešť dostala přízvisko “Paříž východu”, za mnoho staveb by se opravdu nemusela stydět ani francouzská metropole a konečně i důkladně prohlédl ceausescův “Palatul Parlamentului”, druhou největší stavbu světa. Akorát dovnitř jsem se nepodíval, kvůli předsednictví EK (na které upozorňovaly plakáty a transparenty snad po celé zemi) byl provoz pro návštěvníky značně omezen a rezervace byla potřeba vyřídit týdny dopředu. Potom jsem pokračoval na Piata Unirii s fontánami, které vypadají jako od Gaudího, zajímavostí je, že jimi de facto protéká řeka Dambovita, která je náměstím přerušena.

IMG_2226.JPG
Secesní koutek, úzké domy mi připomínaly Brusel
IMG_2226.JPG (724.3 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2235.JPG
Nádherná stavba, hudební muzeum
IMG_2235.JPG (705.77 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2278.JPG
Art deco klenot, budova telekomunikací, na Calea Victoriei
IMG_2278.JPG (494.46 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2315.JPG
Centrální banka
IMG_2315.JPG (476.04 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2352.JPG
A konečně hlavní "landmark"
IMG_2352.JPG (581.14 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2415.JPG
"Gaudího aquapark"
IMG_2415.JPG (601.85 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2474.JPG
Typická zástavba moderní části centra
IMG_2474.JPG (509.43 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2564.JPG
Dokonalé metro
IMG_2564.JPG (662.02 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2900.JPG
Kéž bychom tohle měli v Praze
IMG_2900.JPG (574.11 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2526.JPG
Stanice Politehnica, výjimečná tím, že na podlaze leží rumunský mramor s cennými trilobity, v době stavby metra si nikdo neuvědomil, že je mramor tak výjimečný
IMG_2526.JPG (715.72 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2912.JPG
A ještě jednou metro, stanice Titan, opravdu na mě udělalo dojem
IMG_2912.JPG (577.15 KiB) Zobrazeno 2558 x

Tím jsem měl hlavní turistická lákadla více méně vyřízená, vydal jsem se tedy poznávat širší centrum. Doslova šok pro mě bylo metro, které je skutečně dokonalé a ve srovnání s povrchem jsem měl pocit, že jsem se přenesl někam do Skandinávie. Kromě vedlejší linky M4 provoz zajišťují výhradně nové tiché vlaky od výrobců CAF a Bombardier, což by bylo unikum i mezi západními městy. Jediné, co připomíná, že je člověk v Rumunsku, je fakt, že je třeba si koupit na metro jiný lístek, než který platí na tramvaje a autobusy, provoz totiž zajišťují různé společnosti, pokus o jejich sloučení selhal. Pro jednodenní návštěvy sice existuje dražší integrovaný lístek, na více dnů se ale výrazně vyplatí si koupit oddělené jízdenky. Za pomoci metra jsem tedy navštívil i běžné panelákové čtvrti, které jsou vesměs úpravnější než centrum a minimálně se liší od našich sídlišť. Co je v Rumunsku ale výjimečné a proč mě to do těchto částí města táhlo, ač to může znít trochu směšně, je unikátní architektura místních paneláků, které si vypůjčují prvky z tradiční rumunské architektury a mnoho z nich je vyloženě povedených.

IMG_2591.JPG
Brutalismus "at its finest"
IMG_2591.JPG (598.89 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2612.JPG
Budova televize, jakoby složená z obrovských televizních obrazovek, blíže jsem se bohužel přes bránu nedostal
IMG_2612.JPG (709.27 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2620.JPG
Vítězný oblouk
IMG_2620.JPG (604.96 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2669.JPG
Budova svobodného tisku a památník perzekvovaným novinářům
IMG_2669.JPG (630.68 KiB) Zobrazeno 2558 x

Odpoledne a večer jsem se opět vrátil do centra a historických čtvrtí okolo, objevovat další cenné stavby, mnoho z nich bohužel v opravdu zbědovaném stavu. Výjimkou je severojižní bulvár mezi Piata Romana a Piata Unirii, který nabízí dokonalou přehlídku celkem udržovaných budov ze všech epoch architektury. Celkově jsem si už město vyloženě užíval a až jsem litoval, že následující ráno musím pryč.

IMG_2698.JPG
Galerie v centru, opět připomínka Milána
IMG_2698.JPG (578.3 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2711.JPG
Jedna z úpravných ulic historického centra
IMG_2711.JPG (564.26 KiB) Zobrazeno 2558 x

IMG_2749.JPG
Kostelů mají skutečně mnoho, všech různých stylů, napravo budova české ambasády a kulturního centra
IMG_2749.JPG (704.33 KiB) Zobrazeno 2558 x


(část 2)

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 09:50

Po 25.3.2019
RO 601 OTP-TSR
A318 YR-ASB
V pondělí tedy přišel “highlight” celého výletu, let s TAROMem a především s jejich A318. Na letiště jsem se vydal autobusem 783 z Piata Unirii v hrůzných 4:20 ráno, samozřejmě by byl býval stačil ten v pět, ale opravdu jsem nechtěl riskovat, že mi A318 uletí. Na letišti jsem byl chvíli po páté, překvapil mě v tuhle hodinu velmi čilý ruch, fronta na security stála celou halou málem až ven, ale i tak jsem za čtvrt hodiny už byl u gatů. Vzhledem k tomu, že jsem letěl vnitrostátně, musel jsem zůstat v malém přízemním prostoru se sedmi gaty, který je sice pěkně vybavený i s občerstvením, ale výhled je odtamtud akorát na letištní zeď. Nicméně sousední gaty alespoň obsluhovaly originální destinace jako Cluj, Satu Mare, Baia Mare, Iasi nebo Oradea, které člověk nevidí na tabulích úplně běžně. Při kontrole palubních vstupenek musely dámy pár lidí odeslat o dva gaty vedle k Ryanu, který odlétá do Temešváru o pět minut později, jinak vše proběhlo rychle a hned jsme nastupovali do přistaveného autobusu (mimochodem bez označení destinace a jiné byly nebezpečně blízko). V něm se mi moc líbila jedna drobnost a to, že tam celou dobu hrály rumunské národní melodie, kdyby se v autobusech v PRG pouštěl Smetana nebo Dvořák, hned by to čekání ubíhalo lépe. Ale nejspíš to není pravidlo ve všech, část autobusů totiž byly o dost starší modely. Skladba cestujících byla typická pro vnitrostátní lety, poměrně mnoho bylo mezi sebou anglicky hovořících cesťáků, je dobře, že se byznys v Rumunsku nekoncentruje pouze do Bukurešti. Ještě při cestě k letadlu ve mně byla malá pochybnost, jestli to opravdu bude ta A318, dost mi zatrnulo, když jsme se blížili k ATRku, ale naštěstí jsme projeli okolo celé řady až k poslednímu letadlu, které skutečně bylo to vytoužené. Konkrétně šlo o registraci YR-ASB, stroj byl dodán TAROMu na sklonku roku 2006.

IMG_2933.JPG
Ranní ruch na letišti OTP
IMG_2933.JPG (587.61 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_2943.JPG
Náš gate
IMG_2943.JPG (620.31 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_2945.JPG
A už jsme u něj, motor vypadá větší než celé letadlo...
IMG_2945.JPG (442.61 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_2980.JPG
Fronta na security měla opodstatnění, ráno vzléta jedno letadlo za druhým, za námi B373 ve speciálním livery k výročí 60 let TAROMu, za ním Ryanair mířící taktéž na TSR
IMG_2980.JPG (390.27 KiB) Zobrazeno 2553 x

Nastupovalo se pouze předními dveřmi, a i když obsazenost byla téměř stoprocentní, vzhledem k velikosti letadla to nebyl žádný problém a push-back proběhl na minutu přesně. Vzlet byl bleskový, A318 je vážně mrštný stroj. Letušky (na rozdíl od Wizzu milé) ihned zahájily palubní servis, nic zvláštního, ale jako menší brzká snídaně bylo pečivo naprosto dostačující a výběr nápojů byl také obstojný. Viditelnost byla opět perfektní, a tak jsem tentokrát úplně zblízka mohl obdivovat Karpaty v celé délce, až jsem pro výhledy zapomněl vyzkoušet, jak funguje zábavní portál TAROM AirFi, který má být dostupný v jejich B737 (nikoliv však v leasovaných B738) a právě v A318. Stejně tak než jsem stačil dosnídat, už jsem musel sklápět stolek, v maximální letové hladině cca 8 kilometrů jsme strávili sotva deset minut.

IMG_2990.JPG
Štědrý prostor pro nohy
IMG_2990.JPG (621.06 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3037.JPG
Drobná snídaně
IMG_3037.JPG (530.98 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3073.JPG
Opět Karpaty, tentokrát úplně zblízka
IMG_3073.JPG (448.89 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3105.JPG
Interiér také připomíná předsednictví radě EU
IMG_3105.JPG (505.32 KiB) Zobrazeno 2553 x

Po hladkém přistání s velmi krátkým bržděním jsme se zhruba po čtyřiceti minutách ocitli na letišti TSR, pojmenovaném po rumunském leteckém průkopníkovi jménem Traian Vuia, jehož jméno nesla také “moje” A318, které TAROM pojmenovává právě po rumunských letcích. Jejich Boeingy pak nesou jména rumunských měst a ATRka rumunských řek. Co mě na letišti okamžitě potěšilo bylo to, že nikomu vůbec nevadilo moje focení, ač jsem na ploše zůstal poslední a fotek jsem pořídil skutečně mnoho.

IMG_3119.JPG
A YR-ASB v celé své kráse
IMG_3119.JPG (465.82 KiB) Zobrazeno 2553 x

Prošel jsem miniaturním terminálem a v “buňce” dopravního podniku STPT koupil jednosměrný lístek na autobus za 2,50 lei. Za pomoci Google map jsem potom našel zastávku autobusu E4, který jezdí zhruba jednou za hodinu. Návaznost na lety je čistě náhodná, naštěstí jsem nečekal déle než 20 minut. Aspoň jsem se zašel podívat, jak vypadá odletová část terminálu, nicméně pouze přes sklo, protože let do Bukurešti už byl odbaven a následující odlétal až za tři hodiny, takže byl terminál uzavřen. Cesta do centra trvala něco málo pod půl hodiny, což byl příjemný rozdíl oproti velkým městům a letištím, na které jsem zvyklý. Město působilo na první pohled dost ospale, chvíli mi trvalo pochopit, které části patří mezi nejživější. Při pohledu na mapu je dodnes patrný průběh hradeb, kdy historické jádro obklopuje okružní bulvár. Středem této části je hlavní náměstí Piata Unirii (v Rumunsku oblíbený název), na němž a v okolních ulicích je velká koncentrace příjemných restaurací, které nabízejí velmi dobrá polední menu, a kaváren. Většina domů včetně nádherných secesních už je pečlivě zrekonstruovaná a celá oblast působí velmi uhlazeně, což je v Rumunsku dost výjimečné, byť pár ruin je občas stejně k vidění. Směrem na jih se dá dojít k dalšímu náměstí, Piata Libertatii, které přetíná tramvajová trať. Samotné náměstí je nepříliš zajímavé, ale obecně v Temešváru dokonale platí, že život se koncentruje právě v okolí tramvajových zastávek. Tamní tramvaje jsou mimochodem velmi zajímavé, část je nová, ale ty staré jsou úžasný hybrid mezi tramvají, vlakem a tankem.

IMG_3129.JPG
Ranní Piata Unirii
IMG_3129.JPG (667.81 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3281.JPG
Druhá strana náměstí, kostel i domy čerstvě po rekonstrukci
IMG_3281.JPG (555.79 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3195.JPG
Maďarsko nebo Rumunsko?
IMG_3195.JPG (743.31 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3768.JPG
"Tramvaj"
IMG_3768.JPG (728.35 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3227.JPG
Piata Libertatii s uměleckou školou a galerií
IMG_3227.JPG (540.92 KiB) Zobrazeno 2553 x

Dále na jih a již “za hradbami” je konečně nejznámější náměstí Piata Victoriei s operou a metropolitní katedrálou z 30. let 20. století. Opera je známá svou rolí při svržení ceausescova režimu, kdy na sklonku roku 1989 z jejího balkónu byla vedena první velká protirežimní demonstrace a mnoho dalších následovalo. Na opeře je taky patrná multikulturalita města, kdy sedm dní v měsíci zde hraje rumunská opera, sedm dní rumunské divadlo a k tomu sedm dní německé a dalších sedm maďarské divadlo. Osobně mě to velmi překvapilo, němčinu i maďarštinu člověk na ulici slyší výjimečně. Jinak je náměstí lemováno výstavnými stavbami z uherských dob, člověk se cítí trochu jako v Budapešti, byť stav těchto budov je zatím spíše žalostný. Přímo na náměstí jsem měl také své další ubytování, opět přes AirBnb, za zhruba 800 Kč studio v šestém patře s terasou s nádherným výhledem na celé náměstí. Opět bonus cestování na východ. Odpoledne jsem procházel celé širší centrum jako v Bukurešti a objevoval stopy maďarské historie.

IMG_3215.JPG
Opera a Piata Victoriei
IMG_3215.JPG (740.32 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3476.JPG
Výhled z terasy
IMG_3476.JPG (671.43 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3500.JPG
Metropolitní katedrála
IMG_3500.JPG (662.22 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3641.JPG
Magická opera za tmy
IMG_3641.JPG (605.6 KiB) Zobrazeno 2553 x

I díky velké univerzitě v celém městě vládne velmi příjemná atmosféra a ač mnoho staveb a celých oblastí potřebuje důkladnou rekonstrukci, je vidět, že se městu daří a o budoucnost strach mít nemusí. Je to patrné i na tom, že mu roste počet obyvatel, toho v Rumunsku dosahuje už jenom Kluž a Bukurešť, ostatní se s různou intenzitou vylidňují. Večer jsem pak strávil převážně na terase, výhledu jsem se nemohl “nabažit”. Ráno a dopoledne jsem ještě využil k vyfocení svých oblíbených brutalistních/modernistických staveb, které byly den předtím špatně nasvícené a prohlédnutí zbývajících částí centra. Odpoledne jsem se už zdržoval hlavně v okolí Piata Unirii a na zahrádkách tamních restaurací a kaváren, které jsou nesrovnatelně milejší než v Bukurešti, samozřejmě i kvůli výrazně menšímu počtu turistů.

IMG_3299.JPG
Trocha brutalismu
IMG_3299.JPG (661.12 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3381.JPG
Zanedbanější část města
IMG_3381.JPG (723.17 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3457.JPG
Nádherný kostel
IMG_3457.JPG (646.26 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3897.JPG
Venkov uprostřed města
IMG_3897.JPG (687.13 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3782.JPG
Domy sice padají, ale kvetoucí alej to zakryje
IMG_3782.JPG (607.22 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3935.JPG
Opět připomínka Itálie, místní "vaporeto", součást mhd
IMG_3935.JPG (540.69 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3840.JPG
Modernismus
IMG_3840.JPG (635.29 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_4027.JPG
Čekání na autobus k letišti
IMG_4027.JPG (432.54 KiB) Zobrazeno 2553 x

IMG_3325.JPG
A bastion, dokonale se tam prolíná několik epoch
IMG_3325.JPG (644.04 KiB) Zobrazeno 2553 x

(část 3)

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 09:54

Út 26.3.2019
FR 5512 TSR-BGY
B738 EI-GJN
Z Piata Unirii je to pár minut k Bastionu, odkud jezdí “letištní” autobus E4, konkrétně z poněkud vzdálenější zastávky u obchodu “Profi City”. Autobus měl tentokrát sice drobné zpoždění, ale po půl hodině na letiště bez problémů dorazil. Nakonec jsem měl téměř dvouhodinovou rezervu, část jsem strávil v odletové hale, kde se mi obzvlášť líbila stará tabule připomínající náš Pragotron, pravděpodobně odkoupená od nějakého západního letiště, ale na těch pár odletů bohatě stačí. Jen je vtipné, že třeba pro United, které se tam vyskytnou pouze výjimečně jako codeshare let, logo na tabuli mají a u Ryanairu, který tam létá několikrát denně, je jen černý obdelník.

IMG_4051.JPG
Historická tabule
IMG_4051.JPG (393.45 KiB) Zobrazeno 2552 x

Brzy jsem se rozhodl projít dál, hala se začínala dost plnit, zhruba ve stejnou dobu jako Bergamo totiž odlétal i Wizz do Londýna. Security byla pohodová, v takové domácké atmosféře, která panuje na celém letišti. Gaty jsou rozdělené do dvou pater, v horním patře je příjemnější čekání a výhled na plochu/ranvej, provoz je ale skutečně minimální. Non-priority cestující z našeho letu boardovali z horního gatu 11, priority pak z dolní 6, což samozřejmě působilo zmatky a část svou priority ztratila. Na druhou stranu, po projití bránou jsme stejně všichni skončili v rozměrné “čekárně” s dostatkem míst k sezení, takže se pořadí zase úplně promíchalo. Národnostní skladba byla podobná letu do Bukurešti, mírně ale převládali Italové, část pravděpodobně také neodolala zpátečním letenkám v ceně jízdenky na vlak Malpensa Express. Sem tam bylo také slyšet srbštinu, byť na to, že je letiště jenom něco málo přes hodinu od srbské hranice, spíše v menší míře. Ještě jsme chvíli vyhlíželi letadlo z Bergama, delší dobu zabral výstup cestujících a následně byl dav vypuštěn na plochu k letadlu. Osobně jsem nespěchal, když jsem nemusel řešit kufr, což se mi vyplatilo, zrovna ve chvíli, kdy jsem byl na ploše, se krásně předvedl B738 TAROMu přilétnuvší na večerní rotaci z Bukurešti. Pak jsem akorát musel výhánět Itala, který se usadil na mém místě u okénka, ale na to jsem u nich už zvyklý.

IMG_4057.JPG
Provoz, pravidelná linka z Mnichova a dvě ATRka Swift Airu, jejich cíl se mi zjistit nepodařilo
IMG_4057.JPG (529.5 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4061.JPG
Horní patro terminálu v celé délce
IMG_4061.JPG (577.43 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4063.JPG
Gate a drobná zmínka o tom, že priority nastupují jinudy
IMG_4063.JPG (355.02 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4069.JPG
Čekárna
IMG_4069.JPG (558.74 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4071.JPG
Můj nejoblíbenější zbůsob nástupu
IMG_4071.JPG (474.43 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4091.JPG
Dva roky stará pronajatá B738 YR-BGK
IMG_4091.JPG (296.79 KiB) Zobrazeno 2552 x

Samotný let nebyl ničím výjimečný, snad jenom pro mě, že jsem konečně měl štěstí na nové letadlo, EI-GJN ještě v tu dobu neoslavil ani první narozeniny. Většina letu už proběhla za tmy, nicméně zrovna v době západu slunce, takže jsem se opět zabavil především pohledem z okna. Před přistáním bylo i pár vyhlídkových okruhů nad Bresciou a pak už jsme po hodině a dvaceti minutách dosedli, v italském stylu ne zrovna měkce. Následovala ještě projížďka autobusem a zhruba čtvrt hodiny přemítání ve frontě na pasovku, proč jen to Rumunsko už není v Schengenu. Pak už jsem jenom chvíli čekal na svůj Terravision a o hodinu později už vystoupil "doma" v Miláně. Musím říct, že mě překvapilo, jak rychle si člověk dokáže někde zvyknout, ne jenom, že po pěti dnech mi Rumunsko už nepřipadalo nijak divoké a zaostalé, ale po příjezdu do Milána jsem se opravdu cítil, jako bych tam bydlel mnoho let, přitom jsem tam předtím strávil sotva dva měsíce.

IMG_4121.JPG
Příjemné osvětlení v novém interiéru
IMG_4121.JPG (582.88 KiB) Zobrazeno 2552 x

IMG_4515.JPG
A "domov" cestou od nádraží
IMG_4515.JPG (596.46 KiB) Zobrazeno 2552 x

Na závěr nějaké zhodnocení. Minimálně v ČR nemá Rumunsko úplně dobré jméno a hodně lidí těžko chápe, že se tam vůbec někdo chce podívat. Jednoznačně ale musím říct, že tenhle postoj nemá opodstatnění a jsem velmi rád, že jsem se nenechal odradit předsudky a Rumunsko navštívil. Ano, člověk hned pozná, že to není tak bohatá země, ale důležité věci fungují bezproblémově, úroveň bezpečnosti je jednoznačně srovnatelná s ČR a určitá patina spíše cestě dodává na atraktivitě, než že by byla nějakým problémem. Je pravda, že autem bych se sem nikdy nevydal, ale jinak doufám, že se mi podaří navštívit i jiné části této krásné země, ať už kvůli přírodě, architektuře nebo leteckým zážitkům. Pokud budu mít štěstí, příští rok bych mohl pobývat už pracovně v Budapešti, odkud Wizz Air létá na letiště Targu Mures s krásným kódem TGM, stejně tak je to do Rumunska blízko také po zemi. Moc děkuji všem, kteří dočetli až sem a budu vděčný za jakékoliv tipy, jak se zlepšit v psaní trip reportů. A pokud někdo zvažuje cestu do Rumunska, neváhejte mě kontaktovat, pokud budu vědět, rád jakkoliv poradím.

(část 4)

pettte
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 293
Registrován: 02. 04. 2017, 15:55
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod pettte » 16. 07. 2019, 10:27

Díky za vhled do dnešního Rumunska. Já mám sice radši přírodu, kde to v horách bude asi trochu divočejší.
Jinak co se týká bezpečnosti, může to být pravda, protože asi z Rumunska utekly ty nejhorší "živly". Po několika špatných zkušenostech s Rumuny, jsme jim museli přestat půjčovat auta, resp. aby to nebyla diskriminace, chceme kauci ve výši ceny vozidla. Kdo je nezažil bohužel, nebo spíše bohu dík, nepochopí. (krádeže, podvody, krádeže, krádeže a ještě jednou krádeže a to nemluvím o rumunských cigánech).


Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 11:27

Může to tak být, že ti “nejagilnější” se přesunuli do zahraničí. To svoje hodnocení beru z pohledu Rumunska jako destinace na prodloužený víkend letadlem, proto jsem i psal, že autem bych tam nikdy nejel. To si samozřejmě dovedu představit, že si člověk nemusí odnést jen pozitivní zážitky... Příroda je určitě krásná, ale na tu to chce větší odvahu :)

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2744
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod alesesl » 16. 07. 2019, 11:45

Ahoj, diky za fajn TR. Rumunsko je fajn zeme. Minuly rok jsem Taromem absolvoval nekolik letu na trase OMR-OTP-IAS-OTP-TSR, ale na 318 jsem stesti nemel. Tento typ mi porad unika a musim se na nej vice zamerit pri planovani dalsich cest.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2760
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Fabo » 16. 07. 2019, 12:12

Mat píše:Může to tak být, že ti “nejagilnější” se přesunuli do zahraničí. To svoje hodnocení beru z pohledu Rumunska jako destinace na prodloužený víkend letadlem, proto jsem i psal, že autem bych tam nikdy nejel. To si samozřejmě dovedu představit, že si člověk nemusí odnést jen pozitivní zážitky... Příroda je určitě krásná, ale na tu to chce větší odvahu :)


Autem jsem Rumunskem projizdel nespocetnekrat a nikdy nebyl zadny problem, navic stavi dalnice v skutecne silenem .pu, tudiz se to kazdym rokem zlepsuje.

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 13:17

alesesl píše:Ahoj, diky za fajn TR. Rumunsko je fajn zeme. Minuly rok jsem Taromem absolvoval nekolik letu na trase OMR-OTP-IAS-OTP-TSR, ale na 318 jsem stesti nemel. Tento typ mi porad unika a musim se na nej vice zamerit pri planovani dalsich cest.


Děkuji! U TAROMu je to holt o štěstí, i když na nějakých linkách a konkrétních letech je šance velká. Pokud ale vím, naprostá jistota je na A318 linka CDG-FLR Air France, létají šestkrát denně a vždycky s A318. S novou linkou PRG-FLR, která v pátek přistává ve 12:15, by nadšenec routing PRG-FLR-CDG-PRG stihl i za jediný den :D

Fabo píše:Autem jsem Rumunskem projizdel nespocetnekrat a nikdy nebyl zadny problem, navic stavi dalnice v skutecne silenem .pu, tudiz se to kazdym rokem zlepsuje.


Jasně, také to je asi trochu předsudek a určitě to bude každým rokem lepší a lepší.

jay80
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 127
Registrován: 04. 07. 2011, 19:10
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod jay80 » 16. 07. 2019, 14:04

Rumunsko má svoje kouzlo (i svá, jak říká cocik, "istá kulturná špecifiká").
Jejich A318 jsem to shodou okolností jednou letěl z Prahy.
Jinak docela zajímavá je Kluž a Iasi. V Temešváru je příjemná pivovarská hospoda. ČauČau Palace je zajímavý hlavně zevnitř (člověk vidí jen vrcholek ledovce, ale dospod je to velmi hluboký komplex - na mramoru, zlatu a křišťálu se tam teda fakt nešetřilo).
Ad metro - no některý stanice jsou zas bída s nouzí (např. Piata Romana u jejich místní VŠE) - tam se ve špičce ty lidi sotva přes sebe protlačej (boční a velmi úzké nástupiště).
Ad focení - stejná zkušenost, stejné platí i pro nějaké ty vládní budovy, tam je pak u člověka sekuriťák natotata...

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 16. 07. 2019, 18:48

Specifika má, ale to kouzlo to bohatě vykompenzuje. Stejně jako to, že se člověk nemusi prodírat mezi davy turistů. Kluž mě láká moc, dobře se tam dá dostat z Vídně. Ona vůbec většina rumunských měst stojí za návštěvu, asi jako v ČR :) Palác teda budu muset někdy doplnit, ale rád Bukurešť navštívím znova, je to ten typ města, kde vždycky bude něco nového, něco nově zrekonstruovaného, dává smysl se tam vracet. A v tom metru jsem měl asi štěstí, jednak na pěkné stanice a i v tom, že byla neděle a to je provoz samozřejmě menší.

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1137
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Lkprak » 04. 08. 2019, 21:25

Moc pěkné čtení na nedělní večer. Obzvláště děkuji za popis Brašova, tu jsem při své návštěvě před pár lety vynechal...a evidentně jsem špatně udělal :cry:

H_K
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 43
Registrován: 10. 12. 2016, 19:15
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod H_K » 04. 08. 2019, 22:32

Super cestopis, díky. :)

Jak už zmínili jiní, autem se tam nikdo nebojte, já letěl do Kluže a potom si udělal okruh týden autem (taky po Brašov) a bylo to super. Půjčení auta neskutečně levný, a... Což je smutný... Oni asi řídí líp než my tady ( v průměru). Aspoň třeba v té Kluži samotné, zastaví chodcům na přechodu přes 4-pruh ve stoupání úplně v pohodě, automaticky... V provozu mi přijde že neřídí tak agresivně, dá se to, prostě.

Úplně super je pak možnost si projet venkov, když někde třeba opraví statek na ubytko pro turisty s menší farmou tak je to super zážitek za neskutečný ceny... :) Jednoznačně doporučuju. :)

yellow
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 635
Registrován: 05. 04. 2008, 21:43
Bydliště: KRK
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod yellow » 05. 08. 2019, 15:44

Díky moc za skvělý report. V CLJ jsem byl pár měsíců a jsou to velice příjemné vzpomínky. Škoda že tam věci ještě fungují trochu jinak, asi nejlepší lidi z Evropy jsem viděl v Rumunsku.

Mimochodem ta špatná pověst pramení dost z toho, že spodina se rozutekla po světě. Třeba se stačí podívat, co za sebranku jezdí v dodávkách do Plzně makat do průmyslové zóny. Jak kdyby jeli rovnou z vězení :D

Mat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 08. 12. 2013, 09:30
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG
Status: Offline

Re: Z Milána za rumunskou A318

Příspěvekod Mat » 06. 08. 2019, 10:41

Moc děkuji všem za povzbuzení, jsem rád, že trip report někoho zaujal.

Lkprak píše:Obzvláště děkuji za popis Brašova, tu jsem při své návštěvě před pár lety vynechal...a evidentně jsem špatně udělal :cry:


Brašov opravdu stojí za to, ale netřeba litovat, až příští rok otevřou letiště, stane se podstatně dostupnějším :wink:



Zpět na “Trip reporty”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů